Ik probeer ook te graven in mijn herinneringen toen er nog het ziekenfondssysteem was. Maar het staat mij eerlijk gezegd zelf niet meer zo helder in mijn geheugen. Volgens mij betaalden wij vroeger ook niets extra bij. Zover ik weet werd, toen mijn man en ik in die tijd beiden een baan hadden, de premie voor het ziekenfonds ingehouden van het loon wat je verdiende. De hoogte ervan was afhankelijk van het bedrag van jouw bruto inkomen. Mijn man had een hoger inkomen, betaalde dus ook meer dan ikzelf. Toen ons tweede kind kwam werd ik min of meer ´gedwongen' om mijn baan op te zeggen vanwege haar problematiek. Manlief betaalde toen alleen de ziekenfondspremie en de rest van het gezin was gewoon 'gratis' meeverzekerd. Met het systeem van nu moet iedereen de basispremie betalen die de zorgverzekeraar 'min of meer´ bepaalt ongeacht wat het inkomen is, hoog of laag. Voor mijn gevoel zijn het toch de hogere inkomens die hier, zoals meestal, het minst last van hebben.
En de zorgtoeslag? Ik zit beetje met schrik af te wachten tot die eerdaags ook wordt gekort of misschien zelfs helemaal afgeschaft......
Geef mij het oude systeem maar terug, minder kopzorgen, minder problemen.