Deurwaarder beslag leggen (ZZP'er)

Started by Webgebruiker, Aug 20, 2014, 01:48 PM

Previous topic - Next topic

hoopvol

@webgebruiker, wees er niet zeker van dat er geen beslag op je boedel wordt gedaan, de belastingdienst doet dit nl wel, heeft het geen of te weinig waarde dan wordt het vernietigd. Dit weet ik door een bevriende relatie die via zijn Verhuisbedrijf regelmatig voor de belastingdienst ontruimingen moet doen.

Ook ik zit als Zzp'er in de moeilijkheden door een niet betalen klant. Hierdoor ben ik nu opzoek naar een baan ernaast voor minimaal 20 uur zodat ik voorlopig even weet wat er aan financiën elke maand binnen komt. Is je onderneming levensvatbaar dan moet je het voortzetten maar kijk jezelf hierbij eens eerlijk in de ogen of het ook zo is of zoek net zoals ik naar een baan ernaast. Dit is zwaar maar dat is ondernemen sowieso 

Webgebruiker

@burningspirit

Hartelijk dank voor het delen van je verhaal. Ik zal er stap-voor-stap op ingaan.

(ondertussen heb ik een huurachterstand opgebouwd: http://www.armezzper.nl/schulden/huurachterstand/)

QuoteZoals Tuthola en anderen al aangeven, ieders schuld is anders.  Waar jij inderdaad goed over moet nadenken is wat je zelf wilt m.b.t. je zelfstandigheid. Uit ervaring weet ik dat ondernemers (ook en vooral de kleinere zoals ZZP-ers) alles op alles zullen zetten om verlies van hun bedrijf te voorkomen.

Dat klopt in dit geval ook. Ik wil me er zelf uitvechten. En daarnaast wel part-time in loondienst op momenten dat dat nodig is. Full-time in loondienst is niets voor mij; ik beschouw dit als een soort gevangenis. En met het inkomen wat het oplevert, zou ik nooit een gelukkig mens kunnen worden.

QuoteIn ons geval: wij hadden een kleine winkel en draaiden in principe goed. We maakten nog elk jaar winst. Tot het noodlot van ziekte van ons allebei ons trof net aan het begin van de financiële crisis (in 2008). De omzet van 2009 was, zoals gevreesd, dramatisch lager, zo'n 30% maar liefst. Zelfs toen maakten we nog winst. Wij hebben toen, heel optimistisch gestemd, een BBZ-krediet aangevraagd. We hadden dat 10 jaar daarvoor ook al eens gedaan, krediet gekregen en keurig afgelost in twee jaar tijd.

Heb je van tevoren nagedacht over de gevolgen van ziekte? En zo ja, mag ik vragen: wat was het plan?

burningspirit

@webgebruiker
We hadden een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar de uitkering daarvan was bij lange na niet voldoende om iemand in te huren. Daarbij hadden we ook geen vertrouwen, c.q. was er niemand voorhanden die het zou doen zoals wij dat wilden. We hebben dus zelf zo goed als mogelijk voort geploeterd. Misschien niet slim, achteraf gezien, maar zo is het wel gebeurd.

Nu was het bij ons ook een kwestie van erg veel pech. Medio 2007 kreeg mijn man extreem veel last van zijn rug, pijn met uitstraling naar armen en benen. Pas in 2008 waren de uitvalverschijnselen er; door de benen zakken en zo meer. In maart 2008 een hernia operatie, die op zichzelf goed gelukt was, maar het herstel erna ging tergend langzaam. Ik heb uiteindelijk dus ongeveer een jaar lang heel veel alleen de winkel gedraaid, terwijl mijn man beperkt kon werken.

In de zomer van 2009 gingen we kamperen op Terschelling, zo ongeveer onze lievelings-vakantie plek.
Het was maar voor twee weken, net als elk jaar.
Maar deze keer had ik de pech dat ik, drie dagen voor dat we naar huis gingen, gestoken werd door een of ander insect, een horzel, een daas, ik weet nu nóg niet wat het geweest is. Binnen een dag was mijn been twee keer zo dik en bij thuiskomst viel mijn huisarts zowat van zijn stoel toen hij het zag. Hij vroeg: Wáár ben jij geweest??? Tja gewoon op dat prachtige eiland dus. Gevolg: een gat zo groot als een rijksdaalder, twee soorten antibioticum, pijn, heel veel pijn, een week het ziekenhuis in en drie maanden later pas weer opstaan van mijn bed en stoel.
Intussen moest mijn man dus alles alleen doen, terwijl hij dat eigenlijk nog niet kon met zijn rug. In de laatste maanden van 2008 hadden we een mooie inhaalslag kunnen maken, omdat iedereen toen nog belastingvoordeel kreeg bij de aanschaf van een nieuwe bril. Maar helaas werkten wij toen op halve kracht en profiteerden we er maar minimaal van.

Inmiddels weet ik wel, waar de schoen heeft gewrongen. Maar dat kun je nauwelijks vóór zijn, volgens mij. Wij waren het in elk geval niet voor. Wij zijn begonnen op een ouderwetse manier. We dachten dat ons vakmanschap en service ons er door heen zou slepen. Niet voorbereid op de giga-verandering van het winkelwezen. Consumenten werden steeds kritischer, de prijzen kwamen onder druk te staan, winst kon je nauwelijks maken. Wij dachten altijd: Als we er maar (eenvoudig) van kunnen eten, dan is het ons goed genoeg. De voldoening van ons werk oversteeg al vrij snel het financiële voordeel. Achteraf gezien hebben we gewoon een te lage prijscalculatie gehanteerd, maar dat kwam ook door de opkomst van ketens die ware prijsvechters bleken te zijn. Verkeerde plaats en verkeerde tijd was het in ons geval. Wij hadden dit vijftig jaar eerder gemakkelijk tot een succes kunnen maken, maar vergaten dat niets zo veranderlijk is als handel. Wat voor handel dan ook. Pas in 2009 kwamen we er achter dat we geen echte ondernemers zijn, geen echte handelaren, maar meer dienstverlenende handwerkslieden. Het kwam ons op een oordeel van de samenleving te staan; Niet slim bezig!

Niet slim, dat geef ik nu grif toe. Maar we waren in de jaren dat we onze winkel hadden wel zielsgelukkig. En daar teren we nog altijd op. We hebben het gedurfd en we hebben het gedaan. Dat het nu afgelopen is, dat moeten we gewoon accepteren. En dat doen we ook. Alleen nog een oplossing voor de restschuld, die nu ook eindelijk een start kan maken. We zijn nog steeds gelukkig en hebben er heel veel vaardigheden bij gekregen.

Ik weet het niet, maar op zulke dingen kun je je nauwelijks voorbereiden volgens mij. Ik ben inmiddels op het punt gekomen, dat ik trots ben omdat we het toch maar mooi 13 jaar hebben volgehouden, terwijl iedereen ons voor gek verklaarde toen we begonnen.
En wat ik ook nu om mij heen zie gebeuren is, dat de ene kleine winkel na de andere verdwijnt in 'onze' branche. Dan ben ik gewoon blij dat ik dit al achter de rug heb. Klinkt misschien raar maar het is wel zo.
Ik heb nog geprobeerd bij ketens te werken, want daar is in mijn vak de enige kans op een baan; particulieren nemen niet meer zulke dure krachten aan. Het ging helaas niet. Dus behalve mijn eigen winkel heb ik nu mijn beroep er ook aan moeten geven. Maar op dit moment ben ik er niet meer verdrietig over, omdat er zoveel andere leuke dingen zijn die ik kan doen.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Webgebruiker

@burningspirit,

Ik ga zeker nog op uw reactie in. Ik probeer niet elke dag op dit forum aanwezig te zijn om zodoende mijn focus er een klein beetje in te houden. Want de belangrijkste oplossing voor schulden blijft: inkomen. Ik zal dus zoveel mogelijk uren moeten maken.

@hoopvol
Quote@webgebruiker, wees er niet zeker van dat er geen beslag op je boedel wordt gedaan, de belastingdienst doet dit nl wel, heeft het geen of te weinig waarde dan wordt het vernietigd. Dit weet ik door een bevriende relatie die via zijn Verhuisbedrijf regelmatig voor de belastingdienst ontruimingen moet doen.

Helder. Dan komen ze het maar ophalen, mocht het nodig zijn. Mag best weg. Behalve mijn fiets :)

QuoteOok ik zit als Zzp'er in de moeilijkheden door een niet betalen klant. Hierdoor ben ik nu opzoek naar een baan ernaast voor minimaal 20 uur zodat ik voorlopig even weet wat er aan financiën elke maand binnen komt. Is je onderneming levensvatbaar dan moet je het voortzetten maar kijk jezelf hierbij eens eerlijk in de ogen of het ook zo is of zoek net zoals ik naar een baan ernaast. Dit is zwaar maar dat is ondernemen sowieso 

Je hebt gelijk. Ik ben al een tijdje op zoek naar een baan ernaast. Goed idee hoor! Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit dé oplossing is voor vele zzp'ers die in nood verkeren. Gewoon direct ernaast in loondienst. In mijn geval zijn alle problemen dan direct opgelost, omdat er voldoende inkomen binnenkomt om elke maand mijn regelingen van te betalen.

Ik schaam me om dit te zeggen: ik moet eerst goedkope kleding regelen om überhaupt niet elke dag in dezelfde kleren aan te komen. Heb vrijwel alles opgegeven om mijn bedrijf in stand te houden de afgelopen jaren.

Mijn probleem is time management en productiviteit en motivatie.

Ben benieuwd wat voor reacties jullie hier op gaan geven :)

Heb link naar mijn website in handtekening geplaatst.

Updates!

- Huurachterstand van 10 dagen op dit moment. Loopt naar verwachting op naar 17-20 dagen.
- Er komt nog maar weinig inkomen binnen, ben hard aan het knallen om opdrachten weg te werken, want daar stik ik namelijk in op dit moment
- hoop dat ik dit op tijd geregeld krijg want anders zal begin januari de eerste deurwaardersbrief op de deurmat vallen
- 1 schuld erbij: tmobile 283 euro

Het totaalplaatje staat op mijn blog.

tuthola

Tja alles is  al gezegd voor jou situatie, ik ben bang dat je steeds dieper in de schulden belandt als je er geen baan bij vind. Ik vind het schokkend te lezen dat je zo in de armoede leeft.

Mijn probleem is time management en productiviteit en motivatie.

Hiermee valt en staat alles, hoe meer schulden je krijgt hoe minder je bovenstaande punten kan uitvoeren. Vraag jezelf af of deze droom van jou om zelfstandig te blijven het waard is om in deze armoede te leven.
Ik wens je sterkte voor de toekomst die hoe dan ook nog moeilijker gaat worden.

burningspirit

Ik sluit me aan bij Tuthola: ben ook bang dat je gebrek aan motivatie en productiviteit je hoe dan ook de das gaat om doen. Baal hier eigenlijk wel van, want ben geneigd om altijd overal het positieve in te zoeken en ook te vinden.
Vraag je inderdaad eens serieus af of het je dit allemaal wel waard is, @Webgebruiker.

Mag ik je een andere vraag stellen? Het gaat me natuurlijk niets aan, maar heb jij nu voor jezelf een plan? En ook een plan B?

sushi

Al een wat ouder topic maar aangezien de reakties nog recent zijn. Toevallig heb ik hier exact ook mee te maken gehad.

Ook al zijn er geen waardevolle bezittingen, beslag op inboedel volgt sowieso. Als de kosten van het beslag hoger zijn dan wat de inboedel oplevert dan verhoogt dat je schuld i.p.v dat je inloopt. Daarbij is het absoluut niet leuk dat er een advertentie met executie verkoop geplaatst wordt waar jouw naam op staat etc. etc. Mocht je een vriend of vriendin hebben dan zou je hem/haar je inboedel op kunnen laten kopen. Dat gaat n.l. echt voor een prikkie weg.

Als ZZP'er is beslag via werkgever dan beslag via de bank (mocht praten niet meer helpen). Als de schuld hoger is dan het saldo wat er op dat moment op je rekening staat dan is gewoon alles weg. De bank brengt voor dat beslag nog eens tussen de 100 en 150 euro in rekening (afhankelijk welke bank). Zorg daarom altijd dat je wat geld contant hebt, dat voorkomt situaties dat je wilt pinnen voor boodschappen en plots geen geld meer hebt. De brief van de bank krijg je vrijwel altijd pas na het beslag.

De hoogte wat er binnen komt maakt voor een deurwaarder niet uit. Bij een betalingsregeling kan het helpen om een overzicht te maken wat je inkomsten en uitgaven zijn.

En ja, ondernemer zijn is hard werken en risico's nemen. Met al die sores aan je hoofd kun je gewoon niet meer gefocused werken en heeft dat zeker invloed op je prestaties wat weer invloed heeft op je inkomen. Loondienst is niet leuk maar wel een goede tijdelijke brug om toch een vaste inkomensstroom te genereren en het hoeft zeker niet te betekenen dat je de ondernemers-deur voorgoed dicht gooit. Ondernemer zijn is ook flexibel zijn en kunnen anticiperen op dergelijke situaties, als loondienst daar een onderdeel van is dan moet dat maar even. Die fout heb ik ook gemaakt door dat te laat in te zien.

Wellicht kun je aanspraak maken op subsidies, aanvullende uitkeringen etc. Belastingdienst is een hele hardnekkige schuldeiser. Ze werken niet altijd even snel maar als je eenmaal de aandacht hebt van de belastingdienstdeurwaarders hebt dan ben je zeker aan de beurt en valt er meestal niet meer zoveel te regelen. Vooral niet als het over BTW aangiftes en wegenbelasting gaat. IB is vaak nog wel wat mee te doen.

hoopvol

QuoteMijn probleem is time management en productiviteit en motivatie.

Dat je motivatie wegvalt met daarnaast je productiviteit is niet vreemd als de problemen zich opstapelen en erg herkenbaar.  Time management is aan te leren maar niet als de toekomst er zo zorgelijk uitziet lijkt mij.

Het vinden van een baan naast het zelfstandigonderondernemerschap valt niet mee, zo kreeg ik bij 1 bedrijf te horen dat de rede dat ze niet met mij in zee gingen ondanks dat ik op papier de beste kandidaat was, lag in het feit dat ze bang waren dat ik zodra mijn eigen werk aantrok ik weer weg zou gaan of minder gemotiveerd mijn werk zou doen. Dit is allemaal gebaseerd op aanname maar ik kreeg ze er niet van overtuigd dat ik dit bedrijf trouw zou blijven.

Geen idee in wat voor vakmanschap jij werkzaam bent maar misschien dat jij je klussen via een detacheringsbureau kan krijgen. Je krijg misschien net wat minder dan rechtstreeks maar hiervoor in de plaats krijg je op regelmatige basis je factuur betaald en zoeken zij een volgende klus voor je.

sushi

Quote from: hoopvol on Dec 11, 2014, 10:27 AM
Het vinden van een baan naast het zelfstandigonderondernemerschap valt niet mee, zo kreeg ik bij 1 bedrijf te horen dat de rede dat ze niet met mij in zee gingen ondanks dat ik op papier de beste kandidaat was, lag in het feit dat ze bang waren dat ik zodra mijn eigen werk aantrok ik weer weg zou gaan of minder gemotiveerd mijn werk zou doen. Dit is allemaal gebaseerd op aanname maar ik kreeg ze er niet van overtuigd dat ik dit bedrijf trouw zou blijven.

Klopt ja, die kreeg ik toen ook regelmatig te horen. Wat bij mij toen werkte was het argument dat ik het werken in een team mistte en dat ondernemen in een onderneming het ondernemerschap niet uitsluit maar juist een voordeel kan zijn.

Webgebruiker

Heel hartelijk dank. Ik heb jullie reacties allemaal globaal doorgescand en moet er nog uitgebreid doorheen en op reageren. Dat ga ik zeerzeker nog doen. Kan je vanop aan.

Wat ik meerdere malen terug zie komen als advies: ga werken in loondienst, desnoods doe je het ernaast. En ik ben de laatste tijd bezig met het treffen van voorbereidingen.

Zoals ik op mijn blog heel summier heb beschreven is time management mijn absolute hoofdprobleem en eigenlijk ook enige probleem. Jullie kunnen er zeker van zijn dat ik de komende periode veel meer ga bloggen. Het is mijn doel om alles wat ik de afgelopen jaren geleerd heb, de 100-den motivatielessen, alle time management tips, echt alles, op het blog te zetten en te delen.

