Marjan, heb je alle inkomsten en uitgaven goed op een rijtje staan?
Dan zie je precies wat er over blijft en hoeveel je voor een buffer kan wegleggen.
Deze buffer is heel belangrijk net zoals de anderen al schrijven, dit is voor zulke tegenvallers die jij hier op noemt.
Heb zelf ook een schuld van bijna 30.000 euro naar nu 5.500 euro teruggebracht. maar heb er wel langer dan 5 jaar overgedaan ben nu al 9 jaar bezig, het is een kwestie van een lange adem hebben en bij elke tegenslag toch weer verder gaan hoe moe je ook bent.
Misschien heb je aan deze tips nog iets;
stap 1 ; Tel al je schulden op, zet de hoogste bovenaan ( lijstje van bijvoorbeeld 1 t/m 5 of meer) schrik
niet!
stap 2; Zet daarna alle inkomsten en uitgaven op een rij. Daarna trek je alle inkomsten en uitgaven
van elkaar af.
stap 3; Reken alles om naar per maand en per jaar ( rond af in hele bedragen en naar boven)
stap 4; Verwerk dit in een jaar overzicht ( jan t/m dec) zonder huurtoeslag, zorgtoeslag of vakantiegeld
stap 5; Ga dan kijken welke maanden je in het rood staat en welke maanden je buiten het rood staat
( schrik niet!)
stap 6; Als je niet uitkomt zonder de huurtoeslag, zorgtoeslag of vakantiegeld stop dan eerst je
huurtoeslag erin, kom je dan nog niet uit dan de zorgtoeslag kom je dan nog niet uit een dan
het vakantiegeld.
stap 7; Tel de uitkomsten van jan t/m dec bij elkaar op en wat rood staat er weer vanaf wat er aan
eind van het jaar overblijft / tekort is komt dan heel goed tevoorschijn.
stap 8; Deze gebruik ik als controle om zeker te weten dat ik geen fouten heb gemaakt, noem het
mijn extra handvat.
Maak alle inkomsten van januari t/m december gelijkwaardig en haal de uitgaven er weer vanaf
daarna tel en trek ik weer de uitkomsten van januari t/m december van elkaar, komt deze
uitkomst gelijk aan stap 7 dan weet ik dat ik het goed gedaan heb!