Ik weet het niet meer

Started by sweet, Dec 01, 2014, 09:32 AM

Previous topic - Next topic

sweet

Hallo allemaal,

Ik zal even in het kort mijn verhaal doen.

Ik ben sinds twee en een half jaar uit elkaar en ik heb 3 kids.
In het begin ging het allemaal goed als alleenstaande moeder.
Nu begint het allemaal fout te gaan.

Mijn schulden lopen nu alleen maar op ik weet niet meer wat te doen.
Aangezien ik nooit echt schulden heb gehad is dit nieuw voor mij.
Ik kon het eerst allemaal wel oplossen kwa rekeningen maar nu lukt het mij niet meer.

Ik heb alle papieren bij elkaar gedaan en mailtjes gestuurd of ze mij overzichten willen sturen wat mijn achterstand is want ben het hele overzicht kwijt.
Ook heb ik betalingsregelingen maar ja als je overal wat aan het afbetalen bent word dat bij elkaar ook weer een groot bedrag.

Wat raden jullie aan?
Toch naar de krediet bank? Bewindvoering? Die doen toch ook helpen met schuld?

groetjes

tuthola

Beste sweet...ten eerste welkom op dit forum.

Je hebt de eerste stap gezet om al je schulden in kaart te krijgen.
Als je dit eenmaal hebt kan je zien of je schulden problematisch zijn of niet.
Je kan altijd naar de gemeente toe om hulp en advies hoe je het beste je schulden kan aflossen.

Iedere schulden situatie is anders, dus kan ik niet goed advies geven met de informatie die je hebt gegeven. Mocht het zo zijn dat je je vaste lasten niet meer kan betalen zou ik wel aan de bel trekken bij de gemeente.

Lizayra

Misschien heb je wel iemand in je omgeving die je vertrouwt en die eens met je mee kan kijken? Samen de papieren uitzoeken en ordenen kan al veel duidelijkheid geven.
Goed dat je overzichten hebt gevraagd, zo weet je beter wat er speelt.
Belangrijk is wel dat je in contact blijft met je schuldeisers, en geen afspraken maakt die je niet na kunt komen.
Succes!

Roxy

Misschien is er bij jullie ook een vrijwilligersorganisatie, deze hebben op verschillende vlakken mensen in huis. Vaak ook maatschappelijk werk, ik vond het fijn om daar mijn verhaal kwijt te kunnen.  Ze kunnen dan ook helpen als je door de bomen het bos niet meer ziet.

Sterkte!

Boeddha

Een optie is om hulp te vragen bij: www.schuldhulpmaatje.nl of humanitas zij begeleiden ook mensen met schulden.

Het is vooral nu eerst belangrijk dat je een overzicht hebt welke schulden er precies zijn. Als je dat inzichtelijk hebt kan je met de beslagvrije voet gaan werken en de schuldeisers een betalingsvoorstel doen.

Succes.
Be strong, have faith!

sweet

Bedankt voor de reacties.
Ik ga me best doen alles op een rij te zetten.
Denk dat als ik het nu zo bekijk toch naar de gemeente moet.

Ga gewoon het formulier invullen en dan kan ik altijd nog kijken wat ik kan doen.
Zal ook even op die sites gaan kijken.

Hopelijk krijg ik alles op een rij en heb ik weer overzicht.

HZHNE

Hoi Sweet,

Welkom op het Forum,
Je hebt de belangrijke eerste stap gezet.
Wij zijn hier om je te helpen.

Met http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/stappenplan/stap1 Kun je eventueel je schulden in kaart brengen. Ook kun je eventueel alvast een budgetplan maken.
Eigenlijk is dit niet meer en niet minder dan een overzicht van je maandelijkse lasten, inkomsten en reserveringen.  Als je die hebt gemaakt weet je exact wat er overblijft om schuldeisers af te lossen.

Incassobureau's en Deurwaarders zijn vervelend, maar niet het einde van de wereld.

Mocht je er hulp bij nodig hebben, wij kunnen je altijd adviseren.

