Aankondiging boedelbeslag

Started by Anoniempje83, Aug 31, 2014, 10:05 AM

Previous topic - Next topic

Anoniempje83

Hallo,

ik heb een vraag, wij hebben schulden en hebben een aanvraag lopen voor schuldhulpverlening. De eerste afspraak hiervoor is gemaakt. Echter kregen wij een brief in de bus van de gerechtsdeurwaarder met een datum dat ze dan boedelbeslag komen doen. Dit is zou voor de afspraak voor de schuldhulpverlening aanvraag gebeuren. Ik had de betreffende gerechtsdeurwaarder bureau al gebeld bij een eerdere brief en de situatie uitgelegd dat wij wachten op een afspraak met de schuldhulpverlening. Zij zeiden dat ik even een mail moest sturen en de situatie nogmaals uit te leggen. Dit heb ik gedaan, echter dus toch nu een brief met aankondiging boedel beslag gekregen, maar nooit een antwoord op de mail. Ik wil maandag sowieso schuldhulp verlening bellen wat ik/we nog kunnen doen.

Maar in het ergste geval leggen ze dus beslag. Nu is mijn vraag. Er is nu nog niemand geweest, dus er is nog geen officieel beslag? Stel dat ik mijn goederen uitgebreid noteer een overeenkomst op papier zet en mijn goederen laat kopen (via de bank) door een kennis/familielid. Mag dit? en zo ja heeft dit zin? Als het mag hoe kan ik dit het beste aanpakken?

sacredfour

QuoteStel dat ik mijn goederen uitgebreid noteer een overeenkomst op papier zet en mijn goederen laat kopen (via de bank) door een kennis/familielid. Mag dit? en zo ja heeft dit zin? Als het mag hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Zou je dit doen, dan zal de deurwaarder vragen wat je gedaan hebt met het geld van deze verkoop en dit (gedeeltelijk) opeisen.

Voor meer info zie ook deze draadjes hier op het forum:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,46366.0.html

http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47757.0.html

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Anoniempje83

Met andere woorden ik moet het "verkopen" voor een flut bedrag van laten we zeggen 50 euro en daar boodschappen van doen? Weet het tis heel krom, mja deurwaarders zijn ook krom..

Sorry dat ik niet vooraf linkjes gelezen en wellicht het zelfde onderwerp heb geschreven er staat zoveel informatie hier..

Edit: Moet wel zeggen je informatie is interessant. Moet de schuld te bewijzen zijn? Officieel heb ik namelijk een schuld bij mijn moeder van 5000 voor een auto (die we al niet meer hebben) ze heeft me dat bedrag geleend met de overeenstemming "dat komt wel een keer, en nu nog zit het haar niet zo hoog" echter is hier geen enkel bewijs van. Enige is dat ze met haar eigen rekening 5000 euro heeft overgemaakt aan de betreffende dealer. Ook is de schuld waar ze beslag op leggen niet in verhouding tot de waarde die in huis staat. Het is ouwe / tweede hands troep op een paar items van enige waarde na die het schuldbedrag niet halen waar ze beslag op willen leggen. Er ligt al beslag op het loon van een andere eiser (uitkering ISD) dus daar mogen ze niet te veel van af halen. Ook is er geprobeerd om beslag op mijn persoonlijke rekening te leggen, maar die staat ook een paar honderd rood, toen dat dus niet lukte hebben ze het dus op boedelbeslag gegooid. Ik baal zo ontzettend dat dit allemaal net samen gaat met de aanmelding tot schuldhulpverlening. Als ik twee maanden langer de tijd kreeg, was het rond geweest en kon er iets geregeld worden. Je wordt er zo ontzettend moe van.. Ik ben echt nog kaler dan een kale kikker. Het zou verboden moeten worden op deze manier :(

Buster

Anoniempje, doorverkopen voor een flut bedrag gaat je duur komen te staan.
Het voorverkopen werkt alleen als de verkoop heeft plaatsgevonden op een tijdstip voor het ontstaan van de vordering.

Waarom stuur je niet gewoon nogmaals een brief met de zin: "wellicht is mijn vorige mail aan uw aandacht ontsnapt,.."
Het dreigen met inboedelbeslag nadat je je hebt aangemeld voor schuldhulpverlening wordt vaak gebruikt om nog snel even alles eruit te halen wat erin zit zonder dat er gedeeld hoeft te worden met andere eisers. Dat neemt niet weg dat je de dreiging niet serieus moet nemen.
Heb je al contact opgenomen met de schuldhulpverlening? En wat geven zij als advies?

Lees in elk geval de draadjes nog even daar staat veel waardevolle informatie op van mensen met een soortgelijke situatie.
Succes!

Anoniempje83

Ik ga morgen bellen met schuldhulp verlening, die brieven komen altijd op een of andere manier op zaterdag aan zodat je niemand meer kan bellen..

chapter

ik snap je reactie wel maar voor schuldhulpverlening kan het gezien worden als fraude als je nu snel iets op papier zet en dat kost je een traject.
Lijkt het mij ook niet waard toch
bel ze gewoon nogmaals met kopie afspraak bevestiging.
vaak roepen ze wel komen die datum maar komt niemand maar je zult maar net de pechvogel zijn waar ze wel komen.
hun weten ook dat van intake tot traject een aantal maanden zijn om nog binnen te halen
je kunt ze wel aangeven aan te sluiten bij het loonbeslag.
dat doen ze vaak wel is mijn ervaring ook al is het met wwb vaak alleen het vakantiegeld wat erin valt

Anoniempje83

We hebben inderdaad wel eens eerder een aankondiging gehad dat ze komen en dat ze nooit gekomen zijn. Echter denk ik dat het deze keer serieus is, omdat ze onlangs nog geprobeerd hebben beslag op de rekening te leggen en nu in korte periode 2 brieven hebben gekregen hierover. Een met een laatste oproep tot betalen anders gingen de dossiers en dergelijke naar de rechtbank (waarop ik dus gebeld heb en het advies kreeg een mail te schrijven waar geen reactie op gekomen is) en afgelopen zaterdag kregen we dus een met een datum erop dat ze van plan zijn te komen. Die andere brieven waren anders opgesteld en achteraf zelfs, zo weet ik nu onwettig, omdat ze van een incasso kwamen en niet van een gerechtsdeurwaarder wat nu wel het geval is.

Buster

Anoniempje er zijn een aantal tegenstrijdigheden die je noemt.
Dat is erg lastig te beoordelen via berichtjes.
Ik zou je willen aanraden eens langs te gaan bij de Sociaal Raadslieden.

Aankondigen zonder op te komen dat mag niet.
En overdragen aan de rechtbank? Als het goed is, is het dat station allang gepasseerd anders kunnen ze niet eens beslag leggen. Maar daar ben je geloof ik zelf ook al achter. 
www.sociaalraadslieden.nl 

Anoniempje83

Wat begrijpt u niet precies?

Buster

Anoniempje,

Een gerechtsdeurwaarder (met zijn bevoegdheden tot beslag) komt pas kijken als er al een vonnis is van de rechtbank.
Dus het overdragen van dossiers naar de rechtbank klopt niet.
Dan zou je dus te maken hebben met een incassobureau en die mag geen beslag leggen en niet dreigen met beslag.
Om te zorgen dat er niets onwettigs aan de hand is doe je er goed aan om een Sociaal Raadsman of vrouw (dat zijn juristen die hier verstand van hebben) mee te laten kijken hoe de vork precies in de steel zit.

De reden dat ik je naar hen verwijs is omdat zij gratis werken, in bijna elke gemeente een inloopspreekuur hebben en verstand hebben van dit soort zaken. Het zou zonde zijn als je nu onterecht in een hoek wordt gedrukt en vervolgens beslissingen gaat maken die later in je nadeel werken (zoals het verkopen van de inboedel voor een klein bedrag)
Het blijft wel van belang dat je het overlegd met de schuldhulpverlening.
Helpen bij schulden is en blijft maatwerk, en dat kun je alleen bieden als je eerst alle papieren zelf onder ogen hebt gehad. En dat gaat erg lastig via berichtjes.

(en zeg maar je hoor ;)

nooitmeer

Van wie heb je de informatie dat er een poging tot beslag gedaan zou zijn op je bankrekening? Een deurwaarder doet namelijk geen poging, die legt gewoon beslag. Of er nu iets te halen valt of niet.

Als je geen officiele stukken hebt waarop duidelijk staat "In naam des Konings", waarop het beslag staat aangekondigd, dan lijkt het er op dat je met een behoorlijk agresief incassobureau van doen hebt. Of een poging van de deurwaarder om extra druk op te leggen.
Zonder vonnis kan een gerechtsdeurwaarder niets doen. Ik zeg duidelijk gerechtsdeurwaarder want belastingdeurwaarders hebben geen vonnis nodig.

