Terug van weggeweest

Started by Temudjin, Sep 05, 2014, 12:33 PM

Previous topic - Next topic

Temudjin

Hallo allemaal..

Misschien dat sommigen mij nog kunnen herinneren, misschien ook wel weer niet.
Ik heb een vraagje, ik kreeg net een deurwaarder aan de lijn (namens DUO) en zij gaan beslag leggen op mijn inkomen.
Ik betaal momenteel 75 euro per maand aan een schuldeiser plus binnenkort betaal ik 20 euro per maand aan Lindorff.
De deurwaarder namens DUO gaan dus beslag leggen op mijn inkomen en ik vrees al voor het ergste.
Wat staat me te wachten ? Want zelfs zonder die 75 euro per maand heb ik het al moeilijk.. dan leef ik van zo'n 56 euro per week.. nu met DUO gaat het lastiger worden..wat zijn mijn rechten ? Want de deurwaarder zei dat DUO een overheidinstantie was en zij hebben enorm veel bevoegdheden.

Buster

Hoi Temudjin, welkom terug.

Als DUO beslag legt op je inkomsten heb je recht op het behoud van je beslagvrije voet.
Ik zal zo een link plaatsen waar en hoe je die zelf uit kunt rekenen.
Het is niet gebruikelijk dat je aflossingen doet van die beslag vrije voet. Dat bedrag is echt berekend om te kunnen voorzien in de minimale kosten van het bestaan.

Overige eisers, degene met een vonnis, kun je verzoeken zich aan te sluiten bij het beslag. Dat betekend dat zij meedelen in de opbrengst van het beslag. Je kunt ze dan verwijzen naar DUO.
DUO regelt dan de verdeling.
Incassobureau's kunnen niet meedelen. Hen kun je op de hoogte stellen dat er beslag gelegd gaat worden en je om die reden een verzoek doet tot het bevriezen van de schuld.
Mochten ze daar niet mee instemmen kun je een voorstel doen van een symbolisch bedrag, bijvoorbeeld â,¬5.

http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

De berekening wordt uiteindelijk gemaakt door DUO, zij kunnen dat alleen als jij alle gegevens aanlevert waar ze om vragen. Doe je dat niet, zeggen ze "simpel" dat je voet â,¬0 is.
Belangrijk dus om te reageren.
Mochten ze een fout in de berekening hebben gemaakt dan vindt je op de site van www.schuldinfo.nl voorbeeld brieven om de berekening opnieuw te maken.

Heel veel succes!

Temudjin

Hallo Buster,

Dat betekend dus dat de schuldeiser die ik nu 75 euro per maand betaal het met minder moeten doen ? Dat is erg oneerlijk voor ze
En bovendien zei DUO dat ze het afbetaald willen hebben binnen 6 maanden, wat dus 200 euro per maand is en dat heb ik dus echt niet tenzij ik mezelf wil verhongeren.

Buster

Nee, dat kan DUO wel roepen, maar ook DUO moet de beslagvrije voet respecteren.
Wat wel belangrijk is, is hoe je contact tot nu toe met DUO is geweest.
Heb je steeds gereageerd op brieven?
Maar ook belangrijk is de toon in je brieven naar DUO toe.
"Net als u ben ik op zoek naar een goede afloop van de openstaande schuld."
"Momenteel verkeer ik niet in de mogelijkheid om het openstaande bedrag te voldoen in 6 maandtermijnen. Ik verzoek u in te stemmen met een maandelijkse aflossing van â,¬.....

Het kan dan zijn dat ze eerst bewijs willen van je inkomsten en uitgaven om zo uit te rekenen of je het echt niet kunt betalen in zes maanden. Daar kun je dan kopietjes van opsturen.
De andere schuldeiser gaat dat niet leuk vinden. Dat klopt, maar daar moet je je niet zoveel van aantrekken.
Die vinden niks leuk, dus ook dit niet.
Die kun je een brief sturen met zoiets als:
"N.a.v. het aangekondigde loonbeslag door DUO ben ik genoodzaakt,..."

Temudjin: jij gaat jezelf NIET verhongeren!

Temudjin

Het is in feite een deurwaarder die namens DUO werken..ik heb DUO nooit gesproken

Maar ik ben in mijn ogen alleen maar respectvol gebleven, ze hebben hele sterke argumenten namelijk.
Mijn situatie was namelijk zo (als je het nog herinnert) dat ik uit de minnelijke traject ben gezet wat drie jaar moest duren.
Dus deze vordering loopt inmiddels al zo'n 7 jaar.. ik belde ze net nog om met 20 euro per maand te betalen en ze lachden zich rot.
Ik betaal 75 euro aan een schuldeiser en die gaan akkoord met een lagere bedrag per maand gezien mijn situatie.
Maja als DUO niet akkoord willen gaan met 20 euro per maand wat dan wel?? Ik snap hun ook niet helemaal.. als ze beslag leggen komen ze alsnog uit op zo'n bedrag (of ook weer niet? hun dreigementjes maakte me erg bang, ze hadden het er echt over om 200 euro te incasseren)

Mijn plan was om die 75 euro per maand aan 1 schuldeiser te verdelen in meerdere schuldeisers maja DUO wil niet akkoord gaan toen ik het ze 3 min geleden vroeg.. ze gaan een brief sturen en mail en dan zien we wel verder.
Ik ken mn rechten en al maar ze komen zoo intimiderend over dat het me erg bang maakt.

En die deurwaarder dat voor DUO werken beseffen ook dat DUO echt wel bevoegdheden hebben want het is een overheidinstantie.

Buster

Temudjin, een overheidsinstantie staat niet boven de wet. Dat willen ze wel, maar staan ze niet.
DUO heeft wel een beschermde status als het gaat om kwijtschelding.
Na een minnelijk traject of WSNP traject blijft de restschuld opeisbaar. Dat geldt alleen voor DUO.

Dus dat jouw traject niet is geslaagd betekent voor hen helemaal niks.
Wat nog wel eens wil helpen is als je iemand anders laat bellen of schrijven.
Bijvoorbeeld een Sociaal Raadsman of vrouw.
Heb je je beslagvrije voet al uitgerekend?
Ik vermoed namelijk dat je met â,¬75 er al onder zit.
Fijn dat die ander in elk geval wil meewerken.

Het klinkt namelijk een stuk beter als je kunt zeggen: "Naar aanleiding van mijn beslagvrije voet en dus maximale afloscapaciteit doe ik u dit voorstel."
Dan kunnen ze lachen wat ze willen, maar meer valt er gewoon niet van je te plukken.
Goed dat je beleefd blijft, ook als het niet in je voordeel werkt, werkt het in elk geval niet in je nadeel.

Temudjin

Nou om eerlijk te zijn kan ik zo'n 115 euro per maand kwijt aan schulden, met mijn vaste lasten hou ik 56 euro per week over, dus wekelijks dat bedrag voor eten, wc papier, etc. 

Het zou dan wel onmogelijk zijn als ik een eigen risico vordering ontvang of een eindnota van Eneco (Energiemaatschappij)
Ik betaal momenteel 75 euro aan een schuldeiser plus 20 euro aan de belastingdienst en binnenkort nog een 20 euro aan nog een schuldeiser.
Ik heb nog 3 schuldeisers over.. waarvan er 1 (DUO) al aangeklopt heeft (de anderen 2 zullen vast nog wel aankloppen)
het liefst zou ik die 75 euro willen verdelen met de schuldeiser waar ik nu 75 euro aan betaal (die gaan akkoord beweerden zij) met de overige 3 anderen.
dat zal dus per schuldeiser 18,75 euro per maand zijn.. hoe dring ik toch tot ze door. Want als ze beslag leggen dan zullen ze alsnog alles moeten verdelen dus waarom al die moeite.

Ik ben net verhuist door een sloopplanning van de woningbouw en ik ontving ook verhuispremie en een nieuwe woning (huur is veeeel duurder) en met die verhuispremie heb ik AGIS al afbetaald, bedrag van zo'n 1.784 euro maja toch heb ik nog een lange lange bittere weg te gaan

chapter

hoe weet je dat ze loonbeslag gaan leggen heb je daar al schrijven van vanuit je werk of uitkeringsinstantie
56 per week alleen is best nog wat veel hebben met 2 kinderen bv maar 70
norm is 50 euro
op zich is loonbeslag niet zo verkeerd. je kunt de andere dan laten aansluiten
wat ik toen heb gedaan is de belastingdienst gebeld van invordering en die eerst beslag laten leggen deze hebben voorrang (preferente schuldeiser)
kan de gemeente niets meer voor je doen weet niet waarom minnelijk is het mislukt maar als dat buiten je schuld is vragen ze vaak erna wsnp aan.

