Schulden en afvallen

Started by Chrissie, Nov 23, 2014, 02:03 AM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Velen zullen misschien raar op kijken bij de titel maar aangezien ik snip maar dan ook snip verkouden ben en daardoor beroerd slaap zat ik van vannacht ineens op een website weet de naam niet eens meer, over schulden daar werd geschreven over "hoge schulden weg wezen?" Het ging over mensen die geen uitzicht meer zagen in hun situatie en dus maar spoorloos verdwenen.  Dan zullen jullie misschien denken wat heeft dit met afvallen te maken, ik vond de vergelijking wel heel treffend eerlijk gezegd.

Het Nibud had er een lap tekst van hun bevindingen staan, maar wat moest ik hun gelijk geven!
Als je wilt afvallen moet je in de regel een goede ruggengraat hebben en telkens nee verkopen tegen bijvoorbeeld dat lekkere gebakje op die verjaardag ( heb zelf nog nooit aan afvallen gedaan maar herken het wel in mijn omgeving) omdat de mensen zeggen van toe doe gezellig even mee dat ene stukje kan wel. Dit is met de schulden al net zo.
Dat daar een heel punt op te winnen valt als er juist positief gereageerd wordt zodat je gestimuleerd wordt. Er werd ook in geschreven hoe te reageren positief welteverstaan maar helaas door die stomme verkoudheid ben ik dat per ongeluk vergeten, sorry.

Volgens mij kunnen zich velen hier herkennen daarom wilde ik het even met jullie delen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

gewoon

Ha ha

Aan de lijn doen en er wil maar moeilijk een  pondje van af,  wel iedere maand op de weegschaal.

Als je te snel afvalt moet je dan zorgen maken,  dat het een jojo dieet is   ;D

chapter

klopt wel maar wat mij opvalt is dat juist mensen met schulden vaak fors overgewicht hebben.
Zit het dan in het wegeten van de ellende o andere keuzes moeten maken omdat er geen geld is

Temudjin

Ja waarschijnlijk omdat ongezond eten erg erg goedkoop is vergeleken met gezond eten. Plus schulden kan iemand depri maken waardoor hij/zij het dus ergens zoekt, het kan alcohol zijn , voedsel, softdrugs zoals marijuana etc.

Ik vind dit erg interessant, ik dacht ook van "Wat heeft afvallen met schulden te maken? " Ik ben traag en na het lezen van Chrissie's post snap ik eigenlijk nog steeds niet helemaal wat het met schulden te maken heeft misschien wel een klein beetje.
Momenteel heb ik ook verlangens om wat af te vallen..en toevallig heb ik ook schulden en leef ik per heden van de BVV...jaah erg ironisch dan toen ik dit Topic zag. Heus niet zoveel wil ik afvallen maar misschien 5 kilo of meer. Kortom ik wil van m'n buikje af. 
Dat gevoel van na het eten de vraag die je jezelf stelt: Heb ik mezelf zojuist weer volgepropt ?? Had ik eerder moeten stoppen met eten ? En ga zo maar door.

Mijn lievelingsoverhemd die me zoo mooi staat maar door het buikje zit het te strak aan de buik en dus minder zitten wanneer ik die overhemd draag. "Nee ik sta liever" zeg je dan op een feestje waar je indruk achter wil laten. 
Die onzekerheden hebben wij mannen dus ook wel he ! Zo niet ben ik de enige..
Metaphorically kun je schulden inderdaad wel vergelijken met afvallen inderdaad

peter

Ik viel af van de stress die de schulden gaven. Ik had het gevoel dat ik langs de afgrond liep en elk moment kon vallen. Ik snap de post van Chrissie heel goed.
Peter
Administrator Forum

Chrissie

Ik kan me in jullie allemaal heel goed vinden, net als Peter ben ik ook van de stress die de schulden brengen afgevallen.

Maar ik bedoelde het iets anders heb het juiste artikel van vannacht niet weer terug kunnen  vinden,maar ik heb wel het rapport van de Nibud die ik vannacht heb gelezen gevonden. Als jullie hem  willen lezen hij staat op nu.nl "schulden kosten samenleving miljoenen"  in de eerste regel.
Het artikel van vannacht die ik heb gelezen ging over schuldenaren die geen uitzicht meer zagen en dus spoorloos verdwenen, als van de aardbodem opgelost zeg maar heb ik niet weer kunnen vinden helaas.

Zal mijn stukje die ik eigenlijk bedoelde even hier neerzetten.

In hoofdstuk 2,3 en 4 hebben we al geconcludeerd dat schuldenproblematiek niet alleen een probleem van het individu is, maar van de hele maatschappij.
De oplossing ligt dan ook niet bij één persoon, de consument kan het niet alleen.
Hij of zij is uiteraard wel de enige die verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn of haar uiteindelijke gedrag, maar daarbij moeten we wel bedenken dat we als maatschappij en organisatie ook een verantwoordelijkheid hebben. Het valt te vergelijken met iemand die aan het lijnen ( afvallen) is. Alle vrienden weten het, maar op het feestje staat de taart echter op tafel ( fysieke omgeving) en iedereen dringt er toch op aan dat de lijner een stukje taart voor de gezelligheid mee eet. Zo is het ook met de financiën. In plaats van mee te werken aan iemands goede voornemen maakt de omgeving het hem of haar vaak moeilijker. ( pagina 40)

Bewustwording van de omgeving hoe zij kunnen helpen ( steunen in plaats van veroordelen) zowel directe vrienden als organisaties en schuldeisers. ( pagina 43)

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Knibbel

Net als Peter en al die anderen ben ik door al die geldproblemen ook behoorlijk afgevallen, mensen vroegen mij zelfs of ik ziek was, zo mager en slecht zag ik uit. Maar ik begrijp  dat dit niet jouw insteek was van deze topic Chrissie.

Ik begrijp wel wat jij bedoelt Chrissie, maar net als bij 'lijners' of mensen die stoppen met roken is het, behalve voor de personen in kwestie zelf, voor 'de omgeving' moeilijk om continue rekening te houden met de problematiek van de ander. In het begin lukt dat wel, maar gaandeweg wordt dit steeds minder.

En ergens.... het is ook niet 'hun' probleem, zij zien niet waar je mee worstelt. Voor mijn gevoel ligt het, denk ik, toch echt aan de wilskracht van de persoon zelf om zich niet te laten verleiden tot....

Natuurlijk heb ik het niet over goede vrienden of familie, vaak kennen zij de achtergrond en het gevecht en houden rekening met je, maar b.v. luchtige kennissen, winkeliers, banken en dergelijk zijn alleen uit op eigen belang, verkoop, winst, omzet..... Zij hebben inderdaad geen boodschap aan jouw probleem.

Dat kun je natuurlijk wel misschien vragen van instanties, regering enz. Vragen om begrip of eventueel onthoudingen van allerlei verleidingen, maar.... de vraag is: wil je dat??? Betutteling, regels opgelegd krijgen, verboden..... Persoonlijk zou ik meteen beginnen te rebelleren. Maar zo ben ik, een ander denkt daar misschien anders over en heeft het juist nodig dat een ander je behoedt voor alllerlei verleidingen.

Mijn dochter bijvoorbeeld is dus zo'n verhaal, heeft gelukkig geen schulden, maar..... heeft wel iemand nodig die haar financien regelt zodat zij niet in de schulden raakt. En ik die zo tegen betutteling is, doe dit juist bij haar omdat ik weet dat zij geen weerstand kan bieden tegen al die verleidingen (aanbiedingen) die zij om zich heen ziet!!

Ik vind jouw vergelijking van schulden en afvallen een echt goede vergelijking, een echte doordenker, Chrissie.....

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron