No worries, je bent niet alleen. Er zijn veel mensen hier met hetzelfde soort verhaal. Bedenk maar zo: vanaf nu kan het alleen maar beter gaan. Misschien is het handig om een apart topic hierover te beginnen en kan een moderator de laatste posts hier daarheen verplaatsen.
Uit je verhaal maak ik op, dat er nog meer schulden zijn. Van belang is nu om een plan van aanpak te maken.
1. Sta je op dit moment ingeschreven? Zo niet? Dan zo snel mogelijk doen. Niet bang zijn voor de post, het is gewoon een middel om orde op zaken te stellen.
2. Overzicht maken van de schulden. Schrijf je schuldeisers aan per brief of email en vraag wat de stand van zaken is (als dit nog niet bekend is natuurlijk). Zo heb je een overzicht van je totale schuldenlast en aan de hand daarvan kan je gaan beslissen welke aanpak noodzakelijk is. Is de schuld onoverkomelijk en niet binnen een redelijke termijn af te lossen, dan zit er niet veel anders op dan een gang naar de schuldhulpverlening van de gemeente. Is die totale schuldenlast wel overkomelijk, probeer er dan op eigen houtje uit te komen, middels afspraken met je schuldeisers.
3. Werk of uitkering. Wanneer je werk of een uitkering hebt, ga dan na of je aanspraak kan maken op toeslagen. Misschien ontvang je nog niet alles waar je recht op hebt en mis je zo wat aflossingscapaciteit.
4. Beslagvrije voet. Bereken je beslagvrije voet (link had ik al eerder gegeven) en kijk zo wat je aflossingscapaciteit is. Dat is het minimale bedrag waarop schuldeisers geen beslag kunnen leggen. Hou je meer over dan de beslagvrije voet? Mooi, dan is dat je aflossingscapaciteit. Daarmee kan je gaan onderhandelen met de schuldeisers, wanneer de schuld zelfstandig op te lossen is. Heb je minder dan de beslagvrije voet, dan vermoed ik dat je recht hebt op toeslagen, waar je nu nog geen gebruik van maakt.
5. Budget opmaken. Probeer een budget rond te krijgen op basis van de beslagvrije voet. Wanneer je daar van kan leven, ben je al goed op weg.
Wat betreft het briefje naar de deurwaarder, daar kan je kort en bondig in zijn.
Geachte xxxxxxxx,
Graag had ik van u vernomen waarom u denkt deze schuld op mij te kunnen verhalen. De verjaringstermijn is inmiddels verstreken en ik had dan ook graag een bewijs van stuiting gezien. Wanneer u dat niet kunt overleggen, beschouw ik de zaak als afgedaan.
Hoogachtend,
xxxxxxxx
Doe alles via post of email, zodat je alles zwart op wit hebt staan. Succes!