Schaamte

Started by niek1989, Sep 20, 2014, 01:02 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Blij dat er in dit draadje zo uitgebreid gereageerd wordt!
Er zijn veel opmerkingen gemaakt waardoor ik, als diehard in schuldenland, weer heel veel leer.
Al was het alleen maar dat ik me realiseer dat ik mijn schuld als een nieuwe kans kan zien, om een geheel andere draai aan mijn leven te geven.  ;D
Dank je wel allemaal!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Marjan12

Je hoeft je niet te schamen, want een mens komt heel gemakkelijk in de schuldproblemen. Ook ik dacht dat de sky de limit was, maar dat was dus niet het geval. Ik wou alleen maar leuke dingen doen, maar hieraan kwam een eind, toen het kredietlimiet in zicht kwam. Ik ben een tijdje doorgegaan op de creditcard, maar deze had ook een limiet.

Hoe is het zover kunnen komen, door de reclame op tv, verhalen van vriendinnen en mijn eigen na?iviteit. Ik ga het oppakken net als jij, alleen mijn moeder weet het.

Stomstom

Ik heb de schulden van mijn destijds vriend ook zonder moeite geaccepteerd. Ik heb gezegd we gaan het gewoon keihard aflossen. Hier is wel iets misgegaan.

Mijn advies is, zsm aflossen! Kopen word lastig omdat de 250 euro die je aflost afgaat van je inkomen.

Ik zou zeggen, houd 250 vrij te besteden, en los verder zo veel mogelijk af, ook vakantiegeld etc. dan ben je wellicht met een anderhalf jaar klaar.
(wij ongeveer tegelijk)
Dan kun je sparen en op een veiligere manier een huis kopen.

niek1989

Beste Forum,

Allereerst vind ik dit een fantastisch forum en ik heb hier veel aan gehad (ook al liet ik niet merken dat ik jullie berichtjes las) Nogmaals Dank!

Ik zal eens een update geven, een jaar later.

Ik heb nog steeds niet met m'n vriendin erover gepraat. Ik durf het gewoon niet, je weet niet hoeveel momenten er waren dat ik het wilde vertellen maar als het puntje bij paaltje kwam, kwam het niet uit mijn mond.

Na mijn berekening, vorig jaar, stond dat ik 800 euro vrij te besteden had. Het was lastig voor mij. Ik was niet tevreden met mijzelf als ik bijna niets kon aflossen elke maand. Ik mag stellen dat ik wel meer ben gaan aflossen, maar nog steeds alles voor mezelf heb gehouden en dezelfde auto rij etc.

Ik heb het op een andere manier aangepakt. Ik ben gestopt met gokken en ga niet vaak meer stappen, ik heb een beetje schijt gekregen wat andere mensen van mij dachten! Ik heb een kleine loonsverhoging gekregen op het werk en ik ben twee maanden naar het buitenland geweest waarbij ik een 2 duizend euro extra verdiende. Ik ben meer gaan carpoolen en ik heb een "beun" gevonden die mijn auto netjes en voor een mooie prijs onderhoud. Ik mag zeggen dat ik op de kleintjes ben gaan letten!

Al met al kan ik zeggen dat ik volgende maand uit mijn schulden ben!! Ik krijg aankomende maand namelijk een financiële meevaller vanuit het werk (3500 euro plus maandsalaris). Ook ben ik twee weken geleden begonnen aan een deeltijd HBO studie. Ik denk dat er een mooie toekomst voor mij is weggelegd. Ik ga proberen vanaf vandaag hier ook mensen proberen te helpen.

Ik ben heel blij, maar ik ben ook heel trots op jullie, mensen die andere voor hen onbekende mensen steunen en proberen te helpen.

Nogmaals, mijn dank is groot. Zonder jullie had ik mijn probleem niet bespreekbaar kunnen maken.

burningspirit

Blij te horen dat het je gelukt is en ook dat je zoveel aan ons commentaar hier hebt gehad.
Eerlijk gezegd dacht ik: eens even rekenen..... maar het klopt wel als je gedaan hebt wat werd aangeraden: buiten de 190 euro, die je eerst afloste, heb je blijkbaar bijna alles wat je vrij te besteden had én je extra's ook in je lening gestopt. Mooi dat zoiets echt mogelijk is als je je schouders er maar onder zet.

Wat ik niet goed begrijp is dat je het nog steeds niet aan je omgeving hebt verteld. Kan me wel voorstellen dat je dat een jaar geleden niet deed, uit schaamte maar ook om te voorkomen dat men zich te veel met jouw leven ging bemoeien.
Maar nu? Man, ben je niet trots dan, dat je het hebt gefikst? Ik vind het in elk geval een heel grote prestatie, die hier ook nog eens veel bemoediging geeft aan velen van ons!