Heel veel succes. Leef van dag tot dag. uiteindelijk is er voor alles een oplossing.

Tip: Maak wekelijks tijd vrij voor de boekhouding. Bij voorkeur niet in het weekend. Er zijn dan geen bedrijven open en er valt dus niks te regelen. Als je het doordeweeks doet dan kun je dan ook actie ondernemen. Zo voorkom je dat je een heel weekend alleen maar loopt te piekeren.

Bloem2

Hallo Sweet, welkom!

Goed van je dat je gevraagd hebt naar de overzichten.
Denk je eraan dat de betalingsregelingen wel te behappen moeten zijn?
Op het moment dat je er 1 verzaakt geldt de regeling niet meer.

Succes!

sweet

Het is inderdaad waar dat als je het in het weekend doet dat je dan gaat lopen piekeren.
Ik moet er tijd voor maken elke week op de papieren netjes bij elkaar in een map te doen.
Nu ben ik heel het overzicht kwijt.

Ik moet hier uit komen zodat ik gewoon elke maand kan aflossen zonder dat ik moet denken hoe ga ik dit doen.

sweet

En HZHNE nog bedankt voor de link ik ga dat ook doen dan heb ik een goed overzicht.

Chrissie

Welkom Sweet,

Misschien een domme rare vraag, heb je alle inkomsten en uitgaven e.d wel al goed op papier of de pc staan? Hier mee staat en valt ook al heel veel namelijk.
Net zo als een boodschappen budget e.d.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

tuthola

Lieve Chrissie domme vragen bestaan niet  ;) je hebt helemaal gelijk met het in en uitgaven plaatje, ook de bezuinigingen die je je in je vaste lasten en leefgeld kan maken maken het verschil.

Knibbel

Hoi Sweet, ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw schulden zijn, maar als alleenstaande moeder met 3 kids wordt het toch een behoorlijke opgave om dit in je eentje aan te pakken.

Een overzicht maken van in- en uitgaven en een lijst met schulden en achterstanden kan heel verhelderend werken en geeft jou inzicht in hoe jij er financieel voor staat. Maar als je een betalingsafspraak maakt met schuldeisers zorg dat dit ook haalbaar voor je is om te voorkomen dat je je niet aan de afspraak kunt houden en er nog hogere kosten gemaakt worden. En om te voorkomen dat je, om aan de betalingsafspraken te kunnen voldoen, andere rekeningen weer moet laten liggen. Dan wordt het dweilen met de kraan open en daar schiet je natuurlijk niets mee op.

Ik weet uit eigen ervaring wat een zware impact het op je heeft om een eigen schuldentraject te starten, ik dacht het zonder schuldhulpverlening te kunnen aanpakken. Het vraagt ontzettend veel discipline, slapeloze nachten, benauwde momenten, stress, ruzie's en vooral een goed rekenmachine. Ik had een administratiemap waar ik alles in sorteerde, ik nam die nog net niet mee het bed in, maar hij lag altijd naast mijn laptop en iedere dag controleerde ik deze. En zonder de nooit aflatende steun van mijn lieve mede-forumleden zou ik de afgelopen twee jaar niet hebben overleefd. Het is nog altijd zwaar, maar de scherpe kantjes zijn er nu gelukkig vanaf. Ik heb een strak aflossingsprogramma en we moeten ons maar bedruipen met wat er over blijft.

Ik wil je niet ontmoedigen of bang maken, het is niet onmogelijk om het zelf aan te pakken, maar misschien is het toch wel goed om bij de gemeente navraag te doen hoe jouw kansen zijn voor een traject bij hun.

Probeer jezelf niet al te gek te maken door al die cijfertjes en als het je af en toe wat te veel wordt leg alles even opzij en neem even rust. Op die manier voorkom je dat je dingen vergeet of over het hoofd ziet (ik weet er alles van....).

Veel succes en heb je een vraag of kom je ergens niet uit, op dit forum zijn genoeg deskundigen die jou waarschijnlijk verder kunnen helpen.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron