Bewindvoerder: zelf kiezen?

Started by burningspirit, Sep 14, 2014, 01:45 AM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Even een vraag voor de schuldgeleerden onder ons.
Mijn trainer bij de verplichte cursus van de gemeente, voor WWB-ers, zei een dezer dagen:
Als je al een bewindvoerder hebt (beschermingsbewind) kan de rechter je die ook soms toewijzen als je in de WSNP komt.
Mijn vraag aan jullie: komt dat écht voor?
Als ik er over nadenk zit me iets dwars. De beschermingsbewindvoerder heeft de opdracht om de schuldenaar te stabiliseren, toch? Een WSNP bewindvoerder werkt voor de schuldeisers, die minder geld krijgen doordat het salaris van de bewindvoerder uit de boedel moet worden betaald.
Als mijn trainer gelijk heeft zal de man of vrouw die eerst beschermingsbewind voerde, een ware gedaanteverwisseling moeten ondergaan. Ik kan me daar niks bij voorstellen.
En waar ik me ook zorgen over maak is: hoe controleer je of je bewindvoerder in de WSNP zijn/haar werk naar behoren doet? Moet ik daarvoor eerst de taken, plichten en bevoegdheden van een WSNP bewindvoerder grondig gaan bestuderen....? Hmmmzzzz..... dan kan ik net zo goed zélf bewindvoerder of schuldhulpverlener gaan worden, om er later mijn brood mee te kunnen verdienen....

Maar even kort: wijst een rechter ooit wel eens de beschermingsbewindvoerder later ook aan als WSNP bewindvoerder?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Dick

QuoteMaar even kort: wijst een rechter ooit wel eens de beschermingsbewindvoerder later ook aan als WSNP bewindvoerder?

Ja, dit gebeurt weleens. Een rechter neemt niet zomaar een besluit, hij laat zich adviseren.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Boeddha

En hoe je een WSNP bewindvoerder controleert? In het Recofa rapport staan alle punten benoemd. Ook de rechten/plichten van de schuldenaar.
Be strong, have faith!

rosalien

Het kan wel, maar de bewindvoerder mag beide taken niet voor dezelfde klant verrichten. Als beschermingsbewind nog van toepassing is en de huidige beschermingsbewindvoerder word WSNP bewindvoerder zal de taak van beschermingsbewind bij een andere bewindvoerder komen te liggen.

chapter

en daarbij moet de bewindvoerder dan ook wsnp bewindvoerder zijn in register.
daar kom je niet zomaar in terecht.
hier in ieder geval legde rechter uit dat ze eerste op lijst toewijzen juist om belangen verstrengelig te voorkomen mijn advocaat ook wsnp bwv wilde het doen maar kreeg een andere
je ziet ieder half jaar aan rapport of bwv werk heeft gedaan daar staat ook in hoeveel in boedel zit etc
je merkt het ook aan hoe ze reage3ert op vragen etc

burningspirit

rosalien, begrijp ik nu goed dat je in dit geval twee bewindvoerders gaat krijgen? of kun je bij het ingaan van wsnp het beschermingsbewind laten opheffen?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

bs
vaak stoppen mensen beschermingsbewind omdat je deze kosten zelf moet betalen
vtlb geeft hier in uitzonderlijke gevallen correctie voor.
Bij lager inkomen wil gemeente nog wel eens bijspringen maar anders moet het van vtlb en dat kunnen meeste niet missen
is toch vaak rond de 70-100 euro die je bespaart door zelf betalingen te verrichten

rosalien

Ja, dan heb je 2 bewindvoerders, opheffen beschermingsbewind via de kantonrechter is nog niet zo makkelijk, is de reden van instellen beschermingsbewind nog aanwezig? Dan zal een kantonrechter dat niet zo vlot doen.
Sommige gemeentes geven bijzondere bijstand voor beschermingsbewind tijdens WSNP, (hier gebeurd dat dus wel) anders moet het inderdaad vanuit het vtlb betaald worden. Ook kan bij de WSNP bewindvoerder gevraagd worden of het uit de boedel betaald kan worden, bij uitzondering gebeurd dat inderdaad, de rechter commissaris beslist of dit mag, de WSNP bewindvoerder zal dat aanvragen/voorleggen bij RC.

rosalien

Heb je beschermingsbewind via kantonrechter of zelf aangevraagd, dan heet het dus budgetbeheer, dat kan je wel stoppen.