Op welke volgorde gaat de schuldhulpverling?

Started by Maxxx225, Oct 22, 2014, 05:10 PM

Previous topic - Next topic

Maxxx225

Hallo, ik had aantal vragen.

Ik zit nu 2 jaar schuldhulpverlening maar weet nog steeds niet hoelang het duurt en welke regeling ik onder val bijvoorbeeld WSNP?

Hoe gaat dat precies in volg?

Budgetbeheer>WSNP>CLS>Minnelijk Traject> schuld vrij??

Hoelang duurt dit hele traject bijvoorbeeld WSNP? en CLS
zit daar een bepaalde tijd aan vast hoelang het duurt.

Chrissie

Ben niet zo heel bekend met dit soort schuldsanering omdat ik onze schulden zelf oplos maar probeer je zo goed mogelijk te helpen. Eerlijk gezegd  vind ik persoonlijk 2 jaar in de schuldhulpverlening wel heel lang duren. Heb je al aan je begeleider (ster) gevraagd waarom dit zo is.

Zoals ik het altijd begrepen heb duurt over het algemeen een WSNP traject 3 jaar. Dit gaat pas in als het traject in werking gezet is dus de tijd ervoor wordt er niet bij gerekend.

Kom je in de WSNP dan komt er ook een rechter aan te pas deze gaat beoordelen of je in het traject komt of niet dit kan ik niet uit jouw verhaal halen, zie ik dat goed?

Hoop dat je vragen zo toch een beetje beantwoordt zijn.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

burningspirit

Volgens mij is de volgorde als volgt:
Op de Schuldhulpvraag volgt de Schulddienstverlening.
De schulddienstverlening bekijkt hoe zelfredzaam je bent en zoekt uit welk traject het meest geschikt is in jouw situatie. Soms kan een lening bij de Gemeentelijke Kredietbank uitkomst bieden. Dan kom je in een Schuldsaneringstraject. Soms is de koers van minnelijk traject de beste weg. (in ons geval omdat we een hoge schuld hebben, die we met hard werken en aflossen alleen in een eeuwigheid pas kunnen oplossen) Mislukt dat minnelijk traject (bijvoorbeeld doordat niet alle schuldeisers akkoord gaan met het aanbod en ook een dwangakkoord geen uitkomst biedt) dan kun je WSNP aanvragen. Dan beslist een Rechter of dit akkoord is en als dit het geval is worden de schuldeisers gedwongen mee te werken. Dan krijg je een WSNP bewindvoerder en duurt het traject in principe drie jaar. (in uitzonderlijke gevallen vijf jaar). Je moet dan drie jaar leven van een minimaal inkomen.  Als het allemaal goed gaat ( o.a. dat jij je aan de afspraken houdt en er geen oude of nieuwe lijken uit de kast vallen) krijg je aan het eind van het WSNP traject een 'schone lei', hetgeen inhoudt dat schuldeisers je restschuld niet meer op je mogen verhalen.
Zo gaat het toch ongeveer? Of ben ik nog iets vergeten? Is voor mij ook belangrijk om te weten.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Je hebt het goed omschreven BS, het is vooral zaak dat je tijdens het traject geen nieuwe schulden maakt.
Bij aanvang schuldhulpverlening is het streven om eerst stabiliteit in je vaste lasten krijgt m.a.w. je moet de normale vaste lasten betalen.
2 Jaar vind ik ook best lang maar door te weinig info kan ik daar geen mening over geven.

Maxxx225

Quote from: Chrissie on Oct 22, 2014, 05:36 PM
Ben niet zo heel bekend met dit soort schuldsanering omdat ik onze schulden zelf oplos maar probeer je zo goed mogelijk te helpen. Eerlijk gezegd  vind ik persoonlijk 2 jaar in de schuldhulpverlening wel heel lang duren. Heb je al aan je begeleider (ster) gevraagd waarom dit zo is.

Zoals ik het altijd begrepen heb duurt over het algemeen een WSNP traject 3 jaar. Dit gaat pas in als het traject in werking gezet is dus de tijd ervoor wordt er niet bij gerekend.

Kom je in de WSNP dan komt er ook een rechter aan te pas deze gaat beoordelen of je in het traject komt of niet dit kan ik niet uit jouw verhaal halen, zie ik dat goed?

