baan gevonden

Started by burningspirit, Oct 24, 2014, 01:38 AM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Toch even vertellen. Dat er nog hoop is enzovoorts.
Het meest verbazingwekkende dat ik vandaag hoorde was dat elke vacature, die ons door de gemeente wordt doorgegeven, een 'eigenaar' heeft. De vacature waarop ik solliciteerde deze week, kreeg ik doorgespeeld van mijn trainers van de B.A.B. (= Blijf Actief Baan) -groep. Nu blijkt dat er één persoon is die zich namens de gemeente bezighoudt met deze vacature, en die wordt dan dus 'eigenaar' van de vacature genoemd. Om te voorkomen dat allerlei mensen dingen gaan zeggen of beloven en dat de structuur verloren zou gaan.

De vacature is voor 10 uur in de week en het werk houdt in dat ik in een taxibusje met leerlingen van speciaal onderwijs meerijdt. Ëén van die leerlingen heeft epilepsie en er is iemand nodig, die naast dit kind zit en kan handelen, mocht hij een epilepsie aanval krijgen. Men zocht een vrouw, ouder dan 50 jaar, die de rust kan bewaren en in voorkomende situatie ambulance en/of ouders kan bellen. Mijn trainer, luisterend naar de sympathieke naam Abel, vond dat dit echt iets voor mij was. Nog vóór dat onze werk toeleiders en/of job coaches iets hadden kunnen uitrichten had ik al telefonisch een sollicitatie gesprek geregeld. Dit was gisteren. Na een kwartier stond ik al weer buiten met de hoopgevende mededeling nog nazingend in mij oren: wat ons betreft is het akkoord en kun je volgende week of de week daarop beginnen!

Het is nu een kwestie van contact tussen de gemeente en het taxi bedrijf over de constructie van een proeftijd met behoud van uitkering. Het taxi bedrijf zal de intentie moeten hebben om mij die baan straks betaald te laten uitoefenen, na gebleken geschiktheid. Geweldig vind ik dit. Nooit van mij leven had ik aan een dergelijk soort werk gedacht en nu wordt het me als het ware in de schoot geworpen. Op mijn lijf geschreven ook nog!

Tjonge... wat zal ik straks hard fietsen van blijdschap met mijn kleine beetje post.... hahahah!
Ik ben voor het eerst sinds tijden weer ergens benieuwd naar. Hoe die jongen is, hoe het is om in zo'n busje mee te rijden, hoe het voelt om echt een baan te hebben, waarbij ik me niet druk hoef te maken of ik het wel kán! Want ik kan dat gewoon!

Cadeautje tijdens het sollicitatie gesprek: de glimlach van de (oude) eigenaar van het bedrijf bij het zien van een onderdeel van mijn CV.......... ;D Ik heb namelijk onder het kopje "grootgezinsmanager" verhaald over ons gezinsbedrijf, mijn man en ik en onze vijf kinderen, waarvoor we dus de nodige capaciteiten nodig hebben om dit gezin te runnen. Letterlijk zei ik: "Voor het runnen van zo een gezin moet je echt wel wat in huis hebben!"Waarna de eigenaar en zijn personeelsfunctionaris allebei veelbetekenend grinnikten en knikten.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

marco

Marco en Bianca

tonnie64

tuthola

Gefeliciteerd, dat geeft de burger weer moed.

Chrissie

Gefeliciteerd en veel succes met je nieuwe baan!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

Spannend gefeliciteerd.
Wie weet waar het toe leidt.
Neem aan dat je eerst scholing krijgt van epilepsie en toedienen van de middelen zoals rectiole maar ga uit van midozalam. Een rectaal iets niet zo handig in bus.
En die cursus komt weer altijd van pas.

Als zorg iets voor je is kun je dan geen leerplek krijgen met behoud uitkering.
Daar zijn komende jaren erg veel banen.

