de incassobrief

Started by sacredfour, Aug 19, 2014, 07:41 PM

Previous topic - Next topic

LilianC

[Als het niet goed komt, komt het toch goed]

LilianC

@ Sacredfour

Heb een pak aan papieren terug van Bazuin.
Het eerste wat me opvalt is een verschil in het te betalen bedrag.

Het tweede dat er nergens ook maar iets vermeld staat van eerdere betalingen.

Wel zit de getekende overeenkomst erbij van de bank.
Eveneens een [niet getekende] volmacht van de bank aan Lindorff. [2013]

Dan appendix I en appendix II [haast niet te lezen]
Een uitdraai van enkele pagina's. Soort van algemene overzichten [data] waar ik geen tabak van kan maken.

Dan een mandate. Gelijk aan de volmacht aan Lindorff. [in het Engels]

Dan Schedule 7 [key services suppller]
Portefeuilleoverzicten zijn dat of zo...

weer haast onleesbaar.

en als klap op de vuurpijl een volmacht van Solveon aan Bazuin. Gedateerd in 2009.
toen zat ik al in de WSNP. Heel vreemd dit, want de uitbetaling van de WSNP gelden waren in 2011. En er werd uitbetaald aan Solveon!!

[Als het niet goed komt, komt het toch goed]

sacredfour

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Bloem2

Quote from: LilianC on Sep 24, 2015, 03:25 PM

toen zat ik al in de WSNP. Heel vreemd dit, want de uitbetaling van de WSNP gelden waren in 2011. En er werd uitbetaald aan Solveon!!

Heb je een schone lei gekregen, dan ben je ze niets meer verschuldigd.
Solveon heeft dan verzuimd het saldo af te schrijven.
Stuur een kopie van de schone lei plus het regeltje van de uitbetaling aan Solveon
en dat hiermede voor jou de zaak is afgehandeld.

Groezel

Hallo, Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, is de incassobrief hier ook geschikt voor?
Als ik het verhaal in het verkeerde topic gepost heb dan spijt mij dat.

Even een korte omschrijving waar de situatie ontstaan is;
(Ik kon 21 jaar geleden de huur van mijn woning van de woningbouwvereniging niet meer betalen omdat mijn winkel heel slecht ging. Met de onderneming moest ik stoppen en bleef achter met een schuld. Ze hebben toen mijn woning ontruimd mijn spullen weggegooid en wat
van waarde was stond een paar dagen later in de tweedehands winkel in t dorp. Toen had ik helemaal niks meer.)

Na een verhuizing heb ik eind vorige week een “hernieuwd bevel” ontvangen van een deurwaarder op papier van een incassobureau.
Inclusief de kosten (met de hand geschreven) van de deurwaarder van â,¬ 96.01.  Beide bedrijven zijn gevestigd in een andere plaats.

Het betreft een oud vonnis bij verstek wat bij de betekening was toegevoegd. Daarachter zat het bevel van de deurwaarder die het toentertijd
In behandeling had.  De uitspraak was een en twintig jaar geleden.

Ik moest binnen twee dagen reageren richting t incassobureau. Vandaag heb ik een schrijven ontvangen van t incassobureau waarin staat dat ik mij uiterlijk
morgen in verbinding moet stellen met hen om tot een oplossing te vinden voor de onderhavige vordering. Mocht betaling ineens niet mogelijk zijn dan is een
acceptabele regeling bespreekbaar.
Wanneer ik niets van me laat horen achten ze zich vrij om tot tenuitvoerlegging van het vonnis over te gaan. En ze gaan er vanuit dat ik het zover niet laat komen.

De kosten die deze mensen rekenen zijn exorbitant. Ook omschrijven ze dat er al 60% in mindering voldaan is. Dit is echt niet mogelijk. 

Is de bijzonder goede incassobrief van Sacredfour ook te gebruiken voor zo’n situatie?

Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk langs de aanbevolen checklist te werken maar ik kom er niet uit.
Elke goede tip is welkom, hartelijke groet, G

ollie bollie

Een vonnis van de rechter is 20 jaar geldig. De deurwaarder moet aantonen dat er sprake is geweest van "stuiting", oftewel het opschuiven van de verjaringstermijn. Aangezien je hier te maken hebt met een gerechtelijk vonnis, lijkt het mij, dat ze daarmee een executoriale titel hebben.

Is de brief van een incassobureau of van een gerechtsdeurwaarder?

Erken de schuld (nog) niet, maar vraag om een bewijs van stuiting. Hebben ze dat niet, en dat is vaak het geval na 21 jaar, dan vervalt de schuld door verjaring. Daar zou ik als eerste mee beginnen. ;)
Carpe diem!

Groezel

Goedemorgen Ollie Bollie,

Dank je wel voor je snelle reactie. de brief na de brief die gebracht is door een deurwaarder is van een incassobureau. Boven het afschrift wat de deurwaarder achtergelaten heeft staat ook de naam van het incassobureau. 

sacredfour

volg ollie bollie zijn advies op. Vraag voor bewijs van stuiting omdat volgens jouw het vonnis is verjaard.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Groezel

Dank voor jullie snelle reactie:-) is het bewijs van stuiting het enige waar ik om vraag? of moet ik dat stukje toevoegen aan de standaard brief?

sacredfour

Nee, de standaard brief niet gebruiken.

ollie bollie

Ook nog een paar puntjes om op te letten:

Heb je al die tijd ingeschreven gestaan in de gemeentelijke basis administratie? Want dan hadden ze je eerder aan kunnen schrijven over de zaak. Wanneer je dus al die tijd gewoon ingeschreven hebt gestaan en je hebt geen correspondentie ontvangen, kunnen ze waarschijnlijk stuiting niet aantonen. Daardoor zou de schuld komen te vervallen, hij is immers verjaard.

