Wat als een schuldeiser niet reageert?

Started by TMOTBQ, Jul 08, 2014, 10:38 PM

Previous topic - Next topic

TMOTBQ

Even een vraagje...

Ik heb een schuldhulpvraag uitstaan bij de GKB.
Ik zit inmiddels in de fase dat de GKB de hoogte opvraagt van de schuld bij de schuldeisers.

Wat gebeurt er eigenlijk als een schuldeiser niet reageert?
Mijn ex is namelijk ook een schuldeiser en heeft tot op heden nog niet gereageerd. De GKB stuurt deze week een rappel en dan is het afwachten.
Ik ben verzuimd te vragen hoe het met traject afloopt als de schuldeiser niet reageert.

Weet iemand dit?

Alvast bedankt.
TMOTBQ = The March of the Black Queen by Queen
"Remember to deliver with the speed of light a little bit of love and joy"

Buster

Als iemand niet reageert wordt ervan uitgegaan dat er geen vordering meer ligt.
Als het traject is afgerond met het behalen van ene schone lei kan er niets meer verhaald worden.
Hij heeft namelijk de kans gehad om zich aan te sluiten bij het traject.
Hij mag het wel proberen. Jij hebt dan de administratie als bewijs dat hij is opgevoerd als schuldeiser en zelf niet heeft gereageerd.

Wat je zou kunnen doen is onderzoeken of de post hem wel bereikt. (is zijn eigen verantwoording, maar toch, voor de zekerheid)

TMOTBQ

Allereerst; Thnx Buster voor je snelle reply.. :) Top!

Hij is per e-mail aangeschreven aangezien hij mij zijn adresgegevens niet wil geven.
Dus dan wordt het nog lastiger..

Maar weer afwachten waar dit schip gaat stranden...  8)

lonkes1984

Buster, een minnelijk traject sluit je toch niet af met een schone lei?
Schuldeisers tekenen voor aflossing bepaald bedrag tegen finale kwijting, maar je hebt geen schone lei.
Bij mij reageerde mijn ex ook niet, en dat heeft heel wat voeten in aarde gehad...
Want het ging om een gezamelijke lening, die hij afbetaald had, dus de vordering lag er.
SHV kon traject niet door laten gaan zonder zijn akkoord en heeft hem toen gedreigd met een dwangakkoord. Vervolgens liet hij via een advocaat van zich horen...
Het traject loopt inmiddels, maar SHV heeft me al gewaarschuwd dat hij na het traject wrslijk toch nog gaat proberen via de rechter geld terug te krijgen. Dit omdat ik geen schone lei heb erna, maar goed hij heeft wel getekend voor finale kwijting, dus ik heb wel genoeg bewijs in handen...
Don't look back.... You're not going that way!

Buster

Lonkes, dank je ik ben er gelijk weer even ingedoken ;)

Je hebt gelijk, bij WSNP heet het juridisch een schone lei, bij minnelijk heb je een figuurlijke schone lei.
De uitwerking is bij beide wel hetzelfde, de restschuld blijft bestaan maar is niet meer via de rechter opeisbaar.

Ik ben nog even bij de NVVK gaan neuzen of er iets vastligt over het niet reageren.
QuoteAls op een verzoek van de schuldhulpverlenende
organisatie tot opgave saldo niet binnen de gestelde termijn wordt gereageerd, kan de
vordering van de desbetreffende schuldeiser worden geschat.

Verder staat er niets in genoemd of een traject wel of niet door kan gaan als schuldeiser niet reageert.
Als er een afwijzing is volgt idd, zoals in jouw geval een eventueel dwangakkoord.

TMOTBQ

Dat kan in die zin nog wel wat consequenties aan vast hangen.

Dank jullie wel.
Ik wacht eerst maar even af.
Op dit moment kan ik er niet veel aan veranderen. Het zij zo..

Buster

Ik ben net aan het lezen op Linked In en kom daar (voor mij) nieuwe info tegen.

TMOTBQ: in een minnelijke regeling geldt dat een eiser die niets van zich laat horen na het traject niet onder de schone lei valt. Bij WSNP valt de schuld wel onder de schone lei, of hij zich nu heeft gemeld of niet.

Dit naar aanleiding van een rechtsuitspraak op 2 juli (heel vers dus).
Man en vrouw, scheiden en hebben een restschuld bij DSB.
Zij regelen dit onderling in een echtscheidingsconvenant.
Hij gaat een minnelijk traject in, zij niet.
DSB kan daarna niet meer bij hem aankloppen en klopt bij haar aan.
Zij betaalt en daagt hem voor de rechter voor zijn aandeel van het convenant.
De rechter heeft haar in het gelijk gesteld.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2014:2634

burningspirit

sorry maar...... begrijp ik het goed?
omgezet naar TMOTBQ:
Het minnelijk traject kan doorlopen worden, ook als ex niet reageert maar....
TMOTBQ loopt dan het risico dat ex na beëindigen minnelijk traject TMOTBQ voor de rechter daagt en dan alsnog gelijk krijgt?
Dus: TMOTBQ zou alles op alles moeten zetten om reactie van de ex te krijgen in de vorm van een kwijtscheldingsverklaring/finale kwijting?

sorry ik ben ook zo een nachtuil, die alles zit te lezen en meedenkt ....  8)
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

TMOTBQ

Naast dat ik een schuld richting mijn ex heb, hebben wij ook een gezamelijke restschuld van â,¬96.000,--
Dus dat wordt dan tevens een obstakel.
De GKB gaat afspraken met de hypotheekverstrekker, indien alles akkoord, dan zal de hypotheekverstrekker de rest bij hem verhalen.
Als ik onderstaande lees + het vonnis van de rechter dan kan ik die ook nog om de oren krijgen na drie jaar.
Gezien mijn ex niet als meewerkend voorwerp bekend staat dan gaat dit nog lastig worden. Alhoewel resultaten uit het verleden geen zekerheid bieden van de toekomst kan ik er toch van uit gaan dat dit deel in hem onveranderd is gebleven....

Ik zal de GKB deze vraag maar eens stellen. Ik ga niet het minnelijk traject om vervolgens na 3 jaar minnelijk traject nog een keer een WSNP traject in te gaan..als dat al mogelijk is.
Dit wekt bij mij de indruk dat ik, in overleg met de GKB, beter een WSNP traject in kan. Dan heb ik in ieder geval de gerechtelijke procedure verlopen en kan ik dit eventueel aanvoeren na het WSNP traject..

Buster

QuoteDit wekt bij mij de indruk dat ik, in overleg met de GKB, beter een WSNP traject in kan. Dan heb ik in ieder geval de gerechtelijke procedure verlopen en kan ik dit eventueel aanvoeren na het WSNP traject..

Je staat daarin niet alleen.
Veel reacties op Linked Inn gaan daarover.
Via de WSNP ben je als schuldenaar beter beschermd.

sacredfour

De bank zal hoogstwaarschijnlijk geen medewerking geven aan het voorstel van het GKB.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

TMOTBQ

@Buster: waar haal jij die info vandaan op Linked in? Is dit een andere linked in of stel ik nu een hele stomme vraag..  8)

@Sacredfour: Waarom denk jij dat?

Buster

TMOTBQ, Linked Inn heeft diverse discussie groepen waar je lid van kan worden.

Waaronder Schuldinfo.nl maar ook groepen speciaal voor Gerechtsdeurwaarders, Schuldhulpverlening of Jurisprudentie. Ik volg al die groepen (lees niet alles hoor, daarvoor is de dag te kort) voor recente info en veranderingen in de wetgeving.
Ik weet best veel maar nog lang niet alles. ;)

TMOTBQ

Thnx Buster, ga ik daar mee verder.

Kennis is inderdaad macht. :)......enneh kracht..

lonkes1984

Quote from: Buster on Jul 09, 2014, 02:16 AM
Ik ben net aan het lezen op Linked In en kom daar (voor mij) nieuwe info tegen.

TMOTBQ: in een minnelijke regeling geldt dat een eiser die niets van zich laat horen na het traject niet onder de schone lei valt. Bij WSNP valt de schuld wel onder de schone lei, of hij zich nu heeft gemeld of niet.

Dit naar aanleiding van een rechtsuitspraak op 2 juli (heel vers dus).
Man en vrouw, scheiden en hebben een restschuld bij DSB.
Zij regelen dit onderling in een echtscheidingsconvenant.
Hij gaat een minnelijk traject in, zij niet.
DSB kan daarna niet meer bij hem aankloppen en klopt bij haar aan.
Zij betaalt en daagt hem voor de rechter voor zijn aandeel van het convenant.
De rechter heeft haar in het gelijk gesteld.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2014:2634

Foii ben ik blij dat mijn ex getekend heeft voor akkoord tegen finale kwijting.
Ook al heb ik na het afsluiten van het minnelijk traject dan geen schone lei, hij heeft er wel voor finale kwijting getekend, en ik neem toch aan dat een rechter dat ook zo ziet.
Anders kan ik gelijk erna weer de SHV in...
Eigenlijk is het dus achteraf gezien goed geweest dat mijn ex snel onze lening afbetaald heeft, want de leningsmaatschappij had bij mij ook al ingestemd met een traject, maar dat had dus achteraf weinig uitgemaakt. Nu heeft mijn ex de lening snel afbetaald, wat me toen gigantisch ergerde, maar nu dus positief uitpakt, aangezien hij nu meewerkt aan het traject en moeilijk erna nog wat kan komen eisen.
Don't look back.... You're not going that way!