Kamer mikt alle ballen op zorgverzekeraars

Started by jan, Nov 19, 2014, 10:28 AM

Previous topic - Next topic

jan

door Jan-Willem Navis
DEN HAAG - De zorgverzekeraars krijgen de wind van voren uit de Tweede Kamer als die vandaag de begroting van het ministerie van Volksgezondheid behandelt. Gebrek aan openheid, torenhoge reclamekosten en onnodig hoge reserves maken dat veel partijen drastische veranderingen willen.

Vanaf 2016 krijgen de verzekeraars veel meer inkoopmacht, omdat de wet die vrije artsenkeuze regelt wordt aangepast. Daarop vooruitlopend zijn er nu al budgetpolissen op de markt, waarmee bepaalde zorg alleen volledig wordt betaald als een patiënt naar een ziekenhuis gaat waarmee de verzekeraar een contract heeft. De inkoop van die zorg door de verzekeraars wordt met argusogen gevolgd. Zorgverleners klagen over wurgcontracten, burgers over te hoge kosten.
Zelfs regeringspartij VVD, de grootste voorstander van het Nederlandse stelsel van private zorgverzekeraars, maakt zich ongerust over het snel verslechterende imago van de sector. "Het stelsel wordt kwetsbaar als alle onvrede op hun bordje terechtkomt."

Regeringspartijen VVD en PvdA willen dat de verzekeraars transparanter worden over de besteding van premiegeld en de manier waarop ze zorg inkopen. Dat moet volgens de PvdA door een compleet nieuwe manier van werken. Nu staat vaak nog het ziekenhuis centraal, waar veel zorg wordt ingekocht. "Terwijl de verzekeraar er is voor de patiënt", zegt sociaaldemocraat Bouwmeester. Ze wil dat de patiënt de hoofdpersoon wordt voor verzekeraars. Die moeten helpen bij het selecteren van de beste arts en zich dienend opstellen, in plaats van op arrogante toon "uitleggen hoe de zorg in elkaar zit", vindt de PvdA-politica.

Oppositiepartijen willen drastischer ingrijpen. De PVV vindt dat per verzekerde 250 euro teveel reserve is opgepot, de SP wil terug naar het ziekenfonds dat tot 2006 bestond.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

jan

QuoteOppositiepartijen willen drastischer ingrijpen. De PVV vindt dat per verzekerde 250 euro teveel reserve is opgepot, de SP wil terug naar het ziekenfonds dat tot 2006 bestond.

Waarom zoveel zorgverzekeringen en duur betaalde zorgbestuurders en consultants. Het beste is om terug te gaan naar één verzekering voor iedereen, het ziektefonds.

Iedereen is dan verzekerd, als je meer wil, moet je bijverzekeren. Het ziektefonds, behoort gratis te zijn en toegankelijk voor iedereen!!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

tuthola

Volledig met je eens Jan....gaat um niet worden denk :-(

Marjan12

Een ziekenfonds zou een hoop zorgen wegnemen. Ik moeite om elke maand rond te komen en veelal krijg ik een reminder dat de betaling niet kon worden afgeschreven.

Bloem2

Ben het met je eens Jan, er zijn weer een hoop zakkenvullers bijgekomen rondom de zorg
en de zorg zelf gaat daardoor achteruit.