.

Started by Bluebooster, Aug 06, 2014, 05:24 PM

Previous topic - Next topic

Bluebooster

.
Deleted

nooitmeer

Beste Bluebooster,

Allereerst welkom op dit forum.

Is dit beschermingsbewind of budget beheer?
Bij beschermingsbewind ben je bij een rechter geweest die je onder bewind heeft gesteld. Bij budget beheer doe je dit vrijwillig en kan je het éénzijdig opzeggen.
Bij beschermings bewind moet je weer naar de rechter en moet je deze overtuigen dat je het zelf prima kan en dat je ontevreden bent over de gang van zaken.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Bluebooster

.
Deleted topic offline

nooitmeer

Beste Bluebooster,

Je zal eerst weer naar de rechter moeten.
Het UWV mag het geld niet op een andere rekening storten, want je staat onderbewind.

Buster weet hier meer vanaf. Maar als ik niet vergis moet je de kantonrechter een verzoek sturen om het bescherminsbewind op te heffen. Deze zal wel gemotiveerd moeten zijn en je moet daar ook zeker in aangeven dat de huidige bewindvoering in gebreke is gebleven.
Geef daar in ook aan dat je ouders nu de schulden betalen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

An0niempje

Hoi Bluebooster.
Zelf ben ik sinds 2 juni onder bewind vandaan. Gelukkig.
Je moet zoals gezegd een verzoek indienen bij de rechter. Positief in deze, is dat je vrijwillig onder bewind bent gegaan. In theorie mag je er dan ook weer vrijwillig onderuit.
Het verzoek dien je schriftelijk in te dienen bij bewindzaken van het juiste kantongerecht.
Vertel hierin gelijk de reden en zet het zaaknummer in de brief. Deze staat op de beschikking.
Ik kreeg, toen ik aangaf niet meer met bewindvoerder verder te willen een verzoek om een nieuwe bwv in te dienen. Hierop heb ik gereageerd, dat ik geen andere wilde. De datum voor de zitting stond toen al.
Op de zitting motiveer je, waarom je van je huidige bwv af wilt en waarom je geen nieuwe wilt. En dan is het aan de rechter.
Bij mij werd het hele bewind opgeheven, maar kreeg wel een trap na, omdat het allemaal aan mij zou liggen. Bwv werd vrijgepleit. Maar daar ga ik hier nu verder niet op in.
Mocht de rechter het bewind niet op willen heffen, dan kan je daar tegen in beroep. Maar ik zou zeggen: begin eerst met het schrijven van een verzoek naar de kantonrechter.
En idd UWV zal het rekeningnr nog niet wijzigen.
Mag ik vragen wat een uitkering je hebt? Ik heb een wajong en kwam in aanmerking voor bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering. Dan betaald de gemeente die kosten.

Buster

Hoi Bluebooster, ik sluit me bij Anoniempje aan.

Je komt mogelijk in aanmerking voor bijzondere bijstand.
En om je zaak sterker te maken doe je er goed aan om alles via email of brief te doen.
Bewaar de mails en brieven. Als je eventueel voor een rechter staat is het makkelijker uitleggen met een stuk papier dan een verhaal dat je vertelt. Zeg maar, als bewijs.

An0niempje

Nog een tip: neem iemand mee naar de zitting. Iemand die jou kan steunen.
Het is echt niet fijn, als je daar aankomt en je staat er alleen voor.
In mijn geval had bwv zijn vrouw meegenomen, en dus was ik blij dat ik ook iemand bij me had, anders voel je helemaal zo alleen, als de bwv een -piep- verhaal ten nadele van jou op gaat steken tegen de rechter.

lonkes1984

Bah bah wat een kl*te situatie. Ik weet er helaas alles van. Je denkt verstandig te zijn, je neemt iemand in vertrouwen en dan gebeurd dit.
Ik kwam er gelukkig achter in aanloop naar het ingaan van de beschikking, dus nog tijdens het budgetbeheer.
Ik heb haar toen een hele brief gestuurd met alle punten waar ik tegen aan liep. Dit zou je ook kunnen doen, deze brief kun je dan ook meenemen naar de rechtbank, zodat je ook kunt laten zien dat je wel echt je best gedaan hebt om het te laten werken en dingen te bespreken.
De rechtbank heeft voor mij gelukkig zonder moeite de beschikking op iemand anders naam gezet, een bewindvoerder die het gelukkig perfect doet.

Heel veel succes!
Don't look back.... You're not going that way!

rosalien

Hier hetzelfde drama, er is bij kantongerecht een opheffing van beschermingsbewind aangevraagd, over een paar weken de zitting. Ook vrijwillig onder bewind gegaan, dus we hopen dat het ook makkelijk weer opgeheven word.
Wij hebben heel veel mailcorrespondentie, daarmee kunnen we de fouten aantonen, en ook dat we beschermingsbewind voortdurend de kans geven het "beter" te doen.

Dus wat anoniempje zegt, verzoek indienen en laten zien wat het probleem is.

Succes!

Bluebooster

Dit topic kan offline

Bloem2

Waarom delete je dit topic Bluebooster?
Is de schuldbemiddeling inmiddels wel op gang gekomen?

Bluebooster

Yup delete topic mods kan het zelf niet.