En ja, het zou voor ons ook fijn zijn geweest als we het een beetje hadden mogen volgen hier.
Maar desalniettemin: van harte gefeliciteerd Niek! Heel goed gedaan  ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

niek1989

Hier ben ik weer, weer een jaar later en weer een roerig jaar achter de rug.

Met vreugde had ik vorig jaar dit bericht getypt. Ik ben niet meer op dit forum geweest sinds dien. Afgelopen jaar is er heel veel gebeurd.

Ik zal in het kort mijn afgelopen jaar beschrijven. Nadat ik een mooi bericht had geplaatst dat ik van mijn schulden af was, waar ik heel trots op was, is het helemaal mis gegaan.

De bom sloeg in. Ik was dus uit de schulden, maar had niet veel gespaard, mijn kredietrekening stond op 0 maar was nog wel bereikbaar tot 15.000 euro!

Met de bom bedoel ik, ik lag op bed een film te kijken met mijn vriendin toen mijn moeder in tranen kwam binnenlopen. Mijn vader was vreemd gegaan. Ik wist niet wat ik moest doen, ik wilde niet tussen beiden staan en geen kant kiezen. Wat ik wilde was het huis uit! Ik wilde met mijn vriendin een huis gaan kopen. Maar ik werkte al zo lang en mijn vriendin zal zich vast afvragen waarom ik geen spaargeld had.

Enfin, een week later na een late dienst was ik om 23:00 uur thuis en ik dacht: Laat ik ff wat geld winnen op internet, zodat ik wat spaargeld heb. Eerder heb ik aangegeven dat ik mijn digipas had vernietigd, maar ik had ondertussen een nieuwe welke ik nodig had om mijn schoolgeld automatisch af te kunnen laten schrijven. Maar zo gezegd zo gedaan, ik heb alles verloren wat ik had. 14.000 euro, 14.000 euro! Nu ik dit zit te typen komt de schaamte weer naar boven. Ik kon geen kant meer op ik was in een groot zwart gat beland.

Ik kon dit niet meer voor me houden, ik moest het tegen mijn vriendin vertellen. Ze schrok, ze dacht dat ik een grapje maakte. Daarna werd ze erg verdrietig en was ze zeer teleurgesteld in me. Ik had verwacht dat ze weg zou gaan en me in de steek zou laten. Maar het tegendeel bewees zich, ze bleef en wilde mij helpen dit probleem aan te pakken.

Ik heb een afspraak gemaakt met de huisarts die mij door heeft verwezen naar de bedrijfspsycholoog. Hier heb ik 5 maanden gelopen, het ging erg goed en mijn vriendin ging altijd mee. Ik kwam erachter dat ik een doom-denker was/ben. Ik denk dat als ik iets vertel bv de geldproblemen, dat er de meest negatieve gevolgen zou hebben. Ik weet erg goed hoe ik dit moet ondervangen en dat de reacties niet zo slecht zijn als ik denk, maar toch krijg ik dit niet uit mijn systeem. 

Omdat het dus erg slecht ging thuis heb ik het nog steeds niet gezegd, wel heb ik verteld over mijn financiële situatie thuis. Mijn moeder begreep het niet dat ik nog schulden had ze dacht dat ik al veel gespaard had. Ze vroeg zich af hoe dit kwam, ik vertelde dat ik de auto niet had afbetaald en te veel uitgaf. Thuis praatten wij nooit over geld, dit hebben we veranderd. We praten over de financiële situatie zowel die van mij als die van mijn ouders. Overigens gaat het wel weer iets beter tussen mijn ouders, ze zijn anno nu nog bij elkaar en vechten er samen voor om de relatie te redden.

Maar waar waren we, oja, het traject bij de psycholoog liep dus op z'n einde. En ik ben 'weer' gaan sparen. Met behulp van mijn vriendin, loste ik elke maand minimaal 500 euro af en alle extraatjes gingen er ook vanaf. Wij zijn samen naar de bank geweest en hebben gesproken over hypotheken. We hadden afgesproken pas te gaan kopen als ik uit de schulden was. (met schulden krijg je tegenwoordig geen hypotheek meer) Mijn vriendin had wel een redelijk spaarcentje, dus we hebben afgesproken dat de maandlasten voor mij zijn en de inboedel voor haar. Totdat zij werk krijgt, waarschijnlijk over twee jaar, kunnen hebben we evenveel in het huis gestoken en staan we quitte.

In juni hadden wij ons droomhuis gezien, wij wilde hem zo graag en hebben hem dus ook gekocht. Wat wil nou het toeval dat ik halverwege juni mijn BKR-registratie kon tonen bij de bank waarop stond dat ik schulden vrij was en wij dus een hypotheek konden afsluiten van 148.000 euro. Ons droomhuis is nu sinds een maand klaar en we zijn klaar met klussen. De inboedel hebben we toch redelijk samen kunnen doen van wat ik gespaard heb in die paar maandjes. Ik betaal nu 599 bruto per maand voor mijn hypotheek, we komen ruim rond de afgelopen maanden en zijn al aan het sparen voor een vakantie in de winter.

