Mag dit zomaar? +vragen.

Started by Anton de Beuker, Nov 14, 2014, 03:41 AM

Previous topic - Next topic

Anton de Beuker

Dag allemaal!

Ik ben (eindelijk) aan het einde van mijn minnelijk traject.
Half september was de laatste betaling naar de boedelrekening, en deze week zijn de laatste betalingen naar de schuldeisers gedaan. (3 betalingen, 1 per jaar)
Echter, ik had de laatste 12 maanden â,¬7500.- gespaard.
Maar volgens Plangroep moest er â,¬8900 betaald worden (terwijl ik een half jaar geleden nog een brief heb gehad dat er geen boedelachterstand was en dat de schuldeisers tevreden waren), en de bewindvoerder heeft dus â,¬1400.- extra van mijn beheerrekening geplukt om die laatste betalingen te doen.
Das dus bijna mijn complete maandloon.
Mag dat nou zomaar?

Er is 3 jaar geleden een percentage van 31,5% overeengekomen, doordat ik een betere baan kreeg met veel overwerk heb ik ruim 70% gehaald.

Verder is er nog een delicaat probleempje.
1 van de schulden is aan de belastingdienst, deze is meegenomen in het traject.
Deze was â,¬1800.- maar er is â,¬2137.- totaal overgemaakt.
Er komt dus geld terug, â,¬337.- , wat volgens PG verdeeld wordt over de overige schuldeisers.
Maar er is meer.
De belastingdienst heeft gedurende de eerste 3 maanden van het traject beslag gelegd op mijn loon, toen nog uitzendwerk, en heeft op die manier het volledige bedrag+ de kosten van het beslag reeds binnengehaald.
Gedurende die 3 maanden werd er al gespaard voor de schuldeisers door mijn bewindvoering (maar er was nog geen accoord), en dat is gewoon doorgegaan ondanks het beslag (gekort tot 10% onder bijstandsniveau.)
Dat mocht volgens mij al niet, maar op mijn klachten werd niet gereageerd (nog steeds niet).
Nu is deze schuld dus 2 keer betaald, 1 keer binnen het traject en 1 keer buiten het traject om.
Ik heb diverse keren aangegeven, zowel bij PG als mijn bewindvoering wat er volgens mij gebeurd was, maar er is (surprise, surprise) nooit iets mee gedaan. ::)

Nu wil ik dus zelf de belastingdienst gaan bellen om te vragen hoe of wat, maar als ik die 1800.- terugkrijg, gaat die dan ook weer in de boedel terwijl het traject nu toch echt is afgerond?
Het is buiten het traject om in beslag genomen terwijl er gewoon is doorgespaard, en het traject is nu afgerond, dan is dat geld toch gewoon ..van mij??.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Boeddha

Ten eerste gefeliciteerd!
Bij je eerste berekening zijn ze uitgegaan van je salaris wat je toen verdiende. Dat jij meer bent gaan verdienen betekent dat er meer afgedragen kon worden aan de boedel, dat is jammer voor jou maar fijn voor de schuldeisers!

Je traject is afgelopen en ik zou in jouw geval een brief schrijven naar de Belastingdienst en kopie van je bewijzen toevoegen. En verzoeken om een verklaring en het teveel overmaken. Maar de kans is aanwezig, omdat het geld tijdens je traject is opgebouwd dat het restant naar je schuldeisers gaat.

Wellicht kan je nog 1 telefoontje plegen naar PG?

En ga nu vooral genieten van de financiele ruimte die je verworven hebt.

Nogmaals gefeliciteerd.
Be strong, have faith!

Anton de Beuker

Bedankt voor je reaktie!

Het is tijdens het traject opgebouwd, maar hoe zit het dan met die betalingen aan de boedel die gedaan zijn toen het loonbeslag liep?
Die 3 maanden hield ik netaan â,¬450.- over van mijn loon en kon ik nauwlijks mijn vaste lasten betalen.
Ik had gelukkig nog wat saldo, anders had ik het niet gered.
Er bestaat toch zoiets als een VTLB? In mijn geval is dat â,¬1150.- om en nabij.
Ik lees overal dat ze daar nooit onder mogen gaan, en al helemaal niet onder het bijstandsniveau.

Het te sparen bedrag is overigens vrijwel direct verhoogd nadat ik meer ging verdienen, van 300.- naar 550.- per maand.
Na elke 12 maanden was er een herberekening, dus dit kan alleen maar over het laatste jaar gaan.

Het probleem met PG is dat ik elke keer een nieuw contactpersoon heb, ik heb er al 7 versleten in die 3 jaar. ::)
Maar ik probeer het nog wel een keer.

Ik blijf het echt heel raar vinden dat ze nadat het traject is afgelopen plotseling wel een compleet maandloon mogen confisqueren, terwijl dat tijdens het traject niet mag.
Het laatste jaar heb ik overigens hetzelfde verdiend als in de 2,5 jaar daarvoor, alleen het eerste half jaar werkte ik nog voor het uitzendbureau.

sacredfour

Je hebt het hier over het minnelijk traject. Ik heb hier niet veel kennis van, maar er kan volgens mij geen verplichting zijn om meer te gaan betalen aan de schuldeisers als dit niet de originele afspraak is. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

lonkes1984

Gefeliciteerd met het einde van je traject!

WB de belastingdienst weet ik het niet, maar ik weet wel dat als je meer bent gaan verdienen je idd meer moet afdragen. Echter hadden ze je dat na laatste jaarcontrole wel eens kunnen laten weten. Of is het meerdere inkomen gekomen na de laatste jaarcontrole?

Ik had ook maanden niets gehoord na mijn eerste jaarcontrole, mijn bewindvoerder zat daarboven op totdat we zwart op wit kregen dat alles goed was zoals het was, en er nu niet meer gespaard hoeft te worden.

De oorspronkelijke afspraken vervallen als er meer inkomen komt, net als bij de WSNP. Het zou natuurlijk ook een beetje vreemd zijn als jij meer inkomen voor jezelf krijgt tijdens een traject, terwijl het bedrag dat je spaart hetzelfde blijft.
Alleen dat je dat tussendoor niet gehoord hebt is vreemd.
Don't look back.... You're not going that way!

sacredfour

Quote.......maar ik weet wel dat als je meer bent gaan verdienen je idd meer moet afdragen.
Is dit een afspraak die je maakt met de schuldeisers?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Bloem2

Quote from: sacredfour on Nov 16, 2014, 10:55 PM
Quote.......maar ik weet wel dat als je meer bent gaan verdienen je idd meer moet afdragen.
Is dit een afspraak die je maakt met de schuldeisers?

@SF, zowel in het minnelijk traject als WSNP heb je de plicht om zoveel mogelijk inkomen
te vergaren om de schuldeisers zoveel mogelijk af te lossen. Een procentueel aanbod is
van "dat" moment. In die 36 maanden kan er veel gebeuren, zowel positief als negatief.
Het is dus geen vast gegeven.

Xdewit

ik dacht hetzelfde als SF in het minnelijke traject.

sacredfour

Bloem2, plicht zegt niks. Alleen als er een wettige afspraak is gemaakt met de schuldeisers is er een verplichting. Maar ik kan het verkeerd hebben. Ik heb hier zelf geen ervaring mee. 

burningspirit

Quote from: Anton de Beuker on Nov 14, 2014, 07:53 AM
Die 3 maanden hield ik netaan â,¬450.- over van mijn loon en kon ik nauwlijks mijn vaste lasten betalen.
Ik had gelukkig nog wat saldo, anders had ik het niet gered.

ik weet er (nog) niet veel van, want heb net de overeenkomsten getekend voor de start van minnelijk traject
kan het niet zo zijn, dat dit is gebeurd, omdat het totaalplaatje (VTLB - vaste lasten en aanwezig saldo) aangaf dat het kon?
andere vraag is natuurlijk of het mocht, dat weet ik ook (nog) niet
de overeenkomsten die wij vandaag hebben ondertekent zijn helder en duidelijk voor mij
één van de artikelen daarin voorziet in de plicht van de gemeente om e.e.a. bij de schuldenaar uit te leggen en te verklaren
je zou dit dus aan je persoonlijke budgetcoach/bewindvoerder (afhankelijk van de afspraken in jouw traject) moeten kunnen vragen
wat ik, als ik dit lees, vermoed is dat het wel goed zit, maar jij kunt natuurlijk gewoon opheldering vragen!
Succes en overigens: gefeliciteerd met einde traject! zeer binnenkort ben je weer helemaal "vrij"  8)