Wanneer hoor je meer Spannend

Knibbel

Ook van mij proficiat Burningspirit. Spannend, een geheel nieuwe weg die je nu inslaat. Als moeder van een dochter die vanaf haar 3e levensjaar met een taxibusje naar speciaal onderwijs ging weet ik dat dit naast soms toch wel confronterend ook heel dankbaar werk is. Ben niet zo goed in die medische termen zoals Chapter, maar ik verwacht toch ook wel dat je een korte scholing krijgt hoe te handelen bij een epilepsie-aanval. Ook naar de andere kinderen toe, want kan me voorstellen dat die door zo'n gebeurtenis ook van slag zullen zijn. Een mooie taak voor je Burninspirit, waar je zeker heel veel voldoening van zult krijgen. En dan heb ik het nog niet over de hartverwarmende band die je zowel met de kinderen als met hun ouders opbouwt. Een ander effect zal zeker ook zijn dat je jouw gedachten even op een andere toer kunt zetten behalve alleen maar bezig te zijn met de schulden. Hopelijk gaat het lukken met de besprekingen tussen taxibedrijf en gemeente. Veel succes!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

burningspirit

Maandagochtend om 7 uur komt de chauffeur me halen voor mijn eerste werkdag.
Ha ja Chapter, ze zullen me zeker inlichten over de ins en outs. Deze jongen rijdt al zes jaar in taxibusjes van dit bedrijf mee en heeft nog nooit een aanval gehad tijdens het leerlingenvervoer in al die tijd. Mijn belangrijkste taak zal zijn, mocht het toch een keer gebeuren: de rust bewaren, bij het kind blijven en hulp inschakelen. Het is niet de bedoeling dat ik medicijnen ga toedienen. Ik heb mijn EHBO diploma, dat geldig is tot oktober 2015, omdat ik altijd trouw naar de herhalingslessen ga. Medische termen versta ik over het algemeen goed. Natuurlijk ga ik even wat dingen opzoeken over epilepsie en aan het taxibedrijf vragen wat er precies van me verwacht wordt.
Enne.... nee de zorg is niet mijn ding, al is het wel mijn hele leven al zo, dat mensen me aanzien voor een verpleegkundige.... heel grappig eigenlijk. blijkbaar heb ik een zorgzame uitstraling.  ;D

Intussen kan ik mijn postservice-werk (niet te verwarren met mijn tijdelijke b.a.b.-baan bij de post in de stad) door doen, want ik heb midden op de dag gewoon een aantal uren vrij. De meneer van het taxi bedrijf zei wel dat het misschien ging kriebelen als ik een poosje heb meegereden en dat ik misschien ook ander soort werk zou kunnen gaan doen dan: taxi ritten als chauffeur. Wie weet later.

Bij de Post vonden ze het vanmiddag niet echt leuk dat ik vertelde dat het vandaag waarschijnlijk mijn laatste dag was. Ze hadden me al ingepland voor volgende week en waren een beetje boos op mijn trainers/coaches, die totaal niet hebben gecommuniceerd dat dit kon gebeuren. Terwijl ze mij al anderhalve week geleden deze vacature hebben doorgeschoven. Ik had dit wel gedacht. En ze zetten daar nu ook een beetje de hakken in het zand als het WWB-ers betreft die worden aangeboden vanuit een arbeids integratie traject. Wel jammer. Ik heb geluk gehad gewoon, dat dit niet al eerder was gebeurd, want dan had ik er niet mogen werken. Ik heb de afgelopen vier weken enorm genoten van het fietsen door de stad. Begin nu echt een beetje anders te denken ook. Dit zijn allemaal mooie kansen, die ik met beide handen aangrijp en waar ik het beste uit probeer te halen.

chapter

wow dat is snel
Normaliter gebruikt iemand dan een heftig ontspanningsmiddel om als te lang duurt aanval te stoppen bv na 5 a 10 minuten.
Ambu zou met ons anders niet blij zijn denk ik dan konden ze er hele dag staan. Sommige bij ons hebben 5 aanvallen per uur.
Zorg is breder als wassen alleen ik begeleid bv jongeren van 18-26 op weg naar zelfstandigheid. Super gaaf steeds weer een doel behalen. Een jongen gaf mij aan zou wel willen leren koken ik er gisteren mee begonnen moest eerst in teambespreking overlegd worden.
Kan nog geen ei bakken en gaat nu onder begeleiding voor 11 man koken, dan ben ik zo trots op hem maar ook op mezelf dat ik hem zover heb dat hij uit zichzelf aangeeft dit wil ik raag leren.
Project ervoor was de was leren vouwen met een vouwplankje, nog best lastig voor iemand die nooit geen plankje gebruikt bij vouwen maar zoveel plezier en lol gehad en trots dat hij uiteindelijk 1 shirt heeft gevouwen zelf.
Doet gemeente verder niet moeilijk dat baan van 24 is verandert naar 10 uur.
Voor nu minnelijk opstarten maakt het moglijk niet uit maar zou jammer zijn dat je in een wsnp weer wordt opgelegd dat er baan bij moet voor 26 uur of een andere baan voor 36

toi toi toi maandag

burningspirit

Ja Chapter, ik weet dat zorg breder is. En wie weet hoe mijn balletje nog rolt later. Ik ben niet in de positie om ergens nee tegen te zeggen, maar ik heb het idee dat er her en der niet veel geld meer is voor scholing. En ik ben niet in zorg geschoold, op geen enkele manier. Of mijn eigen ervaring met mijn gezin zou je als vooropleiding moeten kunnen beschouwen..... ;D

