Deurwaarder beslag leggen (ZZP'er)

Started by Webgebruiker, Aug 20, 2014, 01:48 PM

Previous topic - Next topic

Webgebruiker

Hallo allemaal,

Wat ik me afvraag is welke maatregelen een deurwaarder zal nemen indien:

- er geen waardevolle bezittingen aanwezig zijn
- er geen sprake is van loon maar inkomen uit onderneming (beslag via werkgever lukt dan niet)
- er gemiddeld zo'n 1000 euro p/m binnenkomt terwijl er ook nog andere schuldeisers zijn

Alvast bedankt voor jullie reacties

Buster

Beste Webgebruiker.

Is de schuld afkomstig van een natuurlijk persoon, of staat het op naam van het bedrijf?
Bij een natuurlijk persoon bepaald de deurwaarder of er wel of geen sprake is van waardevolle bezittingen.
Heb je bijvoorbeeld een koelkast, wasmachine, televisie, auto of een fiets dan heb je waardevolle bezittingen.
Behalve loonbeslag kan een deurwaarder ook bankbeslag leggen. Dat mag onaangekondigd, eenmalig.

Het feit dat er andere schuldeisers zijn is voor de deurwaarder in eerste instantie niet van belang. Als de andere eisers ook een vonnis in handen hebben kunnen ze zich aansluiten en dus meedelen in een beslag. Daar hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan.
Als de eerste beslaglegger de overheid is, dan hoeft hij geen "mede delers" toe te laten, maar dat terzijde.

Als het een schuld is, afkomstig van het bedrijf zijn er volgens mij weer andere mogelijkheden, welke precies durf ik niet met zekerheid te zeggen, is een hele andere tak van sport.
Gewoon? Nooitmeer? Daar weten jullie vast meer van.

Webgebruiker

Bedankt voor de snelle reactie.

De schuld staat op naam van een bedrijf, één is van de Belastingdienst.

- Ik moet er dus op rekenen dat de deurwaarder (mocht het zover komen) een bankbeslag kan leggen.

- Is er ergens een linkje van een website of post waar ik meer kan leren over deze procedure? Bijv. hoe het zit met de beslagvrije voet m.b.t. het bankbeslag.

- Is het juist dat ik altijd eerst naar de rechter toe moet/mag om mijn persoonlijke verhaal te doen, alvorens er daadwerkelijk beslag wordt gelegd? Overigens moet ik wel rekenen dat er honderden euro's bijkomen voor zo'n rechtbankprocedure toch?

- En mijn laatste vraag is eigenlijk wat de rechter zal beslissen indien de schuld volledig terecht blijkt te zijn en de tegenpartij in het gelijk wordt gesteld.

Een link naar een website zou ook volstaan voor het vinden van deze antwoorden, bedankt.

Buster

Beste Weggebruiker, dat is niet helemaal wat ik bedoelde.

Moet de schuld betaalt worden door jouw als persoon, of door jouw als bedrijf/ZZP'er.
Een beslag kan pas gelegd worden als er een vonnis ligt.
Dat betekent dat een schuldeiser eerst naar de rechter moet. Jij kunt je in die zaak verdedigen.
In geval dat de schuld niet op naam van je bedrijf staat maar op jou als persoon kom je bij de Kantonrechter terecht.
Over die procedure lees je hier, bijna, alles:
http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Pages/default.aspx

DE informatie site als het gaat om alle vormen van beslag vind je hier:
http://www.schuldinfo.nl/

Mocht het gaan om een schuld die op naam staat van je bedrijf heb je andere info nodig.
Succes!

Webgebruiker

Hartelijk dank, ik zal de links vandaag bekijken en er op terugkomen. 1 schuld is prive, 3 schulden zakelijk.

(is het overigens mogelijk als je bedrijf failliet verklaard wordt, daarna direct weer opnieuw in te schrijven en opnieuw te beginnen of wordt dat wettelijk ergens tegengehouden/verboden, kon hier niets over vinden, online)

Xdewit

Als je zzp-er bent zal je vermoedelijk een eenmanszaak hebben. IN dat geval is de eigenaar/directeur zakelijk én privé hoofdelijk verantwoordelijk voor de schulden.

Webgebruiker

Dat klopt. Ik heb een eenmanszaak. Wat heeft dat voor gevolgen in de praktijk, zakelijk en prive aansprakelijk voor schulden. Wat kan ik verwachten denk je?

Xdewit

Dat heb je niet gechecked toen je je eenmanszaak opende? Het betekent kort door de bocht dat er geen scheidslijn is tussen privé en zakelijk. Hier wat meer informatie: http://www.zzp-nederland.nl/artikel/falliet-of-bijna

burningspirit

niet om je bang te maken maar het volgende is bij ons jaren geleden gebeurd
wij hadden een bedrijf en waren hoofdelijk aansprakelijk
er is toen onverwacht bankbeslag bij ons gelegd
het enige dat wij van te voren kregen was een berichtje van de bank
omdat ik niet begreep wat men bedoelde, stond er op de dag van het beslag (twee dagen voor we op vakantie zouden gaan) helaas 1251 euro op de rekening
dat was dus in een klap helemaal weg en is nooit meer teruggekomen
een zakelijke schuldeiser had het gewoon van onze prive rekening geplukt
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Webgebruiker

Quote from: Xdewit on Aug 20, 2014, 06:07 PM
Dat heb je niet gechecked toen je je eenmanszaak opende? Het betekent kort door de bocht dat er geen scheidslijn is tussen privé en zakelijk. Hier wat meer informatie: http://www.zzp-nederland.nl/artikel/falliet-of-bijna

Failliet laten verklaren is de allerlaatste stap. Dat lijkt mij alleen relevant indien de schuldenlast dermate hoog is, en de omzet dermate laag, dat er geen zicht is op verbetering.

Wat is de één na laatste stap. Daar gaat het mij meer een beetje om. Jullie zijn de experts. Wie kan mij uitleggen;

- wat er gebeurt als de deurwaarder geen beslag kan leggen op bezittingen (omdat die er nauwelijks zijn)
- of de deurwaarder bij beslaglegging bankrekening ZZP'er rekening moet houden met een beslagvrije voet (en zo nee, hoe is huur betalen dan in godsnaam nog mogelijk?)
- of de deurwaarder mij uit huis kan zetten, indien het niét om een huurschuld gaat
- hoe verloopt het deurwaarderstraject bij een schuld van de belastingdienst

De deurwaarder zal met het vonnis in de hand beslag komen leggen (heb ik recht op advocaat?). Bezittingen zijn er nauwelijks. Dus hij/zij gaat meteen door met de volgende stap.

Ik heb me rot gezocht om een antwoord te vinden op deze vragen. Er is zeer weinig informatie te vinden hierover op internet! Gat in de markt voor schulden experts.

tuthola

Het is moeilijk om een goed antwoord te geven daar je zelf weinig informatie geeft, ieder zijn schuld is weer anders.

Webgebruiker

Ik ga een dagboek starten, online, in de vorm van een blog om mijn probleem duidelijker te maken. En om continu het overzicht te behouden en daardoor betere beslissingen te nemen. Misschien dat jullie eens een kijkje willen nemen. Link zal ik binnenkort in handtekening plaatsen.

QuoteHet is moeilijk om een goed antwoord te geven daar je zelf weinig informatie geeft, ieder zijn schuld is weer anders.

• Ik heb een aantal regelingen lopen
  • De regelingen kan ik nu niet meer nakomen
  • De maandelijkse schuldenlast is te hoog in verhouding tot mijn lage inkomen
  • Wat nu?
  • Verhaal uitleggen aan schuldeisers: tuurlijk!
  • Maar wat als het hier toch fout gaat, wat dan?
  • Deurwaarder, exploot, rechtbank, vonnis, beslag (advocaat/jurist mogelijk/noodzakelijk?)
  • Geen waardevolle bezittingen. Wat dan?
  • Bankbeslag? En zo ja, hoe werkt dat? Al het geld er vanaf trekken of een deel?
  • Indien alles, hoe dan huur betalen?
  • Kan deurwaarder bij een schuld ook ontruimen? Of alleen bij een huurschuld?

Dit is in het kort de situatie.

Mijn verhaal staat overigens hier: http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47794.0.html

tuthola

Ik heb gekeken op je verhaal en zie dat de meeste antwoorden op je vragen al beantwoord zijn.
Wat ik begrijp is dat je door wilt gaan met je eenmanszaak, ik zou hier goed over nadenken vraag jezelf af dat als je geen schulden zou hebben je er een goede/normale boterham mee kan verdienen of anders zoals Buster al aangaf een baan te zoeken zodat je meer kan aflossen.
Bankbeslag word meestal het bedrag eraf gehaald wat er op dat moment nog opstaat zoals burningspirit aangegeven heeft.
Boedelbeslag zullen ze niet zo snel doen als ze merken dat er niet veel te halen valt.
Huur kan je dan inderdaad niet meer betalen en zodoende krijg je daar ook een schuld bij.

Misschien kan je bij de juridische raadsleden een afspraak maken die zich meer in jou situatie kunnen verdiepen, een advocaat kost ook weer een hoop geld wat je nu op dit moment niet kan missen.

Webgebruiker

QuoteWat ik begrijp is dat je door wilt gaan met je eenmanszaak, ik zou hier goed over nadenken vraag jezelf af dat als je geen schulden zou hebben je er een goede/normale boterham mee kan verdienen
Het korte antwoord is: ja, makkelijk.

Quoteof anders zoals Buster al aangaf een baan te zoeken zodat je meer kan aflossen.
Daar ben ik mee bezig. Bedankt voor de tip.

QuoteBankbeslag word meestal het bedrag eraf gehaald wat er op dat moment nog opstaat zoals burningspirit aangegeven heeft.
Dan creëer ik automatisch een huurachterstand dus dan zal ik daar een trucje voor moeten verzinnen.

QuoteBoedelbeslag zullen ze niet zo snel doen als ze merken dat er niet veel te halen valt.
Goed om te weten.

QuoteHuur kan je dan inderdaad niet meer betalen en zodoende krijg je daar ook een schuld bij.
Ik zal mijn opdrachtgevers moeten vragen om de betalingen naar een ander rekeningnummer over te maken om zodoende het bankbeslag te ontlopen. Ik ga niet mijn eigen graf graven door te wachten totdat ik het huis wordt uitgezet.

QuoteMisschien kan je bij de juridische raadsleden een afspraak maken die zich meer in jou situatie kunnen verdiepen, een advocaat kost ook weer een hoop geld wat je nu op dit moment niet kan missen.
Ik heb via de Gemeente hulp gevraagd aan een juridisch bureau (schuldenadviesbureau). Probleem is dat ik mijn jaaraangifte 2013 nog niet heb afgerond en zodoende de aanvraag dus niet definitief in gang kan zetten. Ben bezig met jaaraangifte maar zal nog een paar weken duren.

burningspirit

Beste Webgebruiker,
Zoals Tuthola en anderen al aangeven, ieders schuld is anders.
Waar jij inderdaad goed over moet nadenken is wat je zelf wilt m.b.t. je zelfstandigheid.

Uit ervaring weet ik dat ondernemers (ook en vooral de kleinere zoals ZZP-ers) alles op alles zullen zetten om verlies van hun bedrijf te voorkomen.
In ons geval: wij hadden een kleine winkel en draaiden in principe goed. We maakten nog elk jaar winst. Tot het noodlot van ziekte van ons allebei ons trof net aan het begin van de financiële crisis (in 2008). De omzet van 2009 was, zoals gevreesd, dramatisch lager, zo'n 30% maar liefst. Zelfs toen maakten we nog winst. Wij hebben toen, heel optimistisch gestemd, een BBZ-krediet aangevraagd. We hadden dat 10 jaar daarvoor ook al eens gedaan, krediet gekregen en keurig afgelost in twee jaar tijd.
Bij de beoordeling van zo'n BBZ-krediet hoort onlosmakelijk een onderzoek w.b. de levensvatbaarheid van het bedrijf. Bij dit onderzoek bleek dat we inderdaad een goed bedrijf hadden, dat in principe levensvatbaar was.
Toch luidde het advies: verkoop de winkel en zoek werk in loondienst. Dit had alles te maken met onze eigen wankele financiële positie: ons negatief eigen vermogen was dusdanig, dat er niets meer aan te redden viel. Kortom: het was gewoon te laat. Jaren eerder (1 minuut vóór 12) had ik al eens een man van Ondernemersklankbord over de vloer gehad, die me feitelijk hetzelfde bericht gaf, met het oog op onverwachte gebeurtenissen in de toekomst.  Maar ik was eigenwijs en wilde me de winkel niet uit handen laten slaan. Ik heb die man vriendelijk weggestuurd en dus gewoon te laat gereageerd op de alarmsignalen die er al geruime tijd waren.

Wat ik jou eigenlijk zeggen wil: verdiep je in je situatie, kijk waar je de schulden hebt en probeer in te schatten of er voldoende reden is om aan te nemen dat je die op den duur weer zult kunnen aflossen. Een goede boterham kunnen verdienen is niet het enige criterium in deze. Een beetje zakelijk "spekvet" is minstens zo belangrijk. Kun je onverwachte klappen opvangen? Heb je (al is het maar een klein beetje) reserve? Wat gebeurd er als je zelf straks onverhoopt een poosje helemaal niet kan werken?
Soms moet je dan met pijn in het hart afscheid nemen van je zelfstandige bestaan. Maar neem van mij aan dat het beter is, om dit op tijd te doen, dan om, zoals wij deden, te wachten tot het 5 óver 12 is.
De huur van je huis niet kunnen betalen leidt er binnen de kortste keren toe, dat de verhuurder dreigt met ontruiming. Hopelijk wordt het beleid in deze weer een beetje soepeler, maar nog niet lang geleden begonnen verhuurders al met de eerste dreigingen als er nog maar 2 maanden huurachterstand was.

Quote:
Dan creëer ik automatisch een huurachterstand dus dan zal ik daar een trucje voor moeten verzinnen.

Pas op met trucjes, van welke aard dan ook. Bijna alle trucs die je in zakelijke financiële zin bedenkt werken als een boemerang: je krijgt er later keihard een klap door. Als je trucs gebruikt, wees er dan zeker van dat je geen ongewenste neveneffecten voor jezelf creëert! Bij huurachterstand is het altijd zo dat er een moment komt dat je de hele achterstand in één keer moet ophoesten of anders wordt je je huis uitgezet door de verhuurder. Soms tref je een soepele verhuurder die genoegen neemt met een betalingsregeling, maar verhuurders zijn dat niet verplicht.
Wij dachten in onze na?iviteit dat ze toch niet zomaar een gezin met 5 kids op straat zouden zetten.....
Gelukkig hebben mijn schoonouders de helft van de achterstand kunnen betalen voor ons, waarna de andere helft in vier termijnen mocht worden voldaan. Wel met de voorwaarde uiteraard, dat er geen nieuwe achterstand meer zou komen!

Nog een dingetje: als jij een andere bankrekening gaat gebruiken om bankbeslag te ontlopen, is het slechts een kwestie van tijd. Je schuldeisers zullen ook die nieuwe bankrekening weten te achterhalen. Van alles wat op jouw naam staat zijn de gegevens te achterhalen, zeker door de belastingdienst.
Maar goed, ik denk dat dit een overbodige opmerking is van mij.

Om met jouw woorden te spreken: graaf niet je eigen graf door te lang te varen op het kompas van: "het zal zo'n vaart niet lopen"en: "ik verzin er wel iets op". Wees pro-actief, informeer je terdege, bel mensen op van schuldhulpverlening in het MKB, vraag, vraag en blijf vragen, tot je je eigen plan compleet hebt. En probeer vooral realistisch te blijven.

Succes! hartelijke groet van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)