Dringende vraag Belgische incassokosten

Started by ondernemernederland, Nov 28, 2014, 11:39 AM

Previous topic - Next topic

ondernemernederland

Al lange tijd heb ik met de onderneming een openstaande schuld bij een Belgische leverancier. Het totale factuurbedrag van de twee facturen bedroeg 2200,-. Hiervan is echter voor de overdracht aan het incassobureau al 1100,- betaald. Nu berekend het incassobureau het volgende:

Schadebeding over hoofdsom a 2200,-
Rentekosten over hoofdsom a 2200,-
Algemene kosten a 50,-

Tussendoor heeft men aangegeven de incassokosten te halveren ivm het afsluiten van een regeling. Ik heb hen toen tevens aangegeven dat de regeling moeilijk na te komen is gezien de financiele opbrengsten en andere schulden van de onderneming. Nu heeft men tussentijds zonder waarschuwing de kosten terug gezet naar bijna 700,-.

Heeft iemand antwoord op de volgende vragen?

- Mag een Belgisch incassobureau het schadebeding en rentekosten berekenen over de totale hoofdsom of alleen over het nog te betalen gedeelte bij overdracht aan incassobureau?

- Zijn deze kosten niet erg hoog?

Intussen is alles betaald muv nog 300,- aan resterende kosten. Men heeft aangegeven dat als ik bezwaar wil maken ik direct gedagvaard ga worden door de Belgische rechtbank.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

marco

Volgens, welk recht zijn jullie een overeenkomst aangegaan?
Marco en Bianca

sacredfour

Je bent verplicht rente en "schadekosten" te betalen. Deze partij waaraan je deze schuld hebt zal moeten bewijzen dat ze door jouw in gebreken schade hebben geleden van 2200 euro. Niet aannemelijk!
Betaal alleen de hoofdsom, 50 euro kosten (redelijk) plus de wettelijke of contractuele rente. Schrijf het incassobureau dat je bereid bent om het bovenstaande te doen en dat je eventueel bereid bent de schade van 2200 euro te vergoeden als ze kunnen bewijzen dat ze door jouw wanbetaling deze schade ook daadwerkelijk hebben geleden. Wees niet bang voor een rechtszaak! Na deze brief is er weinig kans dan ze dit nog doen.
Marco, ik ben er vanuit gegaan dat de wetgeving in België niet zo veel verschild met de onze. De nieuwe wet incassokosten geldt niet voor bedrijven onderling.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.