Op een dag...

Started by Code_Oranje, Oct 01, 2014, 10:43 PM

Previous topic - Next topic

Code_Oranje

Goedeavond,

De schulden waarmee ik te maken gekregen heb in de afgelopen tijd, kennen al een onstaansgeschiedenis van meerdere jaren. Ik heb op dit forum in verschillende topics gelezen dat het ontstaan van de schuldenproblematiek uitgebreid beschreven wordt. Ook de ontstaansgeschiedenis van de schulden van mij zou een verhaal worden dat best veel clichématige kenmerken zou bezitten.

Ik wil zelf erg graag niet te veel stil blijven staan bij het verleden. Er zijn in de laatste twee jaar tamelijk veel moeilijke momenten geweest waarop dat ik zelf ook zeer ongerust / bezorgd geweest ben. Ondanks dat ik al veel verschillende pogingen ondernomen heb om de uitgaven van mij helemaal onder controle te krijgen (en af te stemmen op mijn netto besteedbaar inkomen), wil het me maar niet lukken. Wat ook een typerend verhaaltje is voor mij, is dit:  Op een bepaald moment tijdens de maand juli wilde ik graag gaan zwemmen in een natuurzwembad in de buurt. Ik had er vooraf al goed over nagedacht en de entree voor dat zwembad was relatief laag, terwijl ik mij daar wel heel de dag zou kunnen vermaken. Mijn handdoek, kleding/slippers voor deze dag wilde ik meenemen in een schoudertas die ik al zo’n anderhalf jaar lang niet meer gebruikt had. Toen ik die schoudertas thuis ging inpakken, ontdekte ik in die tas nog 15 euro. Dat was waarschijnlijk geld dat nog in één van de vakjes van de tas was achtergebleven sinds de laatste keer dat ik die tas ergens voor gebruikt had. Ik weet nog dat ik drie dagen lang heel erg blij was om de vondst van dit geld…. Alsof dat het hier ging om een bedrag van 500 euro. Iedereen zal natuurlijk van mening zijn dat een kleine meevaller (15 euro dus) heel leuk meegenomen is, maar wanneer je dan vervolgens drie dagen lang helemaal gelukkig bent om die ene vondst, dan is daar natuurlijk ook wel iets tragisch aan! (Ik weet niet helemaal zeker of ‘tragisch’ echt het woord is dat ik hier wilde zeggen, maar jullie zullen wel begrijpen wat ik eigenlijk bedoel.)

Ik wil mij graag optrekken aan de perspectieven die ik heb voor mijn toekomst!! Ik heb een aantal diepe verlangens en wensbeelden. De eerste wens daarvan is natuurlijk dat ik mijn betalingsachterstanden weggewerkt zal krijgen. Het zou geweldig zijn om mijn schuldenlast dan eens echt wezenlijk te zien dalen. Verder wil ik graag ‘ooit op een dag’ in de positie verkeren om een leuke woning te kunnen huren in [naam stad].  ‘Ooit op een dag’ hoop ik ook om een reis te kunnen gaan maken naar Buenos Aires. Je merkt het al ‘ooit op een dag’ wil ik graag weer een leven kunnen leiden waarin ik financieel onbekommerd en vrij kan zijn. Dat zijn voor mij de doelstellingen die ik steeds in mijn achterhoofd houd. En dat is ook waarom ik deze titel gegeven heb aan dit topic.

 
Ik heb nagedacht over hoe op dit moment (1 oktober ’14, ’s avonds) de stand van zaken is voor mij persoonlijk. Ik heb deze gegevens geplaatst in een tabel. Het is mijn voornemen om in de komende tijd met regelmaat een update te plaatsten van de stand van zaken van mij. Hieronder volgt de tabel:

Wat ik daarnaast nog te melden heb:

Reservering voor hobby’s (2015)

Voor het uitoefenen van hobby’s in de komende maanden wil ik graag wat geld opzij houden. Ik leg daarvoor in ieder geval steeds het geld dat ik de supermarkt terugkrijg voor mijn statiegeldbonnetjes opzij. Het is niet zo dat ik daarmee echt zeer grote bedragen kan sparen, maar het is voor mij vooral symbolisch.

OV-chipkaart

Op m`n OV-chipkaart staat momenteel een tegoed van â,¬ 11,30. In de eerstkomende dagen zal ik vooral de fiets gebruiken, maar ook wanneer ik gebruik zou willen maken van de bus dan hoef ik voorlopig niet op te waarderen.

Overig

Op dit moment niets te vermelden.

In de aankomende maanden zal ik regelmatig van me laten horen!

Groetjes.

peter

Welkom, Code_Oranje

Het is allemaal heel herkenbaar. Mijn complimenten voor het feit dat je een begroting hebt gemaakt en je hebt een plan hoe je het gaat doen.

Ik ben benieuwd naar je resultaten en het is niet erg om af en toe een terugval te hebben.

Peter
Administrator Forum

tuthola

Hoi code oranje...wat goed dat je aan je schulden gaat werken en je een duidelijk doel voor ogen hebt als je dit gaat volhouden.
Het is inderdaad "triest" dat je 3 dagen lang blij bent met je vondst van 15 euro,  heel herkenbaar als je weinig hebt.

Zie uit naar je volgende berichten.

Stomstom

15 euro kan dan voelen als een verademing ja!

Die reservering voor hobby's is dat jaarlijks? Is dat het lijstje wat je nog moet betalen? Of uitgegeven?

Wat is je plan?

Code_Oranje

Hier weer eens even een bericht van mij. Het is vandaag dinsdag 27/01/15. Ik leef al sinds de eerste helft van december volledig ‘op rantsoen’.

Zo had ik laatst maar ’s avonds de producten uit het kerstpakket van mij opgegeten, gewoonweg omdat ik op dat moment in mijn kast helemáál geen andere dingen had om uit te kiezen. Ik werk zelf ook bij een bepaald bedrijf. In de personeelskantine moet er voor iedere maaltijd in principe wel betaald worden. Echter: Wanneer de personeelskantine net gesloten is, dan blijven daar iedere dag nog zo`n 20 minuten wat schalen staan met daarop wat overgebleven eten. Van die schalen mag men de hapjes dan gewoon wegnemen. (Dat is niet illegaal ofzo…) In de afgelopen periode maak ik wel steeds gebruik van die mogelijkheid om op deze manier iets te eten te de kantine te kunnen gebruiken. En daarnaast breng ik voor de lunch steeds ook wat eten van thuis mee. Zo lukt het me eigenlijk toch om iedere dag voldoende te kunnen eten, al ben ik echt erg ongelukkig met de situatie. Ik hoop echt dat dit snel weer voorbij gaat. Maar ik heb op dit moment nagenoeg niks te besteden en dus moet ik nu door de zure appel heel bijten!! 

Sinds half december leef ik dus al op deze manier. Aan het begin had ik het idee dat de schuldenlast voor mij stagneerde. In de maanden oktober en november was de schuld juist wel iets toegenomen.
Die stagnatie van de achterstanden (december dus) was alvast een goed teken, omdat ik daarna de schulden misschien weer echt zou kunnen beteugelen. In januari kreeg ik helaas een paar tegenvallers, van in totaal zo`n 339 euro. Daarmee wordt de tijd die ik nodig heb om er weer bovenop te komen alleen meer langer.

Vanmorgen heb ik eens opnieuw een inventarisatie gemaakt van mijn financiën. Ik heb een indeling gemaakt in ‘bezittingen’ en ‘schulden’. Ik heb geprobeerd om dit zo beknopt en eenduidig mogelijk op te stellen. Ik zal dat overzicht binnenkort hier plaatsen.

Joy2014

Hallo code oranje, wat een vervelende situatie.

Heb je uitgezocht of je op vaste lasten kan bezuinigen? Telefoon, tv etc? Dat heeft mij behoorlijk wat bespaard. Verder altijd eten meenemen naar het werk, scheelt ook gigantisch veel geld. Als je zelfs low budget bijna geen geld hebt om te eten heb je  misschien wel recht op de voedselbank, heb je dit al uitgezocht?

Heb je afspraken gemaakt over betalingsregelingen?  Heb je verder ook een overzicht van alle vaste lasten en je inkomsten? Zodat je weet of je betalingsafspraken ook kan nakomen?

Heel veel vragen maar ik stel ze toch, misschien dat je ergens niet aan hebt gedacht.