Werken voor schulden......

Started by Knibbel, Nov 04, 2014, 08:28 AM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Annemarie van Gaal... was die niet van het programma 'dubbeltje op z'n kant'.... ?? 

Gelezen in FD 4 november 2014

"Werken voor schulden
...schreef ik dat het Nibud heeft berekend dat Nederlandse gezinnen met schulden onze maatschappij â,¬â€‰11 mrd per jaar kosten. Van zo'n bedrag kunnen we twee keer de kosten voor het ontwerpen en invoeren van een nieuw belastingstelsel betalen én we houden geld over voor het onderwijs of innovaties in de zorg. En dat zijn alleen nog maar de kosten van één jaar.

Werk

Schuldsanering is de standaard oplossing die wij hebben voor gezinnen met problematische schulden. Schulden worden kwijtgescholden en het gezin kan schuldenvrij zijn oude leventje weer oppakken. Op dit moment zitten er meer dan 172.000 gezinnen in de schuldsanering en wordt er per schuldsanering gemiddeld bijna â,¬â€‰44.000 kwijtgescholden. Daar draaien wij als maatschappij voor op. Persoonlijk vind ik schuldsanering een niet-duurzame oplossing. Je verandert er het gedrag namelijk niet mee. Maar liefst 30% van de mensen die ooit in de schuldsanering hebben gezeten valt binnen een paar jaar terug in oude gewoontes en bouwt opnieuw schulden op. Omdat je de eerste tien jaar niet opnieuw gebruik mag maken van schuldsanering, worden zij dus de dramatische incassogevallen voor leveranciers en de huisuitzettingen voor woningcorporaties. Veel beter is het om mensen met schulden een handelingsperspectief én een eigen verantwoordelijkheid te geven. Mijn oplossing zou zijn om schulden om te zetten in werk. Een uur werk voor iedere â,¬â€‰10 schuld. Als je een schuld hebt van â,¬â€‰8000, dan meld je je bij de woningcorporatie of bij de gemeente en wordt de schuld omgezet in 800 uur werk. Als je een uitkering hebt, kun je dat werk overdag doen en als je al een baan hebt, moet je het naast je baan ‘s avonds of in het weekend doen. Lastig, maar je bent zelf verantwoordelijk voor je schulden.

Oplossing
Natuurlijk zullen critici meteen roepen dat dit kannibaliseert op betaalde banen. Het werk zou daarom ook moeten bestaan uit klussen die nu niet gedaan worden. Denk aan het verwijderen van graffiti van gebouwen of bruggen, parken extra goed schoonmaken of sociale begeleiding van ouderen. Werken voor je schulden is veel beter dan klakkeloos schulden saneren. Door deze oplossing zal het gedrag van mensen met schulden duurzaam veranderen. Zij zullen beter omgaan met geld omdat hun gedrag een consequentie heeft, namelijk dat ze moeten werken voor hun schulden. Ze bedenken zich wel twee keer voor ze opnieuw de fout in gaan. Geen slachtofferrol voor de schuldenaars en geen meevoelende hulpverleners, maar een maatschappij waar iedereen eigen verantwoordelijkheid heeft en kan nemen. Bedrijven als Nuon, Eneco en KPN zullen veel minder geld kwijt zijn aan incasso's, we besparen op bewindvoerders, hulpverleners en ambtenaren én onze samenleving wordt beter en mooier. Een duurzamere oplossing die de locale overheid en bedrijven gezamenlijk kunnen oppakken.

Annemarie van Gaal is ondernemer."

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

nooitmeer

Gaat wel ver. Ik zou meer voorstander zijn van een proeftijd van bijvoorbeeld 2 jaar.

Je krijgt een schone lei, dan moet je 2 jaar schulden vrij blijven anders raak je die schone lei kwijt met alle gevolgen van dien.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

chapter

idd nooitmeer
kosten rijzen nu ook pan uit 172.000 mensen momenteel en groep blijft stijgen.
en ergens wel geljk gedrag wordt niet veranderd. hooguit door jezelf maar veel vallen weer terug met alle gevolgen van dien

tuthola

Wel ja behandel de mensen met schulden of in de schuldsanering maar erger dan criminelen die er van af komen met een "taakstrafje".
In haar stukje moeten mensen die werken naast hun baan allerlei opruimklusjes doen en de mensen met een uitkering kunnen dat overdag doen, dit gaat natuurlijk niet werken, zo ontstaat er een hoop onrust, over de mensen die echt niet kunnen werken staat niets maar dat zal  volgende week in haar column  wel naar voren komen. Grgrgr ik mag dat mens niet met der rare uitspraken.
Ze kan beter in de politiek gaan, denk dat ze daar goed tussen past.

Ik ben me er wel bewust van dat het om veel geld gaat en dat er iets moet gebeuren op dit gebied maar dit gaat in mijn ogen veel te ver en kort door de bocht.

grima

Persoonlijk vind ik wel dat er een onderscheid mag worden gemaakt door mensen die door eigen schuld in de geldproblemen zijn gekomen mensen die er echt niets aan konden doen.

Het is niet de bedoeling dat je eerst shit gaat maken en daarna gaat leven van de staat , en als deze mensen hun gedrag na de sanering helemaal gingen veranderen , dan gaat het nog , maar sommigen beloven tijdens grote angst ( als ze diep in de geldproblemen) gouden bergen , maar als ze er eenmaal weer bovenop zitten , krijgen ze weer wat financiele ruimte en dan begint het liedje weer opnieuw..

sacredfour

Misschien moeten we dan ook maar een berekening maken wat de bedrijven met schulden onze maatschappij kosten. Bij een faillissement ( BV of NV)is er automatisch sprake van kwijtschelding. Dit zal ook tot gevolg hebben dat medewerkers ontslagen worden die het hier boven vermelde probleem weer veroorzaken. tenslotte is de crisis door het wanbeleid van de bedrijven (banken) veroorzaakt. Een systeem zoals toegepast wordt bij faillissement BV, zou ook toegepast moeten worden bij individuen.
Volledige kwijtschelding bij faillissement.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

grima

sacrefour,

De mensen moeten nu leven alsof ze iedere dag werkeloos kunnen worden , wat geld opzij leggen en dat soort dingen.
De mensen weten en zien om hun heen dat er veel mensen op straat belanden , dan moet je zelf niet geld over de brug gooien alsof jou nooit iets kan gebeuren , de kans dat jezelf werkeloos gaan worden is groter dan ooit tevoren.

Een baan hebben is tegenwoordig echt niet meer vanzelfsprekend , leef daar dan ook na !

sacredfour

Bij deze onzin berekening van het Nibud wordt nog een heel belangrijk feit over het hoofd gezien. Geld dat in omloop wordt gebracht is schuldgeld. Er wordt niet genoeg geld geschapen om de rente te dekken op deze schulden, met als resultaat dat er slachtoffers vallen. Het is als een stoelendans. Als de muziek uitvalt moet er een slachtoffer vallen. Deze slachtoffers zijn de gezinnen waar het Nibud het over heeft. Het is natuurlijk onzin om te denken dat deze elf miljard in de economie kan terecht komen zouden deze mensen hun schuld betalen. Dit geld hiervoor is namelijk nooit gecreëerd! Het gratis geld dat de banken kunnen lenen gebruiken ze liever voor beleggingen dat het uit te lenen aan bedrijven. Ons huidige economisch systeem is dan ook volkomen verrot. Alle menselijkheid ontbreekt en de aarde wordt geplunderd van zijn grondstoffen. Het woord economie heeft zelf een verkeerde betekenis gekregen.  Economie uit het Grieks betekend eigenlijk niks meer dat huishoudkunde. Een manier om je inkomsten en uitgaven te regelen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

burningspirit

Hmmzzz ik mag het mens ook niet echt. Hoor haar stem als ik het artikel lees en zie haar quasi verbaasd gefronste gezicht er ook nog bij.
Maar wat me het meest ergert is het woordje klakkeloos. Klakkeloos schulden saneren? Volgens mij is dit helegaar niet aan de orde. En mensen zelfredzaam maken en hun eigen verantwoordelijkheden laten dragen, daar is men in Nederland op allerlei levels keihard mee bezig. Toegegeven: dit laatste gebeurd niet overal en altijd even efficiënt. Maar dat geen mens ergens ook maar iets van leert vind ik wel een beetje te kort door de bocht.
Op zichzelf is er niks mis met het idee schulden om te zetten in werkuren. Maar dat mag niet betekenen dat er op een andere manier weer opnieuw mensen tergend in de knel komen. Dan krijg je weer andere problemen en die kosten ook weer geld volgens mij.
Mja. Als het gaat zoals mevrouw Annemarie het voorstelt kunnen er weer andere tv-programma's verzonnen worden. Past wel in haar straatje ook.
Pffff. Laat haar maar eens graffitti van een brug gaan halen.... kijken hoe zij dan zou reageren.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

sacredfour

QuoteMijn oplossing zou zijn om schulden om te zetten in werk. Een uur werk voor iedere â,¬â€‰10 schuld. Als je een schuld hebt van â,¬â€‰8000.
Ja dit hadden ze moeten doen bij de ABN amro en de SNS bank in plaats van steun geven! Dan zouden de parken schoon en de muren zonder graffiti zijn voor minstens 1000 jaar!

