Dreigende uitzetting en afsluiting energie

Started by Robke71, Oct 16, 2014, 06:20 AM

Previous topic - Next topic

Robke71

Beste leden,

Ik stel deze vraag niet voor mezelf, maar voor iemand anders.

Betreft een jong gezin dat flink in de problemen is geraakt en schuldhulp heeft aangevraagd.
Dossier (voorwerk door de gemeente) ligt inmiddels bij de kredietbank voor aanbieden minnelijk traject. Budgettraject gaat komende maand van start.

Gezin (met 2 jonge kinderen) is recent afgesloten van energie, gas. Kredietbank onderneemt niets in dit geval. Enexis heeft de meter verzegeld, dus een andere leverancier kan niets.
Mag dit zomaar?

Een ander probleem is huurachterstand. Hiervoor is een rolzitting al geweest en ze hebben aangegeven dat ze een aanvraag schuldhulp hebben ingediend. De rechtbank doet over een maand uitspraak of men overgaat tot een uitzetting.
Dit baart mij de meeste zorgen. Gezin kan helemaal nergens terecht als de rechtbank besluit om het gezin op straat te zetten.

De consulent bij de kredietbank doet niets.

Het gezin is radeloos.

Hoop dat jullie tips hebben.
Bedankt alvast.

Rob

Balansera

Beste Rob,

Ik weet dat er een mogelijkheid is om een moratorium in te dienen bij dreigende uithuiszetting. Dit zorgt ervoor dat de woningbouwvereniging 6 maanden uitstel moet geven en een uithuiszetting in deze tijd niet mogelijk is.
Echter ligt het aan de persoonlijke situatie of een moratorium mogelijk is. Ik weet niet de gehele situatie en daardoor vind ik het lastig in te schatten of dit in deze situatie een optie zou zijn.
Je zou dit eventueel zelf nog verder uit kunnen zoeken of dit na kunnen vragen bij de consulent.

Succes.

Christina

Robke71

Quote from: Balansera on Oct 18, 2014, 04:35 PM
Beste Rob,

Ik weet dat er een mogelijkheid is om een moratorium in te dienen bij dreigende uithuiszetting. Dit zorgt ervoor dat de woningbouwvereniging 6 maanden uitstel moet geven en een uithuiszetting in deze tijd niet mogelijk is.
Echter ligt het aan de persoonlijke situatie of een moratorium mogelijk is. Ik weet niet de gehele situatie en daardoor vind ik het lastig in te schatten of dit in deze situatie een optie zou zijn.
Je zou dit eventueel zelf nog verder uit kunnen zoeken of dit na kunnen vragen bij de consulent.

Succes.

Christina

Hoi Christina,

Bedankt voor je reactie. De zaak is in afwachting van een vonnis. maar ga dit even uitzoeken.
Om je een indruk te geven hoe de situatie is....Ik ben inmiddels al 3 dagen bezig om een overzicht te krijgen.  :-\

Grt. Rob

Robke71

Ik ben in de digitale pen gekropen om het gezin te helpen en te voorkomen dat ze op straat komen te staan.....

Het dossier ligt nog bij het schuldenloket van de gemeente.
Zij kunnen zo'n moratorium niet invullen / indienen. Men wilt eerst weten of het budgetplan (gaat deze maand in) goed loopt. Als dat goed gaat, dan gaat men verder met het bekijken of een schuldsanering verder kan aangevraagd worden. Kortom dat kan nog weken gaan duren.
Voor de uitzetting kunnen ze opzoek gaan naar een andere woning of bij vrienden / familie.

Wel moet men werkzaamheden doorzetten. Zij werkt van huis uit in de kinderopvang. Geen huis is geen opvang, dus geen inkomsten.
Toch vindt men dat ze ondanks een uitzetting gewoon door moet werken, want anders is dit verwijtbaar werkloosheid.

Ook aan beslagleggingen doet men niets!

Wat mag je dan nog verstaan onder schuldhulploket? Aanvraag duurt maanden en ondertussen lopen schulden op en door.
Is deze werkwijze overal zo?

Carol

Hoi Robke71,
wat tof van je om je zo in te zetten voor iemand anders. Respect hoor.

Wat ik me afvraag; was er al een dreigende huisuitzetting, dus vonnis, voordat er contact werd gezocht met het schuldhulploket?
Zo ja, dan bestaat er in de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening zoiets als een crisisinterventie. Dan moet er binnen 4 dagen, geloof ik, een intake zijn geweest en gaat de gemeente in overleg met verhuurder en/of nutsbedrijven. Dit om te proberen een dreigende huisuitzetting/afsluiting te voorkomen.

Ook zeg je dat er recent is afgesloten van gas en elektra en dat er vanuit huis wordt gewerkt in kinderopvang. Ik wil niet oordelen maar kan er dan nog wel gewerkt worden vanuit huis.

Robke71

Quote from: Carol on Oct 21, 2014, 10:59 PM
Hoi Robke71,
wat tof van je om je zo in te zetten voor iemand anders. Respect hoor.

Wat ik me afvraag; was er al een dreigende huisuitzetting, dus vonnis, voordat er contact werd gezocht met het schuldhulploket?
Zo ja, dan bestaat er in de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening zoiets als een crisisinterventie. Dan moet er binnen 4 dagen, geloof ik, een intake zijn geweest en gaat de gemeente in overleg met verhuurder en/of nutsbedrijven. Dit om te proberen een dreigende huisuitzetting/afsluiting te voorkomen.

Ook zeg je dat er recent is afgesloten van gas en elektra en dat er vanuit huis wordt gewerkt in kinderopvang. Ik wil niet oordelen maar kan er dan nog wel gewerkt worden vanuit huis.

Dank je. Kan er niet over uit dat instanties als deze zo met mensen omgaan. Offer momenteel veel heel veel uren op om een uitzetting te voorkomen.

Vonnis is na aanvraag schuldsanering geweest. Dus men had de moeilijke stap al gezet.

Tja, klopt. Officieel is er niet normaal te werken.
Kindje komt momenteel zo min mogelijk en voor het hoognodige stroom helpen de buren een handje.

Robke71

Een is op het randje een uitzetting voorkomen. Vonnis zal wel toegewezen worden als stok achter de deur.
Woningstichting heeft wel een betalingsverplichting opgelegd van 100 euro bovenop de huidige huur. Zodra er meer ruimte is, bijvoorbeeld diversen beslagleggingen zijn gestopt i.v.m. schuldhulp, moeten ze meer afdragen.

Energielevering is inmiddels hervat. Helaas met hoge af en aansluitkosten.

Ik weet inmiddels dat het dossier van dit gezin in de startblokken staat om overgedragen te worden aan de kredietbank.

tuthola

Fijn om te lezen dat het gezin niet uit huis gezet word en dat er weer energielevering is. Ik hoop dat dit schulden traject voor hun dan ook snel verloopt zodat er rust in huis is.
Het opheffen van beslag doet een schuldeiser niet zo snel als men met de schuldhulp bezig is, vaak is dat als er een akkoord is bereikt of je in de wsnp komt. Er is nog een lange weg te gaan.

Robke toppie dat je je voor dit gezin inzet, dat mag ook wel eens gezegd worden :-)

Robke71

Dank. :)

Ik ken het lange traject. Zelf ben ik ondanks alle moeite ook niet brandschoon. Maar een uitzetting en energie afsluiting is echt schrijdend.