Schuldeiser dreigt met aangifte van diefstal

Started by Tobias, Sep 03, 2014, 07:26 PM

Previous topic - Next topic

Tobias

Hallo allemaal,

Door een gokverslaving ben ik in de problemen gekomen bij veel mensen en ik heb met iedereen geprobeerd een betalingsregeling te treffen.
Dit is gelukkig gelukt, maar helaas op 1 persoon na niet wat ook refereert naar de titel van dit topic.
Het verhaal is als volgt:
Ik had samen met 2 vrienden een huurcontract waar we allemaal hoofdelijk aansprakelijk waren.
Op een gegeven moment is 1 vriend er in januari uit gegaan en kwam er een nieuw persoon bij ons in huis wonen.
Zij heeft toen borg overgemaakt naar de gezamenlijke rekening (onder mijn beheer) en sinds 1 augustus is het huurcontract opgezegd (zij heeft nooit een contract of iets dergelijks getekend mocht dit van belang zijn).
Op 4 augustus is toen de borg door de huurbaas overgemaakt op de gezamenlijke rekening en door mijn schulden dacht ik toen nog om door te gokken het op te lossen en het geld verloren.
Op 12 augustus kreeg ik een berichtje van haar of ik de borg al had ontvangen en ik heb hierop op 15 augustus gereageerd dat ik niet thuis was dat ik 1,5e week later alles zou uitzoeken.
Op de 24e stuurde ze weer een berichtje of de borg er al was en de 28e ook waarop ik toen heb gereageerd dat door persoonlijke omstandigheden ik het geld niet had en dat ik het 24 september (volgende studiefinanciering) over zou maken.
Ze reageerde boos en heb toen nogmaals mijn excuses aangeboden echter wilde ze het afgelopen maandag op de rekening hebben staan.
Op dit moment heb ik geen geld en kon het dus toen ook niet overmaken, vandaag vervolgd dit verhaal zich dat ik van haar vriend een telefoontje kreeg (gemist) en daarna een verhaal op de whatsapp waar het volgende in staat:
We hebben diverse pogingen gedaan om je te contacten. Wegens het in gebreke blijven van de terugbetalingen van zowel als de energiekosten doen wij, de ouders van ... en ik in de naam van ... nu zij zich in het buitenland bevindt, aangifte van diefstal tegen jou. Wij hebben een advocaat geraadpleegd (van mijn vader) die adviseerde een termijn op te stellen. De redelijke termijn is reeds verstreken maar om te reageren op dit bericht en de gelden op de rekening van ... bij te storten is een deadline op aanstaande vrijdag opgenomen. Daarna ben jij dus niet alleen verantwoordelijk voor de diefstal van de gelden van ... maar daarnaast ook voor de kosten van onze advocaat á â,¬350 per uur. Ik hoop dat je voor die tijd betaald en contact met ons opneemt. Dag, ...

Het gaat dus over de borg die naar mij is overgemaakt van â,¬350 en die wil ik ook prima terugbetalen alleen heb ik dus gezegd tegen haar dat dat pas de 24e kan.
Het geld dat ze claimen van de teruggave op energiekosten is sowieso niet iets wat zij krijgt omdat de oude huurder (die vriend die er in januari uitging) elke maand nog verantwoordelijk was voor ongeveer â,¬70 per maand en de rest betaald werd door haar (â,¬400 per maand).
Na dit hele verhaal is mijn vraag dus wat ik het beste kan doen?
Aankomende vrijdag kan ik dus alsnog niet betalen omdat er op dit moment geen geld is dus dat is helaas niet mogelijk maar hoe moet ik reageren?
Moet ik weer hetzelfde zeggen?
Kunnen ze uberhaupt aangifte doen van diefstal? De huurbaas zou de borg bijvoorbeeld ook pas 2 maanden na opzegging van het contract kunnen teruggeven.
â,¬350 voor een advocaat vind ik ook vrij duur, hoe zit het daar mee?

Ik zit dus met bovenstaande vragen want met alle andere schuldeisers heb ik een betalingsregeling kunnen treffen.

Buster

Hmm,.. pin me er niet op vast, want ik ben geen jurist.
Maar logisch gedacht is er geld dat haar toekomt en in jouw bezit is.
Je kunt dat diefstal noemen, of een vordering.
In geval dat het gezien wordt als een vordering mag ze maximaal incassokosten van je eisen.
Over â,¬350 is dat â,¬52,50 of eventueel als er een incassobureau wordt ingeschakeld â,¬ 62,52 (incl. BTW)

Die â,¬350 per uur is naar mijn idee onzin.
Hooguit, als het tot een rechtszaak komt kan een rechter bepalen dat je veroordeeld wordt om alle bijkomende kosten voor je rekening te nemen en dan nog bepaald de rechter de hoogte van dat bedrag.

Even nog in het geval van een vordering moet er een brief worden geschreven waarin staat dat je in gebreke bent en 14 dagen  de tijd krijgt om te zorgen dat het geld op de rekening staat.
Pas na het verstrijken van die 14 dagen mogen er incassokosten gerekend worden.

Ik vraag me af of de politie een dergelijke aangifte serieus neemt, maar dat terzijde.
Je hebt namelijk aangegeven dat je bereidwillig bent om te betalen en uitgelegd waarom je het nu niet hebt.
Probeer voortaan alle gesprekken via mail of brief te laten verlopen en bewaar overal kopietjes van.
Ik ben benieuwd of er iemand op het forum is die je meer kan vertellen.

jan

Als ik jou was zou ik aangeven dat je haar de 24e terugbetaald en verder niet meer op whatsapp reageren. Hier zit ook de nodige bluf in. Ze moeten je eerst in gebrekenstellen, dan kunnen ze pas wat doen. (na het verlopen van het termijn)

En daarnaast whatsapp en SMS is geen wettelijk bewijs...............

Als je iets claimt, moet je het kunnen aantonen, berekeningen enz en dit gaat niet via whatsapp.

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Tobias

Bedankt voor de snelle reacties, zoiets dacht ik zelf ook al.
Ik heb nu op de whatsapp naar haar vriend gereageerd dat ik zoals ik eerder ook al naar haar stuurde het geld op de 24e over maak.
Ik ga nu ook niet meer reageren op berichten van hem en ik hoop dat het de 24e dan allemaal opgelost is.
Ik zal jullie op de hoogte houden!