Wij wensen Marjan12 welkom op ons forum!!

Started by admin, Sep 13, 2014, 09:16 PM

Previous topic - Next topic

admin

Welkom Marjan12,

Wij wensen jou als forumbeheer welkom. Je kan hier je verhaal anoniem kwijt. Respect voor elkaar vinden wij heel belangrijk, stel gerust je vraag.

Je kan hier om advies en raad vragen, misschien wil je enkel maar een luisterend oor, je wordt niet veroordeeld. Je bent hier onder lotgenoten.

Het forumbeheer
Admin Schuldenforum.

Admin (SYNOP) is Watching YOU!!!

Marjan12

Hoi allemaal,

Ik ben Marjan, met veel schulden, die ik op mijn eigenwijze aan het aflossen ben. Uiteraard met vallen en opstaan.

Chrissie

Welkom op dit forum Marjan en welkom bij de club van meerdere forumbewoners die met vallen en opstaan zelf hun schulden proberen op te lossen.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Marjan12

Dank je, ik ben blij dat ik hier terecht kan met mijn vragen en opmerkingen. Ik ben al meerdere keren gestruikeld.

jan

Quote from: Marjan12 on Sep 13, 2014, 11:01 PM
Dank je, ik ben blij dat ik hier terecht kan met mijn vragen en opmerkingen. Ik ben al meerdere keren gestruikeld.

Struikelen doen we allemaal.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Kaatje

Het belangrijkste is dat je elke keer weer op staat :)

Marjan12

Het opstaan is moeilijk, omdat je al moe bent en je moet door, door naar de volgende tegenslag.

chapter

hoi marjan
misschien kun je uitleggen welke tegenslagen je bedoeld ervaringsdeskundigen genoeg hier die je misschien kunnen adviseren
Je geeft aan hoge schulden te hebben en deze zelf af te lossen is dat haalbaar of verwacht je op den duur een traject.
vaak geven ze aan meer als 3 jaar op bijstandsniveau de max is

Marjan12

Ik probeer mijn schuld van +/- 29000 euro te gaan aflossen. Ik heb een aflosplan gemaakt en het loopt een aantal weken goed, totdat ik problemen kreeg met mijn auto, hoge reparatiekosten en vervolgens stopte de wasmachine ermee. Dan vraag jezelf af wat nu het volgende. Na reparatie en vervanging had ik meer schuld dan ooit. En met angst en beven zit ik nu te wachten op volgende dat sneuvelt. De apparatuur die heb is inmiddels 8 jaar oud en je weet niet wanneer er mee stopt. Als de droger stuk is, ga ik deze niet vervangen. Het komt allemaal op het moment dat je het niet verwacht.

chapter

wow petje af
Goed dat je al aflosplan hebt, bouw je ook een buffer in bv inkomen 3000 vaste lasten 1200 houd je 1800 euro over
600 voor leefgeld autokosten etc.
dan zou je 1200 aan aflossing overhouden.
Dan is het verstandig bv 300 per maand te bufferen en de resterende 900 aan aflossing te gebruiken.
Als je dan een tegenslag hebt heb je een potje reserve.

top dat jezelf deze schulden probeert in te lossen heb je bv rentestop aangevraagd?
Is het voor jezelf haalbaar deze schuld in 3-5 jaar af te lossen.
En kun je dat volhouden op beslagvrije voet of iets hoger ligt natuurlijk ook aan je inkomsten en uitgaven.

Be

Goed dat je het oppakt! En inderdaad: buffertje opbouwen. Dan ben je minder hard aan het aflossen (en voor je gevoel misschien niet snel/hard genoeg) maar kun je wel BLIJVEN aflossen als er iets aan de hand is. Enne... de wasdroger? ivm energieverbruik zo laag mogelijk proberen te houden, gebruik ik die allang niet meer. Heeeel soms, als het echt niet anders kan. Maar buiten gaat net zo goed. Wasmachine... ja da's een ander verhaal. Succes!

Chrissie

Marjan, heb je alle inkomsten en uitgaven goed op een rijtje staan?
Dan zie je precies wat er over blijft en hoeveel je voor een buffer kan wegleggen.
Deze buffer is heel belangrijk net zoals de anderen al schrijven, dit is voor zulke tegenvallers die jij hier op noemt.

Heb zelf ook een schuld van bijna 30.000 euro naar nu 5.500 euro teruggebracht. maar heb er wel langer dan 5 jaar overgedaan ben nu al 9 jaar bezig, het is een kwestie van een lange adem hebben en bij elke tegenslag toch weer verder gaan hoe moe je ook bent.

Misschien heb je aan deze tips nog iets;

stap 1 ;  Tel al je schulden op, zet de hoogste bovenaan ( lijstje van bijvoorbeeld 1 t/m 5 of meer) schrik
              niet!
stap 2;  Zet daarna alle inkomsten en uitgaven op een rij. Daarna trek je alle inkomsten en uitgaven
             van elkaar af.
stap 3; Reken alles om naar per maand en per jaar ( rond af in hele bedragen en naar boven)
stap 4; Verwerk dit in een jaar overzicht ( jan t/m dec) zonder huurtoeslag, zorgtoeslag of vakantiegeld
stap 5;  Ga dan kijken welke maanden je in het rood staat en welke maanden je buiten het rood staat
             ( schrik niet!)
stap 6; Als je niet uitkomt zonder de huurtoeslag, zorgtoeslag of vakantiegeld stop dan eerst je 
            huurtoeslag erin, kom je dan nog niet uit dan de zorgtoeslag kom je dan nog niet uit een dan
            het vakantiegeld.
stap 7;  Tel de uitkomsten van jan t/m dec bij elkaar op en wat rood staat er weer vanaf wat er aan
            eind van het jaar overblijft / tekort is komt dan heel goed tevoorschijn.
stap 8; Deze gebruik ik als controle om zeker te weten dat ik geen fouten heb gemaakt, noem het
            mijn extra handvat.
            Maak alle inkomsten van januari t/m december gelijkwaardig en haal de uitgaven er weer vanaf
            daarna tel en trek ik weer de uitkomsten van januari t/m december van elkaar, komt deze
            uitkomst gelijk aan stap 7 dan weet ik dat ik het goed gedaan heb!

Marjan12

Ik heb inmiddels al mijn schulden, kosten en inkomsten inzichtelijk gemaakt. Hieruit bleek als ik niets deed, dat ik aan het einde van het jaar goed in de problemen zou komen. Er ging meer uit dat er binnen kwam. Voorheen had ik de neiging om te schuiven tussen rekeningen. Uiteindelijk gaat dit niet meer en de ING vraagt regelmatig of ik mijn rekening wil zuiveren voor een bepaald tijd. Dit heet girokwartaal krediet.

Dus ik ben nu de kosten aan het drukken en ik probeer mijn inkomen te verhogen. Ik heb nog een lange weg te gaan.

Chrissie

Je bent al heel goed bezig je zoekt oplossingen petje af! Je bent dus al met de bekende " ene gat met de ander gat aan het vullen" bezig. Dit is die beroemde val naar erger.

Noteer je ook je bonnen van de winkel in een schrift of agenda of iets anders op die manier bezuinig je ook al automatisch. Stel bijvoorbeeld voor in het begin een dagbudget op als je dit maanden goed onder controle hebt dan stap je desnoods over op een weekbudget.

En wat mij zelf ontzettend goed geholpen heeft is om naast de betaalrekening een huishoudgeldrekening en een spaarrekening te openen. Dan laat ik 1 keer per maand van de betaalrekening een x bedrag automatisch naar de huishoudrekening storten datzelfde doe ik ook met de spaarrekening.

Ook al zou je bijvoorbeeld op de spaarrekening maar met 5 euro per maand beginnen dan heb je over 12 maand dus 60 euro.  Je moet natuurlijk wel goed bekijken wat jij kan missen per maand als je later meer overhoudt kan je het bedrag dan misschien wel omhoog gooien.
Ben zelf ook met 5 euro begonnen, later werd het wat meer en van het jaar moest ik het weer omlaag gooien.

Marjan12

Chrissie, ik had hier al het e.a. gelezen. Gisteren heb ik de stoute schoenen aangetrokken om actief mijn schulden aan te pakken. Ik heb een schrift waarin alle bonnen zitten m.b.t mijn uitgaven. Dit is echt schrikken geblazen. Ik ga ook een extra rekening openen voor het huishoudgeld. Hiermee ging het vaak mis. Sparen wil ik graag doen, maar ik moet nu elke euro omdraaien.