wat kan ik nog doen

Started by channie, Jul 04, 2014, 01:55 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

een echte expert.....dat ben ik ook vlgs mij
huur/hypotheek, energie, water en zorgverzekeringspremie veilig stellen
eten veilig stellen
overzicht creëren
cards doorknippen, desnoods idd één voor één
en dan kijken wat je overhoudt
voorstellen doen, schuldeisers bellen/mailen
zoals Buster, Sacredfour, Be en anderen zeggen: ook zonder schuldhulp kun je een heel eind komen
en mocht hulpverlening toch nodig zijn dan kun je laten zien dat je er alles aan hebt gedaan
natuurlijk is er hoop, dat is er altijd
het is een kwestie van de schouders eronder
zet em op channie! ga ervoor
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

sacredfour

Om na te gaan of je rente op je creditcard wel wettig was zie dit draadje:

http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47654.0.html
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

chapter

hoi channie
Ik zou net als andere zeggen de kaarten direct doorknippen
met een aflossing van 400 ben je nog minstens 10 jaar aan het aflossen.
buiten dat is de rente belachelijk hoog van creditcards.
jullie verdienen beide dan zou je toch de vaste lasten etc moeten kunnen betalen met 2 inkomens.
Je zou bij hoofdpagina eens kunnen kijken wat de bvv is en deze aanhouden en rest in aflossing stoppen.
Als deze 400 teveel is proberen deze omlaag te brengen
Zijn er achterstanden in de betaling van creditcards? zoja kan het erg moeilijk worden deze schuld te bundelen zeker als inkomen niet erg hoog is. Banken zijn niet meer zo happig om deze om te zetten en het gaat om een aanzienlijk bedrag een halve ton.
Wat is de reden dat je geen minnelijk traject wilt of wsnp, dan ben je met 3 jaar schuldenvrij
op moment dat je achterloopt met betaling is er kans op loonbeslag etc dan kom je er helemaal niet meer uit.
Enige manier om dit op te lossen is te stoppen met opnemen van de creditcards en te starten met aflossen
wel heel goed dat in vaste lasten geen achterstanden zijn, soms is beter uitstel vragen aan bv energie maatschap[pij goedkoper als de rente van opnemen van creditcards

channie

ik loop nog helemaal niet achter met geen enkele betaling en dat wil ik zo houden ook. ik ga de kaarten niet meer gebruiken en ik ga er heel erg mijn best voor doen om af te lossen.
zoals ik al zei wil ik ontzettend graag en ook al wordt dit moeilijk het moet toch kunnen? de reden dat ik niet in een minnelijk traject wil of iets anders is omdat ik enorm bang ben om mijn huis kwijt te raken en dit wil ik zien te voorkomen

chapter

super dat er geen achterstanden zijn!!!
zolang je ze houd is er altijd sneller kans bij tegenslag je ze toch gaat gebruiken.
Ik zit dan wel in de wsnp maar zet elke maand 150 a 200 opzij als buffer, als je deze incalculeert met wat je kunt aflossen heb je altijd extraatje bij een tegenslag

channie

oke, ik ga echt heel erg proberen om alles op orde te krijgen.
is het trouwens zo dat je bij een minnelijk traject je je huis moet verkopen?

channie

ik ga echt heel erg hard me best doen om alles op orde te krijgen, ik zou echt iets kalmer moeten worden ,er moet een oplossing voor te vinden zijn , maar ik kan het alleen maar heel somber inzien,ik ga proberen geld opzij te leggen en iedere maand iets af te gaan lossen.
ik heb niet alleen die schuld bij creditcard bedrijven maar ook bij postorderbedrijven dit ben ik al hard aan het aflossen en ik bestel ook helemaal niets meer.
wil alleen maar een klein beetje lucht dat is alles wat ik wil , ik weet heel goed dat dit een traject van jaren gaat worden en dat maakt me ook niet uit als ik er maar uit kan komen en daarom wou ik ook andermans mening om te weten of dit nog mogelijk is.op een gegeven moment lopen bij mij de negatieve gedachtes zo voorop dat ik heel moeilijk nog anders denken kan.
wat ik graag wil is in mijn huis blijven wonen en daar heb ik alles voor over! als ik maar weet dat het kan lukken

Chrissie

Channie, het stap voor stap aanpakken dan komt het wel goed!

Misschien heb je hier wat aan:

stap 1: tel al je schulden op, zet de hoogste bovenaan. ( lijstje van 1 t/m 5 ) (schrik niet!)
stap 2: zet daarna alle inkomsten en uitgaven op een rij.  Daarna trek je de inkomsten -uitgaven
            van elkaar af.
stap 3: reken alles om naar per maand en per jaar. ( rond af in hele bedragen en naar boven)
            Hiermee weet je al of je uitkomt dus overhoudt. Heb je hier al een tekort dan moet je gaan
            kijken of je ergens mee kan bezuinigen noem als voorbeeld even benzine.
stap 4: Verwerk dit in een jaar overzicht ( jan t/m dec.) Zonder bijvoorbeeld huurtoeslag, 
            zorgtoeslag of vakantiegeld. Begin kaal dus!
stap 5: Ga dan kijken welke maanden je in het rood staat en welke maanden je buiten het rood
            staat. (schrik niet!)
stap 6: Als je niet uitkomt zonder de huurtoeslag, zorgtoeslag of vakantiegeld dan stop je eerst
            de huurtoeslag erin, kom je nog niet uit dan de zorgtoeslag kom je nog niet uit dan het
            vakantiegeld.
stap 7; Tel de uitkomsten van jan t/m dec  bij elkaar op en wat rood staat er weer vanaf wat er 
             aan het eind van het jaar overblijft/ tekort is komt dan heel goed tevoorschijn.
stap 8: Deze gebruik ik als controle om zeker te weten dat ik geen fouten heb gemaakt. Noem het
            mijn extra handvat.
            Maak alle inkomsten van januari tot december gelijkwaardig en daar haal ik de uitgaven
            weer vanaf, daarna tel en trek ik weer de uitkomsten van januari t/ met december van
            elkaar komt deze uitkomst gelijk aan stap 7 dan weet ik dat ik het goed gedaan heb!

Het lijken heel veel stappen, maar als je ze verspreidt over een aantal dagen dan heb je een zeer goed en helder overzicht die je heel veel rust oplevert!

Hoop dat je hier wat mee kunt, heel veel succes Channie!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

wauw chissie wat een heldere uitleg

channie je kunt ook een algemeen gesprek krijgen met de gemeente die ook mee kan kijken hoe je het beste kunt aanpakken

Chrissie

chapter,, Vond het nog al moeilijk om het geschreven over te brengen maar dat is toch gelukt dank je wel!

Heb een cursus bij de kredietbank gevolgd in 2007, daar bleek dus dat je helemaal kaal moest beginnen en daarna het  weer moet opbouwen en als je het dan opvolgt dan lukt het wel.
Heb het hier zo goed mogelijk proberen te verwoorden!

channie

dank jullie wel voor al het advies ik begin voorzichtig te hopen dat er toch een heel klein beetje hoop is..... ik ga al het advies opvolgen! en beginnen met de lijstjes ik krijg een dertiende maand uitbetaald ik kan ook kijken wat ik daarmee al kan

Chrissie

Mijn advies Channie, zet eerst alles op een rijtje van stap 1 t/m 8 ga dan pas kijken van hoe en wat met je dertiende maand.

Bijna alle schuldenaren maken dezelfde 'fout' we willen liever vandaag nog uit de schulden zijn dan morgen dus rennen we ons zelf voorbij.
Dit is een hele logische reactie want we zien die afgrond dat is doodeng!
Je kan heel snel in de schulden komen, maar er weer uitkomen is een hele lange weg daar heb je een lange adem voor nodig, die weg gaat met vallen en opstaan en op momenten dat jij het niet verwacht komen er kinkels in de kabels dan moet je het ook nog kunnen volhouden!

Ik zie nog een mooie reactie van chapter, zelf kan ik met ons gezin niet zoveel weg leggen voor een buffer, maar ik vindt het wel een zeer goede tip.
Ben zelf begonnen met 5 euro per maand automatisch te gaan sparen ( buffer) maar had de laatste jaren wat hoger naar 40 euro maar dit jaar moest ik het terug brengen naar 25 euro om het kunnen redden.

En misschien nog een tip; wat mijn heel erg heeft geholpen is om naast een betaalrekening een huishoudrekening te openen hier je huishoudgeld voor de boodschappen op te laten storten dan ga je minder snel de mist om van de betaalrekening op te nemen!

channie

klopt chrissie wat je zegt het moet ook stap voor stap gaan en ik besef ook dat er tegenslagen zullen volgen, ik ben al heel blij als ik iets per maand kan gaan aflossen zeg maar en er dalijk ook iets aan resultaat van kan zien
ik zou zo enorm blij zijn als ik zie dat het wel kan en dus niet onmogelijk is, jullie woorden en meedenken doen mij enorm goed
ik ben zo blij dat ik hier terecht ben gekomen!!

Chrissie

In het begin 2005 t/m 2007 heb ik het ook te snel willen doen, bouwde geen buffer op dus het was net een jojo effect op neer op neer, in 2007 bij die cursus werd ik daarop terug gefloten dat ik het veel te streng deed dat hield ik echt nooit vol had net als jou ook geen achterstanden betaalde ook alles nog normaal het zij met kunst en vliegwerk, deed het net als mensen die bijna op straat belanden zo hard had ik de rem erop.

Door omstandigheden overzag de boel even niet meer, ging ik onlangs weer de 'fout' in zag weer die afgrond toen waren er ook diversen mensen die me lieten zien dat ik dat niet zo ging volhouden wist al die tijd dat ze gelijk hadden, maar er is ook nog iemand geweest die zei als je dit doet dan krijg je dat en ineens zag ik dat ik een stap vergeten was.
Ging me een lichtje branden ben ik ook helemaal opnieuw begonnen met alle stappen en dan staat het weer goed.

Nu ben ik al jaren bezig maar ik zelfs nog 'fouten' door te snel te willen!
het vergt heel veel geduld om die schulden af te lossen!

tuthola

Respect Chrissie en wat fijn dat jij channie kan helpen door je ervaring hier te delen :-)