Wij wensen Marjan12 welkom op ons forum!!

Started by admin, Sep 13, 2014, 09:16 PM

Previous topic - Next topic

chapter

misschien kun je je lasten ook omlaag brengen
bv bekijken of stroom goedkoper kan, internet tv abbo verzekeringen
boodschappen doen bij aldi of lidl scheelt ook veel
is auto echt noodzakelijk of luxe (ook grote kostenpost)

Marjan12

Ik heb nu als inzichtelijk en ga nu de onbelangrijke dingen schrappen. En de abb's worden bekeken of het wel nodig is en/of het goedkoper kan.

Ik zal deze week eens een overzicht geven van mijn "probleem", wat mij wakker houdt.

Knibbel

Hallo Marjan, wat ben jij goed bezig!! Mijn voorgangers hebben je al heel veel handreikingen gegeven hoe je jouw schulden kunt aanpakken. Ook het bufferpotje waar Chrissie het over had is heel belangrijk. Weet uit ervaring dat, ook al heb je maar tien euro in het potje zitten, het kan gebeuren dat je twee dagen voor loonuitbetaling totaal 0 euro in beurs of bankrekening hebt en dan is dat tientje goud waard.

Ik begrijp dat je de schulden zelf wilt aanpakken. Ook ik heb gekozen voor het zelf aanpakken van mijn schulden. Ik ben bijna twee jaar geleden begonnen hiermee en ben van een totaalschuld + achterstanden van zo'n 26.000 euro ingelopen tot ca. 13.000 euro. Of het nu schuldhulpverlening via de gemeente is of op eigen houtje er uit komen, beide trajecten zijn gewoon ontzettend zwaar. Het enige voordeel van schuldhulpverlening is dat je min of meer 'beschermd' bent tegen schuldeisers, doe je het alleen ben en blijf je toch een makkelijke 'prooi' voor vervelende schuldeisers. Mijn persoonlijke ervaring is dat als je jouw betalingsafspraken goed nakomt men vaak best bereid is om met je mee te denken aan een tijdeijke 'andere' oplossing. Contact houden en blijven houden met jouw schuldeisers is bij deze dan ook erg belangrijk.

En... Chrissie's tip om al jouw uitgaven, ook de kleinste boodschapjes, op te schrijven is een gouden tip, althans dat is mijn ervaring. Als je het opschrijft blijf je gefocust op het feit dat je schulden hebt en alles eraan moet doen om ze weg te werken. Doe je dit niet verlies je al snel die discipline die je nodig hebt om vol te houden. Je bent dan gauw geneigd na een tijdje te denken: ach, het is maar een klein bedrag, het kan er wel vanaf. Strenge discipline heb je, zeker in het begin, heel hard nodig. Je zult merken dat je op een gegeven moment hieraan gewend raakt.

Succes en sterkte....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron