WSNP / Voorlopige teruggave / Kindgebonden budget 2015

Started by Boeddha, Nov 30, 2014, 11:07 AM

Previous topic - Next topic

chapter

ik neem aan dat vanaf jan de norm ook verandert.
Wat nu bijstand voor alleenstaande ouder was is nu alleenstaande.
Als je het zo rekend zou het zelfs achteruitgang zijn
389 kgb en voorheen kreeg ik 308 voorlopige teruggave en 124 kgb

Heb mail aan bwv gestuurd die is op vakantie.

lonkes1984

Dat is zo chapter, alleen is het KGB vrij van beslag enzo, en dat was het bedrag in de bijstand niet. Dus wat dat betreft is het geld er echt om je kind te onderhouden, aangezien het niet meegerekend mag worden. Dat was eerst niet.
Don't look back.... You're not going that way!

Boeddha

Ik heb zojuist mijn BWV gesproken en het KGB zal in de boedel vallen :-(  hoe de volledige berekening gaat worden kon zij ook nog niet vertellen. 1-1-15 worden de nieuwe normen bekend en ze verwacht dat ergens in februari dat de nieuwe VTLB'S vastgesteld kunnen worden.

Zij raadde mij aan om het meerdere van het KGB apart te zetten zodat er geen achterstand in de boedel komt. (Gelukkig heb ik dat gedaan!)

Kortom...het gaat er niet leuker op worden!
Be strong, have faith!

tuthola

Dat vermoeden had ik al Boeddha erg jammer, ik had begrepen dat lonkes in het minnelijk traject zat dus dan zal daar het verschil inzitten.
Goed dat je het bewaard hebt,  op een achterstand zit je ook niet te wachten.

Boeddha

Dat zal geen verschil moeten uitmaken. Ook zij hebben te maken met een VTLB het verschil tussen WSNP en een minnelijke heeft te maken dat bij de wsnp een rechter aan te pas komt en bij een minnelijke niet. (Als ik het goed begrepen heb toen)

Nou ja wel fijn voor Lonkes :-)
Be strong, have faith!

lonkes1984

Eigenlijk is dat toch vreemd..
Stel dat je alleenstaande ouder in de bijstand was dan kon jij onmogelijk je rekeningen én de zorg voor je kind rondkrijgen zonder dit KGB omdat ze zo gaan snijden in de bijstand....
Dan zal je het wel mogen houden om aan je VTLB te komen of zo..

Vervelend voor je Boeddha :( ... Nu krijg ik het ook wel benauwd, ondanks dat mijn bewindvoerder ervan overtuigd is dat ik het mag houden  ???

chapter

lonkes ik denk dat je vtlb wel verlaagd wordt dus dan klopt het dat je dit mag behouden
de norm wwb wordt alleenstaande met dan correcties kgb dus per saldo zul je zelfde behouden aangezien hun ook vtlb calculator gebruiken

lonkes1984

Ahh ok dank je wel Chapter!

Heb de bewindvoerder nog maar eens een bericht gestuurd vandaag. Nee je mag het echt hebben zei ze, KGB is vrij van beslag, is voor je kind te onderhouden.
Nou ja prima.. Ik ben er allang blij mee haha
Ik draag nu het minimaalste af, zal dat dan meer worden in 2015? (aan de spaarrekening voor de schuldeisers bedoel ik..)
Bewindvoerder zei wel dat ik geluk heb dat ik een WIA heb, en geen bijstand, want dan kon ze me niet dat hele bedrag geven en had ze echt een groot gedeelte nodig gehad om de maand rond te krijgen...

chapter

nee dat snap ik kgb mag je ook houden mocht hiervoor ook al was namelijk gecorrigeerd in vtlb
Ik heb inkomen van 3000 in de maand maakt niet uit of 1000 of 3000 is de basisnorm 90% wwb is voor iedereen gelijk en daarbij nog correcties zorg en huur en eventueel auto.

als je nieuwe berekening krijgt in januari zal je per saldo zelfde overhouden als nu

de wwb norm is verlaagd en kgb verhoogd wat dus op zelfde neer komt als basisnorm.
Dat ze daar nu niets over kan zeggen is logisch aangezien die nieuwe calculator waar deze aanpassing in is verwerkt pas januari uitkomt.
Neem aan dat je ook elk half jaar nieuw vtlb bedrag krijgt?

lonkes1984

Nee ik krijg niet elk half jaar een nieuw VTLB.
Traject loopt nu al anderhalf jaar en heb laatst eens gevraagd omdat ik na de jaarcontrole ook niets gehoord heb.
Toen zei die mevrouw van plangroep dat zolang er niets veranderd in mijn inkomen ze ook geen nieuwe VTLB berekening maken.
Ik zal dus waarschijnlijk meer moeten gaan afdragen nu?

Edit: heb plangroep maar eens gemaild of er nu in het nieuwe jaar wel n nieuwe berekening wordt gemaakt en of ik daarvoor iets moet aanleveren... Als je bij hun zelf niet erachter aan zit doen ze niets :o :-\