wat kan ik nog doen

Started by channie, Jul 04, 2014, 01:55 PM

Previous topic - Next topic

channie

goedenmiddag,

ik ben even helemaal radeloos en weet het niet meer, ik zal bij het begin beginnen; mijn vriend heeft twee jaar lang zonder werk gezeten waardoor hij dus van een uitkering moest leven, deze uitkering was enorm laag, hij heeft tussendoor nog voor een uitzendbureau gewerkt, maar hier verdiende hij het minimum, steeds vaker hebben we creditcards gebruikt om alle rekeningen te kunnen betalen.
nu is onze schuld opgelopen tot zo'n 50.000.
ik heb geprobeerd om de creditcards om te laten zetten in 1 lening maar dit lukt niet overal wordt je afgewezen ook omdat mijn vriend een half jaar contract gehad heeft.
nu betaaal ik enorm veel rente aan de creditcards en ook nu moet ik ze door de hoge aflossingen regelmatig nog gebruiken om rond te kunnen komen.
nu wilde ik weten of het mogelijk is om op eigen kracht beetje bij beetje de creditcards af te kunnen gaan lossen of is het onmogelijk?
de laatste persoon die ik aan de telefoon had, zei niet snel te schrikken maar wel van onze schuld en nu zie ik het even helemaal niet meer zitten. we hebben geen achterstallige betalingen.wat kan ik nu nog doen?

Buster

Channie, welkom op het forum.

Zelf aflossen kan heel goed. Het duurt alleen ontzettend lang.
De hoogte en de rente gaan je dan opspelen.
uitgaande van een schuld van â,¬50.000 en een rente van 12% betaal je per maand alleen al â,¬500 aan rente.
Heeft je vriend al geprobeerd in aanmerking te komen voor schuldsanering bij de gemeente?

Even een ander rekensommetje,.. â,¬50.000 verdeeld over 2 jaar is â,¬2083 per maand.
Je verteld dat er soms rekeningen betaalt moesten worden omdat de uitkering zo laag was, maar dat zou dan betekenen dat jullie ongeveer â,¬2000 per maand te kort kwamen.

Wie weet zit daar dan een mogelijkheid, om te bezuinigen zodat je ook meer overhoud om af te lossen.

channie

hallo buster,

we hebben de sculd alles bij totaal bij verschillende creditcard maatchappijen en ook heb ik hierin berekend de schuld van kopen op afbetaling bij bijv. neckermann, wehkamp etc.
we verdienen allebei en we betalen aan 1 creditcard al 400 euro per maand.
inderdaad komen we iedere maand wel geld tekort en gebruik is dus ook de creditcards,weliswaar zo min mogelijk maar gebruikt worden ze wel.
ik heb al aan de schuldsanering zitten denken maar ik moet er werkelijk niet aan denken om mijn huis te moeten verkopen en wil dan ook alles doen om dit te voorkomen.k bestel al niets meer op afbetaling maar je weet zelf wel hoe het zit met die mandbedragen en rentes dat duurt gewoon lang!
is er nog wel hoop voor mij of het echt hopeloos, ik wil zelf heel graag er alles aandoen om er bovenop te komen maakt mij niet uit hoe lang we erover gaan doen.

sacredfour

channy. pak een schaar en knip al je creditcards doormidden. Stop ook met het kopen op afbetaling.
Vervolgens zeg je je overeenkomst met de creditcard bedrijven op.
Als je dit niet doet, dan ga je je probleem nooit oplossen.
Ga dan kijken of de rente die verschillende creditcard bedrijven in rekening brengen aan de wettelijke vereisten voldoen. Dan zijn er verschillende manieren van aanpak. Je kan een rentestop aanvragen en een betalingsregeling afspreken, of je kan de creditcard bedrijf in gebreke stellen, zie mijn andere draadjes.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

channie

dat zou ik zo met alle liefde willen doen kopen op afbetaling doen we al niet meer maar door de hoogte van de rente gaat dat maar heel langzaam, ik kan mijn creditcards nog niet doorknippen omdat ik het niet iedere maand red zonder was dit maar het geval.ik koop er in ieder geval zo weinig mogelijk mee.
ik wil ontzettend graag er vanalles aan doen maar ik moet weten hoe en of ik dit nog zelf kan oplossen.
ik wil niet de schuldsanering in , en wil er ook alles aandoen om er niet in te komen!!

Chrissie

Welkom Channie,

Kan me alleen maar bij Buster en Sacredfour aansluiten.

Wil jij uit die schuldsanering blijven en zelf die schulden willen gaan oplossen dan zul je wel een ijzeren discipline moeten hebben. Natuurlijk ga je wel eens ' verkeerd'  dat is heel menselijk dat hebben wij net zo hard als je ook maar weer de draad oppakt.

