Huur

Started by Kaatje, Aug 22, 2014, 07:37 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Ik heb even een vraag over huurprijzen.

Omdat ik een aantal jaar geleden goed verdiende woon ik een vrije sector woning. Huur is net een paar euro hoger dan de huurtoeslaggrens. Nu ga ik verhuizen naar een goedkopere woning, vanwege de financiële zorgen en nog een paar redenen.

Nu zag ik tot mijn stomme verbazing dat mijn woning nu aangeboden wordt als sociale huurwoning en bijna 10 euro lagere huur dan de huur die ik op dit moment betaal. Mijn 1e reactie was.......Huh hoe kan dit? Heb ik dan al die tijd een te hoge huur betaald? De reden dat ik mede actief op zoek was naar een andere woning, dat de woning waar ik nu nog woon niet voor huurtoeslag in aanmerking kom. Stel dat ik toch in de bijstand geraak, dan kom ik niet voor huurtoeslag in aanmerking en is het huis helemaal niet meer op te brengen. Verhuizen zou ik toch op den duur, maar had er nu voor mezelf extra druk achter gezet.

Weten jullie of ik iets kan doen wat betreft de huurprijs naar de woningbouw toe?

Buster

Je bedoeld van je oude woning?
Nee, de woningbouw is vrij om de huur te verlagen.
Waarschijnlijk doen ze dat omdat je huis anders te lang leeg zou staan.
Ons oude huis staat nu een jaar later nog steeds leeg. Dat is 12x vrije huur sector verlies.

Het is wel zuur voor je om dat te zien. 

Kaatje

Ja is van de oude woning.
Dank je wel voor het antwoord Buster. Het is zeker zuur om te zien!
Ik begrijp wel dat vrije sector toch lastiger te verhuren is dan sociale huurwoning. Zeker als je in een dorp woont.

gewoon

Denk dat Buster het goed ziet,  misschien is dit een tip voor degene die een woning zoeken, dat er  te onderhandelen is over de hoogte van de huur,  BS heeft dit ook voor elkaar gekregen met haar woning en die garage.

chapter

bij ons is juist anders de nieuwe betslen ruim 60 euro meer als wij.
onderhandelen kan maar vaak zijn er meer gegadigden en vis je mogelijk naast zet. zeker in sociale huur prijzen.
bij bs was toch ook niet ideaal wel voor huursubsidie maar moesten garage huur dan zelf betalen?

burningspirit

bij ons was er eerst een totale huurprijs incl garage waardoor we geen huurtoeslag kregen
door de huur van de garage apart te berekenen kwam de huishuur onder de toeslagrens en zo krijgen we nu dus wel die toeslag
overigens moeten we nog net als toen de huur zelf betalen maar door de toeslag is dat dus een stuk gemakkelijker te doen
deze constructie was mogelijk omdat onze garage totaal los van het huis gebouwd is
de verhuurder heeft zich wel ingedekt: woning en garage kunnen niet los van elkaar worden ver/-gehuurd
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)