Er is beslag gelegd, hoe ervaar jij het ?

Started by Temudjin, Nov 21, 2014, 02:18 PM

Previous topic - Next topic

lonkes1984

Hier met beide ervaring...

Eerst een bewindvoerder gehad die niet deugde. Betaalde rekeningen niet, want wilde eerst sparen op de rekening?!?!?!
Deze werd mij aanbevolen door plangroep.. Grrrrr

Daarna op zoek gegaan ZELF naar een ander en nu de meest fijne bewindvoerder die ik me kon wensen. En ja, ze vergeet ook wel eens iets (bijvoorbeeld afgelopen maand om de automatische betaling van de premie te verhogen), maar het is mensenwerk en ze lost het gelijk op.
Ben heel tevreden en zou haar bij iedereen aanraden.
Don't look back.... You're not going that way!

Temudjin

An0niempje mag net als iederen zijn ervaring hier delen uiteraard.

Misschien weten velen dit niet maar een bewindvoerder ken iedereen zijn, je hoeft niet eens een diploma ervoor te hebben enzo.
Ik weet nou niet of het nu anders is maar een doodvreemdeling jouw hele financiën toevertrouwen is op het eerste gezicht erg eng tenzij het van de Gemeente komt maar er waren/zijn zat bewindvoerders die gewoon 5 maanden lang geen huur en geen elektra betalen. Dan komt de schuldenaar nog dieper en dieper in de schulden.
Wat bewindvoerders doen is iemand die op de grond ligt oprapen en misbruik maken van zijn/haar onzekerheden. Iemand die ik ken heeft zoiets meegemaakt en ook al heeft hij de rechtszaak gewonnen, hij zit in feite dieper in de schulden want hij dacht dat zijn bewindvoerder het wel allemaal zou gaan regelen he !

Enig idee wat dat met een mens vanbinnen doet ? De onzekerheid is groter, de stress is groter en ga zo maar door.

Knibbel

Natuurlijk mag Anoniempje haar ervaringen met delen, dit is een recht die wij allemaal op dit forum hebben. Maar wat Chrissie en Tuthola ook al schreven klopt natuurlijk wel. In het algemeen worden juist de negatieve ervaringen (en dat is echt niet alleen bij bewindvoerders) heel breed en groot uitgemeten. Het zijn juist de goede bewindvoerders, die gewoon hun werk doen die ze moeten doen, die op de achtergrond blijven. Zij vallen meestal niet op, want wie maakt zich druk om bewindvoerders die nooit iets fout doen?? Is toch niet interessant voor de buitenwereld!! Dit klinkt misschien hard maar vaak is dit in werkelijkheid zo bij veel zaken.....

Misschien heb ik niet het recht om zoiets te schrijven, want ik heb zelf geen ervaring met onder bewindvoering staan. Ik heb zelf nooit een bewindvoerder gehad.

En ja Temudjin, je hoeft niet altijd gediplomeerd te zijn om als bewindvoerder op te treden. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dit bij WSNP of minnelijk traject zit, want ik heb het over 'vrijwillige' bewindvoering. Ik ben namelijk zelf bewindvoerder van mijn dochter (autistisch en verstandelijke beperkingen) en ik heb zeker geen diploma of ervaring op dit gebied. Ik doe wat ik altijd al voor haar heb gedaan, ik 'beheer' haar financien, alleen heb ik dit nu officieel laten vastzetten  via de kantonrechter om problemen te voorkomen nu zij 'volwassen' is geworden. Voor de kantonrechter maakte het totaal niets uit of ik gediplomeerd bewindvoerder ben of niet, uiteraard wordt er gekeken naar bepaalde eisen: je mag zelf niet onder mentorschap of bewindvoering staan, geen faillissement hebben, niet in een schuldsaneringstraject zitten. Maar het belangrijkste was of mijn dochter zelf mij als bewindvoerder wilde hebben. Mijn zoon (haar broer) is als 2e toeziende bewindvoerder toegevoegd. En deze eisen tellen ook wanneer de bewindvoerder een 'niet familielid' van mijn dochter zou zijn. Ik moet wel zeggen dat mijn dochter geen schulden heeft of dergelijke andere problemen.

Haar vriend staat ook onder 'vrijwillige' bewindvoering maar dan via een instantie, die uiteraard wel de nodige kwalificatiepapieren hebben. Ook hij heeft geen schulden, maar weet van zichzelf dat hij te gemakkelijk geld impulsief en onnodig uitgeeft. Dus om problemen te voorkomen......

Maar.... deze jongen eist twee keer per maand een schriftelijk overzicht van zijn bewindvoerder, houdt secuur zijn eigen administratie bij, hij weet precies hoeveel er aan inkomsten (wajonguitkering) uitkomt en wat zijn vaste lasten zijn en hoeveel er overblijft voor sparen en leefgeld. En als zijn bewindvoerder een dag te laat is met het versturen van het overzicht, hangt hij aan de telefoon en belt net zo lang tot hij het heeft. Ik denk dat dat ook het allerbelangrijkste is: zelf alles goed controleren, niet denken dat je rustig achterover kunt leunen en niets meer hoeft te doen. Want als je dan de verkeerde hebt, dan kun je dus behoorlijk in de problemen komen hiermee.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Joy2014

Termudjin, wat naar om te horen dat je je zo voelt. Je bent zo jong en ik snap dat je je voelt dat de situatie uitzichtloos lijkt, maar dat is het zeker niet! En vreselijk voor je dat er iemand zo'n grote fout heeft gemaakt door wat te vergeten. Maar zoals met alles, je kan niet iedereen over een kam scheren. Ik hoop dat je iemand vind die je wel goed kan begeleiden hierin. Ik ben hier nog niet zo mee bekend aangezien ik me hier net pas heb aangemeld, maar ondanks de situatie, houd moed en hoop. Doe wat je kan. En er zijn ook leuke dingen om te doen die gratis zijn of niet veel kosten. Wie weet kan je een keer woningruil doen?
Voor jou is de vakantie belangrijk zo te zien, ga door, hou vol, doe wat je kan en die komt wel weer.

Ik weet overigens niet hoe je boodschappen doet maar veel mensen zouden daarop kunnen besparen. Als ik zie hoeveel fruit en groente je bij de lidl kan kopen voor weinig geld.Of bij sommige markten aan het eind van de dag. Geen pakjes, zakjes, maar 'gewoon' groente, rijst/aardappel/pasta, vlees/vega/ei.
Ik heb veel tips voor goedkope gerechten dus als je interesse hebt dan hoor ik het wel.

Ja, het is een lange weg die soms uitzichtloos lijkt, maar dat is het zeker niet!

tuthola

Bij een minnelijk traject moet je zelf je schulden aangeven, heb je er een vergeten is dit je eigen verantwoordelijkheid. Bij WSNP is dit niet het geval dan word de vergeten schuld alsnog meegenomen in het traject.

An0niempje

@ Knibbel, als ik wel goede ervaringen had gehad met bewindvoerders, dan zou ik het ook zeker aangegeven hebben.
Maar helaas liep het voor mij anders.
Ook ik ging zelf overal achteraan, hing zeker niet lui achterover, maar mijn eigen verantwoordelijkheid werd me helaas niet in dank afgenomen :(
Nogmaals ik ben van mening, dat het de schuld van de bewindvoerders is, die een puinhoop van hun werk maken, dat bewindvoerders vaak in een kwaad daglicht staan, en niet de schuld van degenen die waarschuwen omdat ze zelf slechte ervaringen hebben gehad.
En ik snap heus wel, dat als hier mensen juist goede ervaringen hebben met bewindvoerders, dat ze het voor hun bewindvoerder opnemen ;)