Heel hartelijk dank. Ik heb jullie reacties allemaal globaal doorgescand en moet er nog uitgebreid doorheen en op reageren. Dat ga ik zeerzeker nog doen. Kan je vanop aan.
Wat ik meerdere malen terug zie komen als advies: ga werken in loondienst, desnoods doe je het ernaast. En ik ben de laatste tijd bezig met het treffen van voorbereidingen.
Zoals ik op mijn blog heel summier heb beschreven is time management mijn absolute hoofdprobleem en eigenlijk ook enige probleem. Jullie kunnen er zeker van zijn dat ik de komende periode veel meer ga bloggen. Het is mijn doel om alles wat ik de afgelopen jaren geleerd heb, de 100-den motivatielessen, alle time management tips, echt alles, op het blog te zetten en te delen.
Even een update:
- De vaste lasten staan nagenoeg strak; hier is niet al te veel meer op te besparen, hoogstens 50-75 per maand, maar dan moet je denken aan zaken als de woningbouwvereniging aanpakken omdat ze mogelijk teveel huur rekenen. Dat zijn niet mijn prio 1 punten. Daar bouw ik een oorlog mee op en dat kan ik nu niet gebruiken. Bovendien zal mijn huurtoeslag dan omlaag gaan, waardoor ik er per saldo maar weinig mee win. Maar aan dit soort zaken kun je dus denken.
- Alle schulden overzichtelijk in beeld. Totaal 3200 euro, postorders niet meegerekend. Aflostijd: bij een omzet van 3000 of meer 2-3 maanden. Bij lagere omzetten: niet voor juli 2015.
- Huurachterstand ingelopen, ben weer bij
- Alles redelijk rustig nu, de rekeningen en regelingen die nu nog openstaan; zijn te overzien; geen acuut gevaar, de volgende regelingen moeten voor 30e jan betaald zijn.
- Afgelopen 20 dagen 1900 euro aan achterstallige schulden (betalingsregelingen) en stapels met facturen betaald (mijn redding: een opdrachtgever die een vette factuur al binnen 2 dagen betaalde, bizar geluk)
- Het belangrijkste succes van de afgelopen 3 weken:
Oplossing voor afleiding. Dit is dus onderdeel van mijn time management probleem. Omdat ik word afgeleid, geraak ik niet aan het werk. Gevolg: geen inkomsten.
Wat ik nu doe om afleiding te voorkomen:
- Het moment dat er afleiding optreedt gebeurt er iets in je hersenen waardoor je gaat handelen naar datgene waar je op dat moment aan denkt. Bijvoorbeeld: je denkt opeens aan het feit dat één van je beste vrienden vandaag gaat trouwen. En dat ie zijn facebook status continu update. Je gaat ernaar handelen en besluit naar facebook te gaan om de laatste updates te checken.
Ik ben enorm impulsief en gevoelig voor afleiding. Vooral internet. Zodra er iets in mij opkomt, handel ik er direct naar. Slechte eigenschap.
Situatie voorheen:
1. Ik raak afgeleid doordat ik opeens ergens aan moet denken
2. Ik ga het direct doen
3. Ik ben afgeleid
4. De rest van de dag kom ik niet meer aan werken toe, gevolg: geen inkomsten, gevolg: schulden, gevolg van schulden + geen inkomsten: huurachterstand, deurwaarder, beslag, etc. etc. etc.
NU (dus wat is er veranderd):
1. Ik denk opeens ergens aan
2. Ik schrijf mijn gedachten op
3. Ik disciplineer mezelf om niet te handelen, maar gewoon verder te gaan
Ik noem dit:
- De "NEE" methode (zodra er een gedachte in je opkomt, schreeuw het uit: NEE!)
- De "DOE HET LATER" methode (schrijf het op en doe het later)
Alles draait bij afleiding om schrappen, schrappen, schrappen (i.p.v. zoveel mogelijk content tot me te nemen, probeer ik nu juist zoveel mogelijk te schrappen (wegklikken) van wat ik allemaal tegenkom). Ik focus op schrappen i.p.v. mijn aandacht eraan te schenken.
Het probleem omschrijft zich het best als'
- concentratieprobleem
- gebrek aan focus
- afleiding
The first occurs when I’m in my office working on something and a completely random thought about some other project
pops into my head. It could be a solution to a problem I’ve been struggling with, something that I may have overlooked, or some other type of creative idea.
In the past, whenever something like this happened, my first instinct was to acknowledge the insight, but try to focus back on my task at hand as quickly as possible
to avoid losing my concentration.
However, the thought usually kept percolating in the back of my mind,
often preventing me from focusing fully on my current work.
Over the years,
I’ve found that writing down such thoughts the moment I have them is the best solution. It’s almost like my mind “knows†that I won’t forget about my insight, so it can release the thought and allow me to completely focus on my present task without distraction.
http://www.timethoughts.com/timemanagement/scratch-pad.htmhttp://superheroyou.com/10-more-tips-to-manage-your-time-better-at-work/ (zie nummer 6)
http://www.blijfjezelf.nl/tip_4:_omgaan_met_afleiding.htmIk doe al 2 jaar uitvoerig onderzoek naar time management, simpelweg omdat het mijn grootste probleem is. De lessen die ik heb geleerd uit dit onderzoek zijn niet op 1 hand te tellen. En ik ga alles publiceren op een blog. Ik ben niet de enige zzp'er met time management problemen.
Als ik niet voor de 31e reageer wens ik jullie alvast een schuldenvrij nieuwjaar toe, voor zover dat mogelijk is.
Mijn (ietwat vreemde) nieuwjaarstips:
- word een expert op het gebied van je problemen die tot de schulden hebben geleid, zo vind je de oplossing. Verzamel alle kennis over jouw specifieke probleem.
- bouw een band op met je schuldeisers; het zijn de mensen die op dit moment grote invloed hebben op jouw nabije toekomst. Versterk de band en het alles zal een stuk aangenamer verlopen.
- maak een plan om je inkomen te verhogen. Schuldeisers willen maar 1 ding: geld. Regel zo veel mogelijk geld, op welke manier dan ook. Zit je thuis en kan je niet werken? Doe thuiswerk, beantwoord de mails voor andere bedrijven, het maakt niet uit wat je doet, zolang het maar inkomen oplevert; dat is immers de enige oplossing
- alles begint met overzicht. Is dit niet je eerste stap, dan verloopt het verdere schuldentraject niet optimaal. En dat heeft hoe dan ook vervelende gevolgen. Als is het maar vanwege het feit dat je je fitnessabonnement als eerste betaald, in plaats van de schuld van de belastingdienst. Waardoor deze beslag legt op je bankrekening, wat resulteert in een achterstand bij andere regelingen. Die als gevolg daarvan worden stopgezet. Kortom, alles begint met overzicht. Zodoende maak je op elk moment de beste beslissingen.
- ben je ondernemer? probeer je klanten te verleiden om sneller te betalen. Snel geld creeert meer aflossingsmogelijkheden en vooral: meer rust