Mag dit zomaar? +vragen.

Started by Anton de Beuker, Nov 14, 2014, 03:41 AM

Previous topic - Next topic

Anton de Beuker

@ Sacredfour:
Het enige ondertekende formulier wat ik hier heb is een Verklaring Schuldsanering waarop alleen de schulden staan, bij wie en totaalbedragen, verder niks.
Dat er in het begin bijv. een percentage van 31,5% was afgesproken weet ik pas sinds een week of 2.

@ Bloem2:
Dat had ik al gedaan, en ik kan echt niks vinden, ik heb â,¬15.- meer leefgeld gekregen sinds Juli, maar das tientjeswerk.
Ik heb gister het bankafschrift gekregen waarop alle betalingen van de boedel naar de beheerrekening en dan naar de schuldeisers staan, en het is zelfs zo sterk, dat als de hercontrole en de betalingen gedaan waren op 1 oktober, de datum dus dat het traject officieel was afgelopen, dan had ik rood gestaan.
Ik kon het alleen betalen omdat mijn salaris van zowel Oktober als November al binnen was.

Er moet dus echt een immense boedelachterstand geweest zijn, terwijl mij al die tijd het tegenovergestelde is verteld.

Ik moet het er maar bij laten zitten denk ik, ik heb niet de tijd en de energie om dit uit te zoeken, en eerlijk gezegd ben ik er klaar mee, dat geld zie ik toch nooit meer terug, of ik nou gelijk heb of niet.
Want wat kan ik doen?
Naar de rechter stappen?
Uit laten zoeken door een advocaat?
Kost allemaal geld wat ik niet heb, dus helaas.

Op 3 december heb ik een gesprek met mijn bewindvoerster, die mag het mij proberen uit te leggen, daarna is het exit bewindvoering en ga ik het weer zelf doen.

Bloem2

Anton, ik vind het allemaal maar rommelig daar.
Tis jammer dat je mijn buurman niet bent anders was ik in dat pak papier gedoken haha.

Het lijkt me dat er fouten gemaakt zijn bij de uitbetaling naar de schuldeisers,
ook omdat je al aangeeft dat de Belastingdienst 120% heeft gehad.
Hoe ben je het traject gestart, via de Gemeente?

Overigens neem ik aan dat je je familie toch tot 100% afbetaald?
Zij hebben jou geholpen toen je in de problemen zat.

Anton de Beuker

Familie wordt zeker weten 100% betaald.

Dat is inmiddels al opgelost in een iets relaxtere regeling van 15 maanden 200.- per maand, en alles wat ik sneller aflos is meegenomen. (en binnen een jaar lukt echt wel).
Maar daar heb ik geen bewindvoering meer voor nodig.

Zelf denk ik dus ook dat die laatste betaling gewoon niet klopt, maar wat kan ik nou doen?
Eerst volgende week woensdag alle ontbrekende papieren maar eens opvragen bij mijn bwv.
En het gaat stormen daar volgende week tijdens dat gesprek, ze maken zich er veel te gemakkelijk vanaf naar mijn mening.
Mocht ik nou na het gesprek met mijn bwv tot de conclusie komen dat het echt niet klopt, wat kan ik dan doen?
Is de Sociale Raadsvrouw een idee?

Hoe weet je trouwens dat je mijn buurman niet bent? ;)

Bloem2

Anton,
Hoe ben je bij Sociaal en daarna PG terecht gekomen? Volgens mij hoef je via de Gemeente
nameijk niet het volle pond te betalen voor budgetbeheer. (Ik heb hier thuis een traject van
een stel uit 2009-2012 die betaalden 6 euro per maand).
PG heeft dus voor het traject al 1 schuldeiser helemaal betaald: dat mag niet, dat is bevoordelen.
Hoeveel leefgeld hield je werkelijk over (waarvan je zelf 40 gebruikte)? Van de rest had dan
al een stuk budgetbeheer betaald kunnen worden.

Het is allemaal nog niet zo klip en klaar....

Bloem2

Anton, helaas heb je niet meer gereageerd.
Hoe is het gesprek vandaag verlopen?
Als je nog klachten hebt moet je eerst het klachtenreglement van PG doorlopen,
voordat je anderen kunt inschakelen. Wel kun je alvast informeren bij het Juridisch Loket.