oeps vergeet nog te vragen: Anton? is de Plangroep een gemeentelijke schuldhulp instantie? dit begrijp ik uit je verhaal wel een beetje. Waar wij het minnelijk traject mogen starten is het B.A.C., de schulddienstverlening van onze gemeente. Als PG dat ook is, dan klopt mijn suggestie dat ook PG verplicht is je te informeren. Dan zijn jouw overeenkomsten hetzelfde als die van ons nu. Volgens de NVVK richtlijnen opgesteld dus. En VTLB volgens Recofa-richtlijnen berekend.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

lonkes1984

Ik zit zelf in het minnelijk traject, en wat Bloem zegt klopt. De verplichting om zoveel mogelijk binnen te brengen geldt ook voor het minnelijk traject. Dit is geen aparte afspraak met de schuldeisers, dit is net als bij de wsnp. Het begin aanbod wordt gedaan met hoe je inkomen er dan voor staat. Wat er in de daarop volgende 3 jaren gebeurd kan positief of negatief uitpakken voor de schuldeisers. Het is dus nooit een vaststaand gegeven. Ik heb nu een WIA uitkering, maar als ik straks weer zou kunnen gaan werken en ik verdien meer, dan moet ik ook meer afdragen. Spaar je niet meer, en ze zien het bij de jaarlijkse controle, dan moet je het alsnog afdragen. Zo heeft de bewindvoerder en SHV mij uitgelegd.
Don't look back.... You're not going that way!

burningspirit

het is dus zaak dat je direct alle veranderingen doorgeeft
als je meer gaat verdienen, blijft je VTLB het zelfde en gaat er meer de spaarpot in
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Anton de Beuker

Nogmaals bedankt voor de reakties allemaal! :)

Ik begrijp volkomen dat ik meer moet gaan betalen als ik meer ga verdienen, natuurlijk.
Alleen zijn al die loonsverhogingen nergens terug te vinden, behalve dan de jaarlijkse 3 tientjes bruto inflatiecorrectie.
Geloof me, als ik in de afgelopen 3 jaar een loonsverhoging had gehad had ik dat echt wel geweten. ;)

Het is zo dat ik naast het traject ook nog een priveschuld aan familie heb, die niet meegenomen is destijds omdat er geen bewijsstukken waren.

Tijdens 1 van de eerste gesprekken met PG is mij verteld dat ik wel wat meer leefgeld kon krijgen, omdat ik lage loonlasten en werk had, dat 4 tientjes per week wel wat weinig was.
Ik heb toen gezegd, laat maar, laat de bewindvoerster dat maar opsparen zodat ik in Oktober 2014 inderdaad schuldenvrij ben.
Ook is mij verteld dat ik in het minnelijk traject de helft van geld verdiend met overwerk mocht houden.
Dus ben ik flink gaan overwerken, kerst. pasen, pinkster, hemelvaart, bij ziekte van collega's 6 dagen of 6 nachten per week, alles om in Oktober 2014 overal vanaf te zijn. Netto heb ik minstens â,¬6000.- verdiend met overwerk, waarvan ik volgens afspraak dus de helft zou mogen houden.

Ik ben er inmiddels achter dat het loonbeslag destijds is gelegd door 1 van de schuldeisers, en dat het bedrag waarvoor die in de regeling waren opgenomen gewoon veel te laag was, die hebben samen met het door PG uitbetaalde geld alles gehad, dat dossier is gesloten en ik kreeg daarvan â,¬120.- terug.

Van PG krijg ik niks te horen, als ik ze bel krijg ik mijn contactpersoon niet te spreken, moet ik niet zo zeuren (ik heb schulden gemaakt) en zij weten echt wel hoe een schuldentraject werkt. (KLIK, tuut, tuut, tuut)
Brieven bevatten slechts summiere informatie, alleen een totaalbedrag en hoe men daaraan komt moet ik maar raden, er is geen specificatie, geen uitleg, geen berekening of wat dan ook bijgevoegd.

De belastingdienst heeft bijvoorbeeld 120% gekregen. HALLOOO, plangroep, jullie konden toch zo goed rekenen??
Nou moet ik dus weer 6 weken (nu nog 3) wachten tot dat geld terug is, waarna PG weer opnieuw moet gaan berekenen of dat naar de laatste schuldeiser gaat of dat ik het mag houden, maar tegen die tijd is het natuurlijk kerst en werkt er geen hond, dus dat gaat weer uitlopen tot Februari.

