Hallo nieuwkomer met een paar vraagjes

Started by tonnie64, Jul 05, 2014, 08:17 PM

Previous topic - Next topic

tonnie64

Ik ben Tonnie, bezig met het wnsp traject, minnelijke afgewezen.
Heb wat vraagjes als dat mag.
heb vandaag papieren van de kredietbank breda binnengekregen, met wat ik moet opsturen naar de rechter, is allemaal niet zo moeilijk, maar die gang straks naar de rechter.
Nou lees ik in de verklaring van de klantmanager , staat  in de minnelijke schikking 36 00 euro per maand en in de wnsp 0 euro per maand aflossing wat betekent dit, ben net mijn baan kwijt geraakt , van 20 uur en krijg 3 maanden ww en dan ben ik afhankelijk van mijn partner die overal buiten staat en we op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, dit zijn  schulden samen met ex, 10 schulden  waarvan 9 op mijn naam en 1 gezamelijk, maar mijn ex betaald alleen aan die ene schuld en omdat die ander op mijn naam staan ,ben ik daar alleen verandwoordelijk voor zeggen de schuldeisers en hebben nooit aangeklopt bij hem terwijl we in gemeenschap van goederen getrouwd waren en de rechter uitspraak heeft gedaan ieder de helft, maar daar hebben schuldeisers het lak aan. Nou is het niet zo dat die 9 schulden alleen van mij waren, bv het gas van ons toenmalig adres stond op mijn naam, de eindafrekeing is gekomen , ik was toen net verhuisd, maar ex heeft gewoon een andere leverancier gepakt en omdat ik in korte tijd 2 keer verhuisd ben, konden ze mij niet meteen vinden en toen kreeg ik de deur waarder aan de deur met de nodige kosten dit is maar 1 voorbeeld, dit heft hij met meerdere dingen gedaan, , maar ben nu bijna 3en half jaar aan het vechten en ben dood op,

Chrissie

Welkom tonnie,

Ben zelf niet bekend met het wsnp traject  dus kan je er helaas niet mee helpen, maar je mag hier alle vragen stellen die jij maar wilt  er zijn hier op dit forum heel veel anderen bewoners die jou vast en zeker kunnen helpen.

groet Chrissie
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

hoi tonnie
spannende tijd breekt aan voor jou/jullie
dat bedrag zegt niet zoveel ik had ook 0 staan maar feitelijk een aflossing van 700-1400 per maand.
nu moet je voor ww al solliciteren dus dat kun je meenemen in gesprek met rechter.
In principe krijg je dan een 36 urige eis of er moeten bv medische beperkingen zijn dan kun je een keuring krijgen.
Je man gaat niet mee in wsnp maar doordat de lasten gedeeld worden zal er wat meer op hem terecht komen.
daar weet buster wel meer over denk ik
ik hoop dat je snel zitting hebt en zo wat rust krijgt

Buster

Hoi Tonnie64, welkom op het forum.

Je huidige man krijgt via jou met de WSNP bewindvoerder te maken.
Dat komt door de berekening van je VTLB (zeg maar, je leefbudget) daarbij wordt rekening gehouden met zijn inkomen. Daardoor is jouw VTLB lager. Als hij veranderingen krijgt in zijn inkomen (hoger of lager) moet je dat ook direct doorgeven zodat er een nieuwe berekening gemaakt kan worden.

Juridisch heeft hij voor de rest niets met de regeling te maken, omdat jullie op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd.

Je ex, dat is een ander verhaal. Doordat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd geweest zijn jullie beide aansprakelijk voor de schulden die zijn ontstaan voor en tijdens jullie huwelijk.
Jouw traject zorgt er straks voor dat jij, na het behalen van de schone lei, niet meer via de rechter gedwongen kan worden om het restant te betalen. Dat worden dan schulden met een natuurlijke verbintenis. Dat betekent dus dat jij ze nog mag afbetalen, maar je hoeft dat dus niet.

Jouw ex heeft zonder zo'n traject deze status niet. Hij blijft dan aansprakelijk voor de restschuld die dan nog overblijft. Hij mag op zijn beurt ook een traject aanvragen. Of ze wel of niet die schuld bij hem gaan verhalen, dat is aan de schuldeiser, daar sta jij voor de rest buiten.

tonnie64

Goedemorgen , bedankt al voor jullie informatie.

Alleen snap ik niet goed, waar ik die 700 tot 1400 euro aflossing vandaan zou moeten halen, ik heb nu 3 maanden een inkomen van zo'n 450 euro netto en daarna niets meer, Eris mij verteld dat mijn huidige partner borg moet staan dat er elke maand 36 euro betaald zou moeten worden in de minnelijke schikking, maar omdat het nu naar de wnsp gaat, weet ik niet of dat hetzelfde is, mijn huidige partner heeft een klein eigen bedrijfje waar hij ongeveer zo'n 20000 euro per jaar mee verdiend , ook niet echt een vetpot en ik ben voor 26,4 procent afgekeurd , mag bv geen werk doen wat constant dezelfde beweging vereist, en ik heb voor justitie als groepsleider gewerkt, dit mag ook niet meer, omdat ik mijn collega's en mezelf niet kan verdedigen bij calamiteiten, ik heb in 2006 een auto ongeluk gehad, waar door ik mijn rechter arm en schouder niet meer voor 100% kan inzetten.
Ben idd al druk aan het solliciteren, zit nu vanaf 1 juli in de ww er zijn inmiddels een 15 sollicitaties weg, we wonen in een duur huurhuis via de makelaar, ik heb urgentie aangevraagd, die krijgen we , als er een minnelijke schikking of wnsp komt, wij doen er alles aan om zo goedkoop te leven.Onze huisarts is het er niet mee eens dat ik nu meteen weer ga werken, ben overspannen geraakt door alle shit van de laatste jaren en dat de zaak van mijn huidige partner een hele tijd slecht heeft gelopen, daar geef ik mezelf de schuld van , de huisarts vindt het belangrijk , dat er eerst een rust komt( duidelijkheid wnsp, een goedkoper huisje, zodat ik rust krijg, zit aan de kalmeringstabletten en slaapmedicatie. Mijn lichaam begint gewoon tegen te pruttelen, maar ik wil graag alles goed doen en solliciteer toch, omdat ik wel graag wil werken en niet afhankelijk zijn van mijn partner en wil meebetalen in de kosten en schulden af wil betalen, is het slim om die sollicitaties mee te sturen naar de rechtbank?

tonnie64

en trouwens dank je wel voor het accepteren

en sorry dat ik zoveel vragen heb, maar zit er behoorlijk vol van en helemaal op van de stress, dan is het fijn om te weten dat je niet alleen staat en ergens je ei( nou ja  een hele legbattery eieren) kwijt kunt ;D

Chrissie

Tonnie stel gerust jou legbatterij eieren  :D aan vragen hier neer, daar val je ons niet mee lastig wij zijn hier met heel veel bewoners die jou graag die goede kant weer op willen helpen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

hoi tonnie
ik doelde op je eerdere berichtje minnelijke schikking 36 euro per maand wsnp 0. dat stond er bij mij ook maar ik draag 700-1400 per maand af afhankelijk van mijn inkomsten die maand.

Wat ik me wel afvraag is of je wel tot wsnp toegelaten gaat worden zonder inkomen misschien weten de kenners hier daar meer over.

Helaas zegt een uwv keuring voor wsnp vaak niet genoeg en krijg je een nieuwe keuring bij een onafhankelijke keuringsarts. Deze bekijkt de belastbaarheid en hoeveel uur je kunt werken.

ik heb deze pas gehad en mag bv ook niet meer op zorggroepen werken en agressie groepen maar wel op hoog niveau waar ik alleen hoef te begeleiden en kan volgens haar nog 36 uur blijven werken dan.

sollicitaties hoef je niet mee te sturen maar doelde er meer op bewaar ze zodat je ze kan laten zien ook in een wsnp traject moet je deze kunnen tonen van periode in wsnp dus ik heb me meteen toen al aangeleerd aparte map te maken in mail van verstuurde sollicitaties.

vraag er maar op los veel ervaringsdeskundige hier

tonnie64

Hallo Chapter

Dat ik dadelijk geen inkomen meer heb, is blijkbaar geen bezwaar om me niet toe te laten tot de wnsp, dit is me verteld door de klantmanager van de kredietbank en de schuldhulpverlener van het voortraject, zou ook raar zijn , als mensen hun baan kwijt raken, in de wnsp en die krijgen even ww , om die mensen er dan uit te gooien, zouden ze alleen nog verder in de schuld geraken

chapter

klopt maar ww is ook inkomen
je gaf aan dat je recht hebt op 3 maanden erna geen inkomen weet niet in hoeverre dat een beperking vormt maar dat zie je vanzelf bij de rechtbank.
Ben zelf ook in breda geweest helaas eerst afgewezen later na rechtzaak ivm pgb opnieuw geprobeert en toegelaten september is eerste jaar alweer voorbij

tonnie64

daarom moet partner borg staan dat hij 36 euro per maand betaald, is mij verteld.
Maar werd jij er niet helemaal gestoord van, iedere keer dat wachten en vooruitschuiven?
Ik kan er zo boos om worden dat mijn huidige partner er nu ook de dupe van wordt en mijn ex als god in frankrijk leeft

tonnie64

ik moet in den bosch naar de rechtbank, ik word er helemaal doodnerveus van, ben zo bang dat ik afgewezen wordt, als staat er in de verklaring , dat ik alles goed heb gedaan en zelf er behoorlijk achteraan gezeten heb.

chapter

hoi tonnie
ik ben 2008 begonnen oplossing te zoeken 2013 toegelaten
werd er knettergek van en bewindvoerder ook die ik had gevraagd mijn financiën te doen om te zorgen voor stabiliteit maar werd continu gepakt loonbeslag toeslagen weg bankbeslag er was niets tegen te beginnen.
in wsnp is niet meer minimale afdracht voor 1 oktober 2013 moest je minimaal de bwv kosten betalen van rond de 50 euro maar dat hoeft niet meer als vtlb hoger is als inkomen

en nu nog mijn moeder is pas overleden maar dat kon mijn wsnp wel in gevaar brengen. bwv niet zo goed op hoogte van akties die ondernomen moeten worden en ik kreeg van mijn familie geen antwoorden wie afwikkeling deed.
ben erg blij dat ik erachteraan ben gegaan anders nooit geweten welk risico ik liep ze is namelijk failliet verklaard en een berg schulden

tonnie64

Hoi Chapter
Gecondoleerd nog met je moeder, pfffffffffffffft wat een ellende allemaal zeg.
Maar het zal nu wel een stukje rust geven dat je in de wnsp zit.
Af en toe zie ik het echt niet meer zitten, maar gelukkig trekt partner er mij doorheen.

chapter

ja zeker erg blij gaat ook super en heb het nu gewoon ruim vergeleken met tijd ervoor dus red het makkelijk.
Kan zelfs voor eerst in jaren op vakantie met mijn zoon.
heb die ontspanning echt heel hard nodig nu voor ik met mijn opleiding start.
nu moet ik wel zeggen dat ik echt een top bwv heb, sommige maken het je ook erg moeilijk maar zij doet wat ze kan om het voor mij zo goed mogelijk te doen