Wat de gemeente (of, in mijn geval, degenen die de trainingsopdracht hebben ontvangen van de gemeente) gaat zeggen over die uren daarvan heb ik geen idee. Het enige dat we steeds te horen krijgen dat betaald werk altijd voor gaat. Het is de bedoeling dat na de proeftijd (met behoud van uitkering) een contract volgt. En inderdaad zal ik er meer uren bij moeten krijgen tegen de tijd dat wsnp aan de orde komt. Maar is het erg als ik me daar nu nog niet druk om probeer te maken?
Bij het taxi bedrijf zeiden ze trouwens: Wie weet kan je op den duur ook taxi ritten gaan doen? Misschien gaat het wel kriebelen als je meerijdt in het busje. Ik dacht en zei ook: Ja wie weet, het zou best kunnen. Dus wie weet.

Ik heb bij de Post wel gezegd, dat ik misschien toch nog uren moest gaan maken bij hun, maar dat ik dat dus nog niet wist. Die mannen konden me niet beloven, dat ze dat ook zouden gaan accepteren, al kan ik natuurlijk tussendoor waarschijnlijk best één postcodegebied berijden. Maar ik kan hier niets aan doen. Zij hebben gezegd dat als er betaald werk werd aangeboden, we daar op af moeten gaan. En dat is wat ik heb gedaan. Achter een vacature aan gegaan, waar ze zelf mee kwamen. Zelf waren ze vrij of hadden iets anders te doen en dus legden ze zelf geen contact met het taxibedrijf, om me daar voor te stellen. Dus ja. En ze hebben zelf slecht gecommuniceerd met de leidinggevenden bij de Post. Kan ik ook niks aan doen.

tuthola

Maar is het erg als ik me daar nu nog niet druk om probeer te maken?

Nee hoor BS ik zou me hier voorlopig geen zorgen om maken je hebt nu al genoeg op je bordje, eerst je aandacht om in de wsnp te geraken en dan zie je wel verder.

Niet lullig bedoeld maar toch ben ik wantrouwig over de banen die de gemeente voor je uitzoeken. Er word vaak gezegd word dat het een vaste baan kan worden.  Ik heb meer het idee dat je een worst voorgehouden word en dat  de bedrijven handig gebruik maken van de voor hen goedkope krachten aan het werk zetten waar normaal een duurdere kracht staat.

Hoe denken jullie hier over of mag ik deze discussie niet aangaan ???
Zo niet verwijder ik dit stukje tekst.

chapter

zal niet overal zo zijn maar hoor en zie je het ook op tv

zoals een meisje had super naar haar zin bij postnl maar na 6 maanden moest ze eruit om ruimte te maken voor een nieuwe.
wat ik toen begreep betalen ze schijntje aan gemeente voor iemand met wwb.
zo gaat dat met steeds meer banen
hier bv kon je plastic inleveren voor 30 cent per kilo.
nu dat werd gestopt moest buiten het stoppen van project vermeld worden dat er een wajonger stond en een met een bijstandsuitkering.
wat is daarvan toegevoegde waarde.
nu wajongers ook bij gemeenten komen zal er nog meer verschuiving plaats vinden. voor deze groep krijgen ze korting en geen risico's bij ziekte etc.
voor mijn gevoel zit je alleen nog safe op plek waar beroepsopleiding noodzakelijk is
maak mij in die zin wel zorgen om mijn kinderen.
hebben die straks wel werk of moeten ze verplicht in cafe van vader werken

chapter

zal niet overal zo zijn maar hoor en zie je het ook op tv

zoals een meisje had super naar haar zin bij postnl maar na 6 maanden moest ze eruit om ruimte te maken voor een nieuwe.
wat ik toen begreep betalen ze schijntje aan gemeente voor iemand met wwb.
zo gaat dat met steeds meer banen
hier bv kon je plastic inleveren voor 30 cent per kilo.
nu dat werd gestopt moest buiten het stoppen van project vermeld worden dat er een wajonger stond en een met een bijstandsuitkering.
wat is daarvan toegevoegde waarde.
nu wajongers ook bij gemeenten komen zal er nog meer verschuiving plaats vinden. voor deze groep krijgen ze korting en geen risico's bij ziekte etc.
voor mijn gevoel zit je alleen nog safe op plek waar beroepsopleiding noodzakelijk is
maak mij in die zin wel zorgen om mijn kinderen.
hebben die straks wel werk of moeten ze verplicht in cafe van vader werken

burningspirit

Tja........
Gistermiddag tijdens de BAB-training te horen gekregen dat ze een probleempje hadden: er was een cliënt die eigen initiatief toonde .... (ikke dus). Terwijl hij het zei, sloeg de trainer een hand voor zijn ogen..... Daar hadden ze niet op gerekend.
Kort gezegd: de vacature was besproken en de jobcoach had twijfels omdat het maar om 10 uur ging, en wilde de vacature eigenlijk niet aan mij doorgeven. De trainer heeft het papier achteloos naar me toe geschoven, zonder erbij te zeggen, dat ik moest wachten op hun actie.
Dus wat doe ik? Ik zie de naam van het bedrijf en klim gelijk in de telefoon: sollicitatiegesprek en ondanks alle bezwaren (ook van de werkgever) tóch de baan gescoord! En daar had dus niemand op gerekend...
Wat we allemaal over het hoofd zagen is, dat ik in het verkeerde deel van de stad woon.
Gevolg:  ;D dat ik werk doe waar ik nog nooit aan gedacht had, dat ik inmiddels heb kunnen bedenken dat ik écht geen taxichauffeur ga worden en dat dus waarschijnlijk voor mij bij dit taxibedrijf geen toekomst ligt. Want met de baan van 10 uur op twee onmogelijke tijden (vroeg in de ochtend en halverwege de middag) per dag, kan ik er nagenoeg niets anders naast doen. En dat moet dus wel op den duur.

Stiekem ben ik wel trots dat ik de hele club aan het denken heb gezet. Dat men daar dus moet leren naar de persoon te kijken die ze tegenover zich hebben. Dat niet alle WWB-ers het allemaal wel best vinden. En dat niet alle activiteit vermoeiend is, ook al lijkt het voor anderen soms zo. Er is één ding dat iedereen om me heen beaamd: we hebben er van geleerd!

Ik geniet nog even van deze unieke baan. Heb wel de opdracht gekregen om door te laten schemeren dat, wat ik nu doe, toch,op den langere duur, niet aan mijn verwachtingen en wensen voldoet.

En er is nog meer.
Mijn man had een vacature toegeschoven gekregen, waar ik bij nader inzien geschikter voor ben dan hij. Op verzoek van zijn werk toe leider bij de gemeente, heb ik een cv en motivatiebrief gestuurd. Waarop mijn trainer een telefoontje krijgt van mijn man's trainster. En iedereen in de war is en er niets van begrijpt hoe ik nu weer aan die vacature kom....
Ben nu ook wel verstandiger en rustiger geworden en wacht af hoe bij de gemeente nu gehandeld wordt. Het bedrijf mag in geen geval rechtstreeks benaderd worden door de sollicitant. Haha, ik heb de vacature tekst nu zo'n beetje uitgespeld. Ik hoop er maar het beste van. Het is fijne techniek in combinatie met administratie en en omgaan met mensen. In plaats van oog-techniek gaat het hier om tandtechniek. Ik ben benieuwd!

burningspirit

Andere wending.
Volgens de gemeente zijn ze wel blij met mijn acties, omdat ze, ook al is het maar een klein baantje van 10 uur, me dan via WWB minder aanvulling hoeven te geven op mijn inkomen.
Met gevolg dat ik vandaag uitgenodigd ben door mijn werktoeleider om te spreken over 'mijn aanstelling bij het taxibedrijf'. Ik ben erg benieuwd wat er besproken zal worden. Heb inmiddels mijn zelfvertrouwen weer een beetje terug en kan in alle eerlijkheid zeggen dat dit werk me een flinke oppepper geeft voor nu. Het schepte ruimte in mijn denken voor andere nieuwe wegen. Heb zelfs al wat ideeën gekregen, waarvan ik de haalbaarheid natuurlijk nog wel aan de werkelijkheid moet toetsen.