Lindorff inzake T-mobile

Started by Depjeee, Aug 18, 2014, 10:12 PM

Previous topic - Next topic

Depjeee

Hallo,

In augustus 2012 heb ik uit het niets van Lindorff een brief ontvangen of ik de openstaande vordering in zake t-mobile wil voldoen. Ik was een stukje jonger, na?ief, niet betaald en het laten waaien, zeer slecht. De vordering is ontstaan in juni 2009.
Contact opgenomen met Lindorff om een regeling te treffen. De eerste drie maanden 75, volgende drie maanden 100 tot ik aan een bedrag kwam van 250 euro per maand. Dit kon ik meer betalen. Contact met hun opgenomen om de maandelijkse regeling te verlagen. Echter gingen ze hier niet mee akkoord en ben gestopt met betalen. In juni 2014 melde Lindorff zich weer en dit keer met een betalingsregeling van 100 euro per maand.
Nu vraag ik me af of de hoofdsom wel klopt, kan ik dit bij t-mobile opvragen?
Ook kon ik inloggen op 'mijn Lindorff' om in te zien wat ik had betaald ed.
De hoofdsom is â,¬ 2083,00, incassokosten â,¬ 357,00. Deze kloppen. Echter is de rente â,¬ 1838,00. Is dit niet aan de hoge kant?

Alvast bedankt

sacredfour

De incassokosten  kloppen wel. De rente lijkt mij wel een beetje hoog. Zegt het contract met T Mobile iets over rente die in rekening wordt gebracht bij te late betaling? Zo niet dan mag er alleen  wettelijke rente in rekening gebracht worden. Dit is geloof ik 3%. Vraag Lindorff voor een verklaring. Beter nog, stuur Lindorff de incassobrief. Meestal is dit genoeg om ze het zwijgen op te leggen!

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Als je de wettelijke rente tot op de dag wil berekenen kun je hier kijken.
Kies voor de optie Consumententransacties samengesteld.
http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx

Depjeee

Ik weet niet of ik enkelvoudig of samengesteld moet kiezen, maar de rente kan in ieder geval niet meer dan â,¬500,00 zijn volgens de berekening op de hier genoemde website!!!
Wat moet ik nou doen? Ik heb ze een e-mail gestuurd met daarin de vraag of ze me een gespecificeerd overzicht kunnen sturen.
Ook heb ik t-mobile gebeld, er stond inderdaad een bedrag open van â,¬ 2098,00. Echter heb ik nooit iets van Lindorff vernomen, dit is voor de eerste keer in 2012 gebeurd, drie jaar later dus.. (weet ook niet waar die rekening vandaan komt)
Is het dan niet middels verjaart? Daarbij hebben hun mij drie jaar niets laten weten en nu moet ik opeens opdraaien voor de rente???? Dit kan toch niet zo maar?

Het contract heb ik niet meer, we zijn middels 5 jaar verder. Dus ik weet ook niet wat daar de voorwaarden van waren. Wel heb ik zojuist op internet gelezen dat Lindorff of T-mobile het contract van toen der tijd moet kunnen overleggen, als ze dit niet kunnen zouden hun sowieso geen poot hebben om op te staan..

Wat bedoel je trouwens met dat ik hun een incassobrief moet sturen?

sacredfour

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Samengesteld is rente op rente over de periode die je hebt aangegeven.
Enkelvoudig is de rente alleen over de hoofdsom over de periode die je hebt aangegeven.

Verjaring is een lastige zaak.
Er is inderdaad een termijn voor maar die kan onderbroken worden zodra jij een brief ontvangt waarin staat dat er "ondubbelzinnig aanspraak gemaakt wordt" op de vordering.
Dan gaat de termijn op nieuw lopen.
Jij hebt wel de plicht om vindbaar te zijn, dus als je de post niet hebt ontvangen omdat je was verhuisd en ze niet op de hoogte hebt gebracht dan telt dat niet als "niet ontvangen"
Het sturen van een dergelijke brief heet "stuiting"

In jouw geval ging het om een contract en is de verjaringstermijn 5 jaar.
Hier lees je meer:
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61

Depjeee

Oke, bedankt.

Gisteren contact opgenomen met Lindorff. Ze gaf aan dat er rente over rente werd berekend, maar dan als volgt...
Bijv. Januari is mijn hoofdsom â,¬ 2098,00 de rente die hierover berekend word is 1% per maand. Dus bij deze hoofdsom wordt de rente van januari a â,¬ 20,84 opgeteld. Dit wordt de nieuwe hoofdsom zodat in februari 1% rente wordt geregend over de nieuwe hoofdsom van januari. Tja zo kan ik ook aan 1800 rente komen...
Ik heb hun een brief gestuurd met daarin een brief waarin de op papier aangeven hoe ze het rente bedrag hebben berekend.
De rente mag toch maar per jaar berekend worden? Vanaf 2012 is dit 3%.

Buster

Ik heb de algemene voorwaarden van T Mobile opgediept.
In artikel 7.6 staat inderdaad die 1% per maand omschreven.

Ik heb te weinig juridische kennis om met zekerheid hier iets over te zeggen.
Sacredfour, weet jij of er hier grond is om de overeenkomst nietig te laten verklaren?

AV T Mobile: http://www.t-mobile.nl/global/media/pdf/voorwaarden/alg_vw_consumer.pdf