Vordering van het oude Neckermann zoek?

Started by MissX, Aug 05, 2014, 08:31 PM

Previous topic - Next topic

MissX

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen :)

Ik had een rekening bij Neckermann.com, die ik in termijnen afloste. Het ging niet om een heel groot bedrag, ik denk dat er nog ongeveer 350 euro openstaat.
Zeker weten doe ik dit niet, omdat ik maar geen bericht krijg van Vesting Finance, de organisatie die de kredietportfeuille van Neckermann heeft overgenomen.

In de periode dat het oude Neckermann.com failliet ging, ben ik verhuisd. Op de website van Neckermann kon ik niet meer inloggen met mijn gegevens, omdat deze niet meer bekend schenen te zijn. Daarom heb ik mijn nieuwe adresgegevens doorgemaild aan de curator. Tevens heb ik de klantenservice van het nieuwe Neckermann opgebeld, de mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat ze het adres gewijzigd had en nogmaals aan de curator zou doorgeven.

In week 29, uiterlijk week 30 zou ik bericht krijgen van Vesting Finance. Tot op heden niets gehoord. Uiteraard ben ik bereid mijn betalingsverplichting te voldoen, en het is niet dat ik hier onderuit wil komen, maar een schriftelijke bevestiging van hoeveel er nog openstaat en naar welk rekeningnummer ik dit moet overmaken lijkt mij niet teveel gevraagd. Ik heb tot nu toe 3 keer met Vesting Finance gebeld. Steeds wordt mij verteld dat de brief 'uiterlijk deze week' (nu al respectievelijk 2 en 1 week geleden) verstuurd gaat worden, en dat ik nog even moet afwachten. Afgelopen maandag weer gebeld, en men zei dat vandaag de laatste brieven eruit zouden gaan en dat ik uiterlijk donderdag iets zou ontvangen. Het vreemde is dat ze helemaal niets van mij terug kunnen vinden in hun systeem, niet op mijn oude en niet op mijn nieuwe adres. De mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze alleen iets kunnen vinden als de brief al verstuurd is, maar dit lijkt mij een beetje het kip en het ei verhaal, want om een brief te versturen moet er toch iets van mij bekend staan in hun systeem lijkt mij.

Kort verhaal lang; uiteindelijk adviseerde ze mij om gewoon de betaling naar het oude Neckermann rekeningnummer over te maken, onder het gebruikelijke referentienummer. Terwijl mij eerder werd verteld dat ik dit absoluut niet moest doen. Nu voel ik hier ook niet veel voor; ik ga geen betalingen overmaken die in het luchtledige blijven hangen omdat ik niet bekend ben in hun systeem. Of moet ik dit juist wel doen?
Ik ben nogal bang voor een BKR registratie (is dit uberhaupt nog mogelijk op deze vordering, aangezien het niet meer bij Neckermann ligt?) en nogmaals, ik wil best betalen maar een schriftelijke bevestiging lijkt mij niet teveel gevraagd.

Wat zouden jullie mij adviseren in deze situatie?

Alvast bedankt.

Buster

Hoi MissX, wat je kunt doen is de gebruikelijke termijnen apart zetten. Mocht VF dan ineens contact opnemen maak je de afgesproken termijnen aan ze over.
Als ik je verhaal zo lees heb je er zelf alles aan gedaan om vindbaar te zijn, informatie te verkrijgen en steeds hoor je: het komt eraan.

Maak het in elk geval, zoals je al eerder is verteld niet over naar de oude Neckerman.

Over het BKR, iedereen met een vorm van krediet tot zijn beschikking heeft (dus ook een ongebruikte roodstand bijvoorbeeld) heeft een BKR notering. Waar jij waarschijnlijk bang voor bent is dat je te boek staat als wanbetaler. Dat gebeurt als je stopt met aflossen of rekeningen niet betaalt. En dan nog zijn er gradaties is hoe ernstig de zaak is.
Als jij de aflossingen opspaart en het op verzoek overmaakt ben je dus geen wanbetaler.

