Hallo nieuwkomer met een paar vraagjes

Started by tonnie64, Jul 05, 2014, 08:17 PM

Previous topic - Next topic

tonnie64

Hallo Boedda, bedankt voor je reactie
Ik wil graag afbetalen, maar ben net 2 weken mijn werk kwijt en krijg een ww uitkering van 425 ongeveer, de ziekenfonds + 36 euro voor de eigen risico en overlijdingsverzekering dat betaal ik en hou dan ongeveer 225 over. Mijn man staat hier helemaal buiten, en hij betaald de rest hij betaald de huur gas water en licht de foonrekeningen verzekeringen en het eten, we kunnen het heel moeilijk  trekken. ik wil best die 225 naar de schuldeisers sturen, geloof nooit dat die met 20 euro per maand accoord gaan zijn 10 schuldeisers, en heb maar 3 maanden ww, dan zou dat ook nog eens op het dak van mijn man terechtkomen als de rechtzaak langer dan sept op zich laat wachten. Krijg nou net een mailtje van mijn klantmanager, dat ik idd vogelvrij ben, maar dat ik de brief voor aanvraag wnsp moet laten zien of sturen zodra ze aan komen kloppen, en ook mag ik zijn naam en telefoonnummer geven.
Ik trek het even niet, mijn man werkt zich een slag in de rondte om alles te kunnen betalen en ik zoek me wezenloos naar werk, pffffffffffffft heb het tot nu toe aardig volgehouden, maar nu zie ik ff door de bomen het bos niet meer. :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Boeddha

Ik snap heel goed je wanhoop. Ik heb in het zelfde schuitje gezeten. Minnelijke mislukt, toen ook vogelvrij. Ik ben blijven communiceren met mijn schuldeisers. Open kaart spelen, daar bereik je het meeste mee.

Soms gaan er enkele weken overheen voordat de schuldeisers gaan reageren. Dat het vakantietijd is, kan ook nu in je voordeel werken!

Hou vol...
Be strong, have faith!

Buster

Tonnie, heb je je beslagvrije voet al berekend?
Dat kan je helpen in de aankomende periode.
Daarmee kun je uitrekenen hoeveel van jouw inkomen ze maximaal mogen verwachten wara je mee aflost. Meestal wordt deze berekening gebruikt voor loonbeslag, maar ook zonder loonbeslag kun je hem berekenen.

Als je je budget en aflossingen aanpast aan die berekening kun je namelijk altijd bij de eisers aangeven dat dit voorstel is gebaseerd op je beslagvrije voet, dat je daarbij rekening heb gehouden met de overige eisers en je er alles aan doet wat in je mogelijkheden ligt om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.

Bewaar ook nu weer (of juist nu) alle mails en aantekeningen van telefoongesprekken.
De rechter zal straks ook vragen stellen hoe je op dit moment omgaat met je schuldeisers.
Het zijn dit soort kleine dingen die bij elkaar opgeteld in je voordeel spreken. En dat is toch je doel. ;)

Hier lees je meer over de beslagvrije voet:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

Succes!

tonnie64

Hallo Buster

dank je voor je antwoord, ik heb ongeveer 425 euro per maand aan ww en 42 euro aan zorgtoeslag, zit pas sinds 1 juli in de ww en krijg 3 maanden ww en ben al maanden aan het solliciteren, maar het wil niet lukken, gaan minimaal 10 tot 20 sollicitaties per week uit. Ik krijg geen aanvulling of iets, mijn man betaalt alles, hij heeft een eigen zaakje,maar we kunnen met moeite alles betalen. Ik weet niet goed wat ik moet doen, mijn klantmanager zegt dat als de deurwaarders weer gaan komen, de brief van de aanvraag wnsp laten zien en mijn naam en nr geven, of ikzelf moet gaan bellen naar de schuldeisers, het liefst zou ik nu even mijn kop in het zand steken en maar afwachten, heb de vechtlust niet meer, ben helemaal kapot

tonnie64

Buster

Nog iets, ik los al niets meer af sinds de kredietbank in oktober vorig jaar de schulden ging opvragen, want anders zouden de schulden niet meer kloppen tegen de tijd dat hij alles binnen had om een voorstel te doen, begin juni heeft hij aangegeven dat de minnelijke schikking niet ging lukken en heeft hij de aanvraag wnsp gedaan, deze aanvraag ligt sinds vorige week maandag bij de rechtbank, heb vrijdag de rechtbank gebeld en  als alle papieren kloppen is de rechtzaak in sept, anders wordt het oktober. Ik wil best die 225 euro verdelen onder de schuldeisers, maar dan kan ik niets meer meebetalen aan vaste lasten en zo, ik weet het echt niet

tonnie64

sorry dat ik zoveel vraag en typ, maar zie het echt helemaal niet meer zitten

Buster

Tonnie, dat snap ik.

Denk je van de druk af te zijn, moet je ineens weer aan de bak en het duurt nog best lang voordat het voorkomt. Het verschil nu is wel dat je in afwachting bent van de volgende stap.
Je hebt hem gezet, de documenten zijn ingeleverd, er is geen strijd meer of je wel of niet mee kan of wil werken. Je bent aan het meewerken, meer dan dit kun je voor het moment niet doen.

Wat je kunt doen is een plan maken.
Je weet wie de eisers zijn, je weet ook wat je aflosbudget is.
Dat verdeel je over de eisers, hoe weinig ook, verdeel het.
Als een eiser het niet genoeg vindt, veranderd dat niet hoe hoger het bedrag wordt.
Het gaat in dit geval meer om het idee dat je reageert, vindbaar bent en bereid bent om in de tussenliggende periode tot een oplossing te komen.

Wacht tot ze contact opnemen en stuur ze dan een mail met het voorstel.
Elke maand dat er geen contact met je wordt opgenomen zet je dat gereserveerde bedrag opzij.
Dat is je noodpotje bedoeld voor de schulden.

Je kunt er ook voor kiezen zelf contact op te nemen en uit te leggen hoe de zaken ervoor staan en wat je in de tussentijd voor ze kunt betekenen.
Die keuze is aan jouw. Het is wel handig om van te voren een soort standaard brief te maken waarbij je alleen de datum, het dossiernummer en het bedrag in hoeft te vullen.
Dat hoeft niet vanavond, kan ook later in de week.

Hou vol!

tuthola

Beste tonnie......als je nu niks meer betaald kan er tot september beslag gelegd worden op je ww uitkering of bankrekening totdat je daadwerkelijk de wsnp ingaat.
Ik heb als ik het goed begrepen heb dat je man de vaste lasten betaald dus daar is geen probleem wat betreft de aanvraag van de wsnp.
Ik zat toen met hetzelfde probleem als jij en kon tussen minnelijk en wsnp aanvraag ook niets betalen maar het UWV had toen wel beslag gelegd op mijn uitkering.

Sterkte met de laatste loodjes......

tonnie64

hallo Tuthola

ik heb geen schulden bij uvw, dus die kunnen dan toch geen beslag leggen?,ik zit ver onder het vtlb met mijn uitkering 425 en 42 euro zorg toeslag, maar moet wel mijn zorg premie betalen en de extra 36 euro van de eigen risico en mijn overlijdings verzekering zit ik op 180 euro, de rest betaald mijn man, dus heb ik dan afloscapaciteit, ik voel me wel verplicht om iets aan het huishouden mee te betalen, want anders halen we het niet, we doen nu voor max 40 euro per week boodschappen

tuthola

Nee het UWV zal geen beslag leggen maar een schuldeiser kan dat wel laten doen het is tot nu toe niet bij jou gebeurd vandaar dat ik schreef KAN.
Als je weinig tot niets kan betalen zou ik het advies van Buster gebruiken om zo te laten zien dat je je best doet om het traject zo goed mogelijk te laten verlopen.

tonnie64

Even een kleine update

net gesprek gehad met schuldeisers, gaan niet accoord met 20 euro in de maand, dus wachten toch de WNSP af, daarna met Klantmanager overlegd, heb van de 10 schuldeisers 2 kleine en die ga ik aankomende maanden aflossen helemaal, dat als ik bij de rechter kom er nog maar 8 zijn, en beslag leggen mogen ze niet, omdat ik al ver onder het vtlb zit en dus moeten ze daar vanaf blijven. Voorde rechter is het dan ook duidelijker als er 2 weg zijn , dan dat er betalings afspraken worden gemaakt die ik na september niet meer zou kunnen voldoen, als ik nog geen baan heb.
De klantmanager zei dat het goed overkomt bij de rechtbank dat ik van het kleine beetje geld dat ik nu heb dan toch 2 schuldeisers afbetaald heb, de eerste wordt rond de 8ste augustus afbetaald, toch weer iets minder schuld

Boeddha

That's the spirit :)

Fijn om te lezen dat het zo uitpakt!

Be strong, have faith!

tonnie64

;D :D :o :D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

en nog meer goeds vandaag, we wonen in een heel duur huurhuis van 830 euro en

TADAAAA WE HEBBEN EEN HUIS TOEGEWEZEN GEKREGEN WAT ONS MET HUURTOESLAG 530 EURO GAAT KOSTEN YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS sorry dat ik caps aanzette, maar ben zo blij, het is midden in het centrum van Best we gaan boven de winkels wonen, overal vlakbij het is precies het maissionette waar we erg graag wilde wonen, jullie begrijpen dat we door het dolle heen zijn
We mogen maandag gaan kijken, zoals de woningbouw zegt is het net gerenoveerd, dus hoeven we er ook niet heel veel aan te doen .

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Weegschaaltje

Wat een super nieuws. Dat levert je maandelijks 300,- euro op.

tonnie64

ja echt zo super, kan het nog steeds niet geloven ;D