Even een simpele vraag houdt je je boodschappen e.d ook bij? Zoals dat je bonnetjes noteert in een schrift of agenda bijvoorbeeld hierdoor ga je automatisch bezuinigen.
Stel bijvoorbeeld voor in het begin een dagbudget op als je dit maanden goed onder controle hebt stap je desnoods over op een weekbudget.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

channie

ik hou alles bij wat ik koop ook de boodschappen. ik ben met de hele dag met alles bezig voel me enorm rot . ik hoop alleen maar dat er wel hoop is voor de toekomst. die ijzeren discipline die heb ik wel. kopen op afbetaling is er niet meer bij en ook de creditcards gebruiken is minimaal zo moet ik er toch ooit gaan komen? verder ga ik blijven proberen om 1 grote lening aan te vragen , dit is erg moeilijk omdat mijn partner een half jaar contract heeft en daar worden we nu dus ook op afgewezen.

sacredfour

Channy, je kan een schuld probleem niet oplossen door meer schulden te maken. Dit doe je door je creditcards te blijven gebruiken.  Knip je kaarten door!!!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

channie

dat ga ik doen.denken jullie dat ik er nog op eigen kracht uit kan komen?

Buster

Beste Channie, even een paar zaken op een rij:

Je hebt schulden die ontstaan zijn door een tekort aan inkomen en het kopen op afbetaling.
Wat ik tussen de regels door lees is dat je eigenlijk geen inkomen genoeg hebt voor je vaste lasten en daarnaast ook nog extra uitgaven doet zodat het gat nog groter wordt.
En nu loop je tegen de hoge rente aan.

Je vraagt of je hier op eigen kracht uit kan komen.
Dat antwoord kun je alleen zelf geven.
Puur naar de cijfers kijkend kun je zelf ook uitrekenen dat dit een meer jaren plan is.
In elk geval langer dan 3 jaar. Waar ik me meer zorgen over zou maken is dat je nu al niet genoeg hebt voor je vaste lasten, laat staan voor de aflossingen. Dat ga je met een grote lening ook niet oplossen.

Als je meer inzicht wil hebben hoe het werkt met budgetten en schulden lees je hier meer:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

Je kunt dan voor jezelf beslissen of dit een budget is waar je van rond kunt komen en daarnaast kun je dan berekenen hoeveel maanden je in theorie bezig zou zijn met aflossen.
De "truck" van zelf aflossen is niet beginnen bij de aflossing, maar eerst je vaste lasten veilig stellen en daarna berekenen hoeveel je hebt om mee af te lossen.
Als dan blijkt dat je tekort komt om aan je verplichtingen te voldoen, dan heb je zogezegd: problematische schulden. In dat geval zou ik, als ik jouw was, eerst een gesprek aangaan met je gemeente of je überhaupt je huis zou moeten verkopen.
Daar is namelijk geen vaste regel voor. En wie weet hebben ze iets anders zoals een budgettraining waar je iets aan hebt.

channie

dankjewel voor de duidelijke uitleg ik ga toch eerst proberen om het zelf te doen,dat het een plan van jaren wordt dat wist ik ik wil gewoon de moed nog niet opgeven , ik ga kijken hoe ik uit ga komen met mijn vaste lasten en wat ik nog overhoudt.ik moet eerst zelf eens iets kalmer zien te worden dat zou al wat schelen. ik ben heel blij met alle duidelijke uitleg die ik krijg!

Buster

Channie, iedereen die leeft met schulden herkent de situatie waar je nu in zit en kent ook de berg die je voor je gevoel nog moet gaan beklimmen.
Er zijn dagen dat je het niet meer zult zien zitten, die dagen moet je verslaan.
(ze horen er helaas wel bij)

Berekeningen maken helpen bij het krijgen van rust, inzicht en het maken van keuzes.
Succes!

channie

buster dat ga ik doen, ik ben bezig met lijstjes te maken en ik ga op alles proberen te besparen het zal niet makkelijk worden maar ik ga het proberen al loop ik maar een heel klein beetje in iedere maand dat zou al schelen!

Be

Channie, als je het echt wilt dan kan het!! Het creditcard-advies van Sacredfour is het het beste - doodeng, dat wel. Heb je er meer? Waarom dat niet stapje voor stapje? Laat op 1 van de 2, 2 van de 3, weet niet hoeveel je er hebt een opnameblokkade zetten - die met de hoogste rente. Misschien niet het advies van de echte experts hier, maar zo zou ik het doen. Kijk naar al je lasten: internet, tv, energie etc etc, let op je huisvuil, afval goed scheiden, wasdroger niet meer gebruiken, let goed op de aanbiedingen. Wat heb je allemaal nog op zolder wat je op marktplaats zou kunnen zetten? Al die kleine beetjes gaan helpen. En ja, je zult NEE moeten gaan zeggen!!! Uitstapjes, verjaardagen, barbecuefeestjes. Keuzes maken. En als jij (JULLIE!!! - heel belangrijk!!) er echt voor gaan dan kan het. De eerste stap heb je al genomen: erkennen dat het helemaal fout zit en zo niet verder kan.

Buster

Be,... echte experts hahaha, sorry dat ik er om moet lachen, maar dat ben jij toch ook?
Kijk eens hoe je jezelf al jaren staande houd. Zonder schuldhulpverlening. (sorry Channie, moest ik even tussendoor schijven)