Bewaar alle mails die je hierover hebt gehad goed. Mocht de administratie van VF of de curator niet in orde zijn kun je daarmee aantonen dat het niet aan jouw heeft gelegen.   

Van de website www.bkr.nl
QuoteBetalingsachterstanden of andere onregelmatigheden die ontstaan tijdens de looptijd van een kredietovereenkomst worden in CKI weergegeven met de codes 'A' (van Achterstand) en bijzonderheidscodes. Heeft u weer aan uw betalingsverplichtingen voldaan - en loopt het contract nog - dan meldt de deelnemer een ‘H’ (van Herstel).

Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' kennen wij nog vijf bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.

Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
Code 2: De (restant) vordering is opeisbaar gesteld.
Code 3: Er is een bedrag van â,¬250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer een boeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
Code 4: De kredietnemer bleek/blijkt onbereikbaar.
Code 5: Er is een preventieve betaalregeling getroffen. Dit is, in tegenstelling tot andere coderingen, tijdelijk van aard. Na beëindiging van de betaalregeling wordt deze verwijderd.

In tegenstelling tot Achterstands- en Herstelmeldingen geldt voor het aanmelden van bijzonderheidscodes geen wachttijd. Registrerende partijen zijn niet verplicht u vooraf aan te kondigen dat zij een bijzonderheidscode melden.

MissX

Hoi Buster,

Inderdaad, ik bedoelde een negatieve BKR registratie. Ik was in de veronderstelling dat je deze al krijgt als je langer dan 2 maanden achterloopt met de betalingen. Eigenlijk had ik mijn termijnbedrag moeten voldoen rond 22 juli, maar omdat ik geen enkel bericht heb ontvangen heb ik deze nog niet voldaan.

Ik word er een beetje moe van om van het kastje naar de muur gestuurd te worden door VF, het lijkt wel of ze het geld niet willen ontvangen. Van hun website word ik ook niet veel wijzer, hier staat niet veel informatie op over neckermann.

Ik heb alleen een mail van de curator, waarin ze mij adviseren om ook de post op mijn oude adres in de gaten te houden. Ik ben inmiddels al 3 keer langsgegaan op mijn oude adres, waar geen post meer ligt. Ik ga hier ook mee ophouden want dit kost mij elke keer veel tijd en energie, en ik ben van mening dat ik er inmiddels wel alles aan gedaan heb wat in mijn macht ligt om mijn adreswijziging door te geven.
De gesprekken met VF heb ik niet op mail staan, maar als ik vrijdag nog geen post van ze heb ga ik wel een mail sturen zodat ik e.e.a. zwart op wit heb.

Lizayra

Ik heb de brief van VF zaterdag ontvangen, en het rekeningnummer blijft hetzelfde nummer dat Neckermann hanteerde. Het totale openstaande bedrag zouden we binnen een week nog een brief over krijgen is mij vanmorgen verteld.
Ik zou als ik jou was wachten tot er een brief  komt, en in de tussentijd wel zelf her maandelijkse bedrag apart zetten.

MissX

@Lizayra, blijft het betalingskenmerk wat je mee moet geven ook hetzelfde?
Ik hoop dat ik deze week bericht krijg.

Buster

MissX, geen idee hoe lang dat duurt.

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar probeer het ook los te laten.
Je hebt gebeld, je hebt ze op de hoogte gebracht.
Stuur ze aan het einde van de week (als je nog niks gehoord hebt) een mail met daarin nogmaals de vraag waar je de afgesproken termijnen naar over kan maken en of zij willen bevestigen dat je nieuwe adres is opgenomen in hun administratie.
Deze verzonden mail plaats je in een bewaarmap. Dan heb je hem altijd bij de hand, mocht dat ooit nodig zijn.