Hoop dat je vragen zo toch een beetje beantwoordt zijn.

Probleem is die Bewind Trut reageert niet op mijn e-mails en Telefoons dus de vraag is wat kan ik nou nog doen? Ze laat niets van zich horen.

Wat is eigenschuldhulpverlening is dat WSNP of CLS wat is dat? Wanneer begint de aflossing 3 Jaar is dat met WSNP of CLS begrijp er niks van?

Mijn begeleider wat bedoel je met begeleider heb je over maatschappelijke werker?
Ik heb mijn maatschappelijke werker gevraagd maar hij doet mee met de bewindvoerder.

Kan de sociaal raads lieden mij gaan helpen of zal ik naar juridische loket gaan?

Maxxx225

Quote from: tuthola on Oct 22, 2014, 06:53 PM
Je hebt het goed omschreven BS, het is vooral zaak dat je tijdens het traject geen nieuwe schulden maakt.
Bij aanvang schuldhulpverlening is het streven om eerst stabiliteit in je vaste lasten krijgt m.a.w. je moet de normale vaste lasten betalen.
2 Jaar vind ik ook best lang maar door te weinig info kan ik daar geen mening over geven.

Ik zit 2 jaar onder schuldhulpverlening maar ben nog steeds niet in WSNP of 3jaar aflossing.
Tegen mijn vertelde de gemeente toen ik in Traject kom en daarna pas schulden afgelost wordt dat duurt 3jaar maar dat is dus nog steeds niet gebeurt ze vertellen ook verder niets.
Heb geen nieuwe schulden gemaakt en zit in ziekte wet Wajong ben in behandeling bij een pyscholoog al 2jaar heb ook maatschappelijk ondersteuning maar die bemoeit er niet mee!

Maxxx225

Quote from: burningspirit on Oct 22, 2014, 06:42 PM
Volgens mij is de volgorde als volgt:
Op de Schuldhulpvraag volgt de Schulddienstverlening.
De schulddienstverlening bekijkt hoe zelfredzaam je bent en zoekt uit welk traject het meest geschikt is in jouw situatie. Soms kan een lening bij de Gemeentelijke Kredietbank uitkomst bieden. Dan kom je in een Schuldsaneringstraject. Soms is de koers van minnelijk traject de beste weg. (in ons geval omdat we een hoge schuld hebben, die we met hard werken en aflossen alleen in een eeuwigheid pas kunnen oplossen) Mislukt dat minnelijk traject (bijvoorbeeld doordat niet alle schuldeisers akkoord gaan met het aanbod en ook een dwangakkoord geen uitkomst biedt) dan kun je WSNP aanvragen. Dan beslist een Rechter of dit akkoord is en als dit het geval is worden de schuldeisers gedwongen mee te werken. Dan krijg je een WSNP bewindvoerder en duurt het traject in principe drie jaar. (in uitzonderlijke gevallen vijf jaar). Je moet dan drie jaar leven van een minimaal inkomen.  Als het allemaal goed gaat ( o.a. dat jij je aan de afspraken houdt en er geen oude of nieuwe lijken uit de kast vallen) krijg je aan het eind van het WSNP traject een 'schone lei', hetgeen inhoudt dat schuldeisers je restschuld niet meer op je mogen verhalen.
Zo gaat het toch ongeveer? Of ben ik nog iets vergeten? Is voor mij ook belangrijk om te weten.

Dat hebben ze dus niet verteld ik heb één gesprek gehad en ze vertelde helemaal niets of ik in CLS kom of in minnelijk traject. Mijn schulden zijn niet zo hoog ongeveer 8000,- maar omdat ik alleen inkomsten uit uitkering ontvang is dat hoog.

Maxxx225

Ik ga hier weg bij http://www.finansie.nl/

Wat een slechte ervaring je wordt daar gewoon voor de gek houden!

Ze reageert niet op emails telefoons?

-Geen mondelinge gesprekken!
-Krijg geen schriftelijk papieren wat jouw plannen zijn!
-Geen systeem overzicht zoals inlog gegevens op website
-Geen berichten van stand van zaken
-Zogenaamd geen kantoor zodat ik niet kan bezoeken!

Kun je zomaar overstappen bij een andere bewindvoerder?

