nieuw boek met 'andere' kijk op schulden

Started by burningspirit, Oct 11, 2014, 11:37 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Er is in september een boek verschenen met de naam "Verlossing van schuld en boete" Volgens mijn informatie is het een paperback die â,¬ 22.50 kost.
O.a. in dagblad trouw verscheen op 30 september een artikel hierover onder de titel: Schulden kwijtschelden biedt kans op nieuwe start. De schrijvers maken onder meer een vergelijking met de Amerikaanse gewoonte om opneiuw te kunnen beginnen na faillissement. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse procedure, waarbij mensen hun leven lang met hun schulden worden geconfronteerd, ook al hebben ze een schone lei. Omdenken van de financiëel-juridische benadering naar de sociaal-maatschappelijke kant van schulden. Ingewikkeld maar wel heel interessant!

Onderstaande link biedt de mogelijkheid om het eerste hoofdstuk van het boek te lezen:

http://www.stijnverhagen.nl/nl-NL

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

marco

In Nederland heb je de WNSP, waarin je in 3 jaar tijd van je schulden af kan zijn. Echter de toegang tot de WNSP is een moeilijk begaanbare weg en niet iedereen heeft toegang!
Marco en Bianca

nooitmeer

Tja het amerikaanse systeem. Ze maken daar wel de vergelijking mee, maar dat systeem is vele malen erger.
In de VS kennen ze geen verjaringstermijnen. En in de VS hebben ze geen BKR maar creditrating agencies die gegevens verzamelen en vervolgens tot in lengte van dagen bewaren.

Ik lees veel over de WSNP en de 3 jaar (max 5 jaar) schone lei. Ook dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je bij een bank of krediet instelling een schuld had die is kwijt gescholden dan krijg je een BKR notering waar dit nadrukkelijk in vermeld wordt. Deze notering blijft 5 jaar staan.

De WSNP is een mooie basis, de schulden worden kwijtgescholden (behalve CJIB en DUO) en vervolgens kan je vanuit die basis weer een stabiele toekomst opbouwen. En ja om die basis te bereiken heb je al behoorlijk moeten afzien.
Ik zeg opbouwen want soms hebben mensen de illusie dat je na het WSNP traject direct een bank binnen kan lopen en een hypotheek kan aanvragen met de uitspraak schonelei in de hand.
Maar wie verbied een bank of postorder bedrijf - of elk anderbedrijf - een lijst aan te leggen van personen die ze niet meer als klant willen?
Ja er is een banken convenant waarin de banken hebben afgesproken dat iedere nederlander recht heeft op een basis rekening, maar dan houd het ook helemaal op.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

gewoon

Ha heb dat eerste hoofdstuk gelezen en denk dat dit boek beslist op de lijst van gelezen boeken hoort voor iedereen die werkzaam is in de schuldhulpverlening.

En geeft schuldenaren steun, ook  aan die gene die overtuiging zoekt zijn schulden in eigen regie waar mogelijk op te pakken.

Volgens mij een zeer goed boek

burningspirit

Even een puntje op de i..... na de wsnp verkrijgt men een 'schone lei' van de rechter
dit is héél iets anders dan kwijtschelding !!!
een 'schone lei' is een papier waarmee je na wsnp-traject voortdurend zal moeten blijven zwaaien
het biedt geen bescherming tegen lieden, die je weer kunnen bestoken met allerlei dingen
die lieden kunnen komen en je zal het gevecht je leven lang moeten blijven aangaan
iets anders is, dat je een 'schone lei' ook weer kunt kwijtraken
dat is niet zo met daadwerkelijke kwijtschelding op welke manier dan ook tot stand gekomen, kwijtschelding = kwijtschelding

waar ik me nu op ga richten is op het slagen van het (verplichte) minnelijk traject
als in dit traject de schuldeisers meer aandacht besteden aan de sociaal-maatschappelijke kant van het verhaal, zouden ze in theorie meer geneigd moeten zijn tot (gedeeltelijke) kwijtschelding
de neiging om dit als eerste (en m.i. beste) oplossing te proberen te bewerkstelligen wil ik aanwakkeren

