Net als Peter en al die anderen ben ik door al die geldproblemen ook behoorlijk afgevallen, mensen vroegen mij zelfs of ik ziek was, zo mager en slecht zag ik uit. Maar ik begrijp dat dit niet jouw insteek was van deze topic Chrissie.
Ik begrijp wel wat jij bedoelt Chrissie, maar net als bij 'lijners' of mensen die stoppen met roken is het, behalve voor de personen in kwestie zelf, voor 'de omgeving' moeilijk om continue rekening te houden met de problematiek van de ander. In het begin lukt dat wel, maar gaandeweg wordt dit steeds minder.
En ergens.... het is ook niet 'hun' probleem, zij zien niet waar je mee worstelt. Voor mijn gevoel ligt het, denk ik, toch echt aan de wilskracht van de persoon zelf om zich niet te laten verleiden tot....
Natuurlijk heb ik het niet over goede vrienden of familie, vaak kennen zij de achtergrond en het gevecht en houden rekening met je, maar b.v. luchtige kennissen, winkeliers, banken en dergelijk zijn alleen uit op eigen belang, verkoop, winst, omzet..... Zij hebben inderdaad geen boodschap aan jouw probleem.
Dat kun je natuurlijk wel misschien vragen van instanties, regering enz. Vragen om begrip of eventueel onthoudingen van allerlei verleidingen, maar.... de vraag is: wil je dat??? Betutteling, regels opgelegd krijgen, verboden..... Persoonlijk zou ik meteen beginnen te rebelleren. Maar zo ben ik, een ander denkt daar misschien anders over en heeft het juist nodig dat een ander je behoedt voor alllerlei verleidingen.
Mijn dochter bijvoorbeeld is dus zo'n verhaal, heeft gelukkig geen schulden, maar..... heeft wel iemand nodig die haar financien regelt zodat zij niet in de schulden raakt. En ik die zo tegen betutteling is, doe dit juist bij haar omdat ik weet dat zij geen weerstand kan bieden tegen al die verleidingen (aanbiedingen) die zij om zich heen ziet!!
Ik vind jouw vergelijking van schulden en afvallen een echt goede vergelijking, een echte doordenker, Chrissie.....