Traject doen?

Started by zandje, Oct 09, 2014, 06:33 PM

Previous topic - Next topic

zandje

Een aantal weken geleden ben ik met Maatschappelijk Werk naar de gemeente gegaan voor informatie over schuldhulp. Kreeg een vervolgafspraak waarin ik een groot aantal vragen moest beantwoorden.
Binnen een aantal weken zou er een traject uitkomen wat bij mij zou passen.
Ik heb mij een verdiept in het aantal trajecten.
Maatschappelijk werk opperde dat er rust voor mij zou komen als ik het uit handen gaf, maar ik lees veel andere dingen. Met nog meer schulden eruit komen dan dat je erin ging, toch zelf verantwoordelijk blijven voor wat er gebeurd, ook al mochten de anderen de fout maken.

Ik heb voor nu voor alle schulden een betalingsregeling kunnen treffen. Heb uitgerekend dat ik tot jan '15 op een houtje moet bijten, en dat ik daarna weer wat meer te besteden heb, en vanaf mei '15 hou ik weer redelijk wat geld over. Ook om nog wat leuke dingen te kunnen doen.

Het aanmelden bij schuldhulp in de eerste instantie was in een paniek toestand, omdat ik het allemaal niet meer op een rijtje had, en er iets voor de rechter zou verschijnen. Nu zijn er al betalings afspraken gemaakt, en wat dat betreft is er rust.
Ik maak mij heel erg druk over wat als ik nu een traject inga? Dit kan zomaar mis lopen lees ik nu. Doordat de hulpverlening ook lax kan zijn, en ik er toch achter aan moet. Nog geen rust denk ik dan.
Ik heb al wel moeten tekenen voor een volmacht waarin ze alles konden uitwisselen, en opvragen qua schulden.
Dit kreeg ik binnen 10 minuten onder mijn neus, met als reden dat ze als hun een voorstel gingen doen aan schuldeisers ze gelijk in actie konden komen. Achteraf denk ik van: zit ik hier nu helemaal aan vast? Heb ik dit wel willen tekenen? Wat kunnen zij hier nog meer mee?
Ik neig erna om zelf gewoon verder te gaan met iemand die met mij mijn administratie op orde brengt en verder niets.

tuthola

Hoi zandje, het is heel moeilijk in te schatten hoe jij er voor staat, als jij denkt dat je zelf je schulden op kan lossen begrijp ik niet dat de gemeente jou aanvraag in behandeling neemt aangezien je alleen in aanmerking komt als je problematische schulden hebt.

Niet elk traject gaat fout maar je moet er inderdaad bovenop blijven zitten m.a.w. blijven controleren wat er met je geld gebeurt. Vaak mag je zelf de financien doen die je normaal gesproken ook doet.

Of je een traject doet of het zelf gaat doen kan alleen jij voor jezelf beantwoorden, hoe lang doe je er zelf over om alles betaald te krijgen?? en is dat in verhouding met een traject hetzelfde ??
Heb je de discipline om het zelf te doen?? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen.

M.vr.gr.

tuthola

Oja ik denk wel dat je van de schuldhulp af kan komen, ik zou even met de gemeente bellen hoe je dit kan doen als je er toch vanaf wilt zien.

zandje

Hoi Tuthola,

Bedankt voor je reactie.
Ik had wat achterstanden op schulden opgelopen. In totaal zon 1300 euro. Aan de schulden zelf zit nog zon 3 en half jaar aan vast.
Ik heb geen idee welk traject ze in zouden willen. En of zij mij ook echt een overzicht kunnen geven in hoelang ik er bij hun over zou doen, zonder dat ik daadwerkelijk met hun in zee ga.
Want aan hun zit ik dan zeker 3 jaar vast. En op het absolute minimum aan leefgeld denk ik.
Nu zit ik tot jan, of zeg maar tot mei aan een minimum leefgeld, om die 1300 in te halen, daarna heb ik ' alleen maar' de eigenlijke schuld. Waarbij ik wel veel ruimer zit. En daarin 3 en half jaar helemaal klaar ben.
Het gaat mij ook vooral om de rust, want nu er erg veel onrust onstaan.
Maatschappelijk werk opperde om het uit handen te geven zodat ik meer rust had. Maar als ik lees dat je nog overal achteraan moet, en goed moet bijhouden wat hun doen. Dan blijft dit gelijk denk ik qua onrust. Misschien geeft het nog wel meer onrust, omdat ik er zelf geen grip meer op heb.
Of ik standvastig genoeg ben om het zelf te redden....ik heb weinig keus. Ik moet dit wel.
De achterstanden die er gekomen zijn waren vooral omdat de bank strenger is geworden, een huurtoeslag opeens gestopt werd, en ik het ene gat met het andere moest dichten.
Het is wel van belang, dat ik een goed overzicht krijg, en hoe er voor te zorgen dat alles voor mij iets duidelijker voorloopt.

Boeddha

Ik raad je aan om je aan te melden bij bv. Humanitas of bij schuldhulpmaatje. Zij gaan samen met jou je administratie op orde brengen en geven jou handvatten om verder te gaan. Ze maken samen met jou plannen en ze laten jou je zelfstandigheid behouden.

Succes!
Be strong, have faith!

zandje

Gisteren heb ik een plan van aanpak gekregen.
Het advies: budgetbeheer, een cursus volgen ' omgaan met geld', en schuldhulp. Mij is niet duidelijk of zij een voorstel naar de schuldeisers gaan doen, of het traject van 3 jaar. Waarschijnlijk zit dit erbij.

Ik heb hier veel moeite mee, omdat ik het niet uit handen wil geven, omdat ik in de veronderstelling ben dat ik het zelf ook kan in iets meer dan 3 jaar.
Als ik het zelf in beheer houd, hoef ik niet steeds te vragen voor dingen voor mijn zoon, kleding, schoolgeld, excursies van school, verjaardag, een sportclub en ontspanning voor mijn zoon.
Ik heb recht meer om de dingen, te organiseren zoals mij het goed lijkt, en waar het geld in welk potje wordt gedaan. Het uiterste, dat je soms veel minder leefgeld krijgt omdat er iets betaald moet worden. 3 jaar lang op 50â,¬ per week zitten. Ok er is dan wel zakelijk gezien dan ik mijn schulden aflos, en dan in 3 jaar schuldenvrij ben.
Ik heb weer even gerekend, als ik het zelf in beheer houd, dan ben ik ook met 3 jaar klaar, misschien een paar maanden langer. Kan met 300â,¬ per maand doen aan boodschappen, en hou 200 â,¬ over voor andere dingen.
Dit is zoals het er nu voorstaat. Mijn inkomen gaat veranderen, er gaat wat af en er komt wat bij op een andere manier.
Ik heb mij aangemeld voor een schuldhulpmaatje.( dankje Boeddha voor het advies)
Maatschappelijk werk kwam met het verhaal om toch met de schuldhulpverlening verder te gaan, omdat ik een doorlopend credit rekening heb, en daar maar steeds af blijf halen, en een reisje maakte wat eigenlijk niet kon. Ik weet het verstandelijk en wil ik alles correct zo snel mogelijk van mijn schulden af had ik dat niet mogen doen. Al ben ik mij er wel van bewust dat het tijd wordt om ook dat doorlopend credit te gaan aflossen
Ik moet binnen 6 dagen beslissen wat ik doe met het Plan van Aanpak.

chapter

er is voor beide wat te zeggen.
risico bij zelf doen is als je baan verliest bv je er veel langer over gaat doen en idd risico dat je op blijft nemen of dat je zoon of jij dat eigenlijk echt nodig hebben etc.
met vtlb hoef je niet altijd in budgetbeheer.
ik zit in wsnp maar beheer alle inkomsten zelf. draag alles boven vtlb af

tuthola

Aan je berichten te zien wil je je schulden het liefst zelf oplossen daar je een traject te zwaar vind en je het zelf kan oplossen in dezelfde tijd.
Als je denkt dit te kunnen doen moet je het gewoon zelf doen maar zoals chapter al zei je hebt dan geen back-up. Ik zou wat verhalen gaan lezen (bijvoorbeeld chrissie) hoe die dit  zelf gedaan hebben en ik diep respect voor heb. Hoe je het ook doet het moge duidelijk zijn dat dit ook een moeilijk traject gaat worden, je hebt dan wel zelf de regie maar daarbij ook de verleiding om toch weer meer geld op te maken dan je hebt.

Laat je het weten wat je gaat doen ?

HZHNE

Er zijn nog veel vragen bij je merk ik, en eigenlijk wil je het zelf oplossen. Dat is een goed streven, maar vereist ook discipline. En iets uitgeven voor een reisje, waarvan je weet dat het eigenlijk niet kan, is zo´n voorbeeld van de discipline die je wel moet hebben als je het op eigen kracht gaat doen. Waarom zou je een volgende keer niet in de verleiding komen?

Daarnaast is het denk ik ook van belang hoe ze de schuldhulp in gaan zetten. Gaan zij de boel herfinancieren (lees, zij lossen je schulden af bij de schuldeisers. Er is dan nog slechts 1 schuld bij de kredietbank die je vervolgens aflost) Dit in combinatie met de cursus en het budgetbeheer. 

Of gaan ze een volledig minnelijk traject op starten waar je drie jaar aan vast zit en waar alle schuldeisers mee akkoord moeten gaan.

Ik merk dat de eerste optie voor veel mensen een uitkomst is. Al was het voor de lagere rentelasten die op de lening van de kredietbank zitten. Hierdoor kan er sneller afgelost worden. 

Laat je goed informeren, en vraag duidelijk wanneer er welke besluiten genomen worden. Je kunt ook rustig jou visie met ze bespreken.

zandje

Bedankt voor de input allemaal. Ik neem het allemaal mee in mijn beslissing. Volgende week een gesprek met SHV. En een gesprek over Schuldhulpmaatje.
Ik heb het kunnen rekken, omdat ik een goede beslissing wil nemen.

Laat nog van mij horen.

HZHNE

Heel veel succes, ben benieuwd naar de uitkomst.

zandje

Hallo,

Nu kreeg ik gisteren een brief met bevestiging van onze afspraak. Hier staat ook in wat ik allemaal mee moet nemen. Alle copien van 3 maanden bankafschriften, huur en zorgtoeslag, water, energie, kopie van legitimatie ect ect. En een handgeschreven brief waarin ik geschreven heb hoe ik in de schulden geraakt ben, met handtekening.
Ik heb toch duidelijk aangegeven met de intake dat ik wilde kijken wat hun voor mij konden betekenen.
Morgen maar eens bellen, want ik dacht dat het gesprek dat er aan zit te komen nu dat ik daar vragen kon stellen en nog altijd een keus had ja of nee. Volgens mij gaan ze er nu vanuit dat ik erin mee ga.

Temudjin

Als je een kans krijgt om zon Minnelijke Traject te beginnen moet je die kans pakken ! Oh wat mis ik die dagen, ik zat er in maar er kwam een schuld te boven die niet is meegenomen in de traject dus is het voortijdig beeindigd. En is het over met me.. ik kom never nooit van mn schulden af, misschien over 20 jaar.

Dus kans pakken !

HZHNE

Helemaal met Temudein eens,

Ik zou de kans niet laten schieten. Het brengt je enorm veel rust.