Edit:
Ik lees net dat er al beslag ligt op je inkomen. Je zou dus in theorie moeten weten hoe de procedure werkt. Je moet een vonnis hebben gehad.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

@Nooitmeer, wat eventueel wel zou kunnen is een bankbeslag met als uitkomst dat het beslag geen doel heeft getroffen.
Ik heb dat zelf ooit eens aan de hand gehad dat ze beslag legde op mijn bankrekeningnummer uit naam van een vonnis van mijn man. Wij hebben niet dezelfde naam en waren toen nog niet getrouwd,  dus kon de bank het beslag niet honoreren.
Op de papieren stond toen "het beslag heeft geen doel getroffen".

Anoniempje83

Er is een poging gedaan in juni op de bankrekening, maar daar konden ze niets halen omdat die een paar honderd rood staat. Dat beslag is wel uitgevoerd, maar zonder succes dus. Daarna heb ik begin augustus een brief ontvangen dat ze geen beslag konden doen op de rekening en met een laatste verzoek om alsnog te betalen. Anders zouden ze de stukken klaar maken voor boedelbeslag. Hierop heb ik gebeld dat we bezig zijn met een schuldregeling en toen werd er dus gezegd dat ik een mail moest sturen. De laatste brief kreeg ik afgelopen zaterdag zonder dat ze me een antwoord hadden gegeven op de mail die ik verstuurd heb, met een datum in september wanneer ze zouden komen om de boedel te inventariseren. Het bureau is Jansen & Jansen gerechtsdeurwaarders te Eindhoven. Er is dus wel degelijk een vonnis. Ook die heb ik in mijn bezit. De brief van afgelopen zaterdag, begint met "U bent veroordeeld tot betaling c.q. jegens u is een titel uitgevaardigd voor een bedrag van totaal ... Wij hebben opdracht gekregen uw bezittingen in beslag te nemen. Wij zullen daarom overgaan tot beslag legging op uw roerende zaken, gevolgd door een openbare verkoop daarvan. Deze verkoop zal, conform de wet, worden aangekondigd in een plaatselijk dagblad. De beslaglegging zal plaats vinden op .... " Van andere eisers heb ik ook wel eens een dergelijke brief met aankondiging boedelbeslag gehad, maar toen zijn ze nooit gekomen, achteraf mochten die dat niet eens doen omdat het incassobureau's waren, maar dat wist ik toen nog niet. Nu wel. Gezien dit een gerechtsdeurwaarder is, er beslag op de rekening is gedaan zonder succes en ik nu in vier weken tijd 2 brieven heb ontvangen met dreiging tot beslaglegging waarbij een vonnis is, neem ik deze weldegelijk serieus.

nooitmeer

Ach mijn vrienden van Jansen & Jansen. Heb ik in een duister verleden ook wel eens mee te maken gehad.

Ga er in iedergeval vanuit dat de deurwaarder zelf ook geen boedelbeslag wil leggen maar dat hij expliciet opdracht heeft gekregen dit te doen. Dit is een kostbare er tijdrovende handeling waarbij de kosten vaak ver boven de baten uitkomen.

Als er beslag gelegd is dan zal het 4 weken duren totdat er een verkoop plaatsvind, dit kan wel uigesteld worden overigens.
Ga inderdaad zo snel mogelijk naar het juridisch loket / sociaal raadslieden om informatie in te winnen. En neem zo spoedigmogelijk contact op met de schuldhulpverlening en meld deze dat er haast geboden is.

Er bestaat overigens de kans dat de deurwaarder ook geen heil ziet in een executie verkoop omdat er meer kosten zijn dan dat er binnen gaat komen. Dat hoor je snel genoeg van de deurwaarder zelf.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

Anoniempje, dank voor de uitleg.

Er zijn dus nu een aantal stappen die je (snel) moet doen om dit te voorkomen.
- contact opnemen met de schuldhulpverlening in elk geval om ze op de hoogte te stellen.
- de mail nogmaals versturen met daarbij de toevoeging "In reactie op uw schrijven d.d. (datum) stuur ik nogmaals op uw verzoek mijn email zoals eerder verzonden op (datum). Wellicht is deze aan uw aandacht ontsnapt."
- vraag na bij de Sociaal Raadslieden of zij je bij kunnen staan bij dit dreigende beslag.