De weg kwijt

Started by Tamararos, Jun 28, 2014, 09:00 PM

Previous topic - Next topic

Tamararos

Ik weet het niet meer en weet ook niet meer waar ik sta in deze maatschappij.
Sinds 2011 zit ik in de schuldsanering met een wettelijk traject. Na jaren getouwtrek krijg ik ineens te horen dat het wettelijk traject is afgewezen en niet opnieuw opgestart kan worden. Nu moet ik een aanvraag doen voor een minnelijk traject en dat terwijl al mijn gegevens bij de Kredietbank bekend zijn?? De gemeente begreep ook echt niet waar ze op het kantoor mee bezig waren.
Nu zit ik er heel sterk aan te denken om het minnelijk traject stop te zetten. Puur omdat ik geen vertrouwen meer heb in de Kredietbank of andere instantie. Dit omdat er in de afgelopen tijd nog niet 1/3 van de schulden zijn afbetaald terwijl ik allang klaar had kunnen zijn en de rekeningen binnen blijven stromen. BV een rekening van de tandarts die ik al zeker 4 keer heb doorgestuurd naar de bewindvoerder en nog steeds niet is betaald. Mijn vraag is wat doen ze allemaal op dat kantoor? Wat zou jullie advies zijn? Doorgaan met minnelijk traject of stoppen en het zelf gaan doen. En moet ik dit dan via de rechtbank opzeggen is mijn vraag dan. Alvast bedankt.

Buster

Hoi Tamararos,

Welkom, ik dacht je naam te herkennen en heb je vorige bericht ook nog even gelezen.
Het hoger beroep WSNP is dus afgewezen.

Wat bij mij eerlijk gezegd de alarm bellen deed rinkelen in je vorige bericht is dat je aangaf dat in afwachting van dat hoger beroep nog steeds online aankopen doet en dat probeert recht te strijken met het volgende weekgeld waardoor je steeds niet uitkomt. 
Zelf aflossen kan alleen als je in staat bent om een langere tijd te leven volgens een strikt financieel dieet.

Zeker in jou geval waarbij je de zorg hebt voor een kleintje is het opletten geblazen. Zelf aflossen is namelijk ook onbeschermd aflossen. Er is geen vangnet. Als je van jezelf weet dat dat je valkuil is zou ik er persoonlijk niet voor kiezen om het zelf te gaan doen.

Wat ik van je begrijp is dat er wel voldoende inkomsten zijn om de schulden uiteindelijk weg te werken, maar je hebt geen vertrouwen in de bewindvoering van de gemeente.
Je zou zelf op zoek kunnen gaan naar een bewindvoerder of budgetbeheerder, het probleem is wel dat daar kosten aan verbonden zijn en dat is eigenlijk dan zonde, die kun je beter besteden aan je buffer en je aflossingen.

Mag ik vragen hoe hoog de schuldenstand nu is en hoeveel je maandelijks kan aflossen?
En heb je schulden bij de Belastingdienst of zorgpremie?
Wat betreft het opnieuw aanvragen, dat heeft te maken met hun administratie. Elke aanvraag moet een vervolg hebben binnen 6 weken. In jouw geval was het vervolg een aanvraag WSNP.
Wat op zich al vreemd is, want je gaat nooit direct voor een WSNP aanvraag, dan moet eerst het minnelijk zijn mislukt omdat de eisers niet willen meewerken.
Het is daarom raar dat je nu (weer) een aanvraag voor een minnelijk traject moet doen.

Dat de bwv niet reageert op je post,... ik kan alleen maar zeggen: stel al je vragen per email en bewaar alle emails. Degene die je verzonden hebt en de antwoorden als je die krijgt.
De bwv kan geen geld beschikbaar maken voor een rekening die er niet is, maar hij moet daar wel op reageren naar de tandarts en naar jou toe als je daarom vraagt.

Tamararos

Hoe de stand van zaken er nu precies voor staan weet ik niet. Zelfs hier krijg ik geen antwoord op. Ik krijg dan te horen dat de aanvraag voor schuldsanering is aangevraagd terwijl dat niet mijn vraag is/was.
Wel heb ik een overzicht van 2013 en daarin staat een overzicht van de schulden die nog open staan. Het bedrag in 2013 is 3,5 duizend euro en een paar cent.

Er staat wel een bedrag bij de Belastingdienst open en ik ben er inmiddels wel achter dat ik zo niet langer door kan gaan omdat er nu ook geen leuke dingen gedaan kunnen worden. Als ik het allemaal zelf ga doen dan heb ik iemand in de directe familieomgeving die mij gaat helpen. Daarnaast kan ik ook wanneer nodig bij Juvans binnen stappen voor hulp.

Buster

Hoi Tamararos,

Wat fijn dat je familie hebt die dat voor je wil betekenen.
Het voordeel is dat je dan iemand in je "hoek" hebt staan die zonder de grootste druk of paniek mee kan kijken.
En goed dat je een plan B hebt waar je dan op terug kan vallen.

Als je een inkomen hebt zou 3500 euro haalbaar moeten zijn binnen 36 maanden.
Tenzij je lasten enorm hoog zijn natuurlijk.
Wat je kunt doen om zelf de stand uit te rekenen is de bedragen die bij jouw bekend zijn uit 2011 in te vullen op http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx
Kies voor de optie: consumenten transacties samengesteld

De optelsom die je dan hebt, daar moet dan het bedrag nog vanaf wat de gemeente sinds 2011 voor je apart heeft gezet. Je boedel.
Dit bedrag is geen vaststaand feit, er kunnen namelijk nog uitzonderingen meespelen, maar het geeft je wel een idee hoe je er nu voor staat.