Buster

Temudjin, even op een rij.

Er zijn dus 6 schuldeisers.
Belastingdienst
Duo
Eiser 1
Eiser 2
Eiser 3
Eiser 4

Belastingdienst is akkoord met â,¬20.
Dan blijft er nog â,¬95 over om te verdelen.
Beslag leggen is in hun nadeel. Een beslag kost namelijk geld en de opbrengst is minder dan jij ze voorstelt.
(tenminste dat vermoed ik, je moet echt even je beslagvrije voet uit gaan rekenen)

Bij aflossen los je namelijk eerst de rente af, daarna de kosten gemaakt door een deurwaarder en pas daarna de hoofdsom. Als jij met â,¬20 per maand eerst nog de kosten af moet lossen van een beslag moet de opdrachtgever langer op zijn geld wachten, dat is je argument.
Om ervoor te zorgen dat ze overtuigd zijn dat je echt maximaal aflost, en daardoor is een beslag dus nutteloos, bereken je je beslag vrije voet.

En brief naar een eiser kan er dan als volgt uit zien:

QuoteGeachte,

Naar aanleiding van dossiernummer (nummer invullen) schrijf ik u.
Graag zou ik tot een oplossing komen om dit dossier te kunnen sluiten.
Na een berekening van de voor mij geldende beslagvrije voet, rekening houdend met overige schuldeisers wil ik u voorstellen maandelijks â,¬... (bedrag invullen) over te maken onder vermelding van bovenstaand dossiernummer.

Daarna krijg je een reactie, mocht dat afwijzend zijn kun je het volgende sturen:

QuoteGeachte,

Naar aanleiding van uw brief van (datum invullen) schrijf ik u.
Ik betreur de beslissing van uw opdrachtgever en wil u verzoeken mijn voorstel nogmaals in overweging te nemen.
Zoals eerder aangegeven leef ik reeds van de voor mij geldende beslagvrije voet. Het genoemde aflosbedrag is momenteel het maximale bedrag dat ik u redelijkerwijs kan doen toekomen.
Mocht uw opdrachtgever behoefte hebben aan meer informatie hoe ik tot deze berekening ben gekomen dan zal ik u deze doen toekomen. Om nogmaals te onderstrepen dat ik dit dossier tot een goed einde wil brengen.

Graag hoor ik van u.

Dit laatste stukje, het aanbieden om informatie te geven zet je er alleen in als je een beleefd antwoord hebt gehad van de deurwaarder. Als je alleen blafbrieven ontvangt kan een deurwaarder heel goed zelf om die informatie vragen. Er is daarbij een verschil tussen wel of geen vonnis.
Een gerechtsdeurwaarder heeft het recht dit op te vragen, een incassobureau niet. Je verleent ze dan zeg maar een gunt in de hoop dat ze akkoord gaan.

Stel nou, doemscenario, dat een incassobureau niet akkoord gaat met het voorstel en en er komt een rechtszaak. Dan kijkt de rechter naar een aantal zaken:
- ben je vindbaar? (ja dus, ze hebben je adres)
- werk je mee? (je stuurt brieven met een voorstel, ja dus)
- werk je voldoende mee? (je lost alles af wat je kan omdat je al leeft van die beslagvrije voet, meer mag er niet geëist worden)

Met deze aanpak zorg je ervoor dat MOCHT het tot een rechtszaak komen, dat je zaak zo sterk mogelijk is. Daarom bewaar je je brieven en maak je kopietjes van de brieven die je stuurt.
(moet je wel reageren op een oproep voor een zitting,m anders trek je alsnog aan het kortste eind)

Doemscenario 2.
De gerechtsdeurwaarder gaat niet akkoord en gaat over tot het leggen van beslag.
Dan maak je bezwaar. Er valt namelijk niets extra's meer te halen dan je al aanbied, bovendien kost het leggen van beslag veel geld en dat is in het nadeel van alle eisers, inclusief degene die opdracht geeft tot het leggen van beslag.
Mocht het zover komen weet ik zeker dat Sacredfour een goede bezwaarbrief op kan stellen.