Even een update:

- De vaste lasten staan nagenoeg strak; hier is niet al te veel meer op te besparen, hoogstens 50-75 per maand, maar dan moet je denken aan zaken als de woningbouwvereniging aanpakken omdat ze mogelijk teveel huur rekenen. Dat zijn niet mijn prio 1 punten. Daar bouw ik een oorlog mee op en dat kan ik nu niet gebruiken. Bovendien zal mijn huurtoeslag dan omlaag gaan, waardoor ik er per saldo maar weinig mee win. Maar aan dit soort zaken kun je dus denken.

- Alle schulden overzichtelijk in beeld. Totaal 3200 euro, postorders niet meegerekend. Aflostijd: bij een omzet van 3000 of meer 2-3 maanden. Bij lagere omzetten: niet voor juli 2015.

- Huurachterstand ingelopen, ben weer bij

- Alles redelijk rustig nu, de rekeningen en regelingen die nu nog openstaan; zijn te overzien; geen acuut gevaar, de volgende regelingen moeten voor 30e jan betaald zijn.

- Afgelopen 20 dagen 1900 euro aan achterstallige schulden (betalingsregelingen) en stapels met facturen betaald (mijn redding: een opdrachtgever die een vette factuur al binnen 2 dagen betaalde, bizar geluk)

- Het belangrijkste succes van de afgelopen 3 weken:

Oplossing voor afleiding. Dit is dus onderdeel van mijn time management probleem. Omdat ik word afgeleid, geraak ik niet aan het werk. Gevolg: geen inkomsten.

Wat ik nu doe om afleiding te voorkomen:

- Het moment dat er afleiding optreedt gebeurt er iets in je hersenen waardoor je gaat handelen naar datgene waar je op dat moment aan denkt. Bijvoorbeeld: je denkt opeens aan het feit dat één van je beste vrienden vandaag gaat trouwen. En dat ie zijn facebook status continu update. Je gaat ernaar handelen en besluit naar facebook te gaan om de laatste updates te checken.

Ik ben enorm impulsief en gevoelig voor afleiding. Vooral internet. Zodra er iets in mij opkomt, handel ik er direct naar. Slechte eigenschap.

Situatie voorheen:

1. Ik raak afgeleid doordat ik opeens ergens aan moet denken
2. Ik ga het direct doen
3. Ik ben afgeleid
4. De rest van de dag kom ik niet meer aan werken toe, gevolg: geen inkomsten, gevolg: schulden, gevolg van schulden + geen inkomsten: huurachterstand, deurwaarder, beslag, etc. etc. etc.

NU (dus wat is er veranderd):

1. Ik denk opeens ergens aan
2. Ik schrijf mijn gedachten op
3. Ik disciplineer mezelf om niet te handelen, maar gewoon verder te gaan

Ik noem dit:
- De "NEE" methode (zodra er een gedachte in je opkomt, schreeuw het uit: NEE!)
- De "DOE HET LATER" methode (schrijf het op en doe het later)

Alles draait bij afleiding om schrappen, schrappen, schrappen (i.p.v. zoveel mogelijk content tot me te nemen, probeer ik nu juist zoveel mogelijk te schrappen (wegklikken) van wat ik allemaal tegenkom). Ik focus op schrappen i.p.v. mijn aandacht eraan te schenken.

Het probleem omschrijft zich het best als'

- concentratieprobleem
- gebrek aan focus
- afleiding

The first occurs when I’m in my office working on something and a completely random thought about some other project pops into my head. It could be a solution to a problem I’ve been struggling with, something that I may have overlooked, or some other type of creative idea.
In the past, whenever something like this happened, my first instinct was to acknowledge the insight, but try to focus back on my task at hand as quickly as possible to avoid losing my concentration.

However, the thought usually kept percolating in the back of my mind, often preventing me from focusing fully on my current work.

Over the years, I’ve found that writing down such thoughts the moment I have them is the best solution. It’s almost like my mind “knows” that I won’t forget about my insight, so it can release the thought and allow me to completely focus on my present task without distraction.

http://www.timethoughts.com/timemanagement/scratch-pad.htm

http://superheroyou.com/10-more-tips-to-manage-your-time-better-at-work/ (zie nummer 6)
http://www.blijfjezelf.nl/tip_4:_omgaan_met_afleiding.htm

Ik doe al 2 jaar uitvoerig onderzoek naar time management, simpelweg omdat het mijn grootste probleem is. De lessen die ik heb geleerd uit dit onderzoek zijn niet op 1 hand te tellen. En ik ga alles publiceren op een blog. Ik ben niet de enige zzp'er met time management problemen.