sacredfour

http://insolventies.rechtspraak.nl/pdf.ashx?ID=02.zwb.14.459.F.V.01

Als ik het goed begrijp kocht Valovis de vorderingen voordat Neckermann failliet ging.. Hier was dus sprake van securitisatie. Neckermann heeft het servicecontract.  Slechte vorderingen worden terugverkocht aan Neckermann.
Ik denk dus dat het heel verstandig is om na te gaan wie nu het recht heeft te vorderen. Er kan dus sprake zijn van meerdere cessies.  (chain of title)
Vraag dus niet alleen naar de akte van cessie, maar ook naar het servicecontract voordat je überhaupt tot betaling overgaat. Dit is niet alleen je recht, maar ook je plicht!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

MissX

Bedankt voor alle reacties.
Inmiddels de vierde keer gebeld omdat ik nog steeds niets gehoord heb, ook een mail gestuurd.
Nu blijkt dat de kredietportefeuille in twee is geknipt (dat denk ik ook te begrijpen uit bovenstaande reactie, als ik het goed heb?), want ik kreeg bij VF een ander telefoonnummer door van een andere afdeling. Daar stond ik blijkbaar wel in het bestand. De post is naar mijn oude adres gegaan, ik heb inmiddels mijn adreswijziging per post opgestuurd naar ze.
Ik dien nog steeds mijn geld aan het Neckermann rekeningnr over te maken en niet aan 1 van de nieuwe rekeningnummers. Blijkbaar hoor ik dan bij de slechte vorderingen? Wat ik wel apart vind, ik heb namelijk altijd mijn maandbedrag op tijd betaald en het gaat slechts om een bedrag van rond de 300 euro.

sacredfour

Ik zit net te denken dan er behalve de akte van cessie van Neckermann aan Valovis, er ook nog een akte van cessie van de curator moet zijn omdat Neckermann het service contract van Valovis had.  Valovis mag dan niet zonder de toestemming van de curator gaan vorderen. Dit gaat best gecompliceerd worden. Ook kunnen we lezen in het faillissementsverslag dat Neckermann sommige vorderingen terugkocht.
Vraag dus:
1 Akte van cessie (securitisatie) Neckermann- Valovis
2 Eventuele terugkoop Neckermann
3 Service contract Neckermann (voor het innen voor Valovis)
4 Akte van cessie (Neckermann in faillissement) curator â€" Valovis
(Het kan zijn dat dit laatste is gedaan zonder cessie. Er moet hiervoor dan wel een schriftelijke     bevestiging voor zijn van de curator.)
5 Bevoegdheid van VF om voor Valovis te handelen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Elam

Toevallig kreeg ik vandaag voor het eerst een overzicht van VF na het faillissement, waaruit blijkt dat ze opeens 42 (!)euro per maand aan rente gaan berekenen! Dat is 11,93 % op maandbasis oftewel ruim 143% op jaarbasis!

Voor zover ik weet mag het maximaal 16% op jaarbasis zijn? Hoe hierop te reageren? Ik begin me af te vragen met wat voor vaag bureau Neckermann zich heeft ingelaten...
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

sacredfour

Elam lees de post hierboven! en VF mag geen extra rente in rekening brengen. 

Elam

Lastig, dit is weer een hele andere tak van sport en vrij verwarrend door het door- en terugkoop verhaal... 8)
In het eerste faillisementsverslag staat een stukje over debiteuren (pag 7 punt 5), ik kan nergens iets terugvinden over VF
Brief1 sturen voor akte van sessie neem ik aan en daarin ook vragen om het servicecontract?
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

sacredfour

QuoteIn het geval dat er een vordering is die ik wettelijk schuldig ben, dan zou ik deze graag willen voldoen zodra er duidelijkheid is hierover en zodra ik de volgende document(en) van u ontvangen heb:

Met kennisgeving:
dat Ik de volgende stuk(ken) van u wens te ontvangen:

1 Akte van cessie (securitisatie) Neckermann- Valovis
2 Eventuele terugkoop Neckermann
3 Service contract Neckermann (voor het innen voor Valovis)
4 Akte van cessie (Neckermann in faillissement) curator â€" Valovis
(Het kan zijn dat dit laatste is gedaan zonder cessie. Er moet hiervoor dan wel een schriftelijke     bevestiging voor zijn van de curator.)
5 Bevoegdheid van VF om voor Valovis te handelen.