Hallo allemaal,
Mijn situatie is op dit moment erg nijpend en zorgwekkend. Dit omdat ik momenteel 30000 euro schulden heb bij totaal 25 verschillende schuldeissers, na sluiting van mijn onderneming en verkoop van mijn huis.
Helaas heb ik door het beëindigen van mijn franchise vestiging niet mijn hoofd boven water kunnen houden als ondernemer en ben ik noodgedwongen moeten stoppen met mijn onderneming. Hierna is alles vrij snel mis gegaan. Ik had met diverse schuldeissers betalingsregelingen en kon mij hiermee net het hoofd boven water houden, deze betalingsregelingen kon ik goed na komen, de administratie heb ik uit handen gegeven aan mijn ouders die hier elke dag stipt bovenop zaten. De schuldeissers waren tevreden en zagen vooruitgang.
Helaas na het wegvallen van de franchise vestiging in januari 2013 (door de franchise gever bewust laten stuk lopen) is nagenoeg al mijn inkomen weg gevallen, waardoor een gang naar schuldhulpverlening onvermijdelijk was.
In eerste instantie heb ik mij eind februari 2013 aangemeld bij het zelfstandigen loket in Flevoland, welke helaas tergend langzaam te werk gingen (waarschijnlijk door grote drukte) waarna ik een beoordeling van de onderneming kreeg door een bedrijfs adviseur. Je raad het al, geen doorstart meer mogelijk in de huidige vorm.
Toch heb ik alles op alles gezet om maar niet aan een WWB uitkering te hoeven, en toch nog getracht het over een andere boeg te gooien, hier kwam langzaam maar gestaag vooruitgang in. Inmiddels had ik mij al wel aangemeld bij Zuidweg & Partners voor schuldhulpverlening. Omdat ik geen inkomen had op dat moment is mijn met klem verzocht zo snel mogelijk aan het werk te gaan bij een werkgever.
Dit was helaas nog niet zo makkelijk, maar is uiteindelijk begin augustus 2013 gelukt (voor circa 2 weken) Omdat ik daarbij mijn onderneming nog niet beëindigd had, werdt Zuidweg & Partners geïrriteerd, omdat dit een van de voorwaarden was om de schuldhulpverlening voort te kunnen zetten. Maar geen inkomen is ook geen eten en drinken en al helemaal geen afbetaling aan schuldeissers. Dus heb ik toch mijn onderneming tijdelijk nog aan gehouden om nog iets van inkomen te kunnen houden tot ik echt een vaste baan of ander inkomen had.
Zuidweg & Partners waren het hier totaal niet mee eens, waarna zij eind augustus 2013 het schuldhulp verleningstraject beëindigd hebben, zonder mogelijkheid van bezwaar. Uiteindelijk heb ik het besluit genomen om alsnog de onderneming te gaan beëindigen, want ik stond immers met mijn rug tegen de muur. Hiermee kon ik weer (een nieuw) traject opstarten bij Zuidweg & Partners, en kregen zij ook een nieuwe vergoeding vanuit de gemeente Lelystad. Dit vond ik erg kwalijk omdat zij het vorige traject erg slecht hun werk hadden gedaan, mij amper op de hoogte hadden gebracht, en ik zelden tot nooit de consulent zelf aan de telefoon kreeg.
Dit verhaal uitgelegd aan Zuidweg & Partners en tevens de gemeente Lelystad (Zelfstandigen loket) kreeg ik half september 2013 een nieuwe consulent toegewezen die zeer goed haar werk deed. Ik was erg tevreden over het intake gesprek. Enige minpunt was alleen dat ALLES weer van voorn af aan moest worden opgestart. Dit was een groot probleem omdat er al behoorlijk wat druk achter stond van schuldeissers waaronder het CJIB en de Belastingdienst. Vooral deze eerste partij stuurde al reeds brieven over mogelijke gijzelingen en rijbewijs inname.
Gelukkig heeft Zuidweg & Partners met veel inspanning het voor elkaar gekregen deze druk er tijdelijk vanaf te krijgen. Vrijwel alle schuldeissers hebben alles on hold gezet en ik kreeg even wat adem ruimte, ookal was er geen inkomen en mogelijkheid om een minnelijk schuld saneringstraject op te starten.
De bottleneck voor het traject waren 3 blokkades:
1. Mijn jaar opgaven van de afgelopen 3 jaar waren niet aanwezig, dus totaal geen jaarcijfers (dit door het laten afweten van de boekhoudster)
2. Mijn huis moest verkocht worden en de restschuld hieruit duidelijk zijn
3. Er was geen inkomen, dus een WWB uitkering moest worden aangevraagd.
Uiteindelijk heb ik met overleg met de bank een min of meer gedwongen verkoop procedure gestart, maar wel onder normale verkoop omstandigheden om het huis zo veel mogelijk op te laten brengen en de restschuld zo klein mogelijk te houden. Het huis was wonder boven wonder binnen een maand verkocht en voor een zeer nette prijs. Echter bleef er hoe dan ook een restschuld bestaan welke beoordeeld diende te worden door de NHG.
Omdat mijn huis verkocht is, moest ik terug intrekken bij mijn ouders welke 150 KM verder op wonen in omgeving Rotterdam.
De woning zou pas februari 2014 overgedragen worden dus er was opzich nog ruim de tijd hiervoor.
In de tussentijd heb ik bij de gemeente Lelystad een WWB uitkering aangevraagd, wat allemaal heel soepel verliep (pluim voor de gemeente Lelystad) en ik met terugwerkende kracht keurig netjes 3 maanden uitkering heb ontvangen. Tot ik mij inschreef in de gemeente Maassluis waar mijn ouders woonachtig zijn.
Hier ontstonden de problemen wederom. Ik werd gedwongen naar een andere schuldhulp verlener over te stappen waar de gemeente Maassluis mee samen werkt te noemen Westerbeek.
Dit heb ik direct in orde gebracht op dezelfde dag nog. Zij gaven aan alles naadloos over te kunnen nemen en zonder problemen het nieuwe traject op te kunnen starten.
Je zult het al raden, dit was dus niet het geval. Ik moest eerst mijn jaaropgaven klaar krijgen en mijn NHG schuld duidelijk hebben wilde zij uberhaupt iets gaan doen.
Ik heb alle zeilen bij gezet, met de middelen die ik had en uiteindelijk met hulp van een geweldige vrijwilliger van Humanitas de jaaropgaven zelf in orde kunnen maken. Je begrijpt dat dit uiteraard wat tijd koste, maar na circa 3,5 maanden was alles pico bello op orde en ingediend bij de belastingdienst (halverwege juni) Inmiddels was ook de NHG schuld kwijtgescholden en dus geen restschuld meer aanwezig van het huis.
Alle wegen zouden nu vrij zijn om eindelijk het minnelijk schuldhulp verleningstraject in gang te gaan zetten.
Maar niets was minder waar, want Westerbeek ging niets doen, eerder zij een definitieve belastingaanslag hadden van de jaaropaves. (dit kan wederom weer 3 maanden duren)
Inmiddels stromen alle betaalverzoeken en dwangbevelen weer binnen. Komen de deurwaarders aan de stoep bij mijn ouders en heeft het CJIB zelfs alweer een brief gestuurd met daarin het verzoek mijn rijbewijs op te sturen voor 3 september. Het wordt steeds erger en erger, steeds meer kosten rechtszaken noem maar op. Omdat zij niets horen van de schuldhulpverlener. Inmiddels loop ik al ruim anderhalf jaar rond te bazuinen aan de schuldeissers dat ik bezig ben met opstart van het minnelijk schuldhulp verleningstraject maar zoals je zelf wel begrijpt nemen ze daar nu echt geen genoegen meer mee na zo'n lange tijd.
Er is voor mij geen redden meer aan.
Ik heb al van alles geprobeerd via de gemeente met klachten, maar Westerbeek staat volledig in zijn recht volgens de gemeente. De gemeente bevorderd de zelfredzaamheid van zijn burgers en heeft daarom met Westerbeek afspraken gemaakt enkel afspraken en trajecten in te zetten met schuldeissers, en geen administrative handelingen voor cliënten te hoeven doen. Dus alle communicatie ligt bij de client zelf. Westerbeek maakt enkel brieven op.
Nu heb ik tijdens de opstart periode van mijn onderneming een uitkering van 6 maanden ontvangen welke bij een goedlopende onderneming terugbetaald dient te worden. Mocht de onderneming onder de gestelde norm blijven dan hoeft dit bedrag niet terug betaald te worden. Dit wordt pas duidelijk nadat het UWV inzicht krijg van de belastingdienst in de jaaropgaven van minimaal 2 boekjaren.
Deze UWV schuld wil Westerbeek nu ineens ook eerst duidelijk hebben voor zij wat gaan doen. Kortom ik krijg het gevoel dat ik continu aan het lijntje wordt gehouden. Ik kan helemaal niets meer doen voor mijn idee, dan alleen maar afwachten.
Ik ben ten einde raad, omdat de problemen zich maar op blijven stapelen terwijl ik hier juist zo hard aan heb gewerkt om eruit te komen.
Daarnaast wilde zij voor het CJIB ook duidelijk hebben welke boetes saneerbaar zijn en welke niet. De opgave hiervan is opgevraagd en na een maand binnen gekomen. Het blijkt dat het CJIB op een of andere vreemde manier een minnelijk traject is gestart met Zuidweg & Partners en zich hieraan vast houd. Enkel Zuidweg & Partners kan hier een eind aan maken en meer verklaren.
Westerbeek heeft ook contact trachten te leggen met Zuidweg & Partners (hier ook weer 2 weken voor nodig gehad) maar wederom kunnen zij zogenaamd niets vertellen. Ik moet het zelf maar op zien te lossen en doorgeven aan hun wat de situatie is
Wie o wie heeft er voor mij nog laatste tips of adviezen wat ik kan doen.
Ik ben de wanpraktijken van Westerbeek voor mijn gevoel zo ontzettend zat en zou liefst met gierende banden terug gaan naar Zuidweg & Partners maar die mogelijkheid geeft de gemeente mij niet.
Ik hoop dat er iemand is die na dit lange verhaal mij uit de brand (en wellicht de cel als het zo door gaat) kan helpen.