zorgtoeslag

Started by scooby, Aug 31, 2014, 09:49 AM

Previous topic - Next topic

scooby

Wellicht is het al eens besproken, maar kon er niets over vinden. Als je je zorgtoeslag stopzet geef je een recht op. Beter is om je inkomen dan hoger te zetten via mijn toeslagen, zodat deze 0 zal zijn.

Mvg Scooby

tuthola

Hoi scooby snap even niet wat je hier mee bedoeld te zeggen ??

Lizayra

En waarom is dat beter? Als je het nodig hebt kun je het toch altijd opnieuw aan vragen?

chapter

als je inkomen hoger zet worden andere toeslagen als huurtoeslag ook lager.
niet handig als je het nodig hebt. als je niet nodig hebt krijg je het niet.
je geeft geen recht op ieder jaar komt er een definitieve berekening en gad je wel recht maar niet gehad krijg je het alsnog.

scooby

Onlangs ontving ik (met mijn partner) een aanslag van teveel ontvangen toeslagen over 2013, bleek terecht na controle  :-\  Via mijn toeslagen heb ik alle toeslagen stopgezet daar het bleek dat wij nog steeds werkten met ons inkomen over 2012. Contact met de boekhouder leerde mij dat ik de zorgtoeslag beter niet had kunnen stopzetten maar het brutoloon (tijdelijk) opwaarderen zodat de aanslag nihil zou worden, daar ik een recht op zou geven qua zorgtoeslag. Een telefoontje naar de belastingdienst bleek dit te bevestigen. Dit schijnt niet te gelden voor andere toeslagen. Vreemde werkwijze m.i. van de belastingdienst, temeer omdat ik er ook niets over kon vinden op het internet.

Ik hoop zo e.e.a. duidelijker te hebben gemaakt.

Mvg, Scooby

Buster

Hoi Scooby, inderdaad heel raar, dit is voor het eerst dat ik hier van hoor. (dank voor de tip)

Het is verstandig om elke verandering in je inkomen direct door te voeren en je geschatte inkomen ruim af te ronden naar boven. Mocht je dan een keer overuren uitbetaalt krijgen, dan heb je ruimte om dat op te vangen.

chapter

normaal gesproken is als je inkomen zorgtoeslag wijzigt dat volgens mij ook geldend voor huurtoeslag en voorlopige teruggave als je daarvan afhankelijk bent is het juist belangrijk zo goed mogelijk te schatten.
Ik kijk bv ieder kwartaal op loonstrook hoeveel ik zit en pas hem zo nodig aan.
erg verstandig met wisselend inkomen iedere maand
nu geen recht op toeslagen meer maar voor voorlopige teruggave wel belangrijk want zit er niet op te wachten die 308 per maand terug te moeten betalen

Knibbel

Is dit misschien omdat je bijvoorbeeld de voorlopige teruggave met terugwerkende kracht kunt terugvragen maar de zorgtoeslag niet? Heb je geen zorgtoeslag aangevraagd en blijk je achteraf toch te weinig verdient te hebben en dus eigenlijk toch recht had op zorgtoeslag is het gewoon pech hebben. Je kunt die dan niet met terugwerkende kracht alsnog aanvragen.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

chapter

zorgtoeslag 2014 kun je tot september 2015 aanvragen dus ook als je je jaarinkomen weet.
als ik loon aanpas voor toeslagen veranderen alle toeslagen mee in verleden dan nu al meer als jaar nergens recht op helaas

Knibbel

Sorry Chapter, ik heb het waarschijnlijk verkeerd begrepen. Heb zelf ook geen zorgtoeslag meer omdat manlief opslag kreeg en wij meteen weer boven de grens zaten. Ik keek ook naar mijn eigen ervaring. Heb in het verleden ooit eens verzuimd om zorgtoeslag voor een bepaald jaar aan te vragen omdat ik 'dacht' daar toch geen recht op te hebben. Bleek op het eind van het jaar dat ons gezamenlijke inkomsten toch niet zo hoog waren, dus hadden wij eigenlijk wel recht op zorgtoeslag van het afgelopen jaar gehad. Toch kon ik dit niet alsnog over dat afgelopen jaar aanvragen en alsnog om uitbetaling vragen. Maar misschien hebben zij ons toen wel verkeerd ingelicht bij de belastingtelefoon...

chapter

ik moest het toevallig vanmorgen nakijken voor een client en stond toen bij toeslagen dat tot september 2015 kan over 2014 dus misschien wel aangepast voor kinderopvangtoeslag geld dat niet dat moet binnen 3 maanden
bij mij hebben ze beide arbeidskorting berekend dus nu beide op niet toepassen maar gedaan en voor komende jaar laat ik dat maar zo dan maar in juli bak geld terug dan bijbetalen ook al gaat nu uit boedel teveel gekregen

nooitmeer

hmm

Nu heb ik nooit iets te maken gehad met toeslagen, ze gunnen het mij gewoonweg niet. Maar ben toch gaan rommelen op de site van de Belastingdienst. Zie link hier onder.
Daar staat toch echt dat je het nog best lang kan aanvragen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoeslag/

Je kan dus altijd tot een jaar terug aanvragen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Knibbel

Dat staat er inderdaad Nooitmeer, maar ik heb het over een aantal jaren terug. Ik had een aantal jaren geen zorgtoeslag aangevraagd, omdat ik echt in de overtuiging was dat wij daar niet voor in aanmerking kwamen. Noem het dommigheid dat ik me daar niet verder in verdiept heb. Volgens mij was het in 2010 dat ik er achter kwam bij de aangifte over 2009 dat wij wel degelijk recht hadden op zorgtoeslag over 2009, maar ook over 2008 en 2007. Telefoontje naar de belastingdienst en mij werd duidelijk gemaakt dat 2008 en 2007 gewoon pech was voor mij, want die kon ik niet met terugwerkende kracht alsnog laten uitbetalen. En ik meende 2009 ook niet voor een heel jaar. Kijk, en bij de voorlopige belastingteruggaven had dit dus wel gekund, als ik mij niet vergis kun je die nog tot 5 jaar terug aanvragen....

nooitmeer

Klopt 5 jaar voor de standaard aangifte inkomstenbelasting. Ze willen dit overigens oprekken naar 12 jaar, ik weet even niet of dit ook voor ons gewone stervelingen geld of enkel voor de belastingdienst om na 10 jaar nog even wat te kunnen naheffen als ze in hun verloren uurtjes wat oude aangiften gaan na lopen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Knibbel

Is dit echt zo...!!  :o :o  Dus dat houdt dan zeker ook nog in dat wij onze administratie 12 jaar mogen bewaren voor het geval de belastingdienst 'bewijzen' of dergelijks wil hebben. Ik weet nu al niet waar ik met de troep naar toe moet, 7 jaar blijk je alles te moeten bewaren. Dus in en bovenop mijn kasten staan al dozen vol met rekeningen, bankafschriften, contracten, de hele pgb-mikmak van mijn dochter. Pfff... zie mijn geest nu al kruipen!! Nee, leuker kunnen ze het zeker niet maken.