He, en heeft iemand je al eens gezegd dat je hartstikke goed bezig bent?
Petje af hoor!

chapter

wat ik juist van deurwaarders hoorde is dat loonbeslag wel degelijk vaak lucratiever is als een regeling vergeet niet dat gehele vakantiegeld erin valt
van belang is idd je beslagvrije voet berekenen met de correcties voor zorg en huur. Andere correcties geven ze helaas vaak niet voor energie etc
zorg in ieder geval dat je met regelingen voor die zes eisers niet teveel aflost waardoor je weer schulden krijgt dan blijf je in de bekende vicieuze cirkel

Buster

Chapter loonbeslag kost â,¬ 255,90 voor de eerste beslaglegger.
De aansluiter mag â,¬ 181,29 in rekening brengen, plus maandelijks de verdeelkosten die de eerste in rekening mag brengen. De eerste maand kost dat dus in het ergste geval, als ze allemaal in de rij gaan staan â,¬1162,35.

Hoe wilde je dat weg werken met â,¬115 per maand.
Temudjin komt de eerste periode niet meer in aanmerking voor schuldhulpverlening door het mislukken van zijn minnelijk. Het is hem er dus alles aan gelegen om het op deze manier aan te pakken en de kosten zo laag mogelijk te houden.

Het is alleen lucratiever als er een afloscapaciteit van formaat is en er onvoldoende wordt afgelost.
In dit geval is dat dus niet zo.

Buster

Even een gedachte,...

Ik zat eerst te denken om bevriezing aan te vragen, maar dat kan waarschijnlijk niet meer omdat het al bij een gerechtsdeurwaarder ligt.

Je zou DUO â,¬45 kunnen voorstellen. Die extra â,¬25 haal je dan van je weekgeld.
4,5 x â,¬6 is â,¬27. Dat is niet ideaal, maar beter dan loonbeslag.
Je vakantiegeld zal ongeveer â,¬560 zijn. Je zou daarmee ook een klap kunnen maken in mei.

september t/m mei â,¬45 plus een extra storting van â,¬350 van je vakantiegeld, dan heb je binnen 9 maanden â,¬ 755 afgelost. Dat schiet in elk geval wel op.

chapter

dat snap ik wel maar vaak kunnen ze een loonbeslag erg lang laten lopen en vangen ze in veel gevallen het vakantiegeld en zoals in mijn sector de eindejaarsuitkering. Dat leverde meer op dan aflossing.
Als hij als schrijven heeft dat er loonbeslag is gelegd is het denk ik al te laat
daarom mijn vraag hoe weet je dat ze loonbeslag gaan leggen
je kan duo vragen om een berekening dan bekijken ze aan de hand van je inkomen wat je afloscapiciteit is en stellen ze redelijk makkelijk het bedrag bij maar als je al brief hebt van loonbeslag van uitkering of deurwaarder is enige haast wel geboden

Buster

Chapter, ik denk dat je de vorige draadjes even moet lezen.
Deze situatie is niet te vergelijken met jullie situatie.
In veel gevallen is loonbeslag einde verhaal om het zelf af te lossen. Daarna is er eigenlijk nog maar een weg en dat is een traject. In dit geval is dat niet meer mogelijk.
Ik ben echt verbaasd dat je dit aanraad als oplossing.

chapter

ik geef alleen aan dat loonbeslag op zich niet altijd zo verkeerd is.
In mijn geval en ook wat ik hoor van cliënten is dat het wel rust heeft gegeven.
Je draagt maximaal af en wat voor deurwaarders vaak belangrijkste is een stuk zekerheid.
Ik hoor ook geregeld van deurwaarders waar ik in mijn werk mee te maken heb dat het vaak lucratiever is gezien mn winstuitkering en vakantiegeld.
het is zeker niet altijd einde verhaal want als afgelost is verdwijnt het beslag.
vaak onder druk van incassobureaus lossen mensen in praktijk soms meer af dan bvv en komen dan weer opnieuw in de problemen door ene gat met andere op te vullen
Ik heb het gelezen jammer dat niet een poging tot wsnp is ondernomen na stoppen minnelijk mijn inziens had dat wel kans gemaakt gezien reden en het verdere goede verloop van regeling.
voor beëindigen minnelijk geld toch niet de termijn van 10 jaar als in wsnp.
mogelijk kun je misschien toch weer naar de gemeente en wie weet willen ze nu er opnieuw naar kijken.