Anton de Beuker

Dag Bloem2!

Sorry voor de lange stilte, maar er is erg veel gebeurd deze weken, vooral deze week.
Het gesprek met de bewindvoering was zeer positief, ik had het goed voorbereid en ze was het met mij eens dat er behoorlijk wat ruis op de lijn was.
Ze heeft PG gemaild of er een afspraak gemaakt kon worden voor een persoonlijk gesprek zodat het voor mij allemaal duidelijker zou worden.

Dat gesprek heeft zojuist plaatsgevonden, supersnel geregeld dus, en het is me nu wel bijna allemaal duidelijk.
Er is inderdaad teveel uitbetaald aan de schuldeisers, maar niet zoveel als ik dacht.
Met overwerk is idd geen rekening gehouden helaas, en dat is allemaal naar de boedel gegaan, maar:
-Toeslagen voor werk op zon-en-feestdagen valt niet onder overwerk en gaat dus ook naar de boedel. En dat was veel.
-Het uitbetaalde pensioengeld valt gewoon onder inkomen en is dus naar de boedel gegaan.
Dit was oa de reden dat ik op het einde zoveel moest bijbetalen.
Verder worden overuren natuurlijk veel zwaarder belast en blijft van het brutobedrag zo'n 20-25% over. (iets minder dan de helft van de helft.)
In totaal is er zo'n â,¬1000.- teveel uitgekeerd.

Maar er is â,¬500.- teruggekomen van 2 schuldeisers, belasting en nog 1, en dat mag ik iig houden.
Die resterende â,¬500.- is wat mij betreft gewoon pech gehad, PG heeft mij excuses aangeboden en we hebben het dossier gesloten.
Dat geld proberen terug te halen zou echt teveel tijd en stress veroorzaken, ik heb er gewoon schoon genoeg van, wat mij betreft is het gedaan en kan ik nu eindelijk verder met mijn leven.

Mijn bewindvoering was het met mij eens dat ik mijn zaakjes inmiddels goed voor elkaar heb, een vaste baan met een heel behoorlijk loon bij een bedrijf waar ik het gewoon 100% naar mijn zin heb,
en er is een verzoek ingediend bij de rechtbank tot beëindiging bewindvoering.
De kosten voor bewindvoering gaan per 1 januari fors omhoog, en ik kan via mijn werk gratis een budgetcoach krijgen voor het eerste half jaar dat ik het allemaal weer zelf ga doen.

Ik heb geld voor een nieuwe PC zodat ik zelf online kan bankieren, en wat extra voor december, dus de 4 tientjes per week tijd is definitief voorbij. Met mijn ouders is een betalingsregeling van â,¬150.- per maand voor 20 maanden getroffen, peanuts dus eigenlijk.

Het is dus nu eindelijk afgesloten, vandaag begint mijn nieuwe, (bijna) schuldenvrije leven.
En dat voelt best goed. Best wel erg goed.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp en suggesties!

Smile

:)  Hallo ,  ik lees  net jouw  verhaal , krijg er kippevel  van . Ik  ben  blij voor  jou  dat  je nu  een nieuw leven kunt  beginnen , heerlijk toch.
Ik wens je  alle  geluk  en  een fijne  start  in 2015 !!!

Groetjes, Smile  :)

Robin Hood

Gefeliciteerd Anton met dit geweldige nieuws! Waarschijnlijk een wijs besluit om je energie en tijd vanaf nu te gaan steken in het op orde houden van je toekomst. Heel veel plezier en wijsheid daarvoor gewenst en 2015 gaat een prachtig jaar voor je worden..

Boeddha

Dit is echt super!!

Gefeliciteerd en geniet van de extra's die je nu krijgt en, wellicht, een tip, met het vele overwerk kan je misschien ook je ouders sneller aflossen? Dan ben je eerder schuldenvrij?

Succes en geniet!
Be strong, have faith!

Bloem2

Fijn dat je er een goed gevoel aan hebt overgehouden. Dat is uiteindelijk
het belangrijkst

Veel geluk en succes met je nieuwe leven. Je gaat 2015 goed beginnen!