Er is aan dit traject nog een mislukt traject vooraf gegaan (volledig buiten mijn schuld om!), dat was bij Sociaal.nl, al met al zit ik al ruim 4,5 jaar in het minnelijk traject, en net als iedereen telde ik de dagen af tot het einde, Oktober 2014.
Nu is het bijna December, is het nog steeds niet afgerond en zit ik bovendien nog met die restschuld van â,¬3000.- .

In het kort Sociaal.nl: Die bleven mijn dossier verwarren met dat van iemand anders met dezelfde voorletters en tussenvoegsels als mijn naam en slechts 1 letter verschil in achternaam, zelfde woonplaats ook, en ik kreeg dus vertrouwelijke informatie over ZIJN schulden (2x zoveel als de mijne) en ongetwijfeld lag MIJN info bij hem op de mat. (wekt vertrouwen zeg maar) ::) ::)

Uiteindelijk werd mij gevraagd te tekenen voor een schikkingsvoorstel waarop schuldeisers stonden waarvan ik nog nooit had gehoord, voor een totaal van â,¬44.000 terwijl mijn schuldenlast â,¬23.800 was.
Dat heb ik natuurlijk geweigerd, waana Sociaal een brief heeft gestuurd naar (dit keer wel) MIJN schuldeisers dat ik elke medewerking weigerde.
Toen brak de pleuris los (deurwaarders, dreigen met verkoop van inboedel inclusief mijn kat!) en dus het loonbeslag en heeft PG het overgenomen.

Jullie kunnen je misschien voorstellen dat mijn vertrouwen in de SVH al niet 100% meer was..

Kosten zijn er nauwlijks geweest de afgelopen 3 jaar, een paar reparaties aan mijn autootje die ik aantoonbaar nodig heb voor mijn werk (en ook nooit ergens anders voor gebruik) plus afgelopen jaar een medische ingreep (â,¬350/- eigen risico plus â,¬200.- kosten niet gedekt) and thats it.

Dus:
-Waar is al dat geld uit overwerk wat ik zogenaamd mocht houden? (de helft)
-Waar is dat opgespaarde leefgeld?
-Waarom kreeg ik in Februari 2014 een brief van PG dat alles goed ging, er voldoende was gespaard en dat er geen boedelachterstand was (dat was zelfs in Juni nog niet het geval).
-Er is doorgespaard tijdens een loonbeslag en evengoed is er een boedelachterstand??

Er zijn 2 mogelijkheden.

OF zowel PG als mijn BWV hebben mij in het begin en tijdens het traject verhaaltjes verteld die van geen kant kloppen,

OF er zijn fouten gemaakt en er is teveel uitbetaald.
Ik dacht eerst dat het om zo'n â,¬1400.- ging, maar er is in Oktober en November doorgespaard (volgens mijn BWV voor mijn familie) en dat is dus ook weg, das â,¬2500.- totaal.

Ik zit er gewoon helemaal doorheen nu.
Jarenlang leef je naar Oktober 2014 toe, eindelijk, eindelijk is het zover, en nou ben ik NOG niet klaar. :'( :'(
Nou moet ik NOG een half jaar door met die klotebewindvoering die toch nooit wat voor me doen, ja, de energierekening betalen, ja dat kan ik zelf ook wel.

Ik had beter de WSNP in kunnen gaan lijkt mij nu achteraf.
Het enige verschil is dat in dat geval de bewindvoering uit de boedel betaald wordt.
Beter dus, had mij in 3 jaar â,¬3300.- gescheeld wat ik nu dus zelf moest betalen.
Dus wat is er nou zo mooi aan het minnelijk traject??

sacredfour

Anton,
Het minnelijk traject
U mag geen nieuwe schulden maken en moet de vaste lasten op tijd betalen.
U ondertekent een schuldregelingsovereenkomst.
U dient de maximale afloscapaciteit in te zetten voor de aflossing van de schulden.

Zou jij je schuldregelingsovereenkomst geanonimiseerd kunnen plaatsen?
Het lijkt mij tijd dat je PG een schop onder zijn **** geeft en de rest verder zelf uitzoekt.
Ik weet alleen niet in hoeverre je wettelijk aan ze gebonden bent.

Bloem2

Anton, leg de betaalspecificaties vanaf maart/april 2014 eens naast die van 2013 en probeer
eens uit te vlooien of je na juni rariteiten vindt die deze achterstand dan kunnen verklaren.
Ik denk aan bedragen van anderen die per ongeluk van jouw rekening betaald zijn bijvoorbeeld.