Als ik niet voor de 31e reageer wens ik jullie alvast een schuldenvrij nieuwjaar toe, voor zover dat mogelijk is.

Mijn (ietwat vreemde) nieuwjaarstips:

- word een expert op het gebied van je problemen die tot de schulden hebben geleid, zo vind je de oplossing. Verzamel alle kennis over jouw specifieke probleem.

- bouw een band op met je schuldeisers; het zijn de mensen die op dit moment grote invloed hebben op jouw nabije toekomst. Versterk de band en het alles zal een stuk aangenamer verlopen.

- maak een plan om je inkomen te verhogen. Schuldeisers willen maar 1 ding: geld. Regel zo veel mogelijk geld, op welke manier dan ook. Zit je thuis en kan je niet werken? Doe thuiswerk, beantwoord de mails voor andere bedrijven, het maakt niet uit wat je doet, zolang het maar inkomen oplevert; dat is immers de enige oplossing

- alles begint met overzicht. Is dit niet je eerste stap, dan verloopt het verdere schuldentraject niet optimaal. En dat heeft hoe dan ook vervelende gevolgen. Als is het maar vanwege het feit dat je je fitnessabonnement als eerste betaald, in plaats van de schuld van de belastingdienst. Waardoor deze beslag legt op je bankrekening, wat resulteert in een achterstand bij andere regelingen. Die als gevolg daarvan worden stopgezet. Kortom, alles begint met overzicht. Zodoende maak je op elk moment de beste beslissingen.

- ben je ondernemer? probeer je klanten te verleiden om sneller te betalen. Snel geld creeert meer aflossingsmogelijkheden en vooral: meer rust

An0niempje

Dit topic heb ik gelezen, je blog nog niet...

3200 euro schuld nog, postorders niet meegerekend.
Ik weet niet hoe groot dat bedrag is, maar door de hoge rente die ze rekenen, kan dat heel snel oplopen. Je gaat zelf al aan dat overzicht belangrijk is, dus mijn tip, zit die postorder schulden ook in dat overzicht...

Goed, dat je nu toch er over nadenkt/er al mee bezig bent om ergens (tijdelijk) in loondienst te werken.
Ik kan me voorstellen, dat het voor een ZZP-er als een gevangenis voelt om ergens in loondienst te moeten werken, ineens iemand anders die werkzaken voor je bepaald, maar leven met schulden is een nog veel grotere gevangenis.
Met meneer de deurwaarder als gevangenisbewaker, die ieder moment bij je op de stoep kan staan en de schuldeiser als gevangenisdirecteur, die jouw leven heel indringend bepaald... En maatschappelijk aan de zijlijn komen te staan, omdat je bij iedere sociale activiteit moet kijken, of je het wel kan betalen... Lijkt me werken in loondienst toch een minder erger optie ;)

Hoop, dat je goed nagedacht hebt over je trucje over geld over laten maken naar een andere bankrekening ivm een eventueel bankbeslag. Ook op die andere rekening kunnen ze bankbeslag leggen en hoe zit het in dit geval met te goedertrouw zijn/blijven? Denk niet dat de schuldeiser het erg kan waarderen, als je zo onder betalingen uit probeert te komen. (Niet dat ik een bankbeslag zo'n goede optie vind hoor, maar dat terzijde, het is wettelijk toegestaan en daar hebben we het helaas mee te doen, net als me loonbeslag. Loonbeslag zelf wel meegemaakt, bankbeslag niet). Betere optie is proberen in contact te blijven met schuldeisers en hun duidelijk proberen te maken, dat ook jij graag een oplossing wilt en je er alles aan zult doen, wat in jouw mogelijkheden ligt om tot die oplossing te komen. Beetje goodwill tonen kan nooit kwaad. Misschien kan je schuldeiser er niets mee, maar mocht er een keer iets in de rechtbank uitgevochten worden, dan kan die goodwill in jouw voordeel werken ;) (al zal je daardoor niet onder betalingsverplichtingen uitkomen )

Wat betreft het steeds afgeleid zijn.
Heb je voor je zaak een aparte computer, of is dat tegelijkertijd je privécomputer. In geval van een aparte computer, kan je misschien websites als facebook blokkeren op de zakelijke computer en consequent die computer gebruiken als je met je werk bezig bent. ;)
Wat ik vroeger zelf met mijn studie deed was: ik werkte voor mezelf met een beloningssysteem. Ik moest eerst van mezelf een bepaald deel van mijn werk af hebben. Had ik dat af, dan was het tijd voor een korte pauze en in die pauze mocht ik dan even 5 of 10 minuten op msn of iets dergelijks (ja was nog voor de facebook tijd :P )

IIg succes met je situatie....

