Er is beslag gelegd, hoe ervaar jij het ?

Started by Temudjin, Nov 21, 2014, 02:18 PM

Previous topic - Next topic

Temudjin

Hallo allemaal

Eindelijk is het dan zo ver, het was al voor mij onmogelijk om met al mijn schuldeisers een betalingsregeling te treffen. En nu is het zover, vandaag kreeg ik een deurwaarder aan de deur die mij liet weten dat het UWV al is benaderd en de beslagvrije voet is al berekend.
Zelf vind ik de BVV wel oke.. dit is dus m'n eerste paar minuten ervaring van leven met beslaglegging. Schaamte, teleurstelling en zelf-beschuldiging komt erbij kijken, verdrietig en somber zonder enige silver lining.

Het ergste is dat ik nooit meer met vakantie zou kunnen gaan (vakantiegeld) Hoe ervaar jij het ? Heb je het meegemaakt? maak jij het nu mee ?
Ga jij het meemaken ? Moet je nog een jaar ? 3 jaar of misschien 10 jaar ? of zit je er voor altijd mee ?

Vriendelijke groet,

chapter

temudijn het niet op vakantie kunnen gaan zou het laatste zijn waar ik mij zorgen over maakte
door het vakantiegeld zakt je schuld ook sneller.
Dat je nooit meer op vakantie kan ik natuurlijk ook niet zo als het god is heb je nu je uitgaven in de hand en zal je schuld dus niet meer oplopen maar zakken. Of de rente kosten etc is hoger als aflossing dan blijft het oplopen en zul je dus wat anders moeten qua oplossing zoals minnelijk traject wsnp etc

Chrissie

Temudijn ben je goed ter been? zoja , mag je graag fietsen of wandelen? Dan valt er nog veel voor je te doen, pak de fiets neem wat drinken en eten mee, neem desnoods een boek mee en trek lekker de bossen in of zoek het water op. Dit alles hoeft je niet veel te kosten maar je houdt er toch een goed en voldaan gevoel aan over wat heel veel op vakantie lijkt. Geef de moed niet op na de schuldsanering misschien tijdens de sanering wel al weer kan je misschien al wel weer op vakantie.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Temudjin

Mijn situatie ligt even iets anders.. Ik ben een jaar geleden van de minnelijke traject uitgezet wegens een schuld die vergeten is mee te gaan in de regeling dus hebben al m'n schuldeisers het recht om de vordering weer op te eisen.

En sinds Vrijdag te horen gekregen dat er al beslag is gelegd, dus per December leef ik van het BVV en al m'n betalingsregelingen met mijn andere schuldeisers moet dus stopgezet worden.  Het is een uitzichtloze situatie, ik hoop echt dat ik over een jaar of 3 weer het minnelijke traject mag proberen.

Temudjin

Ik dacht dat ik het wel aankon mar er zijn al wat dagen versleten en het idee alleen al dat ik na 10 jaar niet eens van m'n schulden af ben raakt me zoo hard.
Ik zie mijn leven ook als een totale mislukking.. ik heb werkelijk niets bereikt in mijn leven en ik word er niet jonger op.

chapter

je kan wachten maar je kan ook terug naar gemeente om te bekijken of ze nu wat kunne doen
wat kan helpen is vrijwillig budgetbeheer zodat er niet nog meer schuld ontstaat dat is bij mij de o geweest voor wel wsnp
heb eerder wsnp gehad en had dus te maken met 10 jaar termijn die normaliter niet voor minnelijk geld

Temudjin

Het is niet zozeer dat,

Ik zat even te surfen op het internet en op facebook en per toeval kwam ik een hoop oude bekenden tegen van school..ze lijken zo gelukkig..eentje is zelfs amateurvoetballer geworden, de ene is gelukkig getrouwd en werkt als manager van een bedrijf en ga zo maar door en het ziet er allemaal kleurrijk en succesvol uit.
Ik reflecteer mezelf met anderen en kleineer mezelf automatisch.. Ik heb schulden, mijn prive leven bestaat uit eenzaamheid etc etc.
Ik voel me erg nutteloos en ben 26 jaar oud. Ik wordt nerveus wanneer ik m'n leven leid wetend dat ik niet de kansen heb gegrepen die ik kreeg. Ik heb schulden van zo'n 15.000 euro en zit financieel erg in een houtgreep wat effect heeft op mijn welzijn. Maja ik denk dan altijd.. misschien in mijn volgende leven doe ik het beter. Ik hoop echt van wel want dit hier is weg voorgoed.
Ik kan niets doen hier aan.. Ik moet het accepteren, ik moet accepteren om met ontevredenheid door het leven te gaan Ik wil nu gwn mijn aandacht vestigen op mijn moeder..meer niet.

chapter

temudjin
Ipv kijken wat je niet kunt kun je kijken naar wat je wel kunt
Ik heb veel cliënten met wajong maar velen lukt het toch te werken met deel wajong of helemaal eruit.

Voorbeeld jongen waarmee ik werk 20 jaar slechte komaf ook nog buitenlands wat hem niet altijd mee zit, wordt soms toch anders naar je gekeken.
Via sociale werkplaats vind hij baan die bij hem past werken met fietsen maar helaas hebben maar 20 uur met de komende bezuiniging ziet het er niet naar uit dat er meer bij komt.
Toch heeft hij en wij aangegeven dat hij graag 32 uur wilt werken en als er uren vrijkomen ze hem kunnen onthouden.
3 weken later krijgen wij een mail we kunnen *** zijn contract per 1-1 verhogen naar 32 uur hierdoor is hij uit de wajong en verdient wat meer.

Het is zo makkelijk te zeggen ik kan niks maar ik durf mijn handen ervoor in vuur te steken dat iedereen die wil iets kan.
Naast wat je niet kunt benut wat je wel kunt, nu heb je nog een keuze straks komt de herkeuring en zit je met 100000 andere wajongers die verplicht worden aan de slag te gaan, alleen de mensen die echt niets kunnen blijven in wajong de rest zie ik eruit gaan en later in bijstand belanden als bezuinigingsmaatregel.
Wajong is hoger als bijstand normaliter en dan zie ik nog veel meer mensen in de schulden belanden

Chrissie

Temudijn, heb jij die oude bekenden ook gevraagd of zij zich daadwerkelijk ook zo gelukkig voelen?
Mijn advies is, het gras ziet er bij een ander altijd groener uit maar soms is de werkelijkheid helaas anders, dan zijn ze ook niet zo gelukkig. Ga je dus nooit met een ander vergelijken maar blijf bij jezelf.
Je doet jezelf hiermee zo veel tekort, jij mag er ook wezen!!

En ik sluit me bij Chapter aan ; ipv van kijken wat je niet kunt, naar wat je wel kunt.
Wat vind jij leuk om te doen haal daar je kracht uit en zet daar je energie op in, dan zul je over een poosje weer trots op jezelf worden.
Kop op die schouders eronder en hoofd omhoog!

tuthola

Ik ben zo vrij geweest om op je profiel te kijken en zie staan dat je 26 jaar jong bent, dan ben ik geneigd te denken .....go for it. Ik weet niet waarom je in de wia belandt bent maar mocht je psychische problemen hebben zou ik hulp gaan zoeken, als dit niet via de zorgverzekering kan kan je een afspraak bij het maatschappelijk werk maken, zij staan in verbinding met de gemeente. Die kunnen je adviseren wat te doen en wat niet te doen.

Misschien een stomme vraag maar welke schuld was je vergeten aan te melden toen het minnelijk mislukte?

An0niempje

Even terug naar de beginvraag: eerst was er schaamte en boosheid/ge?irriteerdheid richting bewindvoerder, die zei dat de bvv niet klopte, maar amper moeite deed om de verkeerd berekende bvv aan te pakken en mij daarvan de schuld gaf (terwijl ik hem alle benodigde info allang had gegeven) en daarna was het vooral gelatenheid en ging ik aftellen wanneer het beslag er weer vanaf ging. Geloof dat het beslag bij mij iets van 9 maanden heeft gelopen, rond de 90 euro in de maand (of nee, het zou geloof ik 9 maanden duren maar was uiteindelijk korter en het eindigde in mei met een deel van mijn vakantiegeld). Scheelde ook, dat de schuld waarin het beslag meetelde maar een paar 100 euro was en dat op het moment van aflopen het gelukkig zodanig opgevangen kon worden (heb ik zelf nog heel vaak voor aan de telefoon gehangen, omdat bwv daar geen moeite voor deed), dat ze bij afloop geen beslag legde aangaande een andere schuld. Vervelender wordt het als de beslaglegging jaren duurt. Maar mocht je weer toegelaten worden in een traject, dan stopt toch ook de beslaglegging?
Ik ben het met voorgangers eens: ga eens informeren bij gemeente wat je mogelijkheden zijn en overtuig ze, dat je er alles aan wilt doen om van je schuld af te komen. En idd, niet op vakantie kunnen (hoe hard je die op z'n tijd misschien ook nodig hebt), is nu even bijzaak. Richt je op de hoofdzaken. En wie weet komt er vanzelf een oplossing, dat je toch een weekje weg kunt. Mijn moeder vond afgelopen zomer, dat ik er echt even een weekje tussenuit moest en dus heeft zij voor een week een stacaravan gehuurd en daar hebben we samen een week ingezeten. Als blijk van waardering heb ik toen uit mijn spaarpotje (ik probeer wekelijks van mijn boodschappengeld wat over te houden en dat gaat in mijn spaarpotje)  de toeristenbelasting betaald.
Wat betreft je gevoelens van waardeloosheid: heel herkenbaar, maar inderdaad ga er mee aan de slag. Ik weet uit ervaring, hoe zwaar je eigen negatieve zelfbeeld op je kan drukken. Ben zelf blij, dat ik dat bespreekbaar kan maken bij een psycholoog. Het is moeilijk om je negatieve zelfbeeld om te buigen naar een positief zelfbeeld, maar het is niet onmogelijk... (dat moet ik mezelf ook steeds voor blijven houden hoor)

Temudjin

An0niempje

Ik weet niet of je het weet of bewust van bent maar Bewindvoerders staan bekend om het feit dat velen van hun fraude plegen.
Toevallig kende ik iemand die een bewindvoerder had paar jaar terug en zijn bewindvoerder betaalde de huur 5 maanden lang niet..het eindigde in een rechtzaak wat hij wel won maar alsnog het is shockerend om zoiets te horen.

Als je op het Internet surft zul je velen verhalen vinden erover.

Chrissie

Temudjin, ik hoop dat je wel beseft  dat meestal alleen de slechte verhalen gedeeld worden en je haast niets over de goede hoort.

Je mag nooit alle bewindvoerders over één kam scheren er zitten heus nog wel goede tussen deze krijgen zo nooit een eerlijke kans!

Dit is geen aanval naar jou dus vat het niet negatief op maar is het misschien ook bij jou opgekomen dat het bij sommigen mensen ook aan hun zelf kan liggen, schulden oplossen heeft ook met een gedragsverandering te maken daar hebben sommige mensen nogal eens problemen mee ;) Dan kan je als bewindvoerder tegen een muur praten maar helpt het niets. Je wilt niet weten hoe erg mensen kunnen zijn als ze niet zelf willen veranderen.
( eigen ervaring)

tuthola

Ik sluit me aan bij chrissie.
Anoniem omdat jij een slechte ervaring hebt met de bewindvoerder wil nog niet zeggen dat het in alle gevallen zo is en vind dat je met dit verhaal van jezelf    Temudjin bij voorbaat al bang maakt voor iets wat helemaal niet aan de orde is. Het is de bedoeling om onze forumleden te steunen en helpen waar wij kunnen,    Temudjin zit met zijn rug tegen de muur en probeert zich er uit te vechten zodat hij niet jaren aan een beslag zit en zodoende al die jaren op de beslagvrije voet blijft zitten. Misschien kan juist het beheer over zijn geld uit handen geven de doorslag geven om opnieuw een minnelijk traject op te starten.

Ik heb zelf ook een bewindvoerder gehad en moet zeggen dat ik een prima bewindvoerder had dus zo kan het ook!!

An0niempje

Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen bang te maken en ik zeg ook niet, dat hij niet naar een bewindvoerder moet gaan. Ik geef alleen aan, dat het goed is, om je van te voren goed te laten informeren voordat je in zee gaat met iemand. Ik gun gewoon niemand de ervaringen die ik heb gehad. Ik zie niet in, wat hier verkeerd aan is.  En ik ben blij voor jou, dat jij wel goede ervaringen hebt gehad met je bewindvoerder.