Knibbel

Quote from: grima on Nov 04, 2014, 11:54 AM
sacrefour,

De mensen moeten nu leven alsof ze iedere dag werkeloos kunnen worden , wat geld opzij leggen en dat soort dingen.
De mensen weten en zien om hun heen dat er veel mensen op straat belanden , dan moet je zelf niet geld over de brug gooien alsof jou nooit iets kan gebeuren , de kans dat jezelf werkeloos gaan worden is groter dan ooit tevoren.

Een baan hebben is tegenwoordig echt niet meer vanzelfsprekend , leef daar dan ook na !
Grima, ik weet niet waar jij woont, maar in mijn omgeving zijn mensen die in de schuldhulpverlening zitten en het gros ervan heeft 'gewoon' geleefd naar wat ze hadden en konden zich al niet veel uitspatjes permitteren. Verschillenden hiervan hebben gewoon de 'pech' gehad dat de hoofdverdiener of beiden hun baan ineens kwijt raakten of, en dat gebeurt helaas ook, dat een van beiden ongeneeslijk ziek wordt en door de zorgkosten het moeizaam bijeengebrachte spaargeld binnen een jaar totaal als sneeuw voor de zon verdampte. Dat na overlijden de ander, vaak met kleine kinderen achterblijvende ouder met grote schulden hierdoor achterblijft kun je toch ook niet van te voren voorkomen. Wat ik probeer te zeggen is dat wat jij schrijft wel logisch klinkt en misschien zou dit ook beter zijn, maar het leven is niet logisch, een leven bestaat uit ups en downs, geluk en tegenslagen, vreugde en verdriet, wijsheid en naieviteit. En.... mensen zijn mensen, en ja sommigen zullen misschien weer in de verleiding komen en de fout ingaan, maar laten wij ervoor waken om iedereen over een kam te scheren. Dit is namelijk het gevaar met dit soort artikelen en zienswijzen: wie bepaalt wie goed of verkeerd handelt en waar trek je de grens....??

Quote from: sacredfour on Nov 04, 2014, 01:38 PM
QuoteMijn oplossing zou zijn om schulden om te zetten in werk. Een uur werk voor iedere â,¬â€‰10 schuld. Als je een schuld hebt van â,¬â€‰8000.
Ja dit hadden ze moeten doen bij de ABN amro en de SNS bank in plaats van steun geven! Dan zouden de parken schoon en de muren zonder graffiti zijn voor minstens 1000 jaar!
Sacredfour, van mij mogen deze nog wel meer doen: openbare toiletten schoonmaken bijvoorbeeld..... Krijgen ze misschien in de gaten wat het betekent om de 'stinkende rotzooi' van anderen te moeten opruimen!!

grima

Knibbel,

Je reactie begrijp ik wel , maar toch kun je ook anders leven.

Bekijk me eigen situatie nu eens , ik heb gewoon een vaste baan en verdien daar ongeveer 1650 netto mee , van dat geld kan ik best een beetje opzij leggen , omdat ik geen kinderen of huisdieren heb , en verder geen al te hoge vaste lasten heb.
Doordat ik nu iedere maand ( al best lang) wat geld opzij leg , hoef ik niet te gaan zweten als er nare geruchten op mijn werk worden verteld dat het bedrijf wil afslanken bij personeel.
Als ik nu veel schulden had en geen spaarcentjes , dan zou ik slecht slapen bij alleen al dat gerucht , maar ik mijn situatie is er weinig aan de hand , als  het ergste scenario zou plaatsvinden , dus een ontslag.
Ik zou er geen seconde moeilijker door slapen , omdat ik weet dat ik het met mijn uitkering ook nog fijn kan leven , ok , ik moet bepaalde dingen laten of minder doen , maar dat zie ik nu echt niet als een probleem , als ik maar geen dikke pakketten door de brievenbus krijg van deurwaarders , dan vind ik het prima.
Ik heb het idee dat veel mensen toch niet zo denken , ze leven er maar flink op los , zitten tot in de oren in de schuld , maar kunnen nog steeds net alles betalen omdat ze een goed inkomen , maar wat als zij hun baan verliezen....

