even voorstellen

Started by Veronica1982, Jul 16, 2014, 08:46 PM

Previous topic - Next topic

Veronica1982

hallo, wij gezin bestaan uit 2 volwassenen en 2 kids.

ik ben al een tijdje lid en het word tijd dat ik ook mijn verhaal doe.

paar jaar geleden kwam ik bij mijn man, zijn relatie was stukgelopen en ik heb toen alle schulden dus hypotheek etc overgenomen van zijn ex partner. dat kon ook makkelijk want we waren 2 verdieners, dus dat was wel te doen.

enfin ik raakte vorig jaar mijn baan kwijt, zat midden in mijn zwangerschap, net getrouwd dus het huis konden we ook niet betalen, dus een bord in de tuin, gelukkig was ons huis binnen 4 weken verkocht net onder de vraagprijs, maar wat een geluk. we wilden gaan huren op mijn mans naam, hij stond al 9 jaar ingeschreven bij de woningstichting. we reageerde op een huis en we kregen het, toen is de ellende helemaal begonnen. we werden afgewezen omdat we teveel verdienden mijn man met zijn volledige salaris en mijn uitkering, dus op naar de hypotheker, kijken wat we konden lenen op mijn mans naam, in 2013 was â,¬ 184.000,00 maar in 2014 zou het â,¬ 18.000,00 minder zijn. we hadden ons oog laten vallen op een leuk hoekhuisje met een bedrag wat we konden lenen. we hadden nog restschuld van het andere huis maar dat werd gelukkig door de NHG kwijtgescholden. we konden met een schone lei beginnen.

mijn zwangerschap liep ten einde en we konden begin maart in ons nieuwe stulpje alles qua financiën was rond, maar toen kwam de oude hypotheekverstrekker met een brief er stond nog een 2e hypotheek open van â,¬12.500,00, we wisten dat er een 2e was! dit was 3 dagen voor de sleuteloverdracht naar ons nieuwe stulpje. dus het hele feest ging niet door. omdat mijn uitkering kon niet mee worden genomen in de hypotheek moesten we de boel afblazen met als gevolg 10 % boete van de koopsom. hypotheker en wij waren in de veronderstelling dat alles op de aflosnota onder 1 hypotheek bij verkoop van ons oude huis in rekening was gebracht, wat blijkt mijn man en zijn ex hebben de 2e hypotheek zonder NHG er op afgesloten dus die konden niet kwijtgescholden worden.

we zitten nu hoog in de schulden, â,¬12.500,00 (oude 2e hypotheek) + â,¬ 15.000,00 (10% boete) maakt â,¬ 27.5000,00

aangezien de verkopende partij verhuisd is en het pand leegstaat hebben we voorgesteld om het 6 maanden te huren zodat ze niet met dubbele lasten kwamen te zitten en dat we dan zouden bekijken dat we na 6 maanden het pand alsnog af konden nemen. tegenpartij ging niet akkoord en schakelde rechtsbijstand in, ze wilden ons voor het gerecht hebben, afijn dat snappen we volledig, we hebben ons toen niet op de ontbindingsvoorwaarden kunnen beroepen aangezien we alles al rond hadden en er vanuit gingen dat we lekker in het huisje konden wonen. we hebben toen onze rechtsbijstand ingeschakeld en kregen een aannemelijk aanbod van de tegenpartij, 5% van de boete en het huis afnemen op 15 augustus, aangezien ik weer een baan heb sindskort kunnen we het pand alsnog afnemen!

we hebben nu alles rond qua leencapaciteit het is alleen afwachten of we die 5% kunnen meefinancieren op een of andere manier, kwestie van een week of 2. maar vandaag kregen we een mail van onze advocaat, de tegenpartij heeft geen geduld meer en trekt de stekker eruit ondanks bovengenoemde afspraak en willen ons nu gaan dagvaarden voor die 10% we vermoeden allemaal dat de tegenpartij een nieuwe koper heeft gevonden en zo dubbele slag wil slaan. we weten dat we schuldig zijn en we hebben aan alles meegewerkt. het was alleen een kwestie over de 5 % mee financieren. maar ze willen verder niet meer ergens aan meewerken, wat ze vanaf het begin al niet deden. we zitten nu in een huurhuis na 2 maanden bij schoonouders te hebben gewoond. de huur is bijna niet op te brengen en het water staat tot aan de lippen.

het is nu afwachten op de brief van de dagvaarding. ik zit er helemaal doorheen en zeker met 2 kids is het gewoon een rot situatie. we zien wel waar het eindigt maar ik ben er bang voor. stress overheerst soms helaas  :-\

bedankt voor het lezen!

burningspirit

Hallo Veronica,
Heb je topic gelezen en inderdaad een rot situatie waar je in zit, vooral met twee kleine kindjes.
Toch heb ik het idee dat er ook wel goede dingen zijn: jullie hebben allebei een baan en je woont in een huurhuis, dus wel dak boven het hoofd.
En als ik het goed begrijp komt de schuld niet hoger uit dan 27.500 euro? Of kan dat bij de rechtszaak nog oplopen? Misschien hebben jullie geluk en krijgen jullie toch de 5% er nog door? Ik weet niet hoe dat soort dingen werkt. Je kunt pas een plan maken voor de schulden, lijkt mij, als hier zekerheid over is.
Maar terug naar jullie situatie. Wat je wel vast kunt doen, is zorgen dat je de kosten onder controle brengt; uitrekenen wat er binnenkomt en bekijken wat er zeker uit moet (huur, energie, water en zorgverzekeringspremie). Dan zien wat er over blijft en proberen alles zo voordelig mogelijk te regelen. Abonnementen beoordelen (nodig of niet nodig?), kijken waarop je kunt besparen.
Waarschijnlijk zijn er nog meer goede tips te geven, maar dit is wat mij nu even invalt.
Hou je haaks en sterkte met alles!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)