SP PRESENTEERT 5 VOORSTELLEN VOOR VERBETEREN SCHULDHULPVERLENING

Started by jan, Nov 30, 2014, 09:00 PM

Previous topic - Next topic

HZHNE

Een boete is een straf omdat je de wet overtreed. Dat er een betalingsregeling op mogelijk moet zijn ben ik het direct mee eens.

Gewoon, je geeft aan dat de matrix borden op 90 stonden/sprongen. Dan weet je toch dat je niet harder dan negentig mag. Dat heeft niks te maken met aanpasbaarheid om boetes binnen te halen, maar om verkeersveiligheid. Daarnaast gaat een trajectcontrole over meerdere kilometers dan ben ook meerder matrixborden van 90 tegengekomen.  Na wijzigen van de snelheid op de matrix borden staat de trajectcontrole enkele minuten stil. Daarna wordt pas gemeten met de nieuwe snelheid.

Bij boetes moet je geen onderscheid maken tussen Jan Modaal, Jan Welvaart of Jan Schuldenaar, ook niet in overtredingen. Dan is volgens mij het hek van de dam. Daarnaast is het juridisch nu in ieder geval niet mogelijk. Een betalingsregeling toestaan buiten een schuldhulpverlening om zou een mooie geste zijn. Maar voordat dat is aangepast moet eerst de wet worden aangepast.

Heb een tijdje de wet Mulder bestudeerd. Ik denk zeker dat deze wet momenteel aan herziening toe is. Al was het maar om een betalingsregeling toe te staan. Daar zou het CDA plan in meegenomen kunnen worden dat je bij je allereerste boete (mits niet meer dan 10 km te hard) je eenmalig een waarschuwing krijgt.

Eigenlijk zijn we het wel redelijk eens Gewoon.
Boete in Delen betalen is precies wat ik ook voorstel.

HZHNE

Dat onderscheid vind ik dan weer lastig.
Wat zorgde voor die laat maar waaien houding?
Ik ken genoeg mensen die de kop in het zand steken nadat ze eerst eindje voor eindje aan elkaar geknoopt hebben of gewoon door onwetendheid met een situatie zijn omgegaan.

Ik heb mijn eigen periode nog goed voor de geest. Ik was jong onervaren, te vroeg uit huis en alles kon. Tot bleek dat het niet kon. Dat besef kwam er al vrij snel overigens maar toen was het te laat om het te keren. Daarna tijden aangemodderd, post niet meer openmaken etc. Ik zou onder de categorie laat maar waaien vallen.

Ik denk dat mensen ook de mist in mogen gaan als ze er maar van leren. En je kunt van mij aannemen dat ik er van geleerd heb. Dit gebeurt mij niet een tweede keer.

Ook de laat maar waaien categorie verdient in mijn ogen een tweede kans. En dat is niet alleen omdat ik een laat maar waaien type was.

Knibbel

Dus in feite zeg je eigenlijk dat bijna iedereen zijn huis zou kunnen behouden in het WSNP-traject. Behalve de categorie grootverdiener met villa die 'ineens' door scheiding of andere zaken zwaar in de financiele problemen is geraakt.....  Je hebt natuurlijk ook nog de groep die de sprong wagen om van een middelmatige woning naar een duurdere woning over te stappen, die dus 'bewust' dit risico nemen. Waar overschrijdt je de grens? Je hebt gelijk, dit is en blijft een moeilijke vraag!!

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

HZHNE

De clou is inderdaad waar je de grens neerlegt.
En ik ben heel eerlijk. Ik heb geen antwoord op de vraag.

Het schuldhulpverleningstraject is maatwerk. Je moet ten alle tijden kijken wat het beste is voor de schuldenaar.

De pest is echter dat schuldhulpverlening maatwerk zou moeten zijn, maar nu te veel gestandaardiseerd is
met vastgeroeste te volgen scripts. Dat maakt dat er ook zoveel mensen buiten een traject vallen.

Maak je van schuldhulpverlening echt maatwerk is er volgens mij veel meer mogelijk en hoeft een huis niet per definitie opgegeten te worden. En in dat maatwerk mag nee sterker moet je ook kijken hoe de schulden ontstaan zijn.

Van iemand die willens en weten boven zijn stand leeft mag je ook offers vragen.

burningspirit

Quote from: HZHNE on Dec 01, 2014, 05:06 PM
Als je aangemeld wordt als wanbetaler houdt dan ook in dat je de 6 maanden voorafgaand geen hulp hebt gevraagd bij de financiële problemen.

Zoals je zegt, iedere situatie is anders. Wij werden aangemeld als wanbetaler juist DOORDAT we hulp vroegen bij onze financiële problemen! Onze hulpverlener sommeerde ons onmiddellijk te stoppen met de betalingsregeling, die we met onze zorgverzekeraar hadden én die GOED liep...... Het heeft geen zin nu, om daarover te klagen, maar dit was in geen geval onze eigen schuld en last van gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel hebben wij ook niet!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

jan

Het gaat erom dat mensen, een reële kans krijgen om uit de schulden te komen. Ik vind dat alle schulden op één grote hoop moeten worden gegooid en deze denkbeeldige hoop moet worden opgelost. Eén keer in iemands leven, moet zo'n regeling toegepast kunnen worden.

Als je in de schulden raakt, gaat het meestal niet goed, maar er zijn momenten waarop je er niet meer uitgaat komen. Er moet een uitweg zijn.

Als mensen niet die ene kans krijgen, zullen ze er nooit uitkomen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator