Erfenis

Started by Marjan12, Nov 13, 2014, 10:38 AM

Previous topic - Next topic

Marjan12

De zus van mijn moeder is onlangs overleden. In het testament wordt ik genoemd, als één van de erfgenamen, mijn tante had geen kinderen. Stel dat er een schuld is, dan erf ik dat ook. De executeur testament vraagt wat ik wil, hij is bezig de balans op te maken.

tuthola

Je kan de erfenis beneficiair aanvaarden, wel de lusten niet de lasten.

chapter

idd doen zoals tuthola al aangeeft.
Ik heb de erfenis van mijn moeder afgewezen omdat al duidelijk was dat er negatieve nalatenschap was

Marjan12

QuoteJe kan de erfenis beneficiair aanvaarden, wel de lusten niet de lasten.

Ok, dan ga ik hier eens naar kijken.

Marjan12

Ik heb aan de notaris aangeven, dat ik deze beneficiair ga aanvaarden. Ik kan er nog niet een schuld bij hebben. Ik moet nog wel een formulier van de rechtbank invullen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-erfgenaam-een-erfenis-aanvaarden-of-weigeren.html

Erfenis beneficiair aanvaarden

Weet u niet zeker of u de erfenis zuiver wilt aanvaarden, omdat voor u bijvoorbeeld niet duidelijk is wat de bezittingen en schulden van de overledene zijn, dan kunt u ook beneficiair aanvaarden. Dit heet ook wel: aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Als er schulden zijn, bent u als erfgenaam met uw eigen vermogen hiervoor niet aansprakelijk. Zijn er niet voldoende bezittingen om de schulden te betalen? Dan hoeft u het tekort niet zelf bij te betalen. Maar u mag ook niets van de bezittingen hebben totdat zeker is dat alle schulden zijn betaald. Minderjarigen moeten een erfenis altijd beneficiair aanvaarden.

jan

Je maakt een goede keuze m.b.t. beneficiair aanvaarden. Het voorkomt dat je verder in de schulden terecht komt. Als je hem aanvaard, dan ben je persoonlijk aansprakelijk.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

chapter

vraag ook even na om je kinderen a;s je die hebt geen plaatsvervanger zijn
ik moest eerst afwijzen daarna hebben mijn kinderen 3 maanden om af te wijzen maar daarvoor had ik machtiging van rechtbank nodig
Heeft nu 120 euro gekost voo mijzelf en hopelijk de kids alle drie 120 in totaal en niet 120.00 per persoon maar volgens mij als je als familie in 1 keer doet betaal je eenmalig griffiekosten

Marjan12

Het heeft wat moeite gekost, maar ik heb de erfenis beneficiair aanvaard. Ik ben wel de griffiekosten kwijt.

jan

Als je beneficiair aanvaard, krijg je niet de volledig erfenis, maar de 1/2 van het deel wat je zou erven. Als je zaken heb aanvaard uit de nalatenschap, kun je in de problemen komen, omdat de wet dat ziet als het aanvaarden van de nalatenschap. Voorbeeld, iemand geeft je, een vaas en andere roerende zaken uit de erfenis.
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Bloem2

@Jan, wat jij beschrijft is het recht op de legitieme portie. Dán krijg je de helft van wat men
normaal zou erven. De legitieme portie kan worden opge-eist door bv. een kind dat in het
testament wordt uitgesloten.

jan

Je hebt gelijk:
Bij beneficiaire aanvaarding (men noemt dit ook wel: aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving) geeft u eigenlijk aan dat u de erfenis alleen accepteert als er sprake is van een positief saldo (de bezittingen zijn groter dan de schulden).

Als er dus onverwacht sprake is van een negatief saldo, bent u niet verantwoordelijk voor het aanzuiveren van dit tekort. De schuldeisers kunnen u als beneficiair erfgenaam dus niet aanspraken op openstaande schulden. Daar staat tegenover dat de nalatenschap eerst moet worden vereffend en de erfgenamen pas hun deel ontvangen als alle schulden zijn afbetaald.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Marjan12

Van de executeur testament heb ik begrepen dat er geen schulden zijn. In December krijg ik te horen wat mijn erfdeel is en ik krijg het ook gelijk uitgekeerd. Ik ben hier echt blij mee, maar aan de andere kant gehad liever dat mijn tante nog had geleefd. 

Boeddha

Ik begrijp volledig dat het heel dubbel is.

Zie het als een cadeau van je tante om je weer op weg te helpen op een schuldvrije toekomst. Hoe moeilijk ook!
Be strong, have faith!

Bloem2

Marjan, fijn dat de afwikkeling zo snel kan gaan.
Uiteraard wens ik je een flink bedrag toe om je schulden te verminderen maar..
Koop jezelf ook een mooi cadeautje als aandenken aan Tante, want dat blijft.
Je schulden niet.