Beste Webgebruiker,
Zoals Tuthola en anderen al aangeven, ieders schuld is anders.
Waar jij inderdaad goed over moet nadenken is wat je zelf wilt m.b.t. je zelfstandigheid.
Uit ervaring weet ik dat ondernemers (ook en vooral de kleinere zoals ZZP-ers) alles op alles zullen zetten om verlies van hun bedrijf te voorkomen.
In ons geval: wij hadden een kleine winkel en draaiden in principe goed. We maakten nog elk jaar winst. Tot het noodlot van ziekte van ons allebei ons trof net aan het begin van de financiële crisis (in 2008). De omzet van 2009 was, zoals gevreesd, dramatisch lager, zo'n 30% maar liefst. Zelfs toen maakten we nog winst. Wij hebben toen, heel optimistisch gestemd, een BBZ-krediet aangevraagd. We hadden dat 10 jaar daarvoor ook al eens gedaan, krediet gekregen en keurig afgelost in twee jaar tijd.
Bij de beoordeling van zo'n BBZ-krediet hoort onlosmakelijk een onderzoek w.b. de levensvatbaarheid van het bedrijf. Bij dit onderzoek bleek dat we inderdaad een goed bedrijf hadden, dat in principe levensvatbaar was.
Toch luidde het advies: verkoop de winkel en zoek werk in loondienst. Dit had alles te maken met onze eigen wankele financiële positie: ons negatief eigen vermogen was dusdanig, dat er niets meer aan te redden viel. Kortom: het was gewoon te laat. Jaren eerder (1 minuut vóór 12) had ik al eens een man van Ondernemersklankbord over de vloer gehad, die me feitelijk hetzelfde bericht gaf, met het oog op onverwachte gebeurtenissen in de toekomst. Maar ik was eigenwijs en wilde me de winkel niet uit handen laten slaan. Ik heb die man vriendelijk weggestuurd en dus gewoon te laat gereageerd op de alarmsignalen die er al geruime tijd waren.
Wat ik jou eigenlijk zeggen wil: verdiep je in je situatie, kijk waar je de schulden hebt en probeer in te schatten of er voldoende reden is om aan te nemen dat je die op den duur weer zult kunnen aflossen. Een goede boterham kunnen verdienen is niet het enige criterium in deze. Een beetje zakelijk "spekvet" is minstens zo belangrijk. Kun je onverwachte klappen opvangen? Heb je (al is het maar een klein beetje) reserve? Wat gebeurd er als je zelf straks onverhoopt een poosje helemaal niet kan werken?
Soms moet je dan met pijn in het hart afscheid nemen van je zelfstandige bestaan. Maar neem van mij aan dat het beter is, om dit op tijd te doen, dan om, zoals wij deden, te wachten tot het 5 óver 12 is.
De huur van je huis niet kunnen betalen leidt er binnen de kortste keren toe, dat de verhuurder dreigt met ontruiming. Hopelijk wordt het beleid in deze weer een beetje soepeler, maar nog niet lang geleden begonnen verhuurders al met de eerste dreigingen als er nog maar 2 maanden huurachterstand was.
Quote:
Dan creëer ik automatisch een huurachterstand dus dan zal ik daar een trucje voor moeten verzinnen.
Pas op met trucjes, van welke aard dan ook. Bijna alle trucs die je in zakelijke financiële zin bedenkt werken als een boemerang: je krijgt er later keihard een klap door. Als je trucs gebruikt, wees er dan zeker van dat je geen ongewenste neveneffecten voor jezelf creëert! Bij huurachterstand is het altijd zo dat er een moment komt dat je de hele achterstand in één keer moet ophoesten of anders wordt je je huis uitgezet door de verhuurder. Soms tref je een soepele verhuurder die genoegen neemt met een betalingsregeling, maar verhuurders zijn dat niet verplicht.
Wij dachten in onze naïviteit dat ze toch niet zomaar een gezin met 5 kids op straat zouden zetten.....
Gelukkig hebben mijn schoonouders de helft van de achterstand kunnen betalen voor ons, waarna de andere helft in vier termijnen mocht worden voldaan. Wel met de voorwaarde uiteraard, dat er geen nieuwe achterstand meer zou komen!
Nog een dingetje: als jij een andere bankrekening gaat gebruiken om bankbeslag te ontlopen, is het slechts een kwestie van tijd. Je schuldeisers zullen ook die nieuwe bankrekening weten te achterhalen. Van alles wat op jouw naam staat zijn de gegevens te achterhalen, zeker door de belastingdienst.
Maar goed, ik denk dat dit een overbodige opmerking is van mij.
Om met jouw woorden te spreken: graaf niet je eigen graf door te lang te varen op het kompas van: "het zal zo'n vaart niet lopen"en: "ik verzin er wel iets op". Wees pro-actief, informeer je terdege, bel mensen op van schuldhulpverlening in het MKB, vraag, vraag en blijf vragen, tot je je eigen plan compleet hebt. En probeer vooral realistisch te blijven.
Succes! hartelijke groet van mij