An0niempje

Dit topic heb ik gelezen, je blog nog niet...

3200 euro schuld nog, postorders niet meegerekend.
Ik weet niet hoe groot dat bedrag is, maar door de hoge rente die ze rekenen, kan dat heel snel oplopen. Je gaat zelf al aan dat overzicht belangrijk is, dus mijn tip, zit die postorder schulden ook in dat overzicht...

Goed, dat je nu toch er over nadenkt/er al mee bezig bent om ergens (tijdelijk) in loondienst te werken.
Ik kan me voorstellen, dat het voor een ZZP-er als een gevangenis voelt om ergens in loondienst te moeten werken, ineens iemand anders die werkzaken voor je bepaald, maar leven met schulden is een nog veel grotere gevangenis.
Met meneer de deurwaarder als gevangenisbewaker, die ieder moment bij je op de stoep kan staan en de schuldeiser als gevangenisdirecteur, die jouw leven heel indringend bepaald... En maatschappelijk aan de zijlijn komen te staan, omdat je bij iedere sociale activiteit moet kijken, of je het wel kan betalen... Lijkt me werken in loondienst toch een minder erger optie ;)

Hoop, dat je goed nagedacht hebt over je trucje over geld over laten maken naar een andere bankrekening ivm een eventueel bankbeslag. Ook op die andere rekening kunnen ze bankbeslag leggen en hoe zit het in dit geval met te goedertrouw zijn/blijven? Denk niet dat de schuldeiser het erg kan waarderen, als je zo onder betalingen uit probeert te komen. (Niet dat ik een bankbeslag zo'n goede optie vind hoor, maar dat terzijde, het is wettelijk toegestaan en daar hebben we het helaas mee te doen, net als me loonbeslag. Loonbeslag zelf wel meegemaakt, bankbeslag niet). Betere optie is proberen in contact te blijven met schuldeisers en hun duidelijk proberen te maken, dat ook jij graag een oplossing wilt en je er alles aan zult doen, wat in jouw mogelijkheden ligt om tot die oplossing te komen. Beetje goodwill tonen kan nooit kwaad. Misschien kan je schuldeiser er niets mee, maar mocht er een keer iets in de rechtbank uitgevochten worden, dan kan die goodwill in jouw voordeel werken ;) (al zal je daardoor niet onder betalingsverplichtingen uitkomen )

Wat betreft het steeds afgeleid zijn.
Heb je voor je zaak een aparte computer, of is dat tegelijkertijd je privécomputer. In geval van een aparte computer, kan je misschien websites als facebook blokkeren op de zakelijke computer en consequent die computer gebruiken als je met je werk bezig bent. ;)
Wat ik vroeger zelf met mijn studie deed was: ik werkte voor mezelf met een beloningssysteem. Ik moest eerst van mezelf een bepaald deel van mijn werk af hebben. Had ik dat af, dan was het tijd voor een korte pauze en in die pauze mocht ik dan even 5 of 10 minuten op msn of iets dergelijks (ja was nog voor de facebook tijd :P )

IIg succes met je situatie....

burningspirit

het maakt niet uit wat je doet, zolang het maar inkomen oplevert; dat is immers de enige oplossing

deze wil ik er even uitlichten
ik ben het er totaal mee oneens
het maakt wel degelijk uit wat je doet
op de verkeerde manier geld binnenhalen is net zoiets als....
mosterd na de maaltijd of.... van een mug een olifant maken...

kortom: mijn insteek is: natuurlijk geld binnenhalen, maar dan altijd wel op een eerlijke en verantwoorde manier, zodat je niet later op een of andere wijze spijt krijgt van je acties

An0niempje

Eerlijkheid duurt het langst.... ;)
Dus ik ga met bs mee, dat het wel degelijk uit maakt, op wat voor manier je geld binnenhaalt :)