waar kan ik terecht

Started by just me, Aug 08, 2014, 10:11 AM

Previous topic - Next topic

just me

Helaas gaat het niet zoals ik zou willen en zitten wij net als vele met ons met schulden. Ja we hebben stappen ondernomen maar die zijn niet verlopen zoals wij dat hadden verwacht. We hebben hulp gevraagd bij de gemeente. Alles ingeleverd en toch zijn we afgewezen. We hebben meerdere keren al onze papieren  ingeleverd maar het antwoord luidde , u verleend geen goede medewerking. nu weten wij niet meer wat we moeten. leven in zorg en stress is beslist niet leuk. Welke stappen moeten we nu doen. Ik weet het niet meer

Chrissie

Welkom Just me,

Helaas kan ik je niet helpen met de schuldsanering heb daar niet genoeg kaas van gegeten maar er zijn hier diverse ervaringsdeskundigen op dit forum die jou wel misschien mee kunnen helpen.
Maar misschien kan ik je toch iets op gang helpen kan je wat met deze handvaten.
Zet het er in stappen neer dan krijg je een goed overzicht waar je heel veel mee kunt.

Stap 1: Tel al je schulden op, zet de hoogste boven, lijstje van bijvoorbeeld 1 t/m 5 of meer. ( Schrik niet!)
Stap 2: Zet daarna alle inkomsten en uitgaven op een rij. Daarna trek je de inkomsten en uitgaven van
            van elkaar af.
Stap 3: Reken alles om naar per maand en per jaar. ( rond af in hele bedragen en naar boven)
Stap 4; Verwerk dit in een jaar overzicht ( jan t/m dec ) zonder huurtoeslag, zorgtoeslag en
             vakantiegeld.
Stap 5: Ga dan kijken welke maanden je in het rood staat en welke maanden je buiten het rood staat.
             ( wederom schrik niet!)
Stap 6: Als je niet uitkomt zonder de huurtoeslag, zorgtoeslag, vakantiegeld stop dan eerst de
            huurtoeslag erin kom je nog niet uit dan de zorgtoeslag, kom je dan nog niet uit dan het
            vakantiegeld.
Stap 7: Tel de uitkomsten van jan t/m dec bij elkaar op en wat rood staat er weer vanaf wat er aan het
             eind van het jaar overblijft/tekort is komt dan heel goed tevoorschijn.
Stap 8: Deze gebruik ik als controle om zeker te weten dat ik geen fouten heb gemaakt. Noem het mijn
             extra handvat.
            Maak alle inkomsten van januari tot december gelijkwaardig en haal daar de uitgaven weer
            vanaf, daarna tel en trek ik weer de uitkomsten van januari t/m december van elkaar, komt
            deze uitkomst gelijk aan stap 7 dan weet ik dat ik het goed gedaan heb!

Misschien nog wat meer allerhande tips:

Noteer je bonnen van de winkel in een schrift of agenda op deze manier ga je al automatisch bezuinigen.
Stel bijvoorbeeld voor in het begin een dagbudget op als je dit maanden goed onder controle hebt dan stap je desnoods over op een weekbudget.

Mocht je willen weten wat je bijvoorbeeld mag uitgeven aan boodschappen of andere dingen kijk maar op de Nibud site daar kun je meerdere alleenstaande of gezinnen weghalen. Let op! Deze uitgaven zijn gemiddelde bestedingen van verschillende huishoudtypen met verschillende inkomens. Van deze cijfers kun je gebruiken maken wanneer je geen gegevens hebt over je eigen uitgaven patroon. Bedenk daarbij wel dat de bedragen gemiddelden zijn. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom u hogere of lagere bedragen zou besteden aan bepaalde uitgavenposten.

Voor ons gezin met 4 personen zat ik zelf op budget van gezinnen van 2 à 3 personen.

Hoop dat je hier wat aan hebt,
Heel veel succes!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

An0niempje

Welkom, Just me op het forum.
Iig al goed, dat je stappen hebt ondernomen om van de schulden af te komen.
Erkenning van het probleem is al een belangrijke stap.
Chrissie raad je aan om een overzicht te maken, als je daar dan toch mee bezig gaat en dus overzicht krijgt, van wat je per maand waar aan uitgeeft, zou je ook kunnen kijken, of er nog ergens bezuinigingen mogelijk zijn.
Ik zelf ben bevoorbeeld met tv, internet, telefoon abonnementen overgestapt naar een goedkopere provider.
Energie is er ook zo 1 waar je vaak een flink stuk op kan bezuinigen
Hier op het forum staan nog meer bezuinigingstips.

Wat betreft je afwijzing. Hier kan ik je helaas ook niet mee helpen, maar als ik het goed begrijp, hebben jullie hier op het moment verder geen hulp bij. Klopt dat?
Je zou eens in je gemeente kunnen informeren (of op internet op zoek gaan) of er in jouw woonplaats schuldhulpmaatjes zijn. Zij kunnen je helpen met het brengen van overzicht en het aanvragen van zaken. Kerken willen nog wel eens een dergelijk project hebben (je hoeft daarvoor niet bij de kerk aangesloten te zijn) en humanitas zou je ook naar kunnen informeren.
Dit zijn dus geen schuldhulpverleners, maar ze kunnen je wel helpen met dingen uitzoeken ed.