Temudjin, even op een rij.
Er zijn dus 6 schuldeisers.
Belastingdienst
Duo
Eiser 1
Eiser 2
Eiser 3
Eiser 4
Belastingdienst is akkoord met €20.
Dan blijft er nog €95 over om te verdelen.
Beslag leggen is in hun nadeel. Een beslag kost namelijk geld en de opbrengst is minder dan jij ze voorstelt.
(tenminste dat vermoed ik, je moet echt even je beslagvrije voet uit gaan rekenen)
Bij aflossen los je namelijk eerst de rente af, daarna de kosten gemaakt door een deurwaarder en pas daarna de hoofdsom. Als jij met €20 per maand eerst nog de kosten af moet lossen van een beslag moet de opdrachtgever langer op zijn geld wachten, dat is je argument.
Om ervoor te zorgen dat ze overtuigd zijn dat je echt maximaal aflost, en daardoor is een beslag dus nutteloos, bereken je je beslag vrije voet.
En brief naar een eiser kan er dan als volgt uit zien:
Geachte,
Naar aanleiding van dossiernummer (nummer invullen) schrijf ik u.
Graag zou ik tot een oplossing komen om dit dossier te kunnen sluiten.
Na een berekening van de voor mij geldende beslagvrije voet, rekening houdend met overige schuldeisers wil ik u voorstellen maandelijks €... (bedrag invullen) over te maken onder vermelding van bovenstaand dossiernummer.
Daarna krijg je een reactie, mocht dat afwijzend zijn kun je het volgende sturen:
Geachte,
Naar aanleiding van uw brief van (datum invullen) schrijf ik u.
Ik betreur de beslissing van uw opdrachtgever en wil u verzoeken mijn voorstel nogmaals in overweging te nemen.
Zoals eerder aangegeven leef ik reeds van de voor mij geldende beslagvrije voet. Het genoemde aflosbedrag is momenteel het maximale bedrag dat ik u redelijkerwijs kan doen toekomen.
Mocht uw opdrachtgever behoefte hebben aan meer informatie hoe ik tot deze berekening ben gekomen dan zal ik u deze doen toekomen. Om nogmaals te onderstrepen dat ik dit dossier tot een goed einde wil brengen.
Graag hoor ik van u.
Dit laatste stukje, het aanbieden om informatie te geven zet je er alleen in als je een beleefd antwoord hebt gehad van de deurwaarder. Als je alleen blafbrieven ontvangt kan een deurwaarder heel goed zelf om die informatie vragen. Er is daarbij een verschil tussen wel of geen vonnis.
Een gerechtsdeurwaarder heeft het recht dit op te vragen, een incassobureau niet. Je verleent ze dan zeg maar een gunt in de hoop dat ze akkoord gaan.
Stel nou, doemscenario, dat een incassobureau niet akkoord gaat met het voorstel en en er komt een rechtszaak. Dan kijkt de rechter naar een aantal zaken:
- ben je vindbaar? (ja dus, ze hebben je adres)
- werk je mee? (je stuurt brieven met een voorstel, ja dus)
- werk je voldoende mee? (je lost alles af wat je kan omdat je al leeft van die beslagvrije voet, meer mag er niet geëist worden)
Met deze aanpak zorg je ervoor dat MOCHT het tot een rechtszaak komen, dat je zaak zo sterk mogelijk is. Daarom bewaar je je brieven en maak je kopietjes van de brieven die je stuurt.
(moet je wel reageren op een oproep voor een zitting,m anders trek je alsnog aan het kortste eind)
Doemscenario 2.
De gerechtsdeurwaarder gaat niet akkoord en gaat over tot het leggen van beslag.
Dan maak je bezwaar. Er valt namelijk niets extra's meer te halen dan je al aanbied, bovendien kost het leggen van beslag veel geld en dat is in het nadeel van alle eisers, inclusief degene die opdracht geeft tot het leggen van beslag.
Mocht het zover komen weet ik zeker dat Sacredfour een goede bezwaarbrief op kan stellen.
He, en heeft iemand je al eens gezegd dat je hartstikke goed bezig bent?
Petje af hoor!