Heb je niet ingeschreven gestaan, dan kunnen ze misschien wel stuiting aantonen. Erken de schuld in ieder geval (nog) niet door bijvoorbeeld een betalingsregeling aan te gaan. Daarmee vervalt de verjaring, wanneer daar sprake van zou zijn en begint de verjaringstermijn van 20 jaar opnieuw!

Mochten ze wel stuiting aan kunnen tonen, dan is de vraag of je het kan betalen in 1 keer of in termijnen of helemaal niet. Van belang is dan te kijken naar je beslagvrije voet. Die kan je hier berekenen: https://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet Alles onder de beslagvrije voet mag geen beslag op worden gelegd.

Eerst maar eens kijken of ze stuiting aan kunnen tonen, dan pas verdere stappen ondernemen. :)
Carpe diem!

gewoon

ha heb niets toe te voegen, en het is precies juist wat ollie bollie schrijft.

Wat prettig, mensen die die weten waar ze het over hebben.

En heb gelezen op het net,  dat rechters het hoog opnemen dat er wel een deugdelijk bewijs van stuiting getoond word.

Groezel   het gaat om de dag van de uitspraak tot nu, nodig iedereen uit voor een terrasje als het net een paar maanden meer blijkt,  dan twee decennia.

Groezel

Wat ontzettend fijn dat je mij op weg helpt Ollie Bollie!
@ gewoon: dank je wel voor je reactie

Ben gestart met mn briefje maar ben bang dat ik t verkeerd doe of iets over het hoofd zie waardoor ik alsnog de mensen die menen duizenden eur extra te moeten verdienen aan mijn narigheid.
Ik ben op 19 jarige leeftijd met mn winkeltje gestart en moest t na 4 jaar opgeven. Daarna was ik te trots om failliet te gaan en heb ik met keihard werken zoveel mogelijk geprobeerd in te lossen. uiteindelijk was ik een slang die in mn eigen staart beet. Hield niks meer over en kon ook niets opbouwen. Heb ook helemaal geen bezittingen of iets waar beslag op gelegd kan worden.
Om te voorkomen dat ze mijn vriendin lastig vallen heb haar als postadres opgegeven. In het verleden hebben ze mijn zieke moeder lastig gevallen en mijn toenmalige vriendin ook. t is best lastig om een leven op te bouwen zo. Hoop dat ik t door t nu goed op te pakken een keer achter me kan laten.

ollie bollie

No worries, je bent niet alleen. Er zijn veel mensen hier met hetzelfde soort verhaal. Bedenk maar zo: vanaf nu kan het alleen maar beter gaan. Misschien is het handig om een apart topic hierover te beginnen en kan een moderator de laatste posts hier daarheen verplaatsen.

Uit je verhaal maak ik op, dat er nog meer schulden zijn. Van belang is nu om een plan van aanpak te maken.

1. Sta je op dit moment ingeschreven? Zo niet? Dan zo snel mogelijk doen. Niet bang zijn voor de post, het is gewoon een middel om orde op zaken te stellen.

2. Overzicht maken van de schulden. Schrijf je schuldeisers aan per brief of email en vraag wat de stand van zaken is (als dit nog niet bekend is natuurlijk). Zo heb je een overzicht van je totale schuldenlast en aan de hand daarvan kan je gaan beslissen welke aanpak noodzakelijk is. Is de schuld onoverkomelijk en niet binnen een redelijke termijn af te lossen, dan zit er niet veel anders op dan een gang naar de schuldhulpverlening van de gemeente. Is die totale schuldenlast wel overkomelijk, probeer er dan op eigen houtje uit te komen, middels afspraken met je schuldeisers.

3. Werk of uitkering. Wanneer je werk of een uitkering hebt, ga dan na of je aanspraak kan maken op toeslagen. Misschien ontvang je nog niet alles waar je recht op hebt en mis je zo wat aflossingscapaciteit.

4. Beslagvrije voet. Bereken je beslagvrije voet (link had ik al eerder gegeven) en kijk zo wat je aflossingscapaciteit is. Dat is het minimale bedrag waarop schuldeisers geen beslag kunnen leggen. Hou je meer over dan de beslagvrije voet? Mooi, dan is dat je aflossingscapaciteit. Daarmee kan je gaan onderhandelen met de schuldeisers, wanneer de schuld zelfstandig op te lossen is. Heb je minder dan de beslagvrije voet, dan vermoed ik dat je recht hebt op toeslagen, waar je nu nog geen gebruik van maakt.

5. Budget opmaken. Probeer een budget rond te krijgen op basis van de beslagvrije voet. Wanneer je daar van kan leven, ben je al goed op weg.

Wat betreft het briefje naar de deurwaarder, daar kan je kort en bondig in zijn.

Geachte xxxxxxxx,

Graag had ik van u vernomen waarom u denkt deze schuld op mij te kunnen verhalen. De verjaringstermijn is inmiddels verstreken en ik had dan ook graag een bewijs van stuiting gezien. Wanneer u dat niet kunt overleggen, beschouw ik de zaak als afgedaan.

Hoogachtend,

xxxxxxxx

Doe alles via post of email, zodat je alles zwart op wit hebt staan. Succes! :)
Carpe diem!

Groezel

Wauw! Ollie Bollie, ben er stil van.. .  Ga er mee aan de slag. Echt superbedankt dat je dit voor me gedaan hebt :)