Mijn schuld-en verhaal

Started by Raymond, Oct 03, 2014, 11:26 AM

Previous topic - Next topic

Raymond

Hallo allemaal,

Na een aantal maanden meegelezen te hebben, vond ik het tijd ook mijn verhaal te plaatsen.

In 1999 kocht ik mijn eerste huis, samen met mijn toenmalige partner. Ik verdiende, en gelukkig nog steeds, behoorlijk veel, dus we hadden niets te klagen. Ze wilde graag een paard, dus ik kocht die, en daar was de eerste lening. Zij betaalde het onderhoud, dus ik de overige kosten.

In 2001 zijn we verhuist naar een grotere woning, allemaal nog prima te betalen. Alleen bleef het oude huis nog anderhalf jaar te koop staan. De winst werd dus een verliespost door de dubbele lasten. En de lening groeide weer wat( ongeveer 6000). In de jaren erna kwam er nog een paard, waardoor de aflosruimte bijna verdween.

Na een paar jaar zijn we getrouwd, hiervoor de lening verder verhoogd naar 18000 euro. Alleen bleek direct na het huwelijk dat ze me bedroog met mijn beste vriend. Dus meteen de scheiding aangevraagd. Ik heb vervolgens de hypotheek overgenomen en de schuld ook.

Na een jaar kwam ik mijn huidige vriendin tegen. Een half jaar later zijn we samen gaan wonen in mijn huis. En weer een jaar later, we zitten dan in 2007, beginnen bij haar de klachten ; hyperventilatie, angststoornis. Hierdoor kon ze niet meer werken. Ik werkte net een jaar in mijn nieuwe werk, waar ik veel uren maakte en ver weg werkte. Door die klachten kon ik dit werk niet volhouden en ben hier behoorlijk naar weggegaan. En kreeg er meteen een dikke rekening van mijn lease-auto bij.

Ik heb grote stukken uit dit verhaal weggelaten, maar mensen die bekend zijn met deze stoornissen zullen wel snappen dat het voor haar, maar zeker ook voor mij en de directe omgeving, onbeschrijflijk zwaar en ingrijpend is geweest.

Meteen een nieuwe baan, en na een paar maanden werd ze zwanger van onze eerste. Omdat ik wel zag aankomen dat we fikse extra kosten kregen en een inkomen kwijt waren, heb ik de lening omgezet naar een doorlopend krediet van 30.000,-. Daarmee zou ik deze periode wel doorkomen, en daarna weer kunnen aflossen.

En toen werd het 2009, was de arbeidsmarkt niet geweldig meer. Ik heb mijn huidige baan geaccepteerd, moest wel een auto aanschaffen plus alle bijkomende kosten dus. Aflossen werd alweer wat lastiger.

In 2010 werd ons tweede kindje geboren en vanaf die tijd is het eigenlijk steeds beter gegaan. Tenminste, mijn vriendin werd beter.  Financieel gebeurde er weinig tot niets.

En nu de stofwolken zijn opgetrokken, staat de teller van het doorlopend krediet op bijna 27.000,-, verder (gelukkig) geen enkele schuld naast de hypotheek die ver onder water staat. En nu gaan we eindelijk echt werk maken van deze last.

Ik verkeer, in tegenstelling tot velen hier, in de luxe-positie dat ik de lasten, inclusief rente kan betalen. Nu moeten we zorgen dat aflossen ook gaat lukken.

Robin Hood

Beste Raymond, welkom op dit forum en wat goed dat je je verhaal van je af heb geschreven. Zo te lezen heb je genoeg meegemaakt en heeft het niet altijd mee gezeten.
Wat mij enorm heeft geholpen is een heel erg duidelijk overzicht (bijv excel) van alle maandelijkse inkomsten en uitgaven. Elke dag checken wat er af is gegaan en hoeveel er nog overblijft. Daarnaast moet je gewoon echt heel kritisch kijken naar je uitgaven.. "luxe" abonnementen zoals een tijdschrift, sport, dure tv kanalen en telefoonabonnementen zijn er bij ons allemaal afgehaald waardoor we flink konden bezuinigen. Daarnaast kan je best het e.e.a. besparen op je gas/water/licht (en nee, je hoeft je dan helemaal niet aan te melden bij sloopdecrisis.nl). Tv van de standby modus af, beperkt douchen, 's nachts wassen, opladers van telefoons uit de stopcontacten halen als ze zijn opgeladen. Wij hebben ook de luxe dat we een open haard hebben waardoor we flink kunnen bezuinigen op de energie/gas rekening.
Als laatste tip kan je gaan budgetteren. Wij pinnen aan het begin van de week â,¬125 en doen daar de hele week de boodschappen van en we tanken ervan. Het maakt je veel bewuster.

