Ons verhaal in een notendop.

Started by Marcus, Jul 21, 2014, 07:48 PM

Previous topic - Next topic

Marcus

Hallo allemaal.

Voor ons begon het allemaal twee jaar geleden. Ik een goede baan als ICT Manager helaas mijn vrouw in de UWV door een burn-out en problemen met haar leiding gevende. Maar goed, we besloten om voor een huis te gaan kijken, want dat was eigenlijk wel iets wat we beide graag zouden willen. Na lang zoeken een leuk huis gevonden in zuid-holland. Nou je kent het wel net 40 en je eerste huis kopen. Is best spannend.

Alles ging goed tot ik een fout maakte en met de verkeerde aannemer in zee ging. 5 weken verbouwen resulteerde in een schade post van meer dan â,¬20.000,- en een half afgebouwd huis. Ook kwam ik er achter dat meneer op mijn naam materiaal kocht voor zijn andere projecten. Kortom schade + materiaal -â,¬40.000,- euro. Gelukkig had ik nog wat spaargeld achter de rug en kon ik het huis leefbaar maken. Hoppa, in drie weken tijd â,¬15.000,- euro eigen geld erin en we konden van de boven verdieping af. Daar zaten we onder tussen al 5 weken met 2 kinderen en drie honden.

Oke, we hebben elkaar en vol goede moet begin je gewoon opnieuw. Immers â,¬15.000,- is te overzien. November 2013 kreeg ik te horen dat ik mijn baan ging verliezen.

Oke, slikken en weer doorgaan. Na 140 sollicitatie brieven werd het voor mij echt een ellende. Inkomsten daling van â,¬650,- per maand.

Langzaam begon het net zich om ons heen te sluiten. In februari krijgen we eindelijk de uitslag van anderhalf jaar onderzoek van het Erasmus MC Rotterdam. Mijn vrouw werd geconstateerd met een zeldzame variant van Lupus. Dit is een huid ziekte waarbij je reactie krijgt als je teveel UV krijgt. Kortom niet meer naar buiten, niet meer aan het werk, maar door het UWV niet begrepen. Ondanks dat we zwart op wit hebben van het Erasmus dat mijn vrouw alleen beschermd (UV folie) mag auto rijden en dat we zelfs bescherming moeten plakken op onze ramen. De UV veroorzaakt gaten in haar huid en groeit dan alleen maar verder. Het kan naar binnen slaan en is dan niet meer te behandelen. Op passen dus!! UWV begrijpt dit niet en zij moet gaan werken.

Ook ik kwam in de lappenmand terecht door een oude heup aandoening en doorop volgende een operatie. Helaas is dit al een jaar geleden, maar nog steeds niet geheeld. Fysio hier fysio daar teveel om op te noemen. Rottig gewoon want de kids snappen er niets van. Eerst hebben ze twee werkende ouders en binnen twee jaar twee wrakken.

Vorige maand kreeg ik een brief dat ik onterecht een uitkering had gekregen die ik nu moet gaan terug betalen. Kortom onze schulden last 35000,- eurotjes waarvan een klein deel belasting is en daardoor dus geen SHV kunnen krijgen.

Inmiddels word er p/m een bedrag van â,¬700,- op mijn ziektewet ingehouden. vasten lasten p/m â,¬2000,- inclusief verzekeringen, belastingen. Inkomen: â,¬1750,- ????????????? :'(

Vandaag de stekker eruit getrokken!! Weet het niet meer. Kids moeten weer naar school, wij hebben medische zorg nodig, folie moet nog op de ramen...................

Vraag me al een hele tijd af waar is ons licht punt. Gewoon door 1 slechte keuze is de sneeuwbal  gaan rollen en ben je binnen twee jaar terug bij af!!! Van 15k in de plus, naar 35k in de min zonder uitzicht!! Hulp is ver te zoeken en een baan vinden met twee versleten heupen is on begonnen werk.

Volgende week moet ik voorkomen omdat ik niet kan betalen. Kijken wat da gaat worden.
35k lijkt niet veel vergeleken met sommige van jullie. Alleen hebben wij probleem schulden die ons belemmeren om hulp te krijgen.

Dit is pas de helft van het geheel. Helaas kan geen instantie ons helpen door de wetgeving.

Gr. Marcus en sterkte allemaal.
Heeft iemand nog tips!

Buster

Hoi Marcus, welkom op het forum.

Wat een verhaal!
Ieder schuldbedrag, hoe hoog of hoe laag ook is een ramp, dat ten eerste.
Even over de SHV en de reden dat je er niet voor in aanmerking komt, ligt dat echt aan de BD? Of komt het doordat er een bestuurlijke boete openstaat van het UWV?
Beide zijn inderdaad roet-in-het-eten-gooiers als het om een traject gaat.

Ideetjes die bij mij te binnenschieten zijn:
- onderhandelen over een lager aflos bedrag UWV.
- het gat van â,¬250 te kort op je vaste lasten proberen in te lopen door kritisch/ nog kritischer te kijken naar je uitgaven.

Ik kan me voorstellen dat jullie kinderen in de war zijn.
Hebben jullie wel familie die jullie ondersteunen?

chapter

hoi marcus
lastige situatie maar schuld bij belasting is niet altijd een no go bij mij is deze gewoon meegenomen toeslagschuld
groter probleem is de onterechte uitkering is dat zo? ben je in bezwaar gegaan daarvoor.
Welke naam hebben ze de schuld gegeven vinden ze het wel of geen fraude schuld.
Dat is wel van invloed op traject merken ze het aan als fraude schuld kom je eerste 5 jaar moeilijk in traject.
wat buster ook al zegt wil uwv niet verlagen 700 beslag is enorm veel is dat van onterechte uitkering volgens hun of van externe partij
Heb je de lasten goed op een rijtje kun je daar nog op bezuinigen.
wat gebruik je als weekgeld, sporten de kinderen etc

Xdewit

HI Marcus, het spijt me om te horen wat er allemaal gebeurd is. Je hebt al goede adviezen gekregen. Ik zou niet zo goed weten wat ik nog zou kunnen aanvullen.
Duik inderdaad in wat voor soort schulden je hebt (preverente enzo). Dat geeft je misschien onderhandelingsmogelijkheden.
Ook inderdaad de geldkraan dicht. Ga leven op het bedrag dat je zou hebben in een WSPN. Dat is wat ik heb gedaan in die onzekere tijd waarin je nog niet zo goed weet wat er gaat gebeuren. Het geeft je misschien ook weer wat extra aflossingsmogelijkheden.
Succes!