Knibbel

Grima, op de eerste plaats ben ik heel blij voor jou dat jij alles goed geregeld hebt, dat je een vaste baan hebt en in de gelegenheid bent om ook wat spaargeld opzij te zetten. Je bent tot nu toe goed in staat gebleken om goed en fijn te kunnen leven met het geld wat je ter beschikking hebt. Prima, pluimpje hiervoor.

Maar.... je kent helemaal niet de situatie of gezinssituatie van de ander, jij kunt niet in andermans beurs kijken, niet in het hoofd van een ander kijken, je kent de (vaak tragische) voorgeschiedenis niet. Geloof me maar dat bij het gros van de schuldenaren een hele tragedie vooraf is gegaan. Misschien is het toch beter om jezelf eens open te stellen voor de verhalen van anderen die niet dat geluk en die inzicht als jijzelf hebben gehad. Ik vind het een beetje kortzichtig en eigenlijk een grote fout om jezelf op de borst te slaan en maar te roepen dat men het zelf schuld is, want: mij is het toch ook gelukt......!! Hiermee plaats je mensen in een hokje.

Voor mij klinkt dit hetzelfde als de aanvaring die ik nog maar kort geleden met een dame heb gehad. Loop in een grote supermarkt tegen een dame op die vaak in de bakkerij, waar ik werk, brood komt kopen. Ik met een kar met het goedkoopste merk, zij met een kar met dure artikelen. Niks mis mee, wil alleen hiermee het verschil aantonen. Vraagt zij hoe het bij mij op het werk gaat, ik antwoord: "slecht, weinig klandizie, weinig omzet."  "Wat doen jullie dan met de broden die over blijven", vraagt zij. Waarop ik geirriteerd antwoord: "die gaan terug naar de fabrikant, weet niet wat er mee gebeurt, had het socialer gevonden wanneer het naar de voedselbank ging....." Tot mijn stomme verbazing vraagt zij: "voedselbank, bestaat dat echt nog??" Heb haar meteen een sneer gegeven: "Ja, die bestaan nog STEEDS. Waar heb jij al die tijd gezeten, onder een steen??"

Ook even twee voorbeelden. Mijn dochter heeft een WAJONG-uitkering, woont op haar eigen, geen kinderen, geen schulden, naast inkomen alleen zorgtoeslag etra erbij. Zij heeft netto nog geen 1000 euro in handen, waarvan alleen al bijna de helft naar eigen bijdrage AWBZ voor het wonen gaat. Daarnaast heeft zij, net als ieder ander, haar vaste lasten zoals tv, internet, telefoon, verzekeringen, eten, kleding, verzorgingsproducten.... Zij heeft een klein bufferpotje, maar hier wordt alleen voor haar zorgkosten al het grootste deel uit betaald. Daarnaast gaat er ook iedere maand een klein bedrag naar de verzekering, want in de wajong kennen ze geen pensioen, daar moet je zelf voor zorgen. Een baan, prima!! Maar kosten openbaar vervoer om naar je werk te gaan wordt niet vergoed vanuit de Wajong. Met andere woorden: zij heeft dan wel geen schulden, maar iedere eurocent draait zij wel tien keer om eer zij die uitgeeft.....

Mijn zoon en schoondochter, twee kleine kinderen, een kleine schuld die volgend jaar afgelost is, een erg klein huisje met een niet al te hoge hypotheek. Alleen de zoon heeft inkomen, schoondochter niet. Zij moeten het doen met rond de 2000 euro netto, het kindergeld wordt puur alleen aan kleding en schoenen van de kinderen besteed. Geen achterstanden en op die ene kleine schuld na geen verdere schulden. Daarnaast kunnen zij ook iedere maand een beetje opzij zetten voor als een apparaat of dergelijke kapot gaat. Maar als mijn zoon zijn baan verliest krijgt hij eerst ww-uitkering dan bijstand. Met dat kleine buffertje kunnen zij dit echt niet allemaal opvangen.

Ieder verhaal heeft twee kanten, en ook in dit verhaal over schulden heb je een goede en een slechte kant....

Boeddha

Mijn haren gaan overeind staan als ik weer wat lees van Annemarie!

Werken om je schulden af te lossen?!

Ik werk mij, verplicht in de WSNP!, een slag in de rondte, werk 40 uur per week, ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen, die ook nog wel wat aandacht van mij willen hebben op de momenten dat we met elkaar zijn.

Hoe ziet zij dat voor zich? In de weekenden werken om de schulden in te lossen?

Be strong, have faith!

chapter

Hoe ziet zij dat voor zich? In de weekenden werken om de schulden in te lossen?
[/quote]

Boeddha nee gewoon na je huidige job, kan best volgen annemarie