Maar ik ben hier natuurlijk niet voor niks weer teruggekomen. De afgelopen maanden ging het zo goed. Maar ik heb het internet gokken weer opgepakt. Tot nu toe heb ik geen schulden gemaakt en het geld is van mijn eigen rekening gehaald, van 'ons' geld blijf ik af. Er staat nu 0 op mijn eigen rekening en 2100 euro op onze rekening. Ik durf weer niet met mijn vriendin te praten hierover. Ik heb alle sites waar gokken mogelijk is geblokkeerd. Mijn psycholoog vertelde mij als ik het weer zwaar kreeg of het kwam weer terug dat ik mij niet hoefde te schamen en alles kon vertellen. Durfde ik dat niet dan gaf hij mij als tip om te gaan schrijven. Als ik een paar maanden elke week hier een stukje mag schrijven over hoe het gaat dan zou ik wanneer dit gok-avontuurtje weer eventjes achter mij ligt kunnen vertellen aan mijn vriendin.

Hopende op jullie begrip. Ik vind het nu al fijn dat ik hier weer mijn probleem kwijt mag en ik hoop dat dit de oplossing is, dat dit de weg is naar het vertellen aan mijn vriendin zodat zij al mijn financiën gaat controleren.

Als er vragen zijn probeer ik deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stiekem hoop ik dat mensen dit lezen die in een zelfde situatie kunnen komen als ik die denken dat gaat mij niet overkomen. Ik zal diegene een ding vertellen: Dat riep ik altijd het hardst!

Gr. Niek

Dick

Niek,

Je hoeft je niet te schamen! Wat je wel moet doen is een beetje trots zijn op jezelf, want je pakt de problemen aan. Je zoekt hulp, veel mensen doen dit niet.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Xdewit

Wat Dich zegt is zo waar, jij pakt de problemen aan dat is het begin van de oplossing. Ik ben blij dat je hier bent en schrijf zo veel je wilt. Ik weet zeker dat je veel mensen helpt maar ook veel mensen zullen jou willen steunen!
Succes

ollie bollie

Als ik het goed begrijp, zit je nu nog niet in de problemen. Althans, geen problemen die onoverkomelijk zijn. Ok, je rekening staat op nul, maar er is nog steeds genoeg geld om de vaste lasten te betalen op de andere rekening. Waarschijnlijk is het beter om het wel tegen je vriendin te zeggen. Tenslotte is het maar geld, vertrouwen is veel meer waard. Er zijn nog geen schulden ontstaan en in het verleden heb je ook al op korte termijn 14000 euro schuld weg weten te werken. Diezelfde inspanning kan je nu gebruiken om weer een buffer,spaargeld en vertrouwen op te bouwen. Ik kan me namelijk voorstellen dat je vriendin het zwijgen of liegen over de financiële situatie erger vindt, dan het verdwenen geld.
Carpe diem!

Schuldregeling

Misschien is het voor jou beter als je niet meer bij je eigen geld kan. Omdat je een vriendin heeft die wel met geld om kan gaan gaat bewindvoering wat ver maar ik raad je aan om je vriendin jouw bankpassen te geven en te zorgen voor een bank waar je zonder pas niet online geld kan overboeken (SNS Rabobank). Zorg gewoon dat je van je vriendin contant geld krijgt zodat je gewoon in de stad je uitgave kan doen zonder toestemming te hoeven vragen maar als je iets online doet moet je het samen doen.

Het zou echt zonde zijn als dit later je relatie kost of je weer in de schulden komt.

Studentje

Niek, ik denk dat je hartstikke trots mag zijn op jezelf! Het gaat al steeds beter en je hebt schulden uit het verleden opgelost. Misschien moet je open en eerlijk spelen met je vriendin waarbij je aangeeft dat dat gokken echt een probleem blijft. Dan kan zij -tijdelijk- je geld beheren. Je verslaving blijft een lastig ding maar je weet dat die er is. Heel na?ief gezegd, maar kan je niet een vervangende hobby zoeken? Iets wat helpt om de drang naar gokken te verhelpen?

Sarah92

Hoi Niek,

Ik zat ooit aan de kant van je vriendin. Mijn vriend heeft schulden gemaakt.. Mijn vriend vertelde me na 1,5 maand al heel open over schulden van duizenden euro's. Ik was op dat moment ook student.

Ik ben juist iemand die alles heel braaf op tijd betaalt en al hartkloppingen krijg van een herinneringsbrief (bij wijze van), maar ik heb er toen voor gekozen om het probleem samen met hem op te pakken.

Ik weet niet of je vriendin een beetje dezelfde instelling heeft, maar ik zou altijd kiezen voor openheid.. Hoe moeilijk dat ook kan zijn. Ik vond het ook heel moeilijk om te horen, maar ik heb nooit getwijfeld: we gingen dit samen oplossen.