Meerderheid wil ziekenfonds terug

Started by jan, Nov 29, 2014, 04:35 PM

Previous topic - Next topic

jan

De SP claimt de overwinning in de ideologische strijd met de VVD over de zorg. Uit een opiniepeiling blijkt dat 60 procent van de Nederlanders terug wil naar het ziekenfonds. Ook onder de VVD-stemmers is daarvoor volgens de peiling een meerderheid van 53 procent. Bij geen enkele partij is een meerderheid van de achterban voor handhaving van het huidige systeem.

bron: http://www.volkskrant.nl/politiek/meerderheid-wil-ziekenfonds-terug~a3799067/
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Marjan12

Dit zou een enorme besparing opleveren en geen romplsomp meer, van die 100'n verzekeringen en dito top.

Chrissie

Als we dat toch weer terug zouden krijgen dan heeft iedereen minder kopzorgen! Het is toch te gek voor woorden wat je tegenwoordig betaald en dan heb ik het nog niet eens over het eigen risico, dat moet er dus nog overheen!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

HZHNE

Volgens mij is het niet de oplossing en een  beetje lood om oud ijzer.

In de oude ziekenfondssituatie moest je elke maand 35 zelf nog betalen, de rest ging via uitkering of loon tot de vastgestelde particuliere grens.

Gaan we terug naar een ziekenfonds, dan zal er weliswaar meer naar draagkracht worden betaald. Maar ik denk dat het voor mensen met een laag inkomen in het nadeel zal werken.

Nu is een goedkope basis premie zo'n 95 euro - 72 euro zorgtoeslag = 23 euro per maand + max 30 euro Eigen risico = 53

Stel het wordt weer ziekenfonds.
Gezien de oude situatie ziekenfonds betaal je 40 - 60 euro via je bijstandsuitkering.
Daarnaast betaal je 35 per maand eigen bijdrage.
vervolgens vervalt de zorgtoeslag (die was er niet in de oude situatie en je mag er vanuit gaan dat deze bij de invoering van het ziekenfonds ook weer komt te vervallen.)

Kortom je bijstand is 40 tot 60 euro minder + 35 eigen bijdrage per maand = 75- 95 euro die je betaalt voor een ziekenfonds verzekering.

Volgens mij hebben mensen met een laag inkomen juist profijt van hoe het nu is.

Xdewit

waar komt die 72 euro zorgtoeslag vandaan?

jan

Dit is een toeslag, die wordt betaald uit de belastinginkomsten van het rijk.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

tuthola

@HZNE ik ben het niet met je eens je gaat er gemakshalve vanuit dat de lage inkomens allemaal voor de goedkoopste verzekering kiest. Vaak hebben mensen met lage lonen meer zorg nodig en zodoende in de duurste verzekering vallen. Zelfs de gemeente gaat ervan uit dat je aanvullend verzekerd bent met het oog op de bijzondere bijstand die je niet krijgt bij ziekte als je niet aanvullend verzekerd bent.
Ik kan me trouwens niet heugen dat ik ooit bij het ziekenfonds bij moest betalen, behalve dan de 2.50 gulden die je bij het ophalen van een recept moest betalen, kan zijn dat ik het mis heb.

Mijn verzekering per maand 135 + 30 = 165 - 72 = 93

Dat is snel een verschil van 40 euro met jou berekening, dus ik zou graag terug willen naar het ziekenfonds ook al weet ik dat dit niet gaat gebeuren.

HZHNE

Ik moest ten tijde van de ziekenfonds wel degelijk elke maand 35 euro betalen. Ben even nagegaan bij mijn familie en die gaven aan ook bij te moeten betalen.  (dit was destijds voor de aanvullende pakketten)

Overigens is voor iedereen de berekening weer anders.

Ik betaal nu 115 euro incl aanvullende tand en extra pakket. Ontvang 72 euro zt. =43 euro per maand
Daarnaast ben ik uiteraard mijn eigen risico elk jaar kwijt. Dit jaar 360 - 290 wtcg = 70 euro wat overblijft delen door 12 = 5,85 eigen risico.

Concreet ben ik 43 + 5, 85  = 48,85 kwijt voor mij zorgverzekering In de ziekenfondsperiode betaalde ik fors meer. Omdat ik al jaren bij mij zorgverzekeraar zit heb ik 10% korting op mijn polis. Deze is al in de premie verwerkt.

Weet niet of jij WTCG krijgt. Dan zou jou maandelijkse premie ook lager zijn.
namelijk 68,85 per maand.

135 + 5,85 = 140,85 - 72 = 68,85

tuthola

Ik dacht dat de wtcg bedoeld was voor de eigen bijdrage van kosten die niet vergoed worden  naast premie en eigen risico. Ik (en jij ook wel denk) krijg 1x per jaar 99 euro compensatie eigen risico. Dit is vervallen maar word door de gemeente nog vergoed als je een laag inkomen hebt.

HZHNE

Je hebt helemaal gelijk Tuthola,
daarvoor is de wtcg inderdaad bedoeld.

Maar het is een beetje om het even. De Wtcg hoef je niet te verantwoorden.
Ik krijg hem elk jaar keurig netjes uitgekeerd ongeacht het feit of ik wel of niet kosten buiten de polis heb.
Alles valt bij mij in de polis. Dus is het voor mij 290 euro die ik extra krijg dit jaar. Dit compenseer ik met het eigen risico.

Die 99 euro kreeg ik inderdaad ook vorig jaar, die gaat nu via de gemeente. Maar als ik mijn gemeente bel of mail erover dan snappen ze werkelijk waar niet waar ik het over heb.

Heb jij het van de gemeente al vergoed gekregen?
Overigens is dit jaar ook de laatste keer WtcG, komt daar ook iets voor in de plaats?

Knibbel

Ik probeer ook te graven in mijn herinneringen toen er nog het ziekenfondssysteem was. Maar het staat mij eerlijk gezegd zelf niet meer zo helder in mijn geheugen. Volgens mij betaalden wij vroeger ook niets extra bij. Zover ik weet werd, toen mijn man en ik in die tijd beiden een baan hadden, de premie voor het ziekenfonds ingehouden van het loon wat je verdiende. De hoogte ervan was afhankelijk van het bedrag van jouw bruto inkomen. Mijn man had een hoger inkomen, betaalde dus ook meer dan ikzelf. Toen ons tweede kind kwam werd ik min of meer ´gedwongen' om mijn baan op te zeggen vanwege haar problematiek. Manlief betaalde toen alleen de ziekenfondspremie en de rest van het gezin was gewoon 'gratis' meeverzekerd. Met het systeem van nu moet iedereen de basispremie betalen die de zorgverzekeraar 'min of meer´ bepaalt ongeacht wat het inkomen is, hoog of laag. Voor mijn gevoel zijn het toch de hogere inkomens die hier, zoals meestal, het minst last van hebben.

En de zorgtoeslag? Ik zit beetje met schrik af te wachten tot die eerdaags ook wordt gekort of misschien zelfs helemaal afgeschaft......

Geef mij het oude systeem maar terug, minder kopzorgen, minder problemen.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron