Hoopvol na 1 jaar alweer terug bij af

Started by hoopvol, Nov 19, 2014, 11:52 AM

Previous topic - Next topic

hoopvol

Hoopvol weer terug en in een andere groep nadat ik vorig jaar dacht dat de zo'n aan alle kanten ging schijnen ;)

Nadat ik bijna helemaal uit de schulden was ben ik twee jaar terug voor mijzelf gestart, zaken lopen niet storm maar redelijk genoeg. Echter totdat er een klant weigert te betalen en ik nu ondertussen met mijn handen in het haar zit. Ik zit in de bemiddeling van bouwpersoneel en heb mensen uitgeleend aan een aannemer. Deze aannemer heeft 8 weken personeel ingeleend en na alle loze beloftes dat hij die dag geld zou overmaken uiteindelijk mijn mannen thuis gehouden daar het bedrag flink ging oplopen. Gevolg; aannemer neemt gsm niet meer op, aangetekende post komt retour en via mail ben ik geblokkeerd. Rechtszaak gehad waartegen hij in beroep gaat wat weer lang kan duren.

Nu heb ik een verloningskantoor wat voor mij de verloning van de uitzendkrachten overneemt en deze kosten (om nabij de â,¬15000,00) willen zij nu toch ook terug zien waardoor ik nu voor hun een wanbetaler ben geworden :-[

Mocht ik de rechtszaak gaan winnen dan is er geen probleem maar dit zie ik steeds somberder in en ben ik na wat geploeter terug bij af met mijn schulden. 
Zit er nu aan te denken om me uit te schrijven bij KVK en weer een baan in loondienst te gaan nemen dan komt er in elk geval elke maand een vast bedrag binnen mocht ik uiteindelijk zelf deze kosten moeten betalen.

Iemand hier toevallig met een soort gelijke zaak te maken gehad die mij van wat tips kan voorzien?

Hoe wrang, eerst had ik zelf te maken met incassobureaus, nu heb ik er zelf 1 ingehuurd waardoor voorlopig mijn kosten/schuld oplopen....

sacredfour

QuoteRechtszaak gehad waartegen hij in beroep gaat wat weer lang kan duren.
Heeft de rechter dan geen vonnis "uitvoerbaar bij voorraad" uitgesproken?
Dit zou betekenen dat je al achter je centen aankan ook al gaat de andere partij in beroep.

QuoteHoe wrang, eerst had ik zelf te maken met incassobureaus, nu heb ik er zelf 1 ingehuurd waardoor voorlopig mijn kosten/schuld oplopen....
Zorg wel dat je met deze goede afspraken maakt en niet voor onvoorziene kosten komt te staan. Laat alle afspraken vastleggen op papier.
Wat is het argument van deze aannemer om niet te hoeven betalen?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

hoopvol

Hi Sacredfour,
De rechtszaak is begin vorige week geweest maar het incassobureau doet er 14 dagen over voor ze mij informeren. Wat ik nu weet is minim en aangezien ze mij hadden afgeraden om zelf bij de zitting aanwezig te zijn weet ik nog steeds niets.
Wel weet ik ondertussen dat ik achteraan een rijtje van schuldeisers kan aansluiten en dat er bij de aannemer niets te halen valt, huurhuis, leasebus en auto enz.

Het incasso voert niets uit of ze moeten dit met mij besproken hebben en de kosten hebben berekend, tot nu toe kost het me â,¬1200,- extra wat "mits ik win". Op de tegenpartij verhaalt gaat worden.

sacredfour

QuoteDe rechtszaak is begin vorige week geweest maar het incassobureau doet er 14 dagen over voor ze mij informeren. Wat ik nu weet is minim en aangezien ze mij hadden afgeraden om zelf bij de zitting aanwezig te zijn weet ik nog steeds niets.
De rechter heeft waarschijnlijk niet gelijk het vonnis uitgesproken.
Ook al worden de kosten op de tegenpartij verhaald, het incassobureau zal jouw als eiser aanspreken voor de kosten, die dan eventueel verhaald kunnen worden op de tegenpartij. Ik hoop voor jouw dat het vonnis "bij voorraad" is uitgesproken zodat je niet meer kosten hoeft te maken.
Hoopvol, is jouw zaak een BV of een eenmanszaak?
Het is altijd verstandig om een BV te hebben. Alhoewel je boekhouder dit zal afraden zou je juridische adviseur je dit juist aanraden.
De mensen van jouw hebben voor deze aannemer hebben arbeid verricht. Misschien is het mogelijk om bij een derde partij je verhaal te gaan halen. Vooral als de aannemer zelf nog geen vergoeding heeft gehad voor het werk dat gedaan is. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

hoopvol

@sacredfour, klopt inderdaad dat de rechter geen uitspraak heeft gedaan, deze wordt morgen uitgesproken. De aannemer was niet bij de eerste zitting aanwezig en heeft tot op heden nergens op gereageerd. Wel zet deze beste man van alles op Facebook zodat het lijkt dat hij zakelijk succesvol is... Zou daar zo graag iets onderkrabbelen ;D
Maar goed, in deze mezelf uiterst netjes en bescheiden opstellen en afwachten wat de rechter morgen als oordeel heeft.
Zodra er nieuws is zal ik deze posten

hoopvol

Eindelijk, de rechter heeft recht gesproken, aannemer moet de verschuldigde som betalen. Aangezien hij niet op de rechtbank is verschenen en ook niets van zich heeft laten horen mogen we beslag gaan leggen op bankrekening en boedel. Dit klinkt hier waarschijnlijk voor vele hard daar het hen is overkomen maar voor mij als Zzp'er de enige manier om aan mijn geld te komen.

Door dit geintje heb ik ondertussen zelf een betalingsachterstand opgelopen qua huur en bij de bd, mag dus echt hopen dat er nog ergens geld te halen valt anders kan ik mede hierdoor zelf weer een traject in waar ik afspraken kan gaan maken en betalingsregelingen. Zo denk je schuldvrij te zijn, zo begint het weer van voor af aan.
Had ik vroeger het gevoel een zondagskind te zijn, monteel denk ik eerder aan een maandagochtendkind te zijn  :-[

Maar goed, weekend begint even alles loslaten, maandag is er weer een dag.

hoopvol

Deze week ben ik gestart met het nieuws dat ik er weer een wanbetaler bij heb. Een bedrijf wat personeel in heeft gehuurd voor timmerwerk geeft na 5 weken aan geen facturen te hebben ontvangen. Vreemd daar ik deze facturen zelf per post en per mail verstuur, nog vreemder dat hij pas reageert wanneer er bij hem herinneringen in de bus vallen, die hij dus blijkbaar wel ontvangt.  Stand van openstaande rekening valt mee maar is een voor mij toch een veel te groot bedrag â,¬6200,- bovenop de vordering die ik al had begin ik door twee wanbetalers van klanten wel erg snel mijn eigen financiële ramp te veroorzaken.

Na een half jaar van solliciteren op elke vacature die voorbij kom, nu een baan aangeboden gekregen voor het minimum uurloon voor 20uur per week. Tja beter iets van inkomsten dan niets maar mijn vaste lasten kan ik amper betalen.
Heb de knoop doorgehakt en besloten om mij te laten uitschrijven bij KVK en opzoek tegaan naar een baan die beter aansluit op mijn werkervaring waarmee ik en mijn vaste laste, huishoudgeld en een reserve kan opbouwen voor de schuld die dreigt te ontstaan door de twee wanbetalers.

Als als als..... Had ik maar, dit gaat elke dag door mijn hoofd. Nachten niet kunnen slapen, moe van het piekeren, hoofdpijn, buikpijn, alle klachten komen terug net als bang worden van de postbode, wat brengt hij me voor slecht nieuws vandaag.

Volgende week de wel betalende klanten bezoeken voor einde jaarsgesprekken en ik twijfel of ik hen gelijk moet vertellen dat ze in het nieuwe jaar een ander bureau moeten zoeken. Mijn tranen komen tegenwoordig weer zo snel, dat ik vrees dit met de nodige tranen ga vertellen.

Zo ontzettend balen en stom, bedrijfje loopt goed en kan er een Loon uithalen maar door 1 of 2 niet betalende klanten aan de grond. Sorry dit klinkt natuurlijk erg kinderachtig en als struisvogel politiek maar ik ben er gelukkig voor mezelf uit dat stoppen en in loondienst gaan zodat ik mijn auto kan verkopen de beste keuze is.

sacredfour

Hoopvol, ik heb zelf ook in een vergelijkende situatie gezeten. Ik had een goedlopend bedrijf met een jaaromzet van meer dan een miljoen. Behalve enkele slecht betalende klanten had ik ook nog eens een partner die de boel opgelicht heeft. De verkoop van mijn zaak had mijn pensioen moeten zijn, nou heb ik niks! Maar ja, het leven gaat door. Ik heb een tijdje geprobeerd om van mijn hobby mijn werk te maken als zzp er, maar toen ik mijn enkel brak was dat ook afgelopen. In plaats van 4 keer per week uit te gaan en regelmatig in restaurants eten , moet ik het nu met een uitkering doen.

hoopvol

@Sacredfour,
Sorry maar ik zat even in mijn klaagstand :-\

Ik snap dat iedereen hier een lange moeilijke tijd meemaakt. Ik heb geen partner en ook geen familie meer waar ik zo nu en dan even mijn verhaal kwijt kan. Vrienden haken af als het niet altijd lang leve de lol is, dus dat zijn eigenlijk vage kennissen.

Het is een hard gelach wanneer je bedrijf zoveel omzet draait en je dan door je partner opgelicht wordt. Ooit gaat voor ons allemaal een betere tijd aankomen maar nu moeten we het met de beperkte middelen doen.

Ik zit me nu nog suf te piekeren hoe ik een en ander kan afsluiten en of ikzelf een betalingsregeling kan treffen. Een faillissement wil ik ten alle tijde voorkomen daar ik dan ook prive aangepakt ga worden.

tuthola

Sorry maar ik zat even in mijn klaagstand :-\

Je mag best wel is klagen hoor het is ook niet niks wat er nu gebeurd, ik vind je wel dapper dat je niet in de put gaat zitten maar actief naar een oplossing zoekt.

sacredfour

Zoals tuthola al zij, je mag gerust klagen. Ik probeerde met mijn verhaal duidelijk te maken dat je niet alleen bent en hoop zo jouw pijn enigszins te verzachten.

hoopvol

Vandaag een dwangbevel van de belastingdienst ontvangen ik mag per direct bijna â,¬8000,- overmaken. Aan de ene kant terecht, ik heb een achterstand aan de andere kant door het niet betalen van twee van mijn klanten heb ik momenteel â,¬150,- waar ik het tot half januari mee mag doen.  Het betalen van mijn zojuist ontvangen dwangbevel kan ik dus niet betalen. Morgen bellen met bd en hopen dat ik uitstel kan krijgen....

Het solliciteren loopt momenteel ook erg stroef, januari is altijd erg rustig in de business dus neemt nu niemand personeel aan. Daarnaast zie ik als een berg op tegen aankomende feestdagen, tijdens deze dagen zal ik geen last hebben maar in januari des te meer vrees ik. 

Knibbel

Hoopvol, ik hoop oprecht dat de belastingdienst jou uitstel geef, dat is je gegund. Ik duim voor je.

Verder weet ik niet wat ik zou kunnen zeggen om je te helpen, kan je alleen een hart onder de riem steken. Hou vol, ook al kijk je tegen de feestdagen op en zie je het nieuwe jaar met beven tegemoet, blijf erin geloven en vertrouwen dat het goed komt.  De wonderen zijn de wereld nog niet uit, wie weet hoe jouw pad nog gaat lopen, en wie of wat je nog op jouw weg tegenkomt.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Joy2014

Wat een verhaal Hoopvol, ben je uit de schulden en gebeurt er zoiets :(

Ik hoop ook dat je uitstel hebt gekregen van de Belastingdienst. Helaas heb ik verder geen tips voor je. Ik wil wel even zeggen dat je er eerder uit bent gekomen en dat gaat je zeker weer lukken ook al zie je dat nu zelf even niet zo.

nooitmeer

De bekende schoenendoos met smoesjes van de bedrijven op dit moment.
"nee wij hebben nooit de facturen ontvangen", "Waarom stuurt u mij een herinnnering terwijl ik de facturen nooit ontvangen heb?". "stuurt u mij de facturen opnieuw en dat betalen we deze direct", "Zouden we direct betalen? Maar er staat toch een betalings termijn van 30 dagen op?".

En zo kan ik nog wel even door gaan. Veel bedrijven wringen zich in heel veel bochten om maar zo laat mogelijk te hoeven betalen. Een betalingstermijn wordt zo al snel overschreden met 60 dagen of meer, ze blijven maar rekken.
Het is een tendens, veel bedrijven doen dit, waardoor andere bedrijven in problemen komen en het zelfde truukje wel toe moeten passen.

Ook een leuke is het tot op de allerlaatste dag van betaling wachten en dan gaan bellen dat de omschrijving op de factuur niet klopt en of je even een nieuwe kan sturen. Met een nieuwe betalingstermijn natuurlijk.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!