Vraagje over Studieschuld

Started by Temudjin, Nov 25, 2014, 06:19 PM

Previous topic - Next topic

Temudjin

Vandaag kreeg ik per post een brief van DUO.

Vanaf 1 Februari 2015 dien ik mijn studieschuld terug te betalen en binnenkort ontvang ik een brief waarin staat hoeveel ik per maand moet gaan betalen.

Momenteel leef ik al van de BVV want Deurwaarder Jonge Jan Wissebon heeft beslag gelegd op m'n inkomen, normaal gesproken zou ik dan een schuldeiser verwijzen naar hetzelfde (beslaglegging) maar is het niet zo dat studieschuld van DUO andere bevoegdheden heeft ? Ik vrees op het ergste.. het is bijna 2015..Heb enorm genoten van 2014 ondanks dat ik uit de minnelijke traject zonder kwijtschelding ben gezet. Nederland was fantastisch op het WK maar met angst en paranoia beeindig ik nu 2014.

Wie ken me helpen met deze vragen?

chapter

Je kuntaanpassing van termijnbedrag aanvragen maar de aflosperiode blijft staan dus na aflossen andere schulden begin je aan de 15 jaar aflossing van duo.
Kijk even op site duo daar vind je er meer over

tuthola

er zijn twee deurwaarders die werken namens DUO en 1 ervan legt beslag. Zou het niet makkelijker zijn voor DUO als ze gewoon alle vorderingen op 1 deurwaarder gooien?

Misschien ben ik blond maar snap helemaal niks meer van je verhaal.

burningspirit

misschien ben ik ook blond? sorry, maar ik denk niet dat je je moet afvragen wat makkelijker is voor duo
denk dat je je moet afvragen: hoe ga ik dit doen? en dan gewoon met duo overleggen lijkt mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Marjan12

Ik ben ook blond, en ik zou als ik jou was contact opnemen met het DUO, om van alles 1 zaak te maken. Dit laatste moet natuurlijk wel mogelijk zijn.

Temudjin

Uuuh jullie beseffen toch wel dat Studieschuld iets heeeeel anders is dan bijv schoolgeld schuld ?
Voor studieschuld zijn er hele andere regels.

En wat die 3 deurwaarders betreft. Ben ik ook niet uit.  Maar dat is schoolgeld schuld, 1 deurwaarder namens DUO heb ik zo'n 1200 schuld, waarschijnlijk van het jaar 2005-2006.. en van de andere deurwaarder van een ander jaar. Mijn idee is gewoon waarom niet alles op 1 deurwaarder gooien.. maaja ik heb er verder ook geen verstand van.
Studieschuld daar gelden andere regels.. Ik heb met DUO erover gebeld. En op basis van inkomen berekenen zij hoeveel je moet betalen per maand. Het kan zelfs gewoon 0 Euro per maand zijn.
Gewoon een IB 60 van 2013 aanvragen en de formulier invullen en samen met de IB60 opsturen.
Dat is wat zij tegen me zeiden dusja.

tuthola

Uuuh jullie beseffen toch wel dat Studieschuld iets heeeeel anders is dan bijv schoolgeld schuld ?
Voor studieschuld zijn er hele andere regels.....

Ik heb 2 studerende kinderen ....ze hebben allebei een studieschuld bij het duo, de schuld bestaat uit collegegeld en beetje aanvullende lening voor de schoolboeken. Ik heb altijd begrepen dat dit gewoon 1 schuld is bij de duo. Nu zeg jij dat dit heel anders is dus zou je dit misschien kunnen uitleggen ?

Temudjin

Nou ik weet nou niet hoe het met jouw studerende kinderen zit. Maar bij mij is het gewoon zo dat de studieschuld een lening schuld is zeg maar. En daar heb je de aflosfase etc. draagkracht. Dat staat los van schoolgeld.
Wel allemaal bij DUO maar het staat er los van, dat zei DUO zelf tegen mij toen ik ze gisteren sprak.

Verder weet ik het ook niet

tuthola

Ok maar ik neem voor het gemak aan dat je toch wel je lesgeld betaald hebt of niet ?? zo niet begrijp ik het wat beter.....

Temudjin

Nee waarom denk je dat ik schulden heb

tuthola

Bedankt voor je uitleg, ik snap het nu beter hoe het zit, ik hoop niet dat je je aangevallen voelt want wie ben ik om over iemand te oordelen ik heb zelf ook in de schulden gezeten dus weet hoe het is.
Mijn vraag was meer interesse zodat ik beter kan meedenken.

An0niempje

Mijn totale studieschuld is iets van 36.068,46  euro, ziek geworden tijdens studeren en kon daardoor niet mijn studie afronden. Omdat ik volledig afgekeurd ben (Wajong) kan ik kwijtschelding aanvragen, voor een deel van de studieschuld. Namelijk de prestatiebeurs, de aanvullende beurs en kosten ov-kaart. Daarna zal er een schuld overblijven van rond de 4000 euro. Echter staat mijn afloscapaciteit al jaren op 0 euro.
Ik had begrepen, dat deze 0 euro afloscapaciteit ook meetelt in de 15 jaar. En dat dit wat anders is als wat ze bedoelen met tijdelijk niet aflossen. Want voor dat je een aflossingsvrije periode aan kan vragen, moet je eerst wachten tot ze je inkomen beoordeeld hebben, staat op de site. Maar nu ik dit topic gelezen heb, zal ik eens een mail sturen naar DUO met die vraag, ben nu eigenlijk wel benieuwd. Maar op zich maak ik me verder eigenlijk niet druk over de DUO schuld. Mijn ervaring met het DUO is, dat er prima met die lui te praten valt. Toen ik ziek was, heb ik mijn broer gemachtigd, maar toevallig dit jaar heeft mijn broer zich weer teruggetrokken, dus nu moet ik zelf dat IB60 formulier regelen. En bij mij was het op een gegeven moment net een wip: wel-niet-wel-niet ingeschreven bij de universiteit.
Terugkomend op Temudjin: ik zou even bellen met het DUO en de situatie uitleggen en vragen of ze mee willen denken voor een oplossing. En desnoods een IB60 formulier begeleiden met wat extra informatie waaruit blijkt, dat je misschien qua loon (weet niet of dat zo is) wel terug zou kunnen betalen, maar dat er andere omstandigheden zich voordoen. Als je het niet al eerder verpest hebt bij het DUO door afspraken niet na te komen, dan denk ik dat er ook in jouw situatie wel met ze te praten valt... En niet geschoten is altijd mis, en je laat zo in ieder geval zien, dat je graag een oplossing wilt.
Ik zie wel dat ze nieuwe betalingsregels hebben, daar heb ik me nog niet in verdiept... Zal eens kijken, wat daar nog voor interessants in staat. Maar voor mezelf ga ik er voorlopig vanuit, dat ik ook in 2015 niets af hoe te lossen.
En mocht het me ooit lukken om een baan te vinden, dan is een schuld van ca 4000 euro te overzien.... Zeker als je er 15 jaar over mag doen.... Die 4000 is een bijgeleend bedrag. Het enige geld wat ik ooit geleend heb, omdat het mij niet lukte om naast mijn studie te werken, leende ik een paar jaar een klein bedrag per maand bij en daar zal inmiddels ook vast wat rente bij zitten...