Heel veel succes met deze wedstrijd tegen het schuldenmonster, momenteel staat het 1-1 maar ik weet zeker dat je hem gaat verslaan.. Hou je ons op de hoogte?

Stomstom

Goed dat je hier bent. Zo te horen had je echt een goede baan. Zuur is het dan om zoveel pech te hebben, en een ex die je bedriegt.

Zelf merk ik dat het moeilijk is je doel vast te stellen en je er de hele maand aan te houden. Controleer jezelf dus. Budgetteer kado's en andere kleine uitgaven ook. En stort vervolgens al aan het begin van de maand je aflossing. Wanneer je in gedachten hebt dat je nog makkelijk even kunt pinnen, dan komen er soms verkeerde beslissingen.
Besparen is huis is sowieso ene goed plan! Zo heb ik mijn tandartsverzekering opgezegd, en hoewel mijn spalk gerepareerd moest en foto's heb ik alsnog 100 euro bespaard.
Energieverbruik omlaag etc. Wekelijks boodschappen doen bij een voordeligere super, en even de folder nakijken. Zo hebben wij destijds de boodschappen van 100 per week naar 60 gebracht. Dat scheelt je op jaarbasis dus al ruim 2000 euro.

Hou daarnaast wel een bedragje om een beetje van te genieten.

Wat is je plan per maand af te lossen?

Raymond

Dank voor jullie reacties, ik heb lang getwijfeld om mijn verhaal te posten, omdat mijn problemen lang niet zo groot zijn als die van velen hier en ikzelf ook financieel opgeleid ben..

Wij hebben nu 100 euro per week boodschappen, wel exclusief benzine dus dat is goed te doen. Abonnementen enz. zijn opgezegd. De aflossing is 600 per maand, inclusief rente van 200 ongeveer.

En we zijn nu zoveel mogelijk aan het verkopen via de bekende sites, dat sparen we op om leuke dingen te doen. En dat is nog leuk ook  :D .

Het stomme is dat ik rationeel heel goed weet dat we het allemaal goed kunnen oplossen, in 3-4 jaar, maar mijn gevoel is anders. Het speelt continue door mijn hoofd en geeft behoorlijke stress.

Be

Je bent niet de enige hoor die er op die manier in staat. Wij hadden ook een goed inkomen en een mega-grote schuld. Gelukkig geen achterstanden, deurwaarders etc. We hebben er ook voor gekozen om het 'selluf' te doen. Dat lukt nog steeds. Goede banen zijn er niet meer, een in de WIA, ander in de WW, maar het lukt nog steeds.... Het kan echt! Neemt niet weg dat het moeilijk is en dat het inderdaad continue door je hoofd blijft spelen

immy

Je bent zeker niet de enige. Wij hebben ook een goed inkomen en een schuld. Het ongemakkelijke gevoel om hier wel of niet je verhaal te posten, herken ik ook. In vergelijking met anderen hebben we geen klagen. Hier ook geen achterstanden, alleen een doorlopend krediet en een flinke onderwaterhypotheek. Je bent er, net als wij, gelukkig op tijd bij. Het besef dat er een schuld is, en hier wat aan gedaan moet worden is al een hele grote stap. Wij zijn gaan werken met vaste budgetten. Ook voor een buffer wordt wat opzij gezet (al is het niet veel), en voor onderhoud aan het huis. Ik heb een extra aflossing standaard ingeboekt. Dit werkte voor ons beter, dan extra aflossen als er wat over blijft. Meestal blijft er dan niets over  :-\
Nu zie ik die extra aflossing als onderdeel van de vaste lasten. Ook de kinderbijslag gaat voor een groot deel naar de aflossing, net als extraatjes van het werk (overwerk, gedeelte bonus, gedeelte vakantiegeld etc.) Inmiddels zijn we een heel eind, en hopen we begin volgend jaar klaar te zijn met het doorlopend krediet. Het plan is dan wel om ook in te gaan lopen op de onderwaterhypotheek, en dus nog even op de zuinige voet door te leven.

Succes!!

Stomstom

Het is inderdaad een valkuil om te storten wat over is, onbewust ga je dan toch meer uitgeven.

We kunnen elkaar goed steunen!