Chrissie

Sorry Maxx door omstandigheden kan ik je heleas niet antwoorden, sorry voor dit ongemak.
Ik zit even helemaal doorheen (vader) misschien dat iemand anders je even kan helpen.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

burningspirit

Max, begrijp ik goed dat je onder beschermingsbewind staat bij "Finansie"?
Als dat zo is dan kun je er vanaf of overstappen zoals je zegt. Op hun site geven ze trouwens nadrukkelijk aan dat ze géén hulp bieden bij problematische schulden.
Volgens mij moet je met je vraag naar de gemeentelijke schuldhulpverlening in jouw woonplaats. Waarna die een procedure starten zoals hierboven beschreven. Ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken of de gemeente zich daarmee al heeft bezig gehouden. Hebben ze wel verteld of jouw schulden problematisch zijn?
Wat CLS betekend, daarvan heb ik geen idee. Weet iemand anders dit?
Probeer niet in paniek te raken Max. Sterkte! En houd het hoofd een beetje koel.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

jan

@Maxxx225 Een beetje kort door de bocht, jou reacties. Ik verwacht dat je het e.a. nuanceert en tot 10 telt als je een bericht plaatst.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

marco

finansie is lid van de NBPB. (http://www.nbpb.nl/#4.Leden)

Als je een klacht hebt over de kwaliteiten van finansie, kun je een klacht indienen bij de NBPB.

http://www.nbpb.nl/#5.FAQ/2.klachtenformulier

Op de website ontbreekt de bedrijfsvorm en het KvK. Dit is voor mij een reden om niet te doen.

Over de NBPB, dit kost het lid â,¬125 per jaar. Op de website ontbreekt de bedrijfsvorm (stichting of verenging of ???) en Kvk nummer. Dus ik neem die NBPB niet serieus. Misschien iets voor apart topic.

Marco en Bianca

chapter

mogelijk zin ze erachter gekomen dat je een rekening wilde openen om geld te ontvangen en uit te geven.
Kan mij goed voorstellen dat ze daar niet blij mee zijn als je intussen jouw situatie moeten stabiliseren.

Maxxx225

Quote from: burningspirit on Oct 23, 2014, 04:39 PM
Max, begrijp ik goed dat je onder beschermingsbewind staat bij "Finansie"?
Als dat zo is dan kun je er vanaf of overstappen zoals je zegt. Op hun site geven ze trouwens nadrukkelijk aan dat ze géén hulp bieden bij problematische schulden.
Volgens mij moet je met je vraag naar de gemeentelijke schuldhulpverlening in jouw woonplaats. Waarna die een procedure starten zoals hierboven beschreven. Ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken of de gemeente zich daarmee al heeft bezig gehouden. Hebben ze wel verteld of jouw schulden problematisch zijn?
Wat CLS betekend, daarvan heb ik geen idee. Weet iemand anders dit?
Probeer niet in paniek te raken Max. Sterkte! En houd het hoofd een beetje koel.

Ik ben al naar de sociaal raads lieden geweest de gemeente vertelde dat ik niet bij de gemeente in systeem in staat, dus heeft het dan wel zin om nog naar gemeente te gaan?

Maxxx225

Quote from: chapter on Oct 25, 2014, 11:50 AM
mogelijk zin ze erachter gekomen dat je een rekening wilde openen om geld te ontvangen en uit te geven.
Kan mij goed voorstellen dat ze daar niet blij mee zijn als je intussen jouw situatie moeten stabiliseren.

Ik heb geen rekening of wat geopend en als er iets is waar ik niet aan de regels heb aangehouden had ze dat wel gezegd.

De maatschappij zit een beetje raar in elkaar bijvoorbeeld als een maatschappelijke werker meer uren schrijft dan dat die daadwerkelijk gewerkt heeft of nooit op tijd komt is alles toegestaan, is niets aan de hand.
Ze zijn ook nog is schaamteloos ze doen alsof ze hard werken en doen niets anders dan (hoeveel moet ik nog hypotheek aflossen volgend jaar) als ik zoveel uren maak op papier!
Logisch dat mensen premies niet kunnen betalen, maar zullen hun niet schelen ze leven in een luxe dromen wereld zonder regels en limiet zo zit de overheid in elkaar.

Maar ik hoor het deze week wat ik verkeerd heb gedaan ben benieuwd.