vraag bankbeslag rabobank

Started by lumiere, Oct 09, 2014, 10:20 PM

Previous topic - Next topic

lumiere

saldo op de bank â,¬550.00
bankbeslag volgt, eerst trekt de rabo er â,¬302.50 bankkosten vanaf,
nieuw saldo â,¬248.00
een week later word het volledige bedrag van de beslaglegging geind van â,¬662.00
er blijft een negatief salo van â,¬- 420.00 over.
Ik heb geen crediet bij deze bank en mag niet in het rood staan.
kan dit zomaar door de bank gedaan worden ?

Of ik effe binnen een week het saldo wil aanvullen !

zandje

Hallo,

Ik mag ook niet rood staan. Soms gebeurd dit wel eens, en dan krijg ik 3 dagen de tijd om het aan te vullen, anders storneren ze willekeurig een bedrag( of meerderen) terug.
Bv de huur die werd automatisch afgeschreven, en die werd gestoneerd door de bank om aan te zuiveren.
Volgens mij mogen ze van het beslag er niet meer afhalen dan op dat moment op jouw rekening staat.
Ik heb ook eens te maken gehad met bank beslag. Stond op dat moment niets op, maar moest wel 75â,¬ betalen om het weer op te heffen.

nooitmeer

Quote from: lumiere on Oct 09, 2014, 10:20 PM
saldo op de bank â,¬550.00
bankbeslag volgt, eerst trekt de rabo er â,¬302.50 bankkosten vanaf,
nieuw saldo â,¬248.00
een week later word het volledige bedrag van de beslaglegging geind van â,¬662.00
er blijft een negatief salo van â,¬- 420.00 over.
Ik heb geen crediet bij deze bank en mag niet in het rood staan.
kan dit zomaar door de bank gedaan worden ?

Of ik effe binnen een week het saldo wil aanvullen !

Dit mag niet zomaar. Een bankbeslag gaat over het vrij besteedbare bedrag op de bankrekening inclusief krediet faciliteit.
Dus als je 550 euro op de rekening had staan en je had geen mogelijkheid tot roodstand dan kan er met een standaard bankbeslag maximaal 550 ge?ind worden. Wat de bank daarna aan kosten in rekening brengt is voor rekening debiteur, dus ja dan kan je ongeoorloofd rood komen te staan.

Als het "beslag" of inning plaatsvind door bijvoorbeeld de belastingdienst of UWV dan kan het zomaar zijn dat dit wel weer mag omdat dit eigenlijk een standaard incasso opdracht is.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

lumiere

hier is het net andersom gegaan, eerst bankkosten, toen het volledige beslag.

voorbeeld zoals je schrijft:

saldo op bank â,¬550.00
beslag â,¬550.00
saldo bank â,¬0.00

Bankkosten â,¬302.50

saldo bank â,¬-302.50

een verschil van â,¬150.00 zoals dat het is gegaan

Spreek ik hier de bank op aan of de deurwaarder ?

chapter

ik denk wel dat het mag want bank voert beslag uit en vraagt die kosten terug aan de klant.
Kan me nog herinneren dat het 75 euro was.
op moment van bankbeslag wordt zeg maar de 550 bevroren, worden bankkosten eraf gehaald en kun je idd rood staan.... kan een ieder als bank bv je paskosten etc eraf haalt kun je ook rood staan terwijl dat normaal niet mag
Op bankbeslag rust ook geen beslagvrije voet in basis, je kunt die wel aanvragen als je door beslag niet aan bvv komt maar dan ben je weer weken verder en is saldo vaak al weer aangevuld met loon/uitkering/duo etc.

nooitmeer

Quote from: lumiere on Oct 10, 2014, 11:52 AM
hier is het net andersom gegaan, eerst bankkosten, toen het volledige beslag.

voorbeeld zoals je schrijft:

saldo op bank â,¬550.00
beslag â,¬550.00
saldo bank â,¬0.00

Bankkosten â,¬302.50

saldo bank â,¬-302.50

een verschil van â,¬150.00 zoals dat het is gegaan

Spreek ik hier de bank op aan of de deurwaarder ?

De bank zal altijd eerst zijn eigen kosten in rekening brengen.
Een bankbeslag is een moment opname, dus alles wat op dat moment op de rekening staat is voor de deurwaarder en ook niet meer dan dat. Als een dag later duizend euro gestort werd dan had de deurwaarder hier geen aanspraak op mogen maken.

In dit geval zijn zowel de deurwaarder als ook de bank fout. De deurwaarder heeft de opdracht tot betaling gedaan, maar de bank had dit niet mogen doen omdat je saldo niet toereikend was.
Wellicht dat je nog een brief aan de deurwaarder kan sturen omdat je zo onder je beslag vrije voet valt?

Zie: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=102&#c734
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!