Buiten het feit om, dat het natuurlijk in de grond een goed idee is, waar ik ook dankbaar voor ben dat het bestaat (wsnp en schone lei), wil ik toch even op het richeltje gaan staan en (m.i. gezonde) kritiek leveren
op het gevaar af dat men mij voor gek verklaard
mijn idee is: wie wordt beter van een schone lei na wsnp? mijn antwoord: niemand
dus waarom dan zo'n soort papier in stand houden?
om de schuldenaar er levenslang van te overtuigen dat hij/zij een oelewapper is?
om ex-schuldenaren direct weer bij de kraag te kunnen vatten als ze hun leven weer enigszins op de rit lijken te hebben?
Dit lijkt op: nooit af kunnen komen van je stigma, je sticker:ééns een schuldhulp behoevend bestaan, dan meteen áltijd maar zo een bestaan? ééns een foutje gemaakt, dan maar áltijd op de blaren zitten?

wie het weet mag het zeggen
hoop in de voetsporen van sven hulleman te mogen treden en verschil te kunnen maken
door mijn onverstoorbare, beleefde maar vastberaden houding in dit proces
ik wil meer aandacht van schuldhulpverlening in het algemeen voor het minnelijk traject
zoals het mij nu overkomt is dat dit minnelijk traject gezien wordt als een noodzakelijke tussenstap, in plaats van een volwaardige oplossing, die het zeker wel kán zijn

Want: niet alleen hypotheken-onder-water, zakelijke schulden maar ook de schulden veroorzaakt door verkeerd gedrag zouden op een gegeven moment klaar (maar dan ook écht) moeten kunnen zijn

Wat de mensen o.m. in dit boek beweren is dat het mogelijk moet zijn om kwijtschelding te geven onder bijzondere omstandigheden.
Zoals: aangetoonde gedragsverandering, aantoonbare niet-verwijtbaarheid en aangetoonde zinloosheid van een (verraderlijk wankele) schone lei.

En in dit verband maak ik me geen zorgen over een eventuele notering/registratie ergens. Mijn gezicht en status ben ik al verloren. Komt niet meer terug. Maar dat is niet erg. Ik wil graag kunnen leven zonder de druk, de angst, de onzekerheid. Ik durf er mijn hoofd onder te verwedden dat ik van mijn leven nooit meer dezelfde fout nog eens zal maken!
Terwijl ik écht geloof dat het systeem zoals het nu in Nederland bestaat, leidt tot alleen maar groeiende ellende. Verkeerde signalen, slechte opvoeding van onze jongeren, de volwassenen van later enzovoorts.
Bevestiging van het idee dat geld lenen normaal is en sparen uit de tijd.

Vanavond zat ik bij een cursus, verplicht, maar ik wil er eigenlijk helemaal niet zijn. Ik nam één opmerking mee: "We zitten hier allemaal omdat we wat er net gebeurd is, nooit meer willen meemaken". Het zou geweldig zijn als de 'schulddienstverlening" die gedachte ook zou huldigen en constructief aan de slag zou gaan om dit te bereiken.
Ik ga helpen. Ga me zodanig gedragen, dat er een begin mee wordt gemaakt.

Misschien krijg te toch nog gelijk, Gewoon, met je opmerking dat ik nog ooit eens een goede ondernemer ga worden.....  ;D

tuthola

mijn idee is: wie wordt beter van een schone lei na wsnp? mijn antwoord: niemand

BS, er zijn wel degelijk mensen die er beter van worden na de schone lei waaronder ik. We mogen in dit kleine landje blij zijn dat deze regeling er is. Als je schulden maakt op welke manier dan ook vind ik wel dat men mag verwachten dat er een tegenprestatie voor gevraagd mag worden.
Ik ben van mening dat als iedereen apart beoordeeld word en er zomaar kwijtschelding gegeven word het eind zoek is en niemand die hier iets van leert.
In de meeste gevallen komt kwijtschelding wel om de hoek kijken, hoe vaak hoor ik niet hoge bedragen zoals rond de 100.000 euro schuld die je van je levensdagen niet kan terug betalen maar door wsnp in 3 tot 5 jaar hard bikkelen en bezuinigen kan je toch weer een mooi bestaan opbouwen.

Als je dan toch op een andere manier naar schulden gaat kijken bedenk je dan eens wat het betekend voor de kleine bedrijven of eenmans zaken die door niet betalende klanten zelf in de problemen raken.

Ik weet dat jij al een tijd bezig bent om in een traject te komen en dat het niet makkelijk gaat maar waarom wsnp en de schone lei afkraken terwijl je er zelf dolgraag in wilt komen?

burningspirit

Toegegeven: het is een beetje kort door de bocht
Maar ik kraak de WSNP niet af. Het is vooralsnog een goede oplossing voor als niets anders meer werkt.
En ik ben me er ook terdege van bewust, dat het iets is, dat je in dankbaarheid zou moeten aanvaarden, als het niet anders kan.
Mijn punt is meer, dat er m.i. te weinig met het minnelijk traject wordt gedaan w.b. het genereren van (gedeeltelijke) kwijtschelding.
Zomaar kwijtschelden is natuurlijk, zoals je zegt, niet echt opbouwend. De schrijvers van het boek communiceren dit ook niet. Ze zeggen juist dat er bijvoorbeeld een aantoonbare gedragsverandering zou moeten zijn. Het is de sociaal-maatschappelijke benadering waar zij voor pleiten. In plaats van/naast  de financieel-juridische benadering waar in Nederland de nadruk op ligt.
Maar waar ik ook nogal bang voor ben, en wat ik ook zie gebeuren is, dat mensen, die na WSNP een schone lei hebben gekregen, een stuk minder rust ervaren dan gedacht. Je schone lei blijft levenslang ter discussie, de schulden zijn niet weg, maar bevroren en van kwijtschelding is totaal geen sprake. Die toekomstige druk, nadat een mens inderdaad keihard gewerkt heeft om het leven weer op de rails te krijgen... voor die druk ben ik gewoon bang.

chapter

er lukken best wat minnelijke regelingen maar dan moet er wel iets aan te bieden zijn anders gedoemd te mislukken en zelfs met aflossing van 50 per maand werken sommige mee, maar er is van vaste standaard voor.
Ik heb afdracht van 800 gingen niet akkoord ander bij 50 soms wel.
Hoe jij stelt dat je steeds moet wapperen met je schone lei heb ik nog nooit van gehoord en heb al eerder in wsnp gezeten, zonder schone lei weliswaar maar ook andere bekende zien weinig mensen nog komen op duo na die komt meteen na beëindigen wsnp weer

Punt wat je benoemd dat JIJ je wilt inzetten op minnelijk is leuk bedacht maar een schuldeiser doet geen zaken over algemeen met cliënt maar met iemand van NVVK.
Het zou super mooi zijn maar is het ook realistisch zonder aflos capaciteit.
Ga je niet het veld voor je eigen schoenen nu weg maaien?

Boeddha

Vanaf 1 januari aanstaande moeten alle schuldhulpverleners gecertificeerd zijn. Een hele mooie ontwikkeling voor de schuldenaren!

Dan wordt er wel degelijk gekeken of er geen onterechte kosten doorberekent worden op een vordering. In een minnelijk of wsnp traject wordt daar totaal niet naar gekeken, de vordering wordt totaal meegenomen in het dossier.

Voordat ik toegelaten werd heb ik samen met een aantal van hier mijn vorderingen laten berekenen, dit hield in dat er heel veel dossiers aanzienlijk lager werden dan ze eerst waren. De Raadsheer (ik ben toegelaten na hoger beroep) roemde dit tijdens de zitting.

Ik ben erg dankbaar dat er zoiets bestaat als een traject! En ook ik heb meerdere mensen in mijn omgeving die inmiddels een schone lei hebben en niemand heeft moeten wapperen met zijn/haar schone lei!

Kwijtschelden...was het maar zo makkelijk! Ik ben van mening dat een ieder of een traject of zelf een regeling moet nakomen. Er zijn er een aantal hier op het forum die al jaren bezig zijn met een regeling en dit voor 50-80% zelf al hebben afbetaald. Ja deze personen gun ik dat ze de rest kwijtschelden!

Be strong, have faith!

Boeddha

Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven.
Be strong, have faith!

burningspirit

Uh nee volgens mij niet Chapter
We zullen inderdaad alleen via een bevoegde instantie kunnen werken, in ons geval is dat het B.A.C.
De dame, die ons straks in november gaat beoordelen, daarmee zal ik een goed contact moeten zien op te bouwen. Van haar hangt het totaal af of en hoe een minnelijk traject wordt doorlopen. Dat besef ik erg goed. Dus nee, ik maai het veld niet voor mijn voeten weg. Buiten dat, ben ik het er gewoon niet mee eens, dat schuldeisers alleen zaken doen met een tussenpersoon, terwijl het toch over je eigen schulden gaat. Maar dat is weer heel iets anders. Het zou nog niet zo'n probleem zijn, als de officiële persoon/instantie zijn of haar acties goed zou overleggen met de schuldenaar. Zoals het er nu uit ziet, moeten wij niet alleen de goede persoon zien te vinden, maar ook die persoon gunstig stemmen en proberen de goede kant uit te laten kijken. Ik vind het nogal wat. Maar ik ga mijn best doen.

Mijn inzet zal dan ook zijn, dat ik ga proberen me te bekwamen in een goede gesprekstechniek, waarmee ruimte wordt geschapen voor m.n. onorthodoxe oplossingen. Wij zijn al drie maal bij het B.A.C. geweest en ik herinner me heel scherp, hoe de mensen daar soms inderdaad een andere insteek probeerden te maken. Dit mislukte vaak, doordat het systeem van schuldhulpverlening nogal rigide is.
In het boek wordt beschreven hoe mensen met problematische schulden vaak afzakken op meer dan alleen het financiële vlak, met name ook psychisch/mentaal/maatschappelijk. Waardoor vervolgens alles tezamen op lager niveau komt, mensen er niet meer uit komen, het niet meer zien zitten et cetera.......

Problemen die mensen ervaren nadat ze een 'schone lei' hebben gekregen, zul je misschien niet 1-2-3 horen. Mensen hebben nog steeds schroom om hierover te vertellen. Eenvoudigweg omdat we met ons allen in deze maatschappij bepaalde normen, die niet meer van deze tijd zijn, nog steeds huldigen. Juist hier, op dit Forum, geven we het goede voorbeeld. We veroordelen elkaar niet en proberen elkaar te helpen. Dat zou 'buiten' ook veel meer moeten gebeuren, vind ik.

Dus wat ik van plan ben te doen is gewoon mijn mond open te doen, suggesties te geven, het proces volgen en proberen te begrijpen. Zodat ik de gemiste kansen op tijd kan benoemen. En niet later spijt heb.

Chapter: ik vind het wel mooi dat je dat zegt: bij afdracht van 800 soms niet akkoord en andere bij 50 soms wel. Die willekeur, die onzekerheid en onbegrip, daar griezel ik nu juist van. Er is geen vaste standaard voor, zeg je toch? Doodeng dus eigenlijk.

Enne..... ik heb nergens beweerd dat er 'zomaar' kwijtschelding zou moeten worden gegeven. Heb ook nooit gezegd dat ik tegen trajecten ben.

En dank je Boeddha, voor je wijsheid, maar ik ben niet bang voor de toekomst. Probeer er alleen maar zo veel mogelijk aan te doen om het straks minder moeilijk te hebben. Heb het al veel te lang veel te moeilijk gehad, denk ik. En velen met mij.

Boeddha

Quote from: burningspirit on Oct 14, 2014, 03:13 PM

We zullen inderdaad alleen via een bevoegde instantie kunnen werken, in ons geval is dat het B.A.C. Buiten dat, ben ik het er gewoon niet mee eens, dat schuldeisers alleen zaken doen met een tussenpersoon, terwijl het toch over je eigen schulden gaat. Maar dat is weer heel iets anders. Het zou nog niet zo'n probleem zijn, als de officiële persoon/instantie zijn of haar acties goed zou overleggen met de schuldenaar.

Het overleggen tussen schuldeiser en schuldenaar die periode hebben wij allemaal gehad, als je in een traject terechtkomt of gaat komen zijn we blijkbaar op een punt gekomen dat er geen goede uitkomst is gekomen en dat het dan overgenomen gaat worden door iemand die meer kan afdwingen.
Be strong, have faith!

burningspirit

tis alleen nogal zuur dat in mijn geval de overlegfase mislukte louter en alleen omdat ik zelf geen lid was van de NVVK .... het ging over onze eigen schuld maar met ons werd niet gesproken
dat was op een tijdstip dat wij nog iets aan geld te bieden hadden, het geld werd helaas weggehaald vóór dat we er iets mee konden doen, voelt nog steeds erg oneerlijk
nja jammer dan, het is al jaren geleden en ik zal het moeten accepteren zoals het is
wat ik ook doe
want ik leef nu en ik moet dealen met wat nu is

ik hoop gewoon dat ik met degene die hopelijk het minnelijk traject gaat starten een goed gesprek kan hebben

tuthola

want ik leef nu en ik moet dealen met wat nu is

zo is het maar net BS, op zich begrijp ik wel wat je bedoelt maar bedenk me ook hoeveel meer tijd het gaat kosten om zelf iets voor elkaar te krijgen iemand heeft het al gezegd men heeft al heel lang met de schuldeisers gedeald dat dit een gepasseerd is waarschijnlijk omdat mensen zich  om wat voor reden dan niet aan de afgesproken regeling heeft kunnen  houden.

Het lijkt me niet verstandig je mond open te trekken.....is wel goed bedoeld maar voor jou kan dit alleen maar gaan tegen werken. Simpel gezegd je moet doen wat er verwacht word snap dat het zuur is en voor de meeste mensen werkt dit goed.

Ik heb wel die felbegeerde schone lei en moet zeggen dat dit een fijn gevoel is, ook verantwoording aan de bewindvoerder voelde ik niet als een drama. Ik denk meer dat je last hebt van je toekomst perspectief die je nu nog niet kan overzien (misschien heb ik het helemaal mis)
Ik heb me erin berust dat mijn toekomst als 50+ blijft zoals het is, niet leuk maar wel de realiteit.

chapter

ik snap jou heel goed maar ik zou dat bekwamen erin na je traject doen.
Het is tot 2 keer toe al niet gelukt bij bac te komen, lukt het wel pak die kans en ga ze niet vertellen wat ze moeten doen.
Dan zijn ze snel klaar met hulp verlenen en ben je alsnog de dupe want hun trekken aan kortste eind.
Erna kun je altijd kijken of je mensen op andere ideeën kan brengen als zelf schuldbemiddelaar hier of daar maar ben bang dat je nu de verkeerde mensen tegen je werkt ipv voor  en dat zou jammer zijn aangezien je totaal afhankelijk bent van bac of je dat nu leuk vind of niet omdat gemeente met hun samen werkt