HZNE's Story

Started by HZHNE, Nov 30, 2014, 09:11 PM

Previous topic - Next topic

HZHNE

Hallo, ik reageer al een tijd. Nu toch maar eens kort mijn verhaal.

Vrouw/36 jr alleenstaand. Ex-schuldenaar.

In mijn studententijd ben ik helemaal de mist in gegaan. Op te grote voet geleefd.
Totale schuldenlast was zo'n 20.000 euro op mijn 25e.

Minnelijk traject aangegaan met een familielid.
Deze heeft in één keer al mijn schulden betaald.
En 3 jaar lang mijn vaste lasten en aflossing gedaan.
Elke dag ben ik God dankbaar dat hij mij deze mogelijkheid heeft gegeven.
Tot op de laatste cent heb ik alles afbetaald.

Daarna ging het heel lang goed. Ik leefde op normale voet en kon goed sparen van mijn inkomsten.
Had destijds een vaste baan. Het ging allemaal goed tot ik ziek werd. Te ziek om te kunnen werken, maar gelukkig net niet ziek genoeg om in de Wia te belanden. Ik ben tot op de dag van vandaag nog altijd blij dat ik niet volledig ben afgekeurd. Via het UWV heb ik een no-risk polis. Dit houdt in dat een werkgever geen risico draagt als ik ziek ben.

Nadeel is wel dat ik geen 40 uur per week kan werken. Dan trekt mijn lichaam niet.
Een baan van 20-28 uur lukt gelukkig wel. Al zorgt dit wel voor minimale inkomsten.

Momenteel maak ik een mindere periode door. Dit komt grotendeels door het feit dat ik al 4 maanden in de ziektewet zit. Minimale inkomsten - 30% maakt dat er zo'n 200 euro per maand te weinig binnenkomt om de vaste lasten te betalen. Dit heb ik tot nu toe kunnen opvangen met de buffer die was opgebouwd. Maar die is nagenoeg op.

Op dit moment nog geen achterstanden in huur, energie, zorgverzekering.
Wel lopen er 2 regelingen, dit zijn:
Belastingdienst 25 per maand
Duo kortlopende schuld 20 euro per maand.
Beide lopen nog tot nov 2015

Op vaste lasten kan ik niet nog verder bezuinigen. Mij enige optie om fors te kunnen bezuinigen is verhuizen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten hiervoor te kiezen. Het doet pijn in mijn hart, want ik woon zo onwijs gaaf waar ik nu zit. Echter de huur is daar ook naar. Met 640 euro per maand. En dat is meer dan de helft van de totale inkomsten.

Gelukkig sta ik al vrij lang ingeschreven en maak ik binnenkort kans op een goedkopere woning.
Mocht die niet snel genoeg komen waardoor ik in de rode cijfer dreig te komen, dan kan ik als nood eerst nog intrekken bij een familielid intrekken. Enige nadeel is dat ik dan 2 keer moet verhuizen. Maar alles beter dan de rode cijfers induiken.

Zo, het verhaal is toch wat langer geworden dan kort.

tuthola

Proest.....laat ik nou altijd gedacht hebben dat je een man was....

jan

Je doet het goed! Je werkt hard om uit de schulden te blijven, ik hoop dat je snel een andere woning kunt krijgen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

burningspirit

haha tuthola, er zijn echt wel vrouwen "met ballen" hoor! al heb ik ook steeds gedacht dat HZHNE ene man was....  :-[
een colegaatje heeft me dit eens toegevoegd (je hebt wél ballen, zeg) en eerlijk gezegd voelde ik me wel gevleid, stiekem dan heh?
top hoor HZHNE! Ga gewoon zo door!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Chrissie

Diep respect voor jou dame!! hoop dat je snel een andere woning hebt zodat je van deze schulden ook snel verlost bent.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

sweet

Goed van je je mag trots zijn op jezelf :D

Ik zit ook met dat probleem van de huur.
Dan krijg ik nog wel huurtoeslag maarja dan is de huur eigenlijk nog teveel voor 1 salaris.

Je zal nu ook wel een stuk rust  hebben in je hoofd.

HZHNE

Dank voor de lieve reacties allemaal.

Graag zou ik jullie advies vragen i.v.m de belastingdienst.
Heb me vandaag blauw en geel geërgerd. Er lopen bij hun momenteel 2 zaken.

1. aankondiging voornemen voor het wijzigen verzamelinkomen 2013.
Probleem zit hem hierbij bij het bedrijf wat namens een bedrijf dat namens het uitzendbureau uitbetalingen heeft gedaan inzake een ziekte periode. Over dezelfde periodes heeft ook uwv een uitbetaling gedaan. Inmiddels is het onterecht uitgekeerde bedrag wat het bedrijf onterecht had uitgekeerd ook al weer aan hun terugbetaald. Het bedrag wat ze uit hebben gekeerd wordt echter wel meegenomen in het verzamelinkomen. Dit heeft catastrofale gevolgen. Als ze het onterechte bedrag in het verzamelinkomen handhaven moet ik alle Huurtoeslag terugbetalen over 2013.

Nu heb ik hier bezwaar tegen aangetekend op 1 november, met bewijsstukken erbij. Ook heeft het bedrijf dat onterecht heeft uitgekeerd een brief gestuurd naar de belastingdienst.

2. Ik heb inmiddels een berekening gekregen van de belastingdienst over 2013. Ik moet 517 euro terugbetalen. Hier heeft men de inkomstenbelasting op verrekend (deze was verlaat) Dit bedrag was 388 euro. De 388 euro heb ik nooit zelf ontvangen. Daarnaast heb ik een brief van hun dat ze deze op de terugbetaling van 2013 hebben geboekt. In het overzicht zie ik de 388 euro niet afgeboekt op de schuld. Belastingdienst al meerdere malen over gebeld en ook zij geven aan dat ze weliswaar de brief wel zien dat het afgeboekt gaat worden, maar zij de verrekening ook niet zien. Hun advies was om hier ook een brief over te sturen. Ook deze heb ik met bewijsstukken op 1 november verstuurd.

Nu had ik van beide brieven nog geen ontvangstbevestigingen ontvangen. Ik weet uit ervaring dat het regelmatig best wel lang kan duren. Ondertussen betaal ik gewoon het maandbedrag door.

Nu belde ik vanavond de belastingdienst met 1 simpele vraag. Zijn mijn brieven ontvangen.
een half uur en veel irritaties verder heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. De medewerker van de belastingdienst vroeg mij wat er in de brief stond. Kort uitgelegd. conclusie. Ik kan het beter even schriftelijk voorleggen.

Momenteel wacht ik al 1,5 jaar op eenzelfde soort probleem over 2011.

Heeft iemand tips en trucs hoe je bij de belastingdienst iemand kunt spreken die voldoende verstand heeft om het uit te zoeken. Ik word echt helemaal gek van ze. 

Zijn er mensen die ervaring hebben met een belastingkantoor? Ik ben benieuwd of het probleem daar wel opgelost kan worden. Of is dat van hetzelfde niveau als de belastingtelefoon.

Boeddha

Ga eens praten bij de Sociale Raadslieden, zij hebben wel tips hoe je het beste kan communiceren.

Ik heb een paar jaar geleden ook problemen gehad met de belasting, ik heb toen een belastingconsulent ingeschakeld die alle contacten heeft onderhouden. Tevens had ik een naam van de belastingambtenaar, daar hebben we alle correspondentie aangericht.

En wat een hele goede tip was van mijn consulent om alle correspondentie persoonlijk af te leveren bij de belastingen. Gewoon bij de receptie. Je vraagt dan om een ontvangstbevestiging en de persoon is verplicht om je dan een bevestiging af te geven, ze maken dan een kopie en daar krijg je een stempel op met de datum van ontvangst :-)
Be strong, have faith!

Bloem2

HZHNE, begrijp ik het goed dat je een netto ontvangen bedrag bruto moet terugbetalen?
Als dat zo is geef je in je volgende aangifte datzelfde bedrag als negatief inkomen op.
Op die manier zou het weer verrekend worden.

HZHNE

Nee volgens mij is dat het niet bloem.

Ik heb een No-riks status bij het UWV. Dit betekent dat bij ziekte UWV ten alle tijde uit betaalt.

Toen ik vorig jaar voor het eerst ziek werd bij de huidige werkgever, heeft het bedrijf wat het uitzendbureau heeft voor de ziekmeldingen het dossier de eerste 2 keren niet doorgestuurd naar het UWV. Zij hebben toen de uitbetalingen gedaan voor de ziekmeldingen.
Ze kwamen pas bij de 3e ziekmelding erachter dat ik een no risk status heb.
Ze hebben toen als nog alles doorgestuurd naar het UWV.
Gevolg was dat de eerste 2 ziekmeldingen ook nog een keer uitgekeerd kreeg door het UWV. Ik heb over de eerste 2 ziekmeldingen dus 2 keer loon ontvangen. Zo'n 800 euro. Het bedrag wat ik van het bedrijf van uitzendbureau kreeg moest ik terugbetalen.

Het probleem is echter dat ze die 800 euro wel in het verzamelinkomen hebben meegenomen. Met als gevolg dat ik boven de huursubsidie grens uitkom. - die 800 euro moet ik ook terugbetalen, maar niet de volledige huursubsidie a 1800 euro.

HZHNE

Wat een goede tip Boehda,

Ik ga morgen direct een afspraak maken.

Tnx

Bloem2

HZHNE, dan is er ook geen correctie loonstrook gemaakt toch?
Want dan zou die 800 niet teveel op je verzamelinkomen staan.

HZHNE

Ik ben even gaan kijken,

Die is er inderdaad niet geweest.
Kortom komt het er op neer dat ik het onterechte wel heb terugbetaald. Maar het betreffende bedrijf het niet heeft gecorrigeerd. Waardoor het in het verzamelinkomen is meegenomen. Overigens is hun brief aan de belastingdienst wel heel erg duidelijk. Hierin erkennen zij schuld en vragen om een correctie van hun uitbetalingen.

Dus het komt waarschijnlijk wel goed, maar ben ik gewoon heel erg ongeduldig.
Zal bij hun wel nog om een correctie loonstrook als is het maar voor mijn eigen administratie en bewijsstuk.

Bloem2

HZ als de Belastingdienst het niet gaat corrigeren kun je het in je aangifte
2014 als negatief inkomen zelf corrigeren. Dan komt je inkomen 2014 lager
waardoor je waarschijnlijk nog wat gaat terugkrijgen in 2015 met de
definitieve aanslag.

HZHNE

Goedemiddag iedereen.

Even een update.
van de Belastingdienst heb ik nog geen reactie gehad. Dus wachten we rustig af wat zij besluiten.

Daarnaast groot nieuws. Ik ga verhuizen. Ik heb een prachtige woning toegewezen gekregen in een klein dorpje. Het is wat kleiner dan ik nu heb en bijna de helft goedkoper. Ik ben zo blij. Het is een woning met energie label B dus ook goed te doen met de energiekosten.

Begin februari ga ik over.

Qua ziekte gaat het niet heel erg denderend. Een dag voor kerst kreeg ik te horen dat ze mij ziek uit dienst hebben gedaan. Wel met de opmerking dat als ik grotendeels hersteld ben, ik bij het bedrijf mag re?intergreren. Het voelde behoorlijk Kl.te zo net voor kerst. Nu geeft het mij wel rust. Ik kan en mag rustig aan mijn herstel gaan werken.

De aanvraag voor een verhuisbudget is afgewezen. Mijn situatie was niet urgent genoeg. De medewerker van de gemeente belde mij hier persoonlijk over. Hij had mijn inkomsten bekeken en gaf aan dat ik maandelijks 300 euro onder de bijstandsnorm zit. Hij gaf aan te begrijpen dat het erg lastig was om de vaste laste op te brengen. Hij attendeerde mij dat ik reguliere bijstand kan aanvragen die mijn inkomsten aanvullen tot de bijstandsnorm. Dat heb ik uiteraard dezelfde dag nog gedaan.

De medewerker van de gemeente gaf aan diep respect te hebben hoe ik mijn financiën deed en het bolwerk om uit de schulden te blijven. Ik moet eerlijk toegeven dat die opmerking mij zoveel goeds deed. Een kleine opmerking maar wat een goed gevoel. Het vooroordeel dat ambtenaren niet kunnen na- en meedenken heeft deze ambtenaar volledig ontkracht. Wat mij betreft de ambtenaar van het Jaar.