HZNE's Story

Started by HZHNE, Nov 30, 2014, 09:11 PM

Previous topic - Next topic

HZHNE

Inmiddels verhuisd naar mijn nieuwe huisje. En ik ben er erg blij mee.
Mijn vorige gemeente gaf aan dat ik onder de bijstandsnorm zat en dat ik het beste bijstand kon aanvragen waar dan de ziektewet op in mindering wordt gebracht. Echter....wil ik wel in de bijstand?

Momenteel ontvang ik per maand 800 euro ziektewet, Met de Huur en zorgtoeslag wordt het totaal 1050 euro. Mijn vaste lasten, inclusief alle reserveringen zijn 1020 euro per maand. Ik hou dus per maand 30 euro over.

Het enige nadeel is dat ik nu niet echt een buffer kan opbouwen.
Bijstand aanvragen is een recht omdat je onder het bestaansminimum zit. Echter het voelt niet goed. Ik kom immers rond met wat ik heb?

Aan de andere kant zijn de vooruitzichten momenteel niet goed. Met het uwv is er een plan van aanpak gemaakt waarin staat dat herstel op de arbeidsmarkt op korte termijn niet reëel is. Zij adviseren om via vrijwilligerswerk weer de stap naar werk te maken. Ik heb gevraagd wat er gebeurd als ik toch besluit om weer via loondienst te gaan werken. Kort gezegd gaaf de uwvarts aan dat dan bij ziekte, de ziektewet geweigerd kan worden omdat ik tegen het advies ben in gegaan.

Ik doe graag vrijwilligers werk, maar heb liever een betaalde baan. Immers dat levert meer inkomsten op en kan ik wel sparen.

Ik zit dus met wat dilemma's
Een betaalde baan zoeken en hopen dat ik niet ziek word.
Geen bijstand aanvragen, en verder gaan zoals ik nu bezig ben. Nadeel kan niet sparen. Voordeel ik hoef me niet voor elk dubbeltje te verantwoorden.
Wel bijstand aanvragen, waardoor er de mogelijk is om een buffer op te bouwen. Nadeel: verantwoordingscultuur.

Wie heeft een goed advies voor mij?

Joy2014

Volgens mij heb ik je vorige post niet gezien Wat een dappere beslissing om te verhuizen en wat fijn dat je zo blij bent met je huisje. :)

Zit je nu 300,- onder bijstandniveau? Dat is wel heel veel. Iets onverwachts kan altijd gebeuren en ik heb dankzij deze site geleerd dat een buffer eigenlijk wel noodzakelijk is!

Ik zou denk ik niet tegen het advies van het UWV ingaan. Ziek worden kan altijd en je kwakkelt nog wel met je gezondheid begrijp ik?

En daarbij, wordt e in jouw situatie wel gekeken naar elk dubbeltje dat je uitgeeft? Je zit tenslotte onder bijstandsniveau ivm ziekte, daarbij gaf het UWV het zelf aan.

Ik begrijp je gevoel wel hoor. Ik heb nu een proefplaatsing van 2 maanden, het is maar 16 uur en ik verwacht bij een eventueel contract niet veel te verdienen daar het niet zo goed gaat met het bedrijf. Heb allemaal rekensommetjes met ' stel ik kan 4 uur extra werken' dan heb ik geen aanvullende WW of einde vh jaar aanvullende bijstand nodig.
Ik zal het dan redden maar kan dan veel minder schuld afbetalen dan nu en snij mezelf dan gigantisch in de vingers. En of dat wel zo slim is?

HZHNE

Ik zit er zo, 230 euro onder het bijstandsniveau. Zou met de bijstand en het bedrag wat overblijft, per maand zo'n 250 kunnen sparen.

Volgende maand heb ik een gesprek met de inkomensconsulent van de gemeente.  Het gebruikelijke gesprek met de werkconsulent stellen ze vanwege de ziekte uit tot uwv hier groen licht voor geeft.

Al heb ik liever een gesprek met de werkconsulent. Wat mag ik namelijk wel met een bijstand en wat niet.
Ik begeleid al enkele jaren mensen met schulden. Nu de trajecten lopen, vergt dat nog maar weinig tijd. Het is ook iets waar ik absoluut geen geld voor wil hebben. Momenteel doe ik met ze de aangiftes en de kwijtscheldingen voor de gemeentelijke belasting. Eigenlijk doe ik niets, ik kijk alleen met ze mee of het goed wordt ingevuld en ondertussen drinken we samen een bakje koffie. Wat als de bijstand beveelt dat ik die bakjes koffie en het meekijken ter gelde moet maken. Ik zou dat niet kunnen! Dan liever geen bijstand.

tuthola

misschien kun je een aanvulling op je ziektewet uitkering aanvragen bij de bestand. Je zit niet voor niks in de ziektewet. Doe je dit niet ben je een dief van je eigen zak....normbedrag alleenstaande bijstand is uit mijn hoofd 920 euro per maand. Het zou met jou ziektewet 120 euro in de maand schelen. Ook zou je in aanmerking kunnen komen voor toeslagen die in jou gemeente verstrekt worden.
Bijstand is niet leuk en controle is verscherpt maar zoals ik jou verhaal zie hoef je nergens bang voor te zijn het